Αν και δεν θεωρώ τον εαυτό μου τον μεγαλύτερο Porsche-fan του πλανήτη μπορώ με απόλυτη ειλικρίνεια να σας εκμυστηρευτώ πως τρέφω μία ιδιαίτερη συμπάθεια για τις 911 της δεκαετίας του ’70 και του ’80, με κωδικούς 930 και 964 αντίστοιχα. Δεν ξέρω γιατί αλλά αν είχα την επιλογή, δεν θα επέλεγα ούτε την τερατώδη GT2 RS του 2010, ούτε την «απόλυτη», τελευταίας γενιάς GT3 RS αλλά κάποια, οποιαδήποτε έκδοση από τις προαναφερθείσες γενιές. Θα την συντηρούσα όπως της αξίζει, θα την πρόσεχα και ίσως αν τα οικονομικά μου το επέτρεπαν, θα την βελτίωνα στα σημεία ώστε να διώξω κάποιες εκ γενετής αδυναμίες που έχει. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα την τροποποιούσα στον βαθμό που η συγκεκριμένη 911 έχει τροποποιηθεί! Ούτε τα οικονομικά μου θα το άντεχαν, ούτε τα χέρια μου.

Πριν προχωρήσουμε στο τι έχει πάνω του το αμάξι, ας πούμε μία κουβέντα για τον βελτιωτή. Για τους περισσότερους, και ιδίως για τους φανατικούς Hondάκηδες, το όνομα Bisi Ezerioha δεν χρειάζεται περισσότερες συστάσεις.  Μιλάμε φυσικά για τον ιδρυτή της Bisimoto Engineering, μίας εταιρίας που έκανε το όνομά της βελτιώνοντας ατμοσφαιρικά Honda με ασυνήθιστους και αντισυμβατικούς τρόπους στο σημείο που αν αρχίσω να αναφέρω τα κατορθώματα και τα ρεκόρ που κρατάει θα μας πάρει αρκετή ώρα. Εκτός από βελτιωτής και μία παγκοσμίως αναγνωρισμένη αυθεντία όταν μιλάμε για προγραμματισμό AEM εγκεφάλων, ο Bisi έχει και μία μεγάλη γκάμα aftermarket εξαρτημάτων, σχεδιασμένων και testαρισμένων από τον ίδιο και την ομάδα του που περιλαμβάνει εκκεντροφόρους, μπιέλες, πιστόνια, πολλαπλές εισαγωγής κ.ά. Όλη αυτή την τεχνολογία και την τεχνογνωσία λοιπόν, αποφάσισε να την εφαρμόσει και σε μία ακόμα μάρκα, την Porsche, μπαίνοντας σφήνα στο «κατεστημένο» αναγνωρισμένων βελτιωτών της γερμανικής εταιρίας. Έχοντας δει και διαβάσει για την δουλειά του όμως, αν κάποιος μπορεί να το κάνει, θα πόνταρα τα χρήματά μου στον Bisi.

H 911 που βλέπετε στις φωτογραφίες είναι μία 930 του 1976. Ο Bisi την αγόρασε και τη έγδυσε θέτοντας κάποιους στόχους για αυτήν. Δεν θα σας πω ακόμα πού έβαλε τον πήχη, θα το διαπιστώσετε σιγά-σιγά καθώς διαβάζετε το άρθρο αφού στην τελική του μορφή, αυτό το αυτοκίνητο τσεκάρει τα περισσότερα από τα κουτάκια στη λίστα του Bisi. Το πρώτο πράγμα που «πήρε πόδι» ήταν ο κινητήρας. Ο αερόψυκτος, boxer εξακύλινδρος δεν θα μπορούσε με τίποτα να αντέξει την δύναμη που είχε στο μυαλό του ο Bisi και έτσι τη θέση του πήρε ο υδρόψυκτος boxer των 3,4 λίτρων με κωδικό M96 από κάποια δύσμοιρη 996. Σε αυτόν τον κινητήρα «κούμπωσε» ένα χειροκίνητο κιβώτιο έξι ταχυτήτων από μία 997 και ενώ αυτές οι αλλαγές από μόνες τους θα κάνανε την 930 αρκετά πιο γρήγορη, ο Bisi δεν σταμάτησε εκεί, δεν θα ήταν σωστό άλλωστε λαμβάνοντας υπόψιν την φήμη του! Ο κινητήρας λύθηκε, εξοπλίστηκε με νέα, εξαιρετικά ανθεκτικά, custom «σωθικά» και επανασυναρμολογήθηκε, έτοιμος πλέον να αντέξει οτιδήποτε δοκιμάσει ο βελτιωτής.

