Πόσο καλά γνωρίζεις τις ενδεικτικές λυχνίες του αυτοκινήτου σου; [Μέρος 3ο]

Σχετικά άρθρα

titelbild

Το παρόν άρθρο αποτελεί συνέχεια του 2ου μέρους της σειράς και ολοκληρώνεται με τις ενδεικτικές λυχνίες κίτρινου χρώματος και το περιβόητο check engine.

glow_plugs Αυτή η λυχνία θα εμφανιστεί μόνο σε πετρελαιοκίνητα οχήματα και έχει διπλό σκοπό, κατά την εκκίνηση, εάν ο κινητήρας είναι κρύος και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι χαμηλή, είναι απαραίτητο να περιμένεις να σβήσει η λυχνία και μετά να μιζάρεις. Η δεύτερη λειτουργία της λυχνίας είναι η προειδοποίηση του οδηγού όταν παρουσιαστεί βλάβη στο σύστημα προθέρμανσης, τότε θα δεις τη λυχνία να αναβοσβήνει ή να παραμένει αναμμένη, μετά την εκκίνηση, και ίσως παρατηρήσεις αδυναμία εκκίνησης του κινητήρα. Αυτό υποδηλώνει βλάβη, η οποία χρήζει επισκευής ώστε να μην ακινητοποιηθεί το όχημα. O κίνδυνος ακινητοποίησης λόγω προθερμαντήρων είναι μεγαλύτερος το χειμώνα, ενώ στη χώρα μας πρακτικά είναι μηδαμινός.

dpf Η λυχνία του φίλτρου κατακράτησης μικροσωματιδίων (DPF) ενεργοποιείται κατά την διάρκεια του καθαρισμού του φίλτρου ενός πετρελαιοκινητήρα και η διαδικασία ονομάζεται αναγέννηση. Με το συγκεκριμένο φίλτρο εξοπλίζονται όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6 και μερικά μοντέλα Euro 5. Η αποδοτική λειτουργία του φίλτρου DPF είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία του περιβάλλοντος από τοξικά στοιχεία, τα οποία ονομάζονται μικροσωματίδια, παράγονται κυρίως κατά την καύση Diesel και σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ίσως ευθύνονται για τη νόσο Αλτσχάιμερ. Εάν ανάψει η λυχνία ενώ οδηγείς πρέπει να συνεχίσεις την οδήγηση μέχρι να σβήσει, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία της αναγέννησης. Μια μονάδα ελέγχου “αντιλαμβάνεται” ότι το φίλτρο θέλει καθαρισμό και ξεκινά τη διαδικασία, με ψεκασμό αρκετής ποσότητας καυσίμου επιτυγχάνεται υψηλή θερμοκρασία καυσαερίων, μέσω της οποίας καίγονται τα μικροσωματίδια και αποβάλλονται με μορφή μαύρου καπνού από την εξάτμιση. Αν αγνοήσεις τη λυχνία και σβήσεις τον κινητήρα ενώ ανάβει η λυχνία, δε θα ολοκληρωθεί ο καθαρισμός, αλλά μπορεί να γίνει σε επόμενη διαδρομή. Όταν όμως συστηματικά δε επιτρέπεις στο σύστημα να κάνει καθαρισμό, τότε μπορεί να καταστραφεί το φίλτρο και να χρειαστεί αντικατάσταση, σε αυτή την περίπτωση η λυχνία παραμένει μόνιμα ενεργοποιημένη.

epc Η λυχνία EPC ενημερώνει για βλάβη στο σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης ισχύος, με άλλα λόγια το σύστημα ανοίγει την πεταλούδα του γκαζιού μέσω ενός ηλεκτρικού μοτέρ (drive by wire), αφού δεν υπάρχει πλέον ντίζα που ανοίγει μηχανικά την πεταλούδα από το αντίστοιχο πεντάλ. Όταν κάποιο εξάρτημα του συστήματος παρουσιάσει βλάβη, η αυτοδιάγνωση του εγκεφάλου καταγράφει τη βλάβη και ενεργοποιεί τη συγκεκριμένη λυχνία, συνήθως το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί μέχρι το συνεργείο, αφού μπαίνει σε λειτουργία ασφαλείας. Η λυχνία μπορεί να ενεργοποιηθεί σε συνδυασμό με το check engine και απαιτείται έλεγχος από συνεργείο με διαγνωστικό, ώστε να εντοπιστεί η βλάβη που έχει καταγραφεί και να γίνει η απαραίτητη επισκευή.

