e12b50b6764ae7856bcb271e0e95bf3e443457aa

Τα μεγάλα νέα αυτήν την εβδομάδα είναι ότι η διεθνής κοινότητα (οι Η.Π.Α. και πέντε ακόμα κράτη) πέτυχε μία διπλωματική νίκη στην υπόθεση με το Ιράν. Το ζουμί είναι πως ελάφρυνε λίγο η πίεση που ασκούνταν στο Ιράν σε αντάλλαγμα για κάποιες μειώσεις και συμφωνίες που έχουν να κάνουν με το πυρηνικό πρόγραμμα του. Μέρος της ελάφρυνσης αυτής που θα διαρκέσει 6 μήνες είναι η άρση περιορισμών στα αυτοκίνητα, στον χρυσό, στα πετροχημικά κ.ά. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε στον διεθνή και ελληνικό τύπο καθώς εμείς δεν είμαστε ειδικοί επί του θέματος.

Στο αίμα μας όμως κυλάει βενζίνη οπότε από εμάς θα διαβάσεις για τις επιπτώσεις που έχει αυτή η συμφωνία στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με το Bloomberg λοιπόν, ξένοι κατασκευαστές, ειδικά η KIA, η Renault και η Peugeot θα κερδίσουν σημαντικά από αυτή τη βραχυπρόθεσμη ελάφρυνση. Σκεφτείτε για παράδειγμα πως η Peugeot, πούλησε 457.900 οχήματα ως “kit ανταλλακτικών» που συναρμολογήθηκαν εντός της χώρας, μόνο το 2011! Για εκείνη την χρονιά, το Ιράν ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως για την Peugeot. Οι πωλήσεις έπεσαν κατά 68% τον επόμενο χρόνο λόγω αυστηρότερων κυρώσεων που επιβλήθηκαν στην χώρα και αυτό κοστίζει στον Γάλλο κατασκευαστή 10 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα!

Το άνοιγμα της Ιρανικής αγοράς, θεωρητικά, θα έχει και θετικό αντίκτυπο στην τιμή του πετρελαίου καθώς το Ιράν, πριν τις κυρώσεις που προανέφερα, ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος «παραγωγός» του OPEC. Ενώ οι απαγορεύσεις για το πετρέλαιο δεν καταργήθηκαν, άρθηκε η παύση ασφάλισης tankers που μεταφέρουν Ιρανικό πετρέλαιο.

Φυσικά δεν θα πρέπει να βιαστούμε στους πανηγυρισμούς καθώς αυτή η 6-μηνη συμφωνία είναι κάτι σαν δοκιμαστική περίοδος. Αν το Ιράν συμμορφωθεί με τις υποδείξεις της διεθνούς κοινότητας και τηρήσει την συμφωνία, υπάρχει το ενδεχόμενο επέκτασης του deal και άρσης περισσότερων απαγορεύσεων. Αν όμως δεν τηρηθούν τα προαπαιτούμενα, τότε τα πράγματα θα γίνουν πολύ δύσκολα για όλους τους εμπλεκόμενους. 

[Πηγή: Bloomberg]