Πίσω το 2005 αν η συμφωνία μεταξύ της VW και της Daimler ήταν πετυχημένη, ίσως σήμερα να μην γνωρίζαμε καν το Dieselgate. Όπως αναφέρει το Bloomberg, ο Bernd Pischetsrieder, ο τότε CEO της VW ήθελε να συνεργαστεί με την Daimler σε διάφορα projects και ανάμεσα σε αυτά βρισκόταν και η προμήθεια κινητήρων πετρελαίου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι δύο πλευρές είχαν προχωρήσει αρκετά τις συζητήσεις, ενώ είχε πέσει στο τραπέζι και η ιδέα οι εταιρίες να ανταλλάξουν το 10% των μετοχών τους, αλλά τελικά, παρά τις προχωρημένες συνομιλίες, η Volkswagen αποφάσισε να μην προχωρήσει στην συνεργασία με την Daimler, αλλά να επικεντρωθεί στις δικές της τεχνολογίες στους diesel κινητήρες, με την VW να είχε κάνει τότε στροφή στα συστήματα common-rail.
Η VW πήρε την απόφαση να σταματήσει τις συνομιλίες με την Daimler, επειδή όπως υπολόγισε, αν επέλεγε τελικά τους BlueTec κινητήρες πετρελαίου της Mercedes-Benz, αυτοί θα πρόσθεταν επιπλέον 1.000 ευρώ στην τιμή του κάθε οχήματος. Έτσι η VW στράφηκε στις δικές της λύσεις, ενώ αγωνίστηκε στο να μειώσει το κόστος παραγωγής. Ο τότε πρόεδρος της, Ferdinand Piech, στήριζε θερμά την ανάπτυξη της τεχνολογίας TDI και μόλις έναν χρόνο μετά το τέλος των συνομιλιών με την Daimler, οι πρώτοι πρωτότυποι κινητήρες της οικογένειας EA 189, οι κινητήρες που διέθεταν το παράνομο λογισμικό, έκαναν την εμφάνισή τους, με τα υψηλόβαθμα στελέχη της VW να δίνουν το πράσινο φως να περάσουν στη παραγωγή.