Βασικά στοιχεία για την ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών


Βασικά στοιχεία για την ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών

Γράφει: - , 23:02
15

H ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών θα τεθεί σε ισχύ το αργότερο από την 1η Νοεμβρίου 2012 και εδώ μπορείς να βρεις όλες τις βασικές λεπτομέρειες γι’αυτή. Τι είναι η ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών; Είναι ο νέος κανονισμός της ΕΕ με τον οποίο θεσπίζεται μία τυποποιημένη ετικέτα για ελαστικά που προσφέρουν σε καταναλωτές, εταιρείες στόλων οχημάτων και υπεύθυνους εταιρικών προμηθειών ελαστικών, τρία βασικά χαρακτηριστικά απόδοσης ελαστικού:

  • Αντίσταση κύλισης
  • Κράτημα στο βρεγμένο
  • Εξωτερικός θόρυβος κύλισης

H προσέγγιση που ακολουθεί η ετικέτα είναι παρόμοια με εκείνη των γνωστών ετικετών ενεργειακής αποδοτικότητας που υπάρχουν σε λευκές ηλεκτρικές συσκευές όπως ψυγεία και πλυντήρια ρούχων. Ωστόσο η ετικέτα ελαστικών περιλαμβάνει και πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά ασφαλείας του προϊόντος.

Ποιος είναι ο στόχος της ετικέτας ελαστικών;

Ο στόχος είναι η βελτίωση της ασφάλειας και της οικονομικής και περιβαλλοντικής απόδοσης των οδικών μεταφορών με την προώθηση των οικονομικότερων και ασφαλέστερων ελαστικών με χαμηλά επίπεδα θορύβου. Αυτός ο κανονισμός επιτρέπει στους τελικούς χρήστες να παίρνουν αποφάσεις για αγορές ελαστικών με γνώση όλων των δεδομένων.

Τι είναι το τόσο σημαντικό σχετικά με τους τρεις δείκτες απόδοσης;

Η αντίσταση κύλισης επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου του οχήματος και κατά συνέπεια έχει απευθείας επιπτώσεις στο περιβάλλον.  Το κράτημα στο βρεγμένο είναι ένας βασικός δείκτης για την απόδοση ασφαλείας ενός ελαστικού και παρέχει  πληροφορίες όσον αφορά την απόσταση φρεναρίσματος σε βρεγμένους δρόμους.  Ο εξωτερικός θόρυβος επηρεάζει ακόμα την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα ελαστικά.  Για την Goodyear Dunlop, η ασφάλεια έχει πάντοτε τον πρώτο λόγο.

Η ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών μου λέει όλα όσα πρέπει να γνωρίζω;

Τα τρία κριτήρια στην ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών αποτελούν μία καλή αφετηρία και θεωρούνται πολύ σημαντικά για λόγους ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ακόμα σημαντικά  κριτήρια που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση της απόδοσης ενός ελαστικού. Η Goodyear Dunlop δοκιμάζει πάνω από 50 κριτήρια κατά την ανάπτυξη ενός νέου ελαστικού, όπως η αντίσταση ενός ελαστικού στην υδρολίσθηση, η οδική συμπεριφορά στο βρεγμένο και στο στεγνό και η απόσταση ακινητοποίησης στο στεγνό δρόμο – όλα σημαντικά κριτήρια ασφαλείας τα οποία δεν αναφέρονται στη νέα ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών.

Η Goodyear Dunlop συνιστά τα παρακάτω κατά την επιλογή ενός ελαστικού:

  • Να ζητάτε την άποψη του δικού σας εξειδικευμένου εμπόρου ελαστικών
  • Να χρησιμοποιείτε τις πληροφορίες που υπάρχουν στην ευρωπαϊκή ετικέτα ελαστικών
  • Να εμπιστεύεστε την ποιότητα, την αξιοπιστία και το καλό όνομα των εύφημων κατασκευαστών ελαστικών
  • Να διαβάζετε τις ανεξάρτητες δοκιμές ελαστικών
  • Να επιλέγετε ελαστικά με βάση τις ανάγκες και τις προσωπικές σας συνήθειες

Ποιο είναι το κέρδος για τον καταναλωτή;