check Στη θέα αυτής της λυχνίας προκαλούνται ανάμεικτα συναισθήματα στους οδηγούς, συνηθέστερα άγχος και φόβος, όταν η λυχνία ανάψει ξαφνικά κατά την οδήγηση, ή αντίθετα πλήρης αδιαφορία, όταν λυχνία είναι μόνιμα αναμμένη αλλά το αυτοκίνητο λειτουργεί κανονικά ή μάλλον σχεδόν κανονικά. Η λυχνία check engine ή αλλιώς ενδεικτική λυχνία δυσλειτουργίας (MIL) ενεργοποιείται από τον εγκέφαλο εξαιτίας κάποιας δυσλειτουργίας που εντοπίστηκε από την αυτοδιάγνωση βλαβών. Αρχικά το σύστημα αυτοδιάγνωσης ενσωματώθηκε στα αυτοκίνητα για τον εντοπισμό βλαβών στα αντιρρυπαντικά συστήματα του αυτοκινήτου (καταλυτικός μετατροπέας, αισθητήρες λ, επανακυκλοφορία καυσαερίων), σύντομα όμως διευρύνθηκαν οι δυνατότητες εντοπισμού βλαβών σε όλα τα συστήματα διαχείρισης του κινητήρα. Με την εξέλιξη των ηλεκτρονικών συστημάτων διαχείρισης του κινητήρα, δημιουργήθηκε ένα τεράστιο δίκτυο εξαρτημάτων, τα οποία ελέγχονται από τον εγκέφαλο  σε πραγματικό χρόνο, ώστε να διαπιστωθεί αν λειτουργούν σωστά. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας κάποιου εξαρτήματος, ο εγκέφαλος καταγράφει στη μνήμη του τη βλάβη μαζί με αρκετές λειτουργικές πληροφορίες (στροφές, φορτίο, θερμοκρασία, ροή και πίεση αέρα στην εισαγωγή, θερμοκρασία ψυκτικού υγρού, κ.α.) και ύστερα ενεργοποιεί τη λυχνία. Εάν η βλάβη είναι αρκετά σοβαρή και μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στον κινητήρα, η λυχνία αναβοσβήνει και απαιτείται άμεση ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Ανάλογα με τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου, υπάρχει η δυνατότητα εμφάνισης περισσότερων πληροφοριών σχετικά με τη βλάβη στην οθόνη του υπολογιστή ταξιδίου. Η ανάκτηση των αποθηκευμένων πληροφοριών σχετικά με τη βλάβη ανακτώνται με διαγνωστικό εξοπλισμό που συνδέεται στη διαγνωστική φίσα OBD, η διάγνωση γίνεται στο συνεργείο και ακολουθεί επισκευή και διαγραφή της βλάβης.

Υπάρχει επίσης, για τον ”ερασιτέχνη μηχανικό” ή απλό οδηγό, η δυνατότητα ανάκτησης πληροφοριών του εγκεφάλου μέσω φίσας bluetooth OBD II, η οποία συνδέεται με αντίστοιχη εφαρμογή για smartphone και μπορούν να ληφθούν πληροφορίες από τον εγκέφαλο σχετικά με τον κωδικό της βλάβης, τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα κατά την καταγραφή της βλάβης (freeze frame), καθώς και τα δεδομένα λειτουργίας του κινητήρα σε πραγματικό χρόνο. Επίσης η εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα διαγραφής βλαβών ώστε να σβήσει η λυχνία, όμως είναι προτιμότερο να μη χρησιμοποιηθεί αυτή η λειτουργία διότι μπορεί να προκληθούν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα, εφόσον δεν έχει αποκατασταθεί η βλάβη. Ο συνδυασμός φίσας – εφαρμογής δεν υποκαθιστά τον εξειδικευμένο διαγνωστικό εξοπλισμό του συνεργείου και έχει μοναδικό σκοπό την πληροφόρηση του οδηγού. Σε επόμενη σειρά άρθρων θα ασχοληθούμε αναλυτικότερα με τις διαγνωστικές φίσες OBD για τον ερασιτέχνη και θα αναλύσουμε τις λειτουργίες και τις δυνατότητές τους.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Δες την Michele Mouton να αντιδρά στη νίκη της στο Rally Ακρόπολις

Η Michele Mouton είναι η πιο επιτυχημένη γυναίκα που συμμετείχε ποτέ στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τον πρώτο της...

Εγνατία Οδός: Ακριβαίνουν τα διόδια έως και 120%. Στις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis η παραχώρηση της για 35 χρόνια

Οι υπουργοί Υποδομών και Οικονομίας υπέγραψαν σήμερα την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις αυξήσεις στα διόδια της Εγνατίας Οδού και αναμένεται η δημοσίευσή της...
Autoblog.gr