H Koenigsegg παρουσίασε την Agera R στη Γενεύη αρχές του μηνός αλλά δεν είχε δώσει τα πλήρη τεχνικά της χαρακτηριστικά. Μέχρι σήμερα όμως. Έχουμε και λέμε, 0-100 χλμ/ώρα σε 2.9 δευτερόλεπτα, 0-200 χλμ/ώρα σε 7.5 δευτερόλεπτα, 0-200-0 χλμ/ώρα σε 12.7 δευτερόλεπτα χάρη στα carbon αεριζόμενα κεραμικά φρένα 397mm μπροστά με 6πιστονες δαγκάνες και 380mm πίσω με 4πίστονες δαγκάνες. H τελική του ταχύτητα ξεπερνά τα 420 χλμ/ώρα.


Μηχανικά φορά έναν twin-turbo V8 5.0 λίτρων κινητήρα βάρους 197 κιλών (που μπορεί να καταναλώσει και βιοκαύσιμο E85) και αποδίδει 1115 άλογα με 1200 Nm όταν καταναλώνει E85, με χρήση 95 οκτανίων βενζίνης αποδίδει 940 άλογα με 1100 Nm ροπής ενώ με 98 οκτανίων αποδίδει 1050 άλογα. Συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και συνολικά ζυγίζει 1.330 κιλά. H μέση κατανάλωση του ανέρχεται στα 14.7 λίτρα/100 χλμ, έχει αναλογία βάρους 45% μπροστά και 55% πίσω και αναλογία βάρους ανά ίππο 1.19 κιλά/ίππο. Το Traction Control είναι F1-Spec με 5 προγράμματα

Το monocoque σασί του είναι από κατασκευασμένο από carbon, ζυγίζει 70 κιλά και έχει ακαμψία 65.000 Nm, ανά βαθμό παραμόρφωσης (της Aventador έχει 35.000 Nm). Οι ζάντες του είναι τεχνολογίας VGR (Vortex Generating Rim) με τις ακτίνες να ενεργούν όπως οι φτερωτές του turbo που αυξάνουν την αεροδυναμική πίεση διαστάσεων 19″ μπροστά και 20″ πίσω και φοράνε ειδικά ελαστικά της Michelin Supersport που έχουν αναπτυχθεί για την Agera R, διαστάσεων 265/35 και 345/30 αντίστοιχα. Σύμφωνα με την Koenigsegg είναι τα ταχύτερα ελαστικά του κόσμου που έχουνε κατασκευαστεί ποτέ.

Στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου συναντά κανείς γυάλινη οροφή, ρυθμιζόμενα πεντάλ και τιμόνι, ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή, υδραυλικό σύστημα ανύψωσης, αγωνιστικές ζώνες 4 σημείων για χρήση εντός πίστας, δορυφορικό σύστημα πλοήγησης, αισθητήρα G (το αυτοκίνητο μπορεί να παράγει πλευρικές επιταχύνσεις έως και 1.6 G), συναγερμό, δερμάτινα πατάκια και ασημένιο κλειδί.

Στις έξτρα επιλογές υπάρχει η δυνατότητα το αυτοκίνητο να παραμείνει άβαφο ώστε να φαίνεται το carbon, να βαφτεί σε ότι χρώμα επιθυμεί ο πελάτης, να χρησιμοποιηθούν κάθε είδους δερμάτινες επενδύσεις, να τοποθετηθεί εξάτμιση Inconel, κάμερα οπισθοπωρείας, θερμαινόμενα καθίσματα, η carbon θήκη μεταφοράς σκι που τοποθετείται στην οροφή καθώς και χειμωνιάτικες ζάντες.

Έχει 3 χρόνια εγγύηση με την τιμή του να μην έχει ακόμη ανακοινωθεί αλλά αναμένεται γύρω στα 1.150.000 ευρώ.

[Πηγή: Koenigsegg | Live Photos via: Autoblog.nl]

<strong>Τεχνικά Χαρακτηριστικά </strong><strong> Koenigsegg Agera R</strong>

Technical Specifications Koenigsegg Agera R

Performance

  • Power output: 1115 hp at 6900 rpm – redline @ 7250 rpm
  • Torque: over 1000 Nm from 2700 to 6170 rpm
  • Max torque: 1200 Nm at 4100 rpm
  • Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 seconds
  • 0-200 km/h 7,5 sec, 0-200-0 km/h 12.7 sec
  • Braking distance: 30.5m (100-0 km/h)
  • Lateral g-force: 1.6 g
  • Fuel consumption: Highway travel: 12,5 l/100km, Combined: 14,7/100km
  • Weight-to-power ratio: 1.19 kg/hp (dry weight)
  • Weight distribution: 45% front, 55% rear
  • Emission levels: Euro V and lev 2

Aerodynamics

  • Cd. 0,33 to 0,37 with adaptable rear wings.
  • Frontal Area: 1.873 m2
  • Total Downforce at 250 km/h: 300 kg
  • Flat underside of chassis. Venturi tunnels at rear of chassis/body.

