Test Drive: BMW 116 Sport - 052

Η εμπειρία οδήγησης μια BMW και δη του μικρού άσσου είναι κάτι που θα μου μείνει σαν ανάμνηση. Ο τίτλος “τελευταίος των Μοϊκανών” δεν είναι καθόλου τυχαίος. Το ότι είναι η μοναδική πρόταση στην premium hatchback κατηγορία με την κίνηση στο πίσω άξονα της χαρίζει αυτομάτως το αβαντάζ της πιο ολοκληρωμένης αίσθησης που αποκομίζεις πίσω από το τιμόνι. Χωρίς αυτό να σημαίνει αναγκαστικά ότι η πίσω κίνηση είναι καλύτερη μόνο εξαιτίας της ευκολίας να σπάσει η πρόσφυση του πίσω άξονα και να σχηματίσει πιο μεγάλα χαμόγελα.

Η κατανομή των μαζών σε ποσοστό 51,6%/48,4% στον εμπρός και πίσω άξονα αντίστοιχα ακουμπάει το τέλειο ζύγισμα, με τα οφέλη στην υπακοή των εντολών αλλά και στην σταθερότητα των χειρισμών να είναι υποδειγματική. Το γρανιτένιο πλαίσιο δείχνει και είναι ικανό να αντεπεξέλθει σε πολύ μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις ενώ σε συνδυασμό με το μακρύτερο μεταξόνιο, η σταθερότητα σε οποιεσδήποτε συνθήκες είναι σεμιναριακή, εμπνέοντας τεράστια σιγουριά στις κινήσεις του οδηγού.

Η αλουμινένια εμπρός ανάρτηση διπλών συνδέσμων, με γόνατα McPherson και αντιστρεπτική μπάρα καθώς και η πίσω 5-πλών συνδέσμων βάσης προσφέρουν τον απόλυτο έλεγχο του αυτοκινήτου, με την ρύθμιση των αμορτισέρ και την απόκριση του γκαζιού και ηλεκτρικής υποβοήθησης του τιμονιού να αλλάζουν ανάλογα το πρόγραμμα οδήγησης που επιλέξεις. Τα τέσσερα αυτά είναι το ECO PRO, COMFORT, SPORT και SPORT+.

test-drive-bmw-116-sport-080

Αναλυτικότερα, στο COMFORT προσφέρεται περισσότερη άνεση στην οδήγηση και ενδεικνύεται για τις καθημερινές μετακινήσεις, όπου παρά τις 17άρες ζάντες και τα χαμηλοπρόφιλα Run Flat ελαστικά του, αποσβένει τις ανωμαλίες κάτι παραπάνω από εντυπωσιακά. Ακολούθως, στο SPORT οι εντολές που δίνεις στο τιμόνι και στο γκάζι μεταφράζονται πιο άμεσα με την ανάρτηση να γίνεται πιο σκληρή, οχι όμως “κούτσουρο, όπως επίσης και το κιβώτιο κρατάει μια ταχύτητα κάτω. Τέλος, στο SPORT+ ο εγκέφαλος απενεργοποιεί μερικώς το σύστημα ευστάθειας και πρόσφυσης, το οποίο θεωρητικά απενεργοποιείται πλήρως με παρατεταμένο πάτημα του από πάνω διακόπτη. Λέω θεωρητικά γιατί και με όλα στο off όταν ξεφύγεις από τα επιτρεπτά όρια θα επέμβει κόβοντας σου εν μέρη της χαρά της συνεχόμενης πλαγιολίσθησης.

Βγαίνοντας στον ανοιχτό δρόμο και κατευθυνόμενος προς Πάτρα απλά cruisάρεις αδιαφορώντας για το τι συμβαίνει έξω, ενώ ποτέ δε θα αισθανθείς ότι τρέχεις με την ταχύτητα που βλέπεις στο κοντέρ. Είναι τόσο stress free και ακούραστη η διαδικασία που σε προκαλεί να πάρεις τους δρόμους και να γυρίσεις όλη την Ελλάδα. Αυτό είναι σχετικά εφικτό γιατί όπως έχω προαναφέρει η κατανάλωση στον ανοιχτό δρόμο είναι πάρα πολύ καλή και με το ρεζερβουάρ χωρητικότητας 52 λίτρων μπορείς να γράψεις εύκολα 850 με 950 χλμ.

