Μνήμες του Michael Schumacher ξύπνησε ο συνδυασμός γερμανικού και ιταλικού εθνικού ύμνου στο βάθρο της Monza, καθώς ο Sebastian Vettel κατέκτησε την πρώτη νίκη της καριέρας του στη Formula 1 και έγινε έτσι ο νεαρότερος νικητής της ιστορίας του σπορ, σε ηλικία 21 ετών και 74 ημερών, καταρρίπτοντας το ρεκόρ που είχε σημειώσει στην Ουγγαρία το 2003 ο Fernando Alonso και χαρίζοντας παράλληλα στην Toro Rosso (πρώην Minardi) την πρώτη νίκη της ιστορίας της, επί πάτριου εδάφους!

Στην 22η συμμετοχή του σε Grand Prix της Formula 1 ο Vettel έγινε ο 101ος νικητής στην ιστορία του σπορ και ο 12ος από τους 20 που αγωνίζονται που έχει γευτεί τη χαρά του υψηλότερου σκαλιού του βάθρου. Με συνθήκες που δυσκόλεψαν τους πάντες, καθώς η πίστα δε στέγνωσε ποτέ πλήρως, ο νεαρός Γερμανός δεν έκανε ούτε ένα λάθος, χειρίστηκε άψογα τις καταστάσεις και απλά, ήταν άπιαστος, επιδεικνύοντας την ωριμότητα που θα περίμενε κανείς από τον πιο επιτυχημένο συμπατριώτη στο σπορ, τον Michael Schumacher, του οποίου πολλοί λένε ότι είναι ο άξιος διάδοχος.

Μπορεί η Toro Rosso να έχει αναγεννηθεί στους τελευταίους αγώνες, στους οποίους έχει αποδείξει ότι διαθέτει το 4ο ταχύτερο μονοθέσιο, γεγονός που οφείλεται και στο ότι η πλειονότητα των ομάδων έχει επικεντρωθεί στην εξέλιξη του μονοθεσίου του 2009, ενώ η ιταλική ομάδα ακόμα εξελίσσει την STR3, εντούτοις, θα πρέπει να θυμάται κανείς ότι πρόκειται για την μέχρι πριν από λίγα χρόνια παραδοσιακά ουραγό ομάδα του grid και αυτήν με το μικρότερο budget μεταξύ των 10 που αγωνίζονται. Λαμβάνοντας υπʼ όψη τα παραπάνω, η νίκη του Vettel μπορεί να χαρακτηριστεί ως η πιο εντυπωσιακή επίδοση των τελευταίων ετών!

Το εκπληκτικό ήταν ότι παρά τη μικρή του εμπειρία, ο Vettel γνώριζε ακριβώς τι να κάνει σε όλες τις φάσεις του αγώνα. Μόλις το αυτοκίνητο ασφάλειας, πίσω από το οποίο ξεκίνησε ο αγώνας, εισήλθε στα pits, ο Γερμανός επιβράδυνε στην Parabolica και επιτάχυνε ξαφνικά για να αιφνιδιάσει τους αντιπάλους του και να ξεκινήσει τον αγώνα του, κάτι που πραγματοποίησε με απόλυτη επιτυχία καθώς ήδη στα φρένα για την πρώτη στροφή δεν απειλούταν από κανέναν και η κατάσταση θα παρέμενε έτσι για το υπόλοιπο απόγευμα. Ήδη κατά την ολοκλήρωση του πρώτου γύρου, ο Vettel είχε δημιουργήσει διαφορά 2 δευτερολέπτων από τον Heikki Kovalainen, την οποία επέκτεινε περαιτέρω στους επόμενους για να την φτάσει πάνω από τα 10 έως ότου μπει στα pits για τον πρώτο του ανεφοδιασμό. Μόλις μπήκαν στα pits όλοι όσοι βρίσκονταν σε στρατηγική δυο pit stop, επανήλθε στην πρωτοπορία και η μόνη στιγμή που απειλήθηκε ήταν λίγο πριν το πρώτο pit stop του Lewis Hamilton, όπου ο Βρετανός απλά «πετούσε» γυρίζοντας την πίστα σχεδόν 2 δευτερόλεπτα ταχύτερα από οποιονδήποτε άλλο. Η McLaren πλησίασε στο 1,5 δευτερόλεπτο την Toro Rosso, πριν «βουτήξει» στα pits. Εάν η βροχή είχε κάνει την εμφάνισή της όπως συνιστούσαν οι μετεωρολογικές προβλέψεις, ο Hamilton με στρατηγική ενός ανεφοδιασμού θα μπορούσε να απειλήσει τον Γερμανό, εντούτοις, η βροχή δεν ήρθε ποτέ, επιτρέποντας στον Vettel να δει τους αντιπάλους του να αλλάζουν από ελαστικά ακραίων καιρικών σε βροχής, για να σιγουρευτεί ότι αυτή είναι η σωστή επιλογή πριν τους μιμηθεί και ο ίδιος, επιστρέφοντας στην πίστα και πάλι επικεφαλής, περίπου 10 δευτερόλεπτα εμπρός από τον Kovalainen, μια διαφορά την οποία επέκτεινε στα 14 μέχρι τους τελευταίους γύρους.

