Πριν από 20 χρόνια η Jaguar είχε παρουσιάσει την θρυλική XJ220, το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής μέχρι να παρουσιαστεί η McLaren F1. Ντεμπούτο είχε κάνει σε μορφή πρωτότυπου στην έκθεση British Motor Show του 1988 και σύντομα πήρε το πράσινο φως για να περάσει στη παραγωγή, αφού η απήχηση που είχε στον κόσμο ήταν τεράστια.

Έχει σχεδιαστεί από τον Keith Helfet και μηχανικά φορά έναν V6 3.5-λίτρων twin-turbo κινητήρα απόδοσης 550 ίππων με 643 Nm ροπής. Συνδυάζεται με ένα 5-τάχυτο κιβώτιο, ζυγίζει 1.470 κιλά και τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 3.9 δευτερόλεπτα με τελική ταχύτητα 354 χλμ/ώρα. Στην αγορά κυκλοφόρησε το 1992 και έως το 1994 κατασκευάστηκαν μόλις 275 αυτοκίνητα με τιμή £470.000 (€565.750).

[Πηγή: Jaguar]

Δελτίο Τύπου

Marking 20 Years Since The Launch Of The Jaguar XJ220

The XJ220 remains the fastest Jaguar ever produced and when launched in 1992 and, at 213mph, had the highest maximum speed of any production car. Constructed using advanced aluminium honeycomb, the car was immensely strong and, despite its size, weighed just 1,470 kg.

Originally conceived as a concept car, the XJ220 debuted at the 1988 British Motor Show. Designed by Keith Helfet, the car was signed off for production in December 1989 with TWR selected as the partner for the project.

Powered by a 3.5-litre, twin turbo V6, the XJ220 channelled its drive through the 18-inch Speedline rear wheels shod in specially developed 345/35 Bridgestone Expedia tyres via a five-speed gearbox and an AP Racing twin-plate clutch. The XJ220 developed 550 PS and 475 lbs ft of torque to allow it to accelerate to 60mph in under four seconds. Braking was supplied by a set of AP Racing discs and four pot callipers.

Built by hand in an all-new factory in Bloxham, Oxfordshire, prototype 001 was completed in 1990 while car 002 achieved 186 mph at Bruntingthorpe in September of the same year. The first customer car was completed in June 1992 with a retail price of £470,000.

Production ceased in 1994, by which time 275 cars had been built.

The silver car in attendance at the recent Jaguar Experience Day held at the Heritage Motor Centre, Gaydon is chassis 004, one of 10 pre-production vehicles. This example was used for extensive tyre and high speed testing at Fort Stockton, Texas, in 1991. Andy Wallace achieved a maximum speed of 213 mph in the car during the testing process.

Once these duties were completed the car was converted to race specification and was campaigned by Justin Law in the British GT Cup. On being retired from racing it was returned to its standard, road-going specification.

The yellow car is an XJ220 S – chassis ‘220-803’. This is the very first XJ220 S, built using spare parts from the Le Mans cars, including single-piece carbon fibre front and rear clamshells, revised springs and dampers and a claimed 700 PS. The luxurious interior of the road car was dropped in favour of Kevlar bucket seats and pared down, carbon trim.

The car was unveiled at the Autosport Show in 1993.

  • http://www.youtube.com/watch?v=DesFwgSvIW4

    ενα απο τα καλυτερα αυτοκινητα ever!!!!!!

  • cfu

    απο τα καλυτερα αυτοκινητα του κοσμου.
    χρονια του πολλα!!!

  • Constantine

    Αν είχα γκαράζ με σουπερκαρ , θα το έιχα σίγουρα μεσα και θα το οδηγούσα όσο πιο συχνα γινόνταν !!!! Απο τα καλυτερα αυτοκίνητα όλων των εποχών 

  • E Tsilimparis

    Τι κριμα που η κακιστη οικονομικη κατασταση της φιρμας δεν επετρεψε την εξελιξη ενος V12 κινητηρα, οπως ειχε αρχικα προβλεφθει. ο 6 κυλινδρος κινητηρας τελικα ηταν μια εξελιξη του κινητηρα του Metro group B. Ναι μεν ηταν αρχικα σχεδιασμενος απ τη Williams αλλα ως ατμοσφαιρικος. Η προσθηκη turbo τον κατεστησε τελικα τρομερα δυστροπο και απαξιωσε το συτοκινητο συνολικα.
    (Σημειωση): εχω την εντυπωση οτι πριν την McLaren F1 ταχυτερο αυτοκινητο ηταν το isdera commentadore και πριν απ αυτο η bugatti eb110. θα το ψαξω ομως!

  • Mika

    Fantastiko supercar…

  • Renesis

    Πραγματικά ένα πάρα πολύ όμορφο supercar και λατρεύω αυτήν την απίστευτη για την εποχή καμπίνα! Σαν να είσαι σε πιλοτήριο! All time classic..