Ο Sergio Marchionne, ο πρόεδρος της FCA, το έχει δηλώσει πως δεν θα τα κάνει μαντάρα με την Ferrari και όπως ανακοίνωσε σήμερα ο όμιλος, διαχωρίζεται από την Ferrari. Με απλά λόγια Fiat Chrysler προχωρά σε απόσχιση (spin off) της Ferrari, βγάζοντας σε δημόσια πρόταση το 10% των μετοχών της, με υπόλοιπο 90% θα διανεμηθεί στους μετόχους της αυτοκινητοβιομηχανίας. Πλέον η Ferrari δεν θα είναι θυγατρική της Fiat, αλλά αυτόνομη εταιρία.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία η απόσχιση της Ferrari θα ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο, με τις μετοχές της Ferrari να διαπραγματεύονται στις ΗΠΑ και πιθανώς και στην Ευρώπη. Ο CEO της Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, δήλωσε πως οι δύο εταιρείες πρέπει να ακολουθήσουν διαφορετικά μονοπάτια.
Καθώς προχωράμε προς την εξασφάλιση του επιχειρηματικού σχεδίου για το 2014-2018 και εργαζόμαστε για την μεγιστοποίηση της αξίας της επιχείρησης μας προς τους μετόχους, είναι καλύτερο να ακολουθήσουμε διαφορετικά μονοπάτια για την FCA και την Ferrari. To Συμβούλιο στηρίζει την πεποίθηση της διοίκησης ότι η συναλλαγή αυτή αντιπροσωπεύει την καλύτερη πορεία για την FCA.
Με την ανακοίνωση αυτή, η μετοχή της Fiat Chrysler στην Νέα Υόρκη ενισχύεται κατά 18%. Τα χρήματα που θα προέλθουν από την πώληση των μετοχών θα χρησιμοποιηθούν για το τεράστιο σχέδιο ανάπτυξης της FCA ύψους 61 δισ. δολαρίων (47,8 δισ. ευρώ) για την δημιουργία μελλοντικών προϊόντων.
Ο John Elkann πρόεδρος της FCA δήλωσε:
Ο διαχωρισμός της Ferrari θα διατηρήσει τη φημισμένη ιταλική κληρονομιά και τη μοναδική θέση της Ferrari, επιτρέποντας τους μετόχους της FCA να συνεχίσουν να επωφελούνται από την σημαντική αξία που υπάρχει σε αυτήν την επιχείρηση.
Η FCA ανακοίνωσε επίσης τα οικονομικά αποτελέσματα της για το τρίτο τρίμηνο του 2014, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 14% σε 23,6 δισ. ευρώ, χάρη στην αγορά της Βορείου Αμερικής, με τα pickups και SUV να είναι η κυριότερη πηγή εσόδων της,
[learn_more caption=”Δελτίο Τύπου”]
FCA Announces Board Intention to Spin Off Ferrari S.p.A.
The Board of Directors of Fiat Chrysler Automobiles N.V. (NYSE: FCAU) (“FCA”) announced that in connection with FCA’s implementation of a capital plan appropriate to support the Group’s long-term success, it has authorized the separation of Ferrari S.p.A. (“Ferrari”) from FCA. The separation will be effected through a public offering of FCA’s interest in Ferrari equal to 10% of Ferrari’s outstanding shares and a distribution of FCA’s remaining Ferrari shares to FCA shareholders . The Board authorized FCA management to take the steps necessary to complete these transactions during 2015. FCA expects that the Ferrari shares will be listed in the United States and possibly a European exchange.
“I am delighted to have taken this additional step in the development of FCA. Coupled with the recent listing of FCA shares on the NYSE, the separation of Ferrari will preserve the cherished Italian heritage and unique position of the Ferrari business and allow FCA shareholders to continue to benefit from the substantial value inherent in this business” said John Elkann, Chairman of FCA.
