VR_130920_SINGA-F1_67627

Στις αρχές του μήνα σε συζήτηση που είχα με άλλους δυο συντάκτες του AutoBlog.gr, σχετικά με την F1 και πως ήταν αγωνιστικά η χρονιά του 2013, μου ήρθε μία εικόνα και δεν ήταν άλλη από τον πίνακα αποτελεσμάτων της σεζόν, με τις εννέα συνεχόμενες νίκες του Sebastian Vettel.

Όταν πρωτοείδα αυτόν τον πίνακα δεν αισθάνθηκα και πολύ όμορφα. Όχι γιατί είμαι McLaren ή Ferrari και δε συμπαθώ τη Red Bull ή τον αν μη τι άλλο εξαιρετικό και 4 φορές πλέον παγκόσμιο πρωταθλητή, Sebastian Vettel, του οποίου η αξία είναι δεδομένη.

Αισθάνθηκα άσχημα γιατί μερικά πράγματα σαν φίλο προς φίλο δεν μπορώ να τα εξηγήσω. Δεν μπορώ να εξηγήσω, πως γίνεται τέσσερις πολύ μεγάλοι κατασκευαστές μονοθεσίων να μην μπορούν να φτιάξουν ή να ”βρουν” τι καλύτερο έχει η Red Bull έτσι ώστε να κερδίσουν την Αυστριακή ομάδα.

Εννέα συνεχόμενες νίκες το 2013 χωρίς ανταγωνισμό και όταν αυτός υπήρχε, η Αυστριακή ομάδα πάντα κάτι έβρισκε σε χρόνο και σε στρατηγική και κέρδιζε. Αυτό δεν έχει γίνει μόνο το 2013 αλλά και τα προηγούμενα έτη. Το 2010 ο Γερμανός κέρδισε το πρωτάθλημα με 4 βαθμούς διαφορά και η ομάδα του το ίδιο, έχοντας μεγάλη διαφορά από τον δεύτερο. Το 2011 ο Vettel ήταν διαστημικός και η διαφορά πρώτου-δεύτερου στην βαθμολογία ήταν 122 βαθμοί. Για τους κατασκευαστές δεν αναφέρω άλλα, διότι η Αυστριακή ομάδα μέχρι και το 2013 απλά έκανε περίπατο. Το 2012 κέρδισε με 3 βαθμούς διαφορά το πρωτάθλημα, ενώ το 2013 δεν ήταν διαστημικός αλλά εξωγήινος αφού είχε 155 βαθμούς διαφορά από τον δεύτερο(155 βαθμοί είναι 6 νίκες περισσότερες από τον δεύτερο και κάτι ακόμα).

VR_130921_SINGA-F1_69988

Όπως γνωρίζεις οι διαφορές στην F1 είναι μικρές και ειδικά όταν μιλάμε για την κορυφή. Πρωταθλήματα κρίνονται στα χιλιοστά του δευτερολέπτου και όταν κάποια ομάδα βρει μία καινοτομία και κερδίσει κάποια δέκατα του δευτερόλεπτου τότε γίνεται και το μεγάλο φαβορί για τον τίτλο. Ο Γερμανός οδηγός της Red Bull πήρε ένα πρωτάθλημα ψυχής το 2010. Το 2011 από τις έντεκα νίκες του, οι 5 ήταν μετά τη διακοπή του πρωταθλήματος σε σύνολο 8 αγώνων.

Το 2012 στην μάχη του με τον Alonso κέρδισε και πάλι τέσσερις από τους εννέα αγώνες μετά τη διακοπή του πρωταθλήματος. Το 2013 έκανε εννέα στα εννέα μετά τη διακοπή, όταν είχε μόνο τέσσερις νίκες στο πρώτο μισό. Όλα αυτά τα αναφέρω για να σου δείξω κάτι πολύ απλό και αυτό είναι ότι πάντα το δεύτερο μισό του πρωταθλήματος για την Red Bull τα τελευταία χρόνια είναι τέλειο.

Όπως προείπα αφορμή αυτών που γράφω είναι η φετινή χρονιά της F1 και πως ήταν αγωνιστικά αυτή. Το 2013 η F1 ξεκίνησε έχοντας στους πρώτους δέκα αγώνες πέντε νικητές και μόλις ξεκίνησε το δεύτερο μισό ο πίνακας της βαθμολογίας έλεγε μόνο Vettel, όχι πως δεν το άξιζε δηλαδή. Η απόδοση της Red Bull στο πρώτο μισό του πρωταθλήματος δεν μας είχε δώσει την εντύπωση όμως να πιστέψουμε ότι στο δεύτερο μισό του θα επακολουθούσε κάτι τέτοιο.