Η θέσπιση μίας τυποποιημένης ετικέτας για ελαστικά προσφέρει σε καταναλωτές, εταιρείες στόλων οχημάτων και υπεύθυνους εταιρικών προμηθειών ελαστικών, αξιόπιστες και συγκρίσιμες πληροφορίες σχετικά με τρεις σημαντικές παραμέτρους ελαστικών. Η Goodyear Dunlop πιστεύει ότι η νέα ετικέτα θα βοηθήσει τους πελάτες και προβαίνουν σε καλύτερα ενημερωμένες αποφάσεις οι οποίες έχουν να κάνουν με χαρακτηριστικά που επηρεάζουν σημαντικά την οδική ασφάλεια, όπως την απόδοση του ελαστικού στο βρεγμένο, καθώς και το επίπεδο της αντίστασης κύλισης το οποίο εξηγεί τα οικονομικά και τα περιβαλλοντικά οφέλη.  Ωστόσο η ετικέτα ελαστικών δεν καλύπτει όλα τα σημαντικά κριτήρια επιδόσεων.

Ποιο είναι το κέρδος για την ευρωπαϊκή ένωση και τις χώρες μέλη της;

Η ετικέτα ελαστικών δεν αποσκοπεί μόνο στην ασφάλεια και την απόδοση των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους αλλά και να συμβάλλει στη δέσμευση της ΕΕ όσον αφορά την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητα κατά 20% καθώς και την ελάττωση των εκπομπών CΟ2 κατά 20% μέχρι το 2020.

Πότε οι κατασκευαστές ελαστικών θα υιοθετήσουν την ετικέτα ελαστικών;

Ο Κανονισμός της ΕΕ απαιτεί οι πληροφορίες σχετικά με την αντίσταση κύλισης, το κράτημα στο βρεγμένο και την απόδοση θορύβου να είναι διαθέσιμες το αργότερο την 1η Νοεμβρίου 2012 για ελαστικά παραγωγής από την 1η Ιουλίου του 2012. Οι κατασκευαστές ελαστικών μπορούν να υλοποιήσουν την σήμανση ελαστικών νωρίτερα από την ημερομηνία που προβλέπει ο κανονισμός. Ωστόσο, οι απαιτήσεις κρατήματος στο βρεγμένο δεν έχουν οριστεί ακόμα στον κανονισμό για ελαστικά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και φορτηγών, επειδή δεν υπήρχε διαθέσιμη μέθοδος δοκιμής κατά την υιοθέτηση του κανονισμού. Αυτές οι μέθοδοι δοκιμών αναμένεται να υιοθετηθούν στα τέλη του 2011 σε ένα νέο κανονισμό.

Αυτός ο νέος κανονισμός θα ορίσει ακόμα το χρόνο που επιτρέπεται στους κατασκευαστές ελαστικών να υλοποιήσουν τη νέα νομοθεσία, πριν από το Νοέμβριο του 2012. Από αυτή την πρόωρη ημερομηνία υλοποίησης, θα επιτρέπεται στους κατασκευαστές ελαστικών και να γνωστοποιήσουν τη συγκεκριμένη διαβάθμιση των ετικετών ελαστικών των προϊόντων τους.

Ποια ελαστικά θα πρέπει να φέρουν τις πληροφορίες της ευρωπαϊκής ετικέτας ελαστικών;

Οι κατηγορίες ελαστικών που επηρεάζονται από τη νέα νομοθεσία είναι οι C1 (επιβατικά αυτοκίνητα), C2 (ελαφρά επαγγελματικά οχήματα) και C3 (βαρέα οχήματα).

Οι παρακάτω κατηγορίες εξαιρούνται από το αντικείμενο της σήμανσης ελαστικών:

• Αναγομωμένα ελαστικά

• Ελαστικά εκτός δρόμου για επαγγελματική χρήση

• Αγωνιστικά ελαστικά

• Ελαστικά με καρφιά (περιλαμβάνονται και τα ελαστικά με δυνατότητα τοποθέτησης καρφιών εάν δεν τα φέρουν)

• Εφεδρικοί τροχοί (ρεζέρβες) ανάγκης

• Ελαστικά σχεδιασμένα για τοποθέτηση σε οχήματα πρώτης κυκλοφορίας  πριν από την 1η Οκτωβρίου του 1990

• Ελαστικά με δείκτη ταχύτητας κάτω των 80 χλμ/ώρα

• Ελαστικά με ονομαστική διάμετρο ζάντας που δεν υπερβαίνει τα 254 mm ή είναι μεγαλύτερη ή ίση από 635 mm

• Ελαστικά μοτοσικλετών

[Πηγή: Goodyear]

Τα εριστικά και υβριστικά σχόλια που δεν σχετίζονται με τη θεματολογία του άρθρου, όπως και εκείνα που οδηγούν σε προσωπικές αντιπαραθέσεις θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση, όπως ορίζουν οι όροι χρήσης.

