Αρχική Γενικές Κατηγορίες Featured 12 πράγματα που ίσως δεν ήξερες για τη Mazda

12 πράγματα που ίσως δεν ήξερες για τη Mazda

1
12 πράγματα που ίσως δεν ήξερες για τη Mazda

Πιστεύω μια από τις συμπαθείς αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως, η Mazda ξεκίνησε τις δραστηριότητές της στην ευρύτερη (και πολύπαθη όπως αποδείχθηκε αργότερα) περιοχή της Χιροσίμα και φέτος κλείνει φέτος 60 χρόνια από το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της, παρά το γεγονός ότι δεν ξεκίνησε εξαρχής να κατασκευάζει αυτοκίνητα. Πάμε, λοιπόν, να δούμε πράγματα που ίσως δεν ήξερες για την ιαπωνική εταιρεία!

Ahura Mazda

Οι πιο πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πάρει το όνομα τους από το αντίστοιχο του ιδρυτή τους. Στην περίπτωση, όμως. της ιαπωνικής εταιρείας, θα πρέπει να αναζητήσουμε το όνομα στο…. Ζωροαστρισμό! Ενώ το αρχικό όνομα της εταιρείας, που ξεκίνησε να κατασκευάζει βιομηχανικά εργαλεία, το 1920, ήταν Toyo Cork Kogyo, υιοθετήθηκε αργότερα το όνομα “Μazda” από τον ομώνυμο θεό των πρώιμων πολιτισμών στη δυτική Ασία.

ahura_mazda01

Ο Ahura Mazda ήταν ο θεός της σοφίας και της αρμονίας. Oι Ιάπωνες αναφέρουν ότι υιοθέτησαν το όνομα αυτό ως σύμβολο της προέλευσης τόσο των Ανατολικών και Δυτικών πολιτισμών, αλλά και ως σύμβολο της αυτοκινητιστικής κουλτούρας. Το όνομα ενσωματώνει την επιθυμία για την επίτευξη της παγκόσμιας ειρήνης και την ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αναφέρεται επίσης ότι το όνομα έχει να κάνει και το όνομα του ιδρυτή, Jujiro Matsuda.

R360 Coupe

Ποιο ήταν όμως το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομα Mazda; Το 1960, μετά την κατασκευή τρικύκλων, αλλά και όπλων για τον ιαπωνικό, αυτοκρατορικό στρατό, η ιαπωνική εταιρεία κατασκεύασε το R360 Coupe, ένα μικρό, δίθυρο, τετραθέσιο αυτοκίνητο, που κίνηση έπαιρνε από έναν δικύλινδρο σε διάταξη V, αερόψυκτo κινητήρα των 356κ.εκ, τοποθετημένο στο πίσω μέρος και απόδοσης 16 ίππων.

mazda_r360_coupe

Σε μια δεκαετία ρευστή και μεταβατική, η αγορά ακόμα και μικρών, οικονομικών αυτοκινήτων ήταν ακριβή, ήρθε η Mazda και πρακτικά κάλυψε τη ζήτηση με το R360 και ήδη, πριν το επίσημο ντεμπούτο του στην αγορά, η εταιρεία είχε λάβει παραγγελίες για 4500 αυτοκίνητα και μέχρι τον Αύγουστο του ίδιου έτους, 2000 R360 πωλούνταν κάθε μήνα! Μέχρι το τέλος του 1960, η Mazda κατείχε με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο το 64,8% της παραγωγής των μικρών αυτοκινήτων στην Ιαπωνία.

Όσον αφορά τις καινοτομίες του, το R360 ήταν το πρώτο-πρακτικά kei car- με τετράχρονο κινητήρα, ελαφρύ monocoque σασί και καπό από ελαφριά κράματα υλικών με αποτέλεσμα να ζυγίζει μόνο 380 κιλά, ενώ διέθετε ανεξάρτητη ανάρτηση παντού.

110s Cosmo

Ο Wankel κινητήρας έχει συνδεθεί σε μεγάλο βαθμό με την ιαπωνική εταιρεία, αλλά, για να είμαστε αντικειμενικοί, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με wankel κινητήρα ήταν το γερμανικό NSU Spider. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, το όνειρο των Ιαπώνων ήταν να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικοί στην ανάπτυξη και στην τεχνολογία και εκείνη την εποχή, ο wankel κινητήρας, με την απλή δομή του, τα λιγότερα κινούμενα μέρη εν συγκρίσει με τον αντίστοιχο παλινδρομικό, το μικρό μέγεθος και βάρος, έκαναν τους ανθρώπους της Mazda να στραφούν σε αυτή τη λύση.

Έτσι λοιπόν, για να αποκτήσουν το know how, απεστάλησαν το 1961 μηχανικοί της Mazda στην τότε Δυτική Γερμανία και στην NSU και πίσω στην Ιαπωνία, 47 μηχανικοί εργάστηκαν στο τμήμα των wankel κινητήρων, προσπαθώντας να βρουν λύσεις στα προβλήματα αξιοπιστίας που αντιμετώπιζαν στις δοκιμές.

Usage: PR/Press Kit/Editorial, including electronic media editorial web site.

Το 1964 παρουσιάστηκε το πρωτότυπο του Cosmo στην Έκθεση του Τόκυο, με τον ίδιο τον πρόεδρο, Tsuneji Matsuda, να το οδηγεί, εκπλήσσοντας τους πάντες. Μέχρι το 1967 που θα παρουσιαστεί με κάθε επισημότητα και θα τεθεί σε παραγωγή, οι μηχανικοί εργάστηκαν σκληρά για να βελτιώσουν το αυτοκίνητο, γεγονός που το