Δύο turbo, αυτό είχε στο μυαλό του να δοκιμάσει από την αρχή ο βελτιωτής. Το set-up που βλέπετε στις φωτογραφίες είναι το τρίτο κατά σειρά που τοποθετήθηκε στο αυτοκίνητο. Η πρώτη διαμόρφωση, περιελάμβανε δύο σημαντικά μεγαλύτερα turbo, που ανέβαζαν την ιπποδύναμη στα 1.400 άλογα στους πίσω τροχούς αλλά απορρίφθηκε γιατί όπως λέει ο Bisi, το lag ήταν ανυπόφορο. Έτσι κατέληξαν σε δύο Turbonetics των 61mm που με 11 psi (περίπου 0,75 bar) πίεση, παράγουν 650 «εύχρηστα» άλογα στους τροχούς. Φυσικά, πακέτο με τα turbo, πάνε οι δύο σκάστρες Godzilla της Turbonetics αλλά και οι δύο wastegates RG-45 της ίδιας εταιρίας που οδηγούν τα περίσσια καυσαέρια στο πίσω μέρος δημιουργώντας την ψευδαίσθηση της περίεργης, τετραπλής απόληξης της εξάτμισης που βλέπετε. Η δίψα του κινητήρα για καύσιμο είναι όπως καταλαβαίνετε πολύ μεγάλη και την καλύπτει το προσεγμένο και άρτια σχεδιασμένο σύστημα τροφοδοσίας που αποτελείται από μία billet αντλία της Holley που αντλεί καύσιμο από το custom αλουμινένιο ντεπόζιτο και την οδηγεί στα μπεκ που είναι φυσικά της Bisimoto και έχουν παροχή έως και 1.000cc. Παρότι τα νούμερα της ιπποδύναμης είναι αυτά που τραβούν την προσοχή, η δουλειά που έχει γίνει για να εξασφαλιστεί η μακροζωία του κινητήρα είναι φοβερή και κομμάτι αυτής της δουλειάς είναι η ψύξη. Στο εμπρός μέρος, ο Bisi σχεδίασε και κατασκεύασε το set-up των ψυγείων με custom αεραγωγούς που ξεκινούν από τον προφυλακτήρα, οδηγούν τον αέρα στα ψυγεία και αφού έχει κάνει τη δουλειά του, τον «διώχνουν» από το πάτωμα του αυτοκινήτου. Όλα αυτά λειτουργούν υπό την εποπτεία της AEM EMS ECU που αντικαθιστά την εργοστασιακή και έχει προγραμματιστεί από τον ίδιο τον Bisi. Η καλωδίωση και οι σωληνώσεις του αυτοκινήτου έγιναν από το μηδέν και είναι όπως και πολλά άλλα εντελώς custom!

Από την AEM επίσης προέρχεται και το throttle-by-wire σύστημα που επιτρέπει στον Bisi να δημιουργεί διαφορετικούς χάρτες για το πεντάλ του γκαζιού αλλά και να προγραμματίζει διαφορετικές ρυθμίσεις για το traction control, ρυθμίσεις στις οποίες έχει πρόσβαση από ένα όργανο που βρισκόταν παλιότερα σε κάποιο μαχητικό αεροσκάφος! Δίπλα σε αυτό, στον πίνακα οργάνων βρίσκουμε τα απαραίτητα σε κάθε αμάξι, στροφόμετρο και ταχύμετρο καθώς και ένα πολυόργανο της AEM που μπορεί να προβάλλει πλήθος πληροφοριών με το πάτημα ενός κουμπιού. Κατά τα άλλα, το εσωτερικό είναι «πολεμικό», με δύο bucket καθίσματα της Bisimoto και το NASA-spec  roll cage που βρίσκεται εκεί για να αυξήσει την ακαμψία του αυτοκινήτου αλλά και να προστατέψει τους επιβαίνοντας αν τα πράγματα πάνε πολύ στραβά…

Όσον αφορά στο στήσιμο του αυτοκινήτου, δυστυχώς δεν έχουμε πολλές πληροφορίες εκτός από το ότι οι αναρτήσεις είναι τύπου coilover της Eibach κατασκευασμένες στις προδιαγραφές της Bisimoto και τα φρένα είναι από κάποια Porsche 996 ελαφρώς τροποποιημένα για να αντέχουν την καταπόνηση που έρχεται μαζί με τις σαφώς βελτιωμένες επιδόσεις που εξασφαλίζει το νέο powertrain.

Το εξωτερικό από την άλλη είναι περίπτωση «το αγαπάς ή το μισείς». Δεν νομίζω ότι υπάρχει ενδιάμεση κατάσταση. Το αμάξωμα είναι βαμμένο σε ένα χρώμα που ο Bisi ονομάζει «Bisimoto Electric Blue», με λίγα λόγια μπλε ελεκτρίκ και είναι χαρακτηριστικό των δημιουργημάτων του ενώ οι ζάντες της Eins Gramm σε λευκό χρώμα είναι διαμέτρου 18 ιντσών με ελαστικά της Falken σε διάσταση 265/35/18 εμπρός και 315/30/18 πίσω. Το bodykit είναι της Bisimoto με custom εμπρός και πίσω προφυλακτήρες και πλαϊνά skirts ενώ την παράσταση κλέβει η πίσω τεράστια carbon αεροτομή της οποίας τα πλαϊνά στηρίγματα δουλεύουν και ως ram-air για τα δύο turbo.

Είτε σας αρέσει, είτε το μισείτε, ένα είναι σίγουρο. Η Porsche 930 της Bisimoto Engineering είναι ένα αυτοκίνητο που δεν περνάει απαρατήρητο και οι επιδόσεις του σίγουρα δεν αφήνουν κανέναν ασυγκίνητο. Στο κάτω-κάτω μιλάμε για ένα αμάξι που ζυγίζει ελάχιστα και κινείται από έναν κινητήρα που αποδίδει πάνω από 600 άλογα! Φυσικά, είναι η πρώτη προσπάθεια του βελτιωτικού οίκου/αγωνιστικής ομάδας σε αυτοκίνητα από την Στουτγάρδη οπότε ίσως θα πρέπει να το κρίνουμε με επιείκεια και από ότι μαθαίνουμε, έρχονται δύο ακόμα demo cars και το προσωπικό αυτοκίνητο του Bisi που είναι στα σκαριά. Σε αναμονή λοιπόν…

[Πηγή: Speedhunters]