Ο Vettel, παραδέχθηκε ότι υπήρξαν στιγμές όπου παραλίγο να χάσει τον έλεγχο του μονοθεσίου του (αν και όλοι οι οδηγοί είχαν τέτοιες), ενώ δήλωσε κάτι που σπάνια ακούμε στις μέρες μας, ότι στους τελευταίους γύρους πίεζε ακόμα, προσπαθώντας να ανοίξει τη διαφορά του και όχι να διατηρήσει το μονοθέσιό του. Ο Γερμανός, προφανώς είχε χθες ελαφρύτερο φορτίο καυσίμου στο τρίτο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών, εντούτοις, δεν είχε επιλέξει ρυθμίσεις για βρεγμένο, πράγμα που του επέτρεπε να είναι ταχύτατος στις ευθείες, αλλά παράλληλα, υποτίθεται ότι θα του έδινε λιγότερη αυτοπεποίθηση στις στροφές. Παρά ταύτα, δεν έδειχνε έτσι απʼ έξω!

Το μόνο μελανό σημείο στην ημέρα της Toro Rosso ήταν η αδυναμία του Sebastien Bourdais να εκκινήσει. Με το αυτοκίνητο ασφάλειας να ορίζει το ρυθμό στους πρώτους δυο γύρους, ο παραδοσιακός αναγνωριστικός γύρος δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ και έτσι ο Γάλλος ξεκίνησε τον αγώνα του ένα γύρο πίσω από τους υπόλοιπους, μέχρι οι μηχανικοί της Toro Rosso να ανάψουν και πάλι τον κινητήρα της Ferrari…

Δεύτερος, από τη θέση που εκκίνησε δηλαδή, τερμάτισε ο Kovalainen, ο οποίος ήταν εμφανές ότι δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα αυτό. Ο Φινλανδός δεν απείλησε ποτέ τον Vettel και δήλωσε ότι αντιμετώπισε προβλήματα στη θέρμανση των ελαστικών και των φρένων του (όπως και ο Hamilton εχθές, στις κατατακτήριες δοκιμές), τα οποία διήρκεσαν περισσότερο από όσο συνήθως σε τέτοιες καταστάσεις. Στην ερώτηση αν το αυτοκίνητο ασφάλειας έκανε πιο δυσχερή την κατάσταση ο Kovalainen απάντησε αρνητικά. Με τη στρατηγική του Kovalainen να είναι ίδια με αυτή του Vettel, η νίκη του Γερμανού λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη αξία, καθώς κατακτήθηκε στα ίσα!