166987350KR00259_F1_Grand_P

Ο Γερμανός οδηγός κέρδισε τρεις αγώνες, όμως δεν είχε το μονοθέσιο το οποίο ήταν ένα δευτερόλεπτο πιο γρήγορο από του υπόλοιπους. Στο δεύτερο μισό ήταν από πέντε δέκατα έως και τρία δευτερόλεπτα περίπου πιο γρήγορος κατά τη διάρκεια του αγώνα. Ναι καλά διάβασες τρία περίπου δεύτερα πιο γρήγορος από τον δεύτερο οδηγό σε αγώνα. Αυτό έγινε στη Σιγκαπούρη όπου στους πρώτους γύρους ο Vettel με μεγάλο φορτίο καυσίμου έδινε στον δεύτερο από τον πρώτο γύρο του αγώνα δυόμιση δευτερόλεπτα.

Ας πάρουμε όλους τους αγώνες μετά τη διακοπή να δούμε τις διαφορές:

Πίστα Διαφορά σε δευτερόλεπτα από τον 2ο
Βέλγιο 16,8
Ιταλία 5,4
Σιγκαπούρη 32,6
Κορέα 4,2
Ιαπωνία 7,1
Ινδία 29,8
Άμπου Ντάμπι 30,8
Αμερική 6,2
Βραζιλία 10,4

Σε Ιαπωνία, Βραζιλία και Άμπου Ντάμπι δεύτερος ήρθε ο teammate Mark Webber άρα ο ανταγωνισμός ήταν ακόμα πιο πίσω. Στα GP της Κορέας και της Αμερικής μπορούμε να πούμε ότι λίγο δυσκολεύτηκε, όμως και σε αυτούς τους δύο αγώνες έκανε αυτό που έπρεπε ο Vettel και η ομάδα του η Red Bull και στο τέλος βγήκαν νικητές. Πριν το τέλος του πρώτου μισού του πρωταθλήματος κατά τη διάρκεια του Βρετανικού GP είχαμε αρκετά κλαταρίσματα ελαστικών. Μετά το GP αυτό αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθούν τα ελαστικά του 2012 όντας πιο ασφαλή από τα φετινά.

Τα δεδομένα αυτά που σου έδωσα δε λένε ότι πολύ απλά η Αυστριακή ομάδα βολεύτηκε καλύτερα με τα ελαστικά του 2012 και απλά κέρδισε όχι ένα αλλά και τα εννέα υπολειπόμενα GP . Ναι σίγουρα ταίριαζαν καλά στο μονοθέσιο της αλλά πιστεύεις ότι μόνο με τα ελαστικά μία ομάδα F1 κερδίζει κοντά στα τρία δευτερόλεπτα σε ένα γύρο. Εγώ πάλι πιστεύω ότι τα ελαστικά πάνω από τρία με πέντε δέκατα δεν της έδωσαν…

Στο δεύτερο μισό επίσης ακούστηκαν και οι κατηγορίες που είχαν αρχίσει από το GP του Καναδά για παράνομη χρήση μίας μορφής Traction Control με τη βοήθεια του KERS. Είδαμε και ακούσαμε video γι’ αυτό το θέμα μέσα από το AutoBlog.gr.

Παλιοί παράγοντες του αθλήματος όπως ο Minardi, αλλά και νυν οδηγοί άλλων ομάδων έκαναν δηλώσεις ότι η Αυστριακή ομάδα μπορεί και βγαίνει από τις στροφές με μεγαλύτερη ταχύτητα από τις άλλες ομάδες του grid. Ναι, εγώ θα συμφωνήσω μαζί του υποθετικά πάντα και θα πω ότι το έκανε και εξαιτίας αυτού ας πούμε κέρδιζε άλλα επτά δέκατα.
Ας τα αθροίσουμε να δούμε τι κερδίζει μέχρι στιγμής:

Κέρδος σε δευτερόλεπτα
Κέρδος καλύτερου μονοθεσίου 0,5
Κέρδος ελαστικών 0,5
Υποθετικό Traction Control 0,7
Σύνολο 1,7

Το 1,7 που κερδίζει ο Γερμανός οδηγός σε σχέση με τα υπόλοιπα μονοθέσια είναι ένα τεράστιο νούμερο αλλά δεν πλησιάζει το 2,5 η το 2,8 της Ινδίας, Άμπου Ντάμπι ή της Σιγκαπούρης.

Μετά από όλα αυτά ήρθε να προστεθεί και το καινοτόμο σύστημα της Red Bull στο πάτωμα του μονοθεσίου της, το επονομαζόμενο Mass Damper. Το πώς λειτουργεί το σύστημα το έχουμε ερμηνεύσει. Πάλι υποθετικά θα συμφωνήσω, ότι με τη χρήση αυτού του συστήματος η ομάδα της Red Bull θα κέρδιζε δύο με τρία δέκατα του δευτερολέπτου.

T-tray

Αν προσθέσουμε οπότε στο 1,7 και τα τρία δέκατα του Mass Dumper τότε έχουμε στρογγυλά δύο δευτερόλεπτα κέρδος. Αλλά και πάλι δε φτάνουμε τα δυόμιση δευτερόλεπτα. Το πιο λογικό είναι ότι ο Andrian Newey, θα είχε ακόμα κάτι κρυμμένο κάτω από το μονοθέσιο και με αυτό θα έφτανε τα περίφημα δυόμιση δευτερόλεπτα.