FCA CEO Sergio Marchionne added. “Following our acquisition of the minority interest in Chrysler earlier this year, the transformation of Fiat and Chrysler into FCA was completed earlier this month with our debut on the New York Stock Exchange. As we move forward to secure the 2014-2018 Business Plan and work toward maximizing the value of our businesses to our shareholders, it is proper that we pursue separate paths for FCA and Ferrari,” Marchionne continued, “The Board supports management’s determination that this transaction represents FCA’s best course of action to support the long term success of the Group while at the same time substantially strengthening FCA’s capital base.”
The spin-off of Ferrari will be subject to customary regulatory approvals, tax and legal considerations, final approval of the transaction structure from the FCA Board of Directors and other customary requirements.
FCA Board of Directors’ Meeting: third quarter 2014 results
FCA third-quarter revenues up 14% to €23.6 billion and EBIT up 7% at €0.9 billion. Net industrial debt at €11.4 billion reflecting seasonality and liquidity stable at €21.7 billion. Full-year guidance confirmed.
- Worldwide shipments were 1.1 million units, an increase of 10% driven by strong sales performance in NAFTA.
- Revenues were up 14% to €23.6 billion.
- EBIT was €926 million, up 7% (+10% at constant exchange rates – CER) with improvements in all segments except LATAM where weak market conditions continued.
- Net profit was €188 million in line with Q3 2013.
- Net industrial debt was up €1.7 billion in the quarter, due to normal seasonality and in line with the change in Q3 2013.
- Group confirms full-year guidance.
London, October 29 – “The Group’s third-quarter results demonstrate a solid performance in the face of challenging market conditions particularly in Latin America,” said FCA CEO Sergio Marchionne, “and we are on track to deliver on our full-year targets for 2014. With the formal creation of FCA and its debut listing on the NYSE, we have embarked on a new phase as a global company with even greater possibilities.”
FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES – Highlights
Nine months to September 30 | 3rd Quarter | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2013(*) | Change | (€ million) | 2014 | 2013(*) | Change |
3,393 | 3,181 | 212 | Total Shipments (000s) | 1,099 | 1,002 | 97 |
69,006 | 62,681 | 6,325 | Net Revenues | 23,553 | 20,693 | 2,860 |
2,157 | 2,542 | -385 | EBIT(**) | 926 | 862 | 64 |
5,756 | 5,936 | -180 | EBITDA(**)¹ | 2,166 | 2,030 | 136 |
647 | 1,089 | -442 | Profit Before Taxes | 415 | 369 | 46 |
212 | 655 | -443 | Net Profit | 188 | 189 | -1 |
0.132 | 0.036 | – | EPS (€) | 0.143 | (0.113) | – |
11,372 | 7,014(3) | 4,358 | Net Industrial Debt | 11,372 | 9,704(2) | 1,668 |
21,741 | 22,745(3) | -1,004 | Total Available Liquidity | 21,741 | 21,771(2) | -30 |
* Adjusted for the retrospective application of IFRS 11. For Q3, Revenues -€40 million, EBIT +€6 million, Profit Before Taxes +€2 million, Net Profit unchanged. For nine months to September 30, Revenues -€134 million, EBIT +€26 million, Profit Before Taxes +€7 million, Net Profit unchanged. Shipments for both periods adjusted to include Luxury Brands.
¹ EBIT plus Depreciation and Amortization.
² At June 30, 2014.
³ At December 31, 2013, adjusted for the retrospective application of IFRS 11: Net Industrial Debt +€365 million, Total Available Liquidity +€16 million.
(**) includes unusual items of:
(417) | (36) | Total unusual items (pre-tax) 4 | (36) | (1) |
4 Includes: Gain/(losses) on the disposal of investments, Restructuring, Other unusual income/(expenses).
Memo items
Nine months to September 30 | 3rd Quarter | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2013 | Change | (€ million) | 2014 | 2013 | Change |
509 | 691 | -182 | Net profit ex-unusual items | 224 | 190 | 34 |
0.374 | 0.072 | – | EPS ex-unusual items (€) | 0.171 | (0.009) | – |
-
FCA Board of Directors’ Meeting: third quarter 2014 results
[/learn_more]