Dimensions

  • Total length: 4293 mm (169″)
  • Total width: 1996 mm (78.6″)
  • Total height: 1120 mm (44.1″)
  • Ground clearance: Rear: 100 mm (3.94″) Front: 100 mm (3.94″)
  • Wheelbase: 2662 mm.
  • Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
  • Front overhang: 885mm Rear overhang: 752mm
  • Fuel capacity: 80 litres
  • Luggage compartment: 120 litres (31.7 US gallons)
  • Dry weight: 1330 kg
  • Curb weight 1435 kg (all fluids plus 50% fuel)
  • Maximum laden weight: 1650 kg (full tank, two passengers, full luggage)

Chassis

  • Carbon fibre with aluminium honeycomb and integrated fuel tanks for optimal weight distribution and safety.
  • Monocoque torsional rigidity: 65,000 Nm/degree.
  • Weight including tanks: 70 kg.
  • Front and rear suspension: Double wishbones, two-way adjustable VPS gas-hydraulic shock absorbers, pushrod operated.
  • Triplex damper in the rear.
  • Electronically adjustable ride height. Front: Cro-Mo subframe, with integrated crash members.
  • Rear: Semi-stressed engine and gearbox with support struts, for needle bearings and o-ringed wishbone bushings optimal rigidity and no engine inertia movements.
  • Fully machined aircraft aluminium uprights, with SKF LeMans specification 150mm angle contact ball bearings.
  • GKN hollow/gun-drilled driveshafts.
  • Koenigsegg Z-style progressive and lightweight anti-roll bars front and rear.

Engine

  • Koenigsegg aluminum 5,0L V8, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts
  • Compression: 9.0:1
  • Bore: 91.7 mm Stroke: 95.25 mm
  • Sequential, multipoint fuel injection.
  • Twin turbo superchargers
  • 1.4 bar boost pressure.
  • Dry sump lubrication.
  • Carbon fibre intake manifold with optimised intake tracts.
  • Tig-welded ceramic coated inconel exhaust system manifold with merge collector.
  • Weight: 197 kg

Transmission

  • Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift.
  • Electronic differential

Steering

  • Rack and pinion power assisted steering. 2.7 turns lock-to-lock.
  • Turning circle: 11 metres. TRW electro-hydraulic power-assisted.

Brakes

  • Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide. 6-piston calipers. Power-assisted.
  • Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide. 4-piston callipers. Power-assisted.

Traction Control

  • F1-style for optimal performance with 5 different handling modes.

Wheels

  • Koenigsegg forged Vortex generating aluminium wheels with centre locking
  • Front: 19″ x 9.5″
  • Rear: 20″ x 12.5″

Tyres

  • Dedicated Michelin Supersport
  • Unidirectional with asymmetric thread pattern
  • Front: 265/35 – 19″ (Y)
  • Rear: 345/30 – 20″ (Y)
  • Speed rating: 420+ km/h

Body

Two-door, two seater with removable hardtop stowable under the front hood lid. Body made from pre-impregnated carbon fibre/kevlar and lightweight sandwich reinforcements. Carbon vents over wheels.

Electrical System

Solid state digital semiconductors – no fuses or relays. Can bus operated and fully programmable functionality.

Equipment

Dual airbags, detachable storable hardtop with glass roof, power windows, adaptive rear wing, adjustable pedals and steering column, Agera stitching, adjustable seats in rake and length, carbon ceramic brakes with Sport ABS, hydraulic lifting system, power steering, power brakes, extra 4 point seatbelts for track use. satnav, Intelligent LifePo4 battery, MP3 player, USB connection, climate control, digital warning and info system, G sensor, alarm, tyre monitoring system, silver key, leather carpets, roof storage bag, car cover.

Extra Equipment

Fitted luggage, special leather and colour requests, full visible carbon body, Inconel exhaust system, Front winglets, rear view camera, heated seats, ski box roof, skis, winter wheel package, 4 point racing harnesses.

3 Year Warranty

  • John_rx7

    τι Bugatti και μαλ….. το αμαξι ειναι ηδονη προσωποποιημενη!!!

  • an0nymouS

    να ένας που καταλαβαίνει.. ;)
    το εργαλείο ειναι τούμπανο..

  • 8a sumfwnisw me esas apo pane to protime k egw apo Veyron!

  • Συμφωνώ και με τους 3!!! ;) :)
     
    Αν ήμουν ζάμπλουτος θα το έπαιρνα, αλλά είμαι μόνο πάμπλουτος!!!! :P :lol:

  • FERRARI-PURE PASSION

    !!!!!!!!Α Ψ Ο Γ Ο!!!!!!!!

  • VanPerse(Βαγγέλης)

    Δε λεω και γω ΑΨΟΓΟ…αλλα μπαγκαζιερα??????ελεος….