Θα σου διευκρινίσω εδώ ότι πάντα μιλάω υποθετικά για την χρήση του Traction Control διότι η FIA πέρασε από έλεγχο το μονοθέσιο αρκετές φορές και δε βρήκε την παραμικρή παρατυπία. Οπότε δεν υπάρχει Traction Control, το Mass Damper είναι νόμιμο στη χρήση του και τα ελαστικά ταίριαζαν γάντι στο μονοθέσιο, δηλαδή όλα έγιναν τέλεια για την Red Bull.

Από την άλλη σκέφτομαι πως εδώ και τέσσερα χρόνια μετά τη διακοπή του πρωταθλήματος και την εκκίνηση του δεύτερου μέρους του πρωταθλήματος η Red Bull φέρνει ένα μονοθέσιο το οποίο έχει κάνει άλματα σε απόδοση σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Τα εργοστάσια κατά την περίοδο της καλοκαιρινής διακοπής παραμένουν κλειστά… Από την άλλη τα νέα ελαστικά του 2013 και τα δεδομένα τους δόθηκαν μόλις μία με δύο εβδομάδες πριν κλείσουν για τον Αύγουστο, άρα πως κατάφερε η Αυστριακή ομάδα να πάρει τόσο μεγάλη διαφορά από όλες τις πρωτοκλασάτες ομάδες; άραγε τι έκανε, πως το κατάφερε και που;

VR_131027_IndianGP_21095

Η χρήση του Mass Damper μπορεί να βοήθησε αλλά όχι στο να δημιουργήσει αυτήν την χαοτική διαφορά. Τα ελαστικά να δεχθώ ότι κάνουν ακόμα μεγαλύτερη διαφορά και φτάνει αυτή το 1,2 δευτερόλεπτα και πάλι δε δίνει το νούμερο που επιζητώ.

Το κεφάλαιο του Andrian Newey είναι μεγάλο, εγώ απλά τον θεωρώ ως την ιδιοφυΐα του σπορ. Ο Βρετανός μηχανικός με την τεράστια εμπειρία που έχει, αλλά και την ειδικότητα που έχει να δημιουργεί μονοθέσια νικητές, απλά πάλι έκανε το καθήκον του.

Ο ανταγωνισμός και η απλή λογική λένε ότι πολλά μπορούν να έχουν γίνει με το μονοθέσιο της Red Bull. To σίγουρο είναι ότι όλοι αυτοί που ουσιαστικά λένε ότι η Αυστριακή ομάδα ”έκλεψε” ή έστω βοηθήθηκε το 2013 δεν μπορούν να το αποδείξουν.

Το σίγουρο είναι ότι η Red Bull έδειξε να είναι σοβαρή και έτοιμη σε ότι είχε να αντιμετωπίσει το 2013, είτε αυτά ήταν τα άσχημα αποτελέσματα της αρχής, είτε τη σκληρή δουλειά για να πετύχει το αποτέλεσμα του δεύτερου μισού του πρωταθλήματος.

Όσο για τον ανταγωνισμό της Αυστριακής ομάδας, απλά δε θέλω να σχολιάσω το παραμικρό. Το μόνο που θα πω είναι ότι ο Andrian Newey είχε πετύχει το ίδιο με την McLaren του θρυλικού Mika Hakkinen. Τότε όμως ο ανταγωνισμός κατάφερε να τον κερδίσει στα δύο χρόνια.

166989396KR00086_F1_Grand_P

Όταν λέμε ανταγωνισμό και ειδικά για την κορυφή της F1, μιλάμε για μάχες εκατομμυρίων. Οι ομάδες δαπανούν αρκετά χρήματα σε φωτογράφους και μηχανικούς για να ελέγχουν τους ανταγωνιστές τους.

Η αδυναμία των ομάδων να ανταγωνιστούν τη Red Bull για μένα σημαίνει τρία πράγματα, 1ον δίνει τεράστια σημασία στον νικητή για το επίτευγμά του, 2ον ότι οι ομάδες δεν μπορούν να ανταγωνιστούν την Αυστριακή ομάδα λόγω Andiar Newey και 3ον ότι κάτι ”περίεργο” συμβαίνει.
Αυτό το ”περίεργο” ή το πως τα κατάφερε η ομάδα του Sebastian Vettel να κυριαρχήσει δε θα αργήσει να μαθευτεί.

Κλείνοντας όπως είπα και στην αρχή, κάποιες σκέψεις μου διατυπώνω και τίποτα άλλο.

Υ.Γ.1 Όπως έγραψα και στην αρχή δεν έχω σκοπό να ”θάψω” κανέναν οδηγό και ομάδα….
Υ.Γ.2 Περιμένω να ακούσω και να δω τα μονοθέσια του 2014!