Το βάθρο συμπλήρωσε ο Robert Kubica, ο οποίος είχε ένα δύσκολο ξεκίνημα στον αγώνα. Ανέφερε μάλιστα μια παράξενη στιγμή, όπου προσπέρασε τον team mate του χωρίς καν να τον δει, δίνοντας μια πλήρη εικόνα των συνθηκών που επικρατούσαν στη Monza σήμερα. Ο Πολωνός, όντας 11ος, είχε τη δυνατότητα να επιλέξει τη στρατηγική του και αποφάσισε να προγραμματίσει μονάχα έναν ανεφοδιασμό, ο οποίος συνέπεσε χρονικά με το πλαίσιο όπου η μετάβαση από τα ελαστικά ακραίων καιρικών συνθηκών σε αυτά της βροχής ήταν επικερδής. Με αυτό τον τρόπο, ανέβηκε στην τρίτη θέση την οποία δεν αποχωρίστηκε ποτέ, μέχρι τον τερματισμό, μη απειλούμενος από κανέναν και μην απειλώντας κάποιον.

Ο Fernando Alonso, που επίσης είχε ένα δύσκολο αρχικό κομμάτι του αγώνα, ακολούθησε πανομοιότυπη στρατηγική με τον Πολωνό και ήταν μάλιστα ο δεύτερος οδηγός (έπειτα από τον Coulthard) που τόλμησε να κάνει τη μετάβαση στα ελαστικά βροχής. Με την πραγματοποίηση ενός και μόνο pit stop, ο Ισπανός κατάφερε να ανακτήσει πολλές θέσεις (πριν από τον ανεφοδιασμό του είχε πέσει εκτός βαθμολογούμενης οκτάδας) αν και πάλεψε μέχρι την καρό σημαία με τον Nick Heidfeld (o οποίος επίσης ευνοήθηκε από την ίδια στρατηγική), ο οποίος όμως δεν κατάφερε να τον ανησυχήσει υπερβολικά. Με αυτό το αποτέλεσμα, η Renault ισοφάρισε την Toyota στην 4η θέση του πρωταθλήματος κατασκευαστών.

Σε πολύ μικρή απόσταση από τη μάχη Alonso-Heidfeld, τερμάτισε ο Felipe Massa, ο οποίος δεν κατάφερε να εκμεταλλευτεί το πλεονέκτημα που είχε έναντι του Lewis Hamilton στη σειρά εκκίνησης. Ο Βραζιλιάνος έκανε έναν μέτριο αγώνα, είχε μια θεαματική μονομαχία με τον Nico Rosberg στο πρώτο τρίτο της απόστασης, τον οποίο κατάφερε να προσπεράσει όταν τα πίσω ελαστικά της Williams καταπονήθηκαν υπέρ το δέον (είχε καταφέρει να τον προσπεράσει νωρίτερα, εκμεταλλευόμενος όλο το πλάτος των kerb της Roggia, αλλά το pit wall της Ferrari, έχοντας πιθανότατα επικοινωνήσει με τη διεύθυνση του αγώνα, τον συμβούλεψε να παραχωρήσει πίσω την κεκτημένη θέση), ενώ είχε ακόμη μια καλή μάχη με τον Mark Webber στα τελευταία στάδια του αγώνα, επικρατώντας, εντούτοις δεν ήταν ο καλύτερος αγώνας του. Σύμφωνα με τον αρχιμηχανικό του, Rob Smedley, ο Βραζιλιάνος έχασε πολύ χρόνο έπειτα από το δεύτερο pi stop του, όταν βρέθηκε πίσω από συνδυασμούς που βρίσκονταν σε στρατηγική ενός pit stop και δεν είχε τη δυνατότητα να τους προσπεράσει. Ο Massa ήταν ταχύτατος λίγο πριν αλλάξει τα ελαστικά ακραίων καιρικών συνθηκών και στους πρώτους του γύρους με αυτά για βροχή, δίνοντας ίσως υπόσταση στις φωνές που λένε ότι η Ferrari F2008 είναι δύσκολη στην οδήγησή της όταν βρέχει πολύ.