  • http://www.facebook.com/dorikin.greekhousemafia Dorikin Greekhousemafia

    τι κομπινες εχουν να γινει παλι…οπως τα ΑΑ ψυγεια που καινε περισσοτερα κ απο καυστηρα..γαμω τις μι5ες της Ε.Ε

  • johnkatala

    μία ερώτηση να κάνω και αν ξέρει κανείς ας μου απαντήσει :P
    σκέφτομαι όταν αλλάξω ελαστικά να βάλω τα continental SSR που έχουν ενισχυμένα πλαϊνά και έτσι να ξεφορτωθώ και το βάρος της ρεζέρβας και γενικά τη μανούρα να αλλάζω λάστιχο αν χρειαστεί. Τι λέτε? συμφέρει? όποιος γνωρίζει ας διαφωτίσει XD
    ευχαριστώ ;)

    • srss

      ειναι αναλογα πως θα το δεις.. για το βαρος της ρεζερβας παντως που λες αυτο ειναι ελαχιστο, αντε να ζυγιζει και 10 κιλα max. αλλα αν θες να γλιτωσεις τη διαδικασια της αλλαγης τοτε παω πασο… παντως εγω γενικα δεν προτιμω λαστιχα με ενισχυμενα πλαινα για 2 λογους: 1 γιατι ειναι ακριβοτερα, 2 γιατι λογω των ενισχυσεων το λαστιχο γινεται πολυ σκληροτερο και βαρυτερο με αποτελεσμα χειροτερη ποιοτητα κυλισης. γιαυτο δεν νομιζω οτι αξιζουν τα λεφτα τους, αλλα οπως ειπα εναι στο πως θα το δεις

    • johnkatala

      καλά ναι μαζί με το γρύλο άντε να είναι 15 κιλά. Βασικά το βλέπω και ως θέμα ασφάλειας, π.χ. να κατέβεις στην εθνική να αλλάξεις λάστιχο δεν είναι και ό,τι πιο ασφαλές, από την άλλη σκέφτομαι και τις επιδόσεις και την ποιότητα κύλισης, θεωρείς δηλαδή ότι δεν θα έχω την ίδια?

    • srss

      νομιζω οτι πιο πολλη διαφορα θα δεις στις λακουβες, σκεψου οτι ενω κανονικα το λαστιχο ειναι φτιαγμενο για να εχει μια καποια παραμορφωση, τα run flat εχουν πολυ περισσοτερο ατσαλι στα πλαινα για να αντεχουν το βαρος του αυτοκινητου χωρις αερα. αλλα σε ομαλη πορεια δεν θα υπαρχει διαφορα. απο την αλλη κ αυτο που λες ειναι σημαντικο + το οτι πες 1 στο εκατομμυριο ξεφουσκωνουν 2 λαστιχα μαζι, εκει ειναι που σε σωζει το run flat.

    • johnkatala

      άρα το θέμα είναι ότι θα έχω πιο σκληρούς κραδασμούς στις λακούβες, από κρατήματα και φρεναρίσματα θα έχω διαφορά?
      σ ‘ ευχαριστώ κιόλας με κατατόπισες αρκετά :)

    • JohnnyXP64

      ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα runflat…..

  • nicoR

    Εγώ είχα ελαστικά τύπου “run-flat” σε αμάξι για 3 χρόνια και μετά τα άλλαξα με κανονικά. Σε θέματα κρατήματος σε βρεγμένο και στεγνό, οι διαφορές ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτες. Η μεγάλη διαφορά ήταν στην ποιότητα κύλισης. Στους κακούς ελληνικούς δρόμους, είχα έντονους κραδασμούς στην καμπίνα και αργά αλλά σταθερά άρχισαν να εμφανίζονται τριγμοί με αποτέλεσμα να χρειάζεται το αμάξι συνεργείο για σφιξίματα και μονώσεις σε πλαστικά κλπ. Όταν τα άλλαξα επιτέλους, τότε είπα “ηταν νύχτα και ξημέρωσε”! Φυσικά, σε περίπτωση κλαταρίσματος, ακόμη και κομμάτι ελαστικού αν αποκολληθεί, τα run-flat βοηθούν πολύ. φίλος μου σχεδόν δεν κατάλαβε πως είχε κλαταρισμένο λάστιχο (αυτό είναι κακό από μια άποψη). Μην ξεχνάτε όμωε, πως τα περισσότερα νέα αμάξια δεν έχουν τροχό ανάγκης αλλά κιτ επισκευής με ειδικό υγρό, ενώ οι εταιρίες οδικής βοήθειας σε εξυπηρετούν σε περίπτψση κλαταρισμένου ελαστικού. Συνιστώ τα run-flat μόνο σε αυτοκίνητα με πολύ μαλακή ανάρτηση, όπου θα αντισταθμίζεται η σκληρότητά τους.