Test Drive: BMW 116 Sport - 048

Όταν θελήσεις να κινηθείς γρήγορα σε επαρχιακό δρόμο με κλειστές στροφές και ανοιχτές καμπές παρουσιάζει και εδώ ένα εξαιρετικά σταθερό και ακριβές χαρακτήρα. Ακόμα και κάτω από έντονη πίεση, δε θα νιώσεις κλίσεις του αμαξώματος, με την πρόσφυση του εμπρός άξονα να μην “σπάει” με τίποτα. Το πίσω ηλεκτρονικό διαφορικό μπορεί να ακούγεται υπερβολικό όμως σε βοηθάει για ακόμα πιο σταθερά περάσματα και μόνο αν το επιδιώξεις θα πας με το πλάι. Τότε θα υπερστρέψει ομαλά και ελεγχόμενα, αν και η μεταφορά βάρους είναι μεγάλη και θα φανεί στο ανάποδο. Όπως και να έχει, αυτά είναι ψιλά γράμματα γιατί δεν είναι αυτός ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Η αίσθηση σιγουριάς και ασφάλειας έρχεται να ολοκληρωθεί με τα πολύ δυνατά φρένα, με μεγάλη αντοχή στη συχνή χρήση.

Αντίστοιχα εξαιρετικά τα καταφέρνει και στην πόλη, όπου αν θες να κάνεις τη μέγιστη οικονομία καυσίμου επιλέγεις το ECO PRO πρόγραμμα και τα γεμάτο ηλεκτρονικά αυτοκίνητο σε μαθαίνει να οδηγείς σκεπτόμενος την τσέπη σου. Φυσικά, εδώ οι ρυθμίσεις για την απόκριση γκαζιού, τη λειτουργία κιβωτίου ακόμα και του κλιματισμού είναι προς την κατεύθυνση της ήρεμης, στρωτής και χαλαρής οδήγησης, που μεταφράζεται σε μειωμένη κατανάλωση. Στην οθόνη πολλαπλών ενδείξεων ανάμεσα στα όργανα μπορείς να δεις την ένδειξη της επιπλέον αυτονομίας που κερδίζεις οδηγώντας με αυτόν τον τρόπο, που σύμφωνα με τη BMW, μπορείς να πετύχεις εξοικονόμηση καυσίμου που φτάνει μέχρι και 20%.

Ακόμα, σε όλα τα προγράμματα υπάρχει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την φρενάρισμα, όπου όταν αφήνεις το γκάζι ή πατάς το πεντάλ του φρένου, ο εναλλάκτης συνεχίζει να παράγει ρεύμα. Αυτή αποθηκεύεται στη μπαταρία και μετατρέπεται, κατά τη λειτουργία άνευ φορτίου, σε ηλεκτρική ενέργεια.

Όλα τα παραπάνω μαζί με την Ηλεκτρική υποβοήθηση τιμονιού αποτελούν μέρος του πακέτου EfficientDynamics. Η κρεμαργιέρα μπορεί να μην έχει τον απόλυτο χαρακτήρα μιας υδραυλικής, αλλά οι μηχανικοί της BMW έχουν κάνει εξαίσια δουλειά που μόνο σε πίστα θα φανεί η όποια υστέρηση της, που σπανίως θα πατήσει τέτοια άσφαλτο. Μη ξεχνάμε ότι ο λόγος της επιλογής της ηλεκτρικής υποβοήθησης είναι και εδώ η προσπάθεια εξοικονόμησης καυσίμου, καθώς καταναλώνει ενέργεια μόνο όταν στρίβεις.

Περνώντας στο κινητήριο σύνολο αυτό έχει πλούσια καμπή δύναμης και ροπής. Ο μέσος χρήστης ποτέ δε θα νιώσει ότι θέλει παραπάνω καθώς η απόδοση του μοτέρ είναι απίστευτα γραμμική, που ξεχνάς ότι είναι turbo. Υστέρηση στο γκάζι δύσκολα θα νιώσεις, ειδικά δε όταν είναι επιλεγμένα τα “κόκκινα” προγράμματα. είναι πρακτικά αμελητέα. Σε αυτά τα δύο αυτό που σε εξιτάρει είναι το ακουστικά εμφανέστατο “σκάσιμο” της βαλβίδας εκτόνωσης (σκάστρα), που σε προκαλεί να πατάς βαθύτερα το γκάζι στο πάτωμα και να το αφήνεις για να ακούς ένα μελωδικό “φτέρνισμα”.