Έναν εκπληκτικό αγώνα πραγματοποίησε ο Hamilton, ο οποίος μείωσε στο ελάχιστο τις βαθμολογικές απώλειες με τις οποίες θα μπορούσε να συνεπάγεται η καταστροφική –και ανεξήγητη- χθεσινή απόφαση στο δεύτερο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών που τον καθήλωσε στη 15η θέση της σειράς εκκίνησης. Έπειτα από ένα ήσυχο ξεκίνημα, όπου ο ίδιος δήλωσε ότι πήγαινε «χαλαρά» πίσω από τον Raikkonen (αν και μπορεί και πάλι να αντιμετώπιζε τα προβλήματα που υπέδειξε ο team mate του αλλά και ο ίδιος ο Hamilton χθες με τις θερμοκρασίες των ελαστικών και των φρένων), ο Βρετανός, όταν αποφάσισε να βυθίσει το πόδι του στο πάτωμα ήταν σπουδαίος. Προσπέρασε τον Raikkonen στον 10ο γύρο και από εκεί και πέρα άρχισε να «καταπίνει» τους αντιπάλους του σαν σταματημένους, γυρίζοντας μερικές φορές και 2 δευτερόλεπτα ταχύτερα από οποιονδήποτε άλλο στην πίστα. Στους επόμενους γύρους, μέχρι τον ανεφοδιασμό του, προσπέρασε τους Heidfeld, Rosberg, Glock, Kubica, Alonso και Trulli και έπειτα από τον ανεφοδιασμό μερικών προπορευόμενών του, είχε φτάσει στο 1,5 δευτερόλεπτο τον επικεφαλής, Sebastian Vettel. Αν η βροχή είχε επανέλθει, ο Βρετανός θα μπορούσε να διεκδικήσει τη νίκη. Εντούτοις, αυτό δε συνέβη και ο Hamilton αναγκάστηκε να ξαναμπεί στα pits για να τοποθετήσει στην MP4-23 ελαστικά βροχής. Όταν επανήλθε στην πίστα μετά το δεύτερο pit stop του βρήκε μπροστά του τον Webber, τον οποίο προσπέρασε, για να καταλάβει την 7η θέση. Όταν έφτασε πίσω από τον Massa, τα ελαστικά του έχασαν θερμοκρασία και ο ίδιος αποφάσισε να μην λάβει περαιτέρω ρίσκα, καθώς είχε περιορίσει τη βαθμολογική απώλεια στο λιγότερο δυνατό. Εντούτοις, θα πρέπει να σημειωθεί η συμπεριφορά του Hamilton, ο οποίος έσπρωξε στο γρασίδι τον Timo Glock στη μεταξύ τους μονομαχία στον 16ο γύρο, ενώ στον 49ο, άφησε τόση λίγη άσφαλτο στον Webber που οι εμπρός τροχοί των μονοθεσίων τους ακούμπησαν μεταξύ τους… Όχι ιδιαίτερα θετική συμπεριφορά δεδομένων των συνθηκών στην πίστα, αλλά και του παρασκηνίου του Βελγίου, το οποίο όμως είχε και καλές επιπτώσεις, καθώς σε πολλές περιπτώσεις είδαμε οδηγούς να χρησιμοποιούν χώρους διαφυγής, αλλά να δίνουν πίσω τις θέσεις τους και να μάχονται για την επανάκτησή τους από τη μεθεπόμενη στροφή και έπειτα, αποδεικνύοντας ότι η αποσαφήνιση της FIA σε αυτά τα ζητήματα έπιασε τόπο.

Ο Mark Webber είχε έναν απογοητευτικό αγώνα, καθώς έως το μέσο του έδειχνε ότι θα μπορούσε να ανέβει στο τρίτο σκαλί του βάθρου, εντούτοις έπειτα από το δεύτερο pit stop του, όπου άλλαξε σε ελαστικά βροχής, επέστρεψε στην πίστα αρκετά πιο πίσω στην κατάταξη, έχασε μια μάχη με τον Massa, καταλήγοντας να διαγράψει και ένα τετ-α-κέ 360 μοιρών στην έξοδο της Ascari, υπέκυψε στην επίθεση του Hamilton στη συνέχεια, τον οποίο προσπάθησε να απειλήσει ξανά, αλλά η επαφή μεταξύ τους έθεσε τέλος στις φιλοδοξίες του και συμβιβάστηκε με τον βαθμό της παρηγοριάς.

Απογοητευτικός, για μια ακόμη φορά ήταν ο Kimi Raikkonen, ο οποίος στους πρώτους γύρους πάλευε σκληρά με τον Giancarlo Fisichella, πριν ο Hamilton «ξυπνήσει» και τον αφήσει αιώνες πίσω. Μέχρι το τελευταίο κομμάτι του αγώνα, ο Φινλανδός απέτυχε να εντυπωσιάσει και ο συγχρονισμός του δεύτερου pit stop του για τη μετάβαση στα ελαστικά βροχής δεν τον βοήθησε ιδιαίτερα. Ο Raikkonen βρισκόταν στην 14η θέση μέχρι τον 40ό γύρο, μέχρι που η απόδοση της Ferrari αυξήθηκε δραματικά, όταν η πίστα ξεκίνησε να στεγνώνει, επιτρέποντάς του να κινείται ταχύτερα από οποιονδήποτε άλλον στην πίστα στους τελευταίους 10 γύρους, προσπερνώντας πέντε μονοθέσια έως την καρό σημαία. Εντούτοις, ο Webber (και η βαθμολογούμενη οκτάδα) ήταν πολύ μακριά μέχρι τότε.

Ο συγχρονισμός της μετάβασης στα ελαστικά βροχής έπληξε την ομάδα της Toyota, με τους δυο οδηγούς της να έχουν δείξει καλά σημάδια στα αρχικά, βρεγμένα στάδια του αγώνα, ενώ ο Nico Rosberg έχασε πολύτιμα δευτερόλεπτα και πολλές θέσεις στην κατάταξη στο πρώτο του pit stop, όταν η αντλία ανεφοδιασμού κόλλησε στο μονοθέσιό του…

GP Ιταλίας: Αποτελέσματα αγώνα
Α/Α Νο Οδηγός Ομάδα-Κινητήρας Γύροι Χρόνος/Διαφορά Μ.Ω.Τ. Θ. Εκκ.
1 15 Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari 53 1:26:47.494 212.039 1
2 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 53 12.512 211.531 2
3 4 Robert Kubica BMW Sauber 53 20.471 211.209 11
4 5 Fernando Alonso Renault 53 23.903 211.070 8
5 3 Nick Heidfeld BMW Sauber 53 27.748 210.915 10
6 2 Felipe Massa Ferrari 53 28.816 210.872 6
7 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 53 29.912 210.828 15
8 10 Mark Webber Red Bull-Renault 53 32.048 210.742 3
9 1 Kimi Raikkonen Ferrari 53 39.468 210.444 14
10 6 Nelson Piquet jr. Renault 53 54.445 209.845 17
11 12 Timo Glock Toyota 53 58.888 209.668 9
12 8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 53 62.015 209.544 18
13 11 Jarno Trulli Toyota 53 65.954 209.387 7
14 7 Nico Rosberg Williams-Toyota 53 68.635 209.281 5
15 16 Jenson Button Honda 53 73.370 209.093 19
16 9 David Coulthard Red Bull-Renault 52 1 γύρος 207.163 13
17 17 Rubens Barrichello Honda 52 1 γύρος 206.057 16
18 14 Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari 52 1 γύρος 205.284 4
19 20 Adrian Sutil Force India-Ferrari 51 2 γύροι 201.800 20
Eγκατέλειψαν
21 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 11 Ατύχημα 189.326 12
Ταχύτερος γύρος
1 Kimi Raikkonen Ferrari 53 1:28.047