  • JohnnyXP64

    αυτες τις κατηγοριες της πρωτοειδα πριν κανα μηνα κι εγω οτνα εψαχνα για λαστηχα, ακομα δεν εβαλα, αλλα μαλλον παω για το Michelin Pilot Exalto 2, απο Pirelli P7 (Πολυ καλο ηταν θελω ομως κατι καλητερο)
    αν εχεις κανεις δοκιμασει το Michelin PE2, σε διαστασεις κοντα 215-40-17 ας μας πεις εντυπωσεις :)

    • anonymous

      σου αρεσε το Pirelli P7 ?? Εγω περιμενω να φαγωθει λιγο ακομα για να το ξεφορτωθω !! δεν μου αρεσει καθολου !

    • JohnnyXP64

      κοιτα το φοραγε το αμαξι μου απο το εργοστασιο, πολυ καλο ηταν μεχρι λιγο στο τελειωμα τωρα για καποιο αγνωστο λογο φαγωθηεκ μονοματα (οχι δεν φρεναρα) και τραβαει αριστερα και μετα μου χαλασε και την ζυγοσταθμιση, πανω απο 130/χιλ τρεμει σαν παρκινσον το τιμονι, ετσι εχω το προβλημα κατι σαν speed limiter μεχρι την βδομαδα που ρχεται να τα αλλαξω, εκανα 45,000χιλ με αυτα και ακομα εχουν κρατημα.

      πηγα σε 4 συνεργεια, 2 ηταν της αντιπρ/πιας (δεν κανω σερβις πουθενα αλλου, κανεις δεν μπορει αν δεν αλαξω τα λαστηχα να μου φτιαξει το τραβηγμα λενε!)

      τελος εγιναν τωρα θορυβώδης, και τα προβληματα που ειπα ποιο πανω.

      εσυ τι παραπονα ειχες?

    • Anonymous

      Εχω κανει περιπου 15000 χιλ με αυτα… Απο την πρωτη στιγμη δεν μου αρεσαν… Δεν τα βλεπω να πατανε καλα, χανουν συνεχως προσφυση χωρις να πιεζω ιδιεταιρα το αμαξι…
      Τα εχω πανω σε ibiza fr, τα εργοστασιακα ειναι…

    • JohnnyXP64

      εγω σε ibiza cupra 2010 :) αλλα ειχα τα ιδια προβληματα οσο παταγαν Ελληνικους Δρομους! εδω Κυπρο, καμια σχεση! η ασφαλτος ειναι η βρετανικη ξερεις η μαυρη και η τραχια, το αμαξι ξυλωνει την ασφαλτο και εχει παρα πολυ καλα κρατηματα, περνω κυκλικη πλατια με 70+χιλιομετρα και ουτε κιχ δεν ακους! (οχι τιποτα μικρα κυκλακια ετσι εδω ειναι μεγαλα).

      φρεναρει και ξεκινα μοναδικα.

      στην Ελλαδα, το ESP μου βαραγε υπεροριες αν λιγο χαιδεβα το γκαζι παραπανω στο φαναρι, και φυσικα δεν κρατουσε 1 μηνα αμαξι το XDS να δεις τι δουλεια εριχνε!

    • Anonymous

      Σιγουρα παιζει ρολο ο δρομος…. Και τα pirelli δεν ειναι για τους ελληνικους δρομους….
      Ειχα δοκιμασει cupra με τα bridgestone τα εργοστασιακα και ηταν τελεια… Μεχρι και με 1η και τερμα γκαζι εβρισκαν προσφυση ! Με τα pirelli στον ιδιο δρομο αφηνω κατω μεχρι και 3η

  • Pingback: Ξεκίνησε η υποχρεωτική ενεργειακή ετικέτα σε όλη την Ευρώπη για την σήμανση των ελαστικών αυτοκινήτου - AutoBlog.gr()