Αρχική Γενικές Κατηγορίες Featured Πέντε πράγματα που δεν πρέπει να κάνεις σε αυτοκίνητο με turbo κινητήρα

Πέντε πράγματα που δεν πρέπει να κάνεις σε αυτοκίνητο με turbo κινητήρα

0
Πέντε πράγματα που δεν πρέπει να κάνεις σε αυτοκίνητο με turbo κινητήρα

Πριν από κάποια χρόνια, τα αυτοκίνητα που είχαν turbo κινητήρα ήταν περιορισμένα σε εκείνους που αναζητούσαν επιδόσεις ή σίγουρα κάτι πιο σβέλτο. Συνεπώς, ο κάτοχος ήταν υποψιασμένος από τα “τερτίπια” και τις “ευαισθησίες” ενός υπερτροφοδοτούμενου αυτοκινήτου.

Σήμερα όμως, τα πράγματα έχουν αντιστραφεί εντελώς. Η τρέλα του “downsizing”, θα έλεγε κανείς, πως έχει καταλάβει την πλειονότητα των κατασκευαστών. Με αυτό τον τρόπο, ενώ παλιότερα οι turbo κινητήρες ξεκινούσαν από τουλάχιστον 1.800 κ.ε., σήμερα ξεκινούν από τα 1.000 κ.ε., παρέχοντας ιπποδυνάμεις που θα ζήλευαν πολλοί παλιότερα.

Mercedes AMG Turbo

Το χειρότερο της υπόθεσης όμως ποιο είναι; Ότι με την έκταση που έχουν πάρει τα πράγματα, είμαι βέβαιος ότι θα υπάρχουν οδηγοί που δεν θα ξέρουν καν ότι ο κινητήρας τους έχει turbo ή στην καλύτερη περίπτωση -που ξέρουν δηλαδή- , θα έχουν ελλιπή ενημέρωση γύρω από τις «ιδιαιτερότητες» του κινητήρα τους.

Επειδή λοιπόν “το προλαμβάνειν κάλλιο του θεραπεύειν¨”, παρακάτω υπάρχει ένα βίντεο από τον Jason Fenske του Engineering Explained, που δίνει μερικά tips για έναν turbo κινητήρα.

1. Μη πιέζεις το αμάξι, αν ΟΛΑ δεν έχουν πιάσει θερμοκρασία λειτουργίας

Και όταν λέμε όλα, δεν εννοούμε μόνο τον ψυκτικό υγρό που βλέπεις στο καντράν σου (αν έχει ένδειξη, γιατί κάποια δεν έχουν καν), αλλά και το λάδι. Μάλιστα, το λάδι είναι σημαντικότερο, γιατί αν δεν έχει πιάσει σωστή θερμοκρασία, δεν θα έχεις κατάλληλη λίπανση σε υψηλές στροφές.

car temperature

Σημείωσε επίσης πως αναβάζει πιο αργά θερμοκρασία από το ψυκτικό, οπότε περίμενε μερικά λεπτά ακόμη, από τη στιγμή που το ψυκτικό πιάσει σωστή θερμοκρασία.

2. Μη σβήνεις τον κινητήρα αμέσως

Όταν έχουμε τελειώσει με το «σκίσιμο» πρέπει να περιμένουμε να «πέσουν τα λάδια». Είμαι σίγουρος ότι αυτή είναι η πιο κλασσική έκφραση που έχεις ακούσει πολλές φορές!

start_stop_button_system_engine

Η εξήγηση που μας δίνει το παλικάρι είναι ότι, αν σβήσεις το αμάξι αμέσως, το λάδι θα σταματήσει να ανακυκλώνεται, με αποτέλεσμα να μείνει γύρω από άλλες περιοχές που έχουν αναπτύξει υψηλή θερμοκρασία, καταστρέφοντας έτσι τις λιπαντικές του ιδιότητες.

3. Μην πατάς τέρμα γκάζι με χαμηλές στροφές

Πρώτον, γιατί δεν θα έχεις την επιτάχυνση που ζητάς, αν δε κατεβάσεις σχέση στο κιβώτιο. Δεύτερον για τα ντίζελ κυριώς, γιατί θα δώσεις εντολή στα μπεκ να ψεκάσουν παραπάνω καύσιμο, δημιουργώντας ένα πλούσιο μίγμα (εφόσον στα ντίζελ ο εισαγόμενος αέρας μένει πάντα σταθερός) το οποίο φθείρει με τον καιρό τα φίλτρα μικροσωματιδίων.

Honda Civic Type-R shifter

Το τρίτο είναι και το πιο σοβαρό. Ισχυρίζεται πως αυτή η τακτική (υψηλό φορτίο κινητήρα σε χαμηλές στροφές) έχει καταστροφικά αποτελέσματα, ειδικά στα turbos χαμηλού κυβισμού! Γιατί; Λέει πως δημιουργείται μια κατάσταση που λέγεται «προ-ανάφλεξη λόγω χαμηλής περιστροφής κινητήρα -στροφών δηλαδή-». Αυτή η προ-ανάφλεξη λοιπόν, ισχυρίζεται πως επηρεάζει αρκετά τον χρονισμό και μπορεί να δημιουργήσει αρκετά δυσάρεστες καταστάσεις. Υπόσχεται πως θα μας δώσει περισσότερες λεπτομέρειες σε άλλο βίντεο.

4. Μην χρησιμοποιείς βενζίνης χαμηλών οκτανίων

Όπως ήδη μπορεί να ξέρεις, τα οκτάνια δείχνουν την αντοχή του καυσίμου στην συμπίεση και έχουν και σχέση με την ένταση της «έκρηξης» μέσα στον κύλινδρο κατά τη φάση της καύσης. Οι τούρμπο κινητήρες έχουν υψηλότερη συμπίεση από τους ατμοσφαιρικούς και έτσι είναι πολύ πιο ευαίσθητοι στο «κακό» καύσιμο, καθώς μπορεί να αυταναφλέγεται μέσα στον κύλινδρο λόγω συμπίεσης, πριν δοθεί ο σπινθήρας από το μπουζί, οδηγώντας σε άσχημα αποτελέσματα.

premium-unleaded-only

Αυτό το σώζεις με δύο πράγματα. Πρώτον βάζεις το καύσιμο που προτείνει ο κατασκευαστής. Αν δηλαδή σου λέει «100 οκτανίων», μη κάνεις το λάθος και βάλεις «απλή», θα το πληρώσεις. Αν τώρα δεν έχει τέτοιες απαιτήσεις, απλά πρόσεχε το βενζινάδικο που επιλέγεις. Και μην ανησυχείς, αν η βενζίνη είναι κακής ποιότητας, θα το καταλάβεις εύκολα

Tip: Το να βάζεις συνέχεια 100άρα, ενώ δεν απαιτείται, είναι κάτι που δεν προσφέρει τίποτα, πέρα από το ότι ίσως είναι πιο καθαρή από την κοινή. Ξέχνα όμως τους μύθους, δεν προσφέρει ούτε παραπάνω επιδόσεις, ούτε οικονομία. Γιατί νομίζω ότι αυτό θα σε προβληματίσει;

5. Μην πιέζεις τέρμα γκάζι όσο βρίσκεσαι στην κορυφή της στροφής

Αυτό γιατί ορισμένες φορές το τούρμπο μπορεί να δώσει στον κινητήρα ένα απότομο ξέσπασμα σε ισχύ, που ναι μεν σε ευθεία μπορεί να είναι διασκεδαστικό, αλλά πάνω στη στροφή έχεις πιθανότητες να δημιουργήσει σπινάρισμα στους τροχούς σου με κίνδυνο να πάθεις αυτά που εικονίζονται (το κάτω, αν έχεις πισωκίνητο).

understeer-oversteer

Οπότε χρειάζεται “προοδευτικότητα” στην επιτάχυνση μέσα στη στροφή και όχι απότομες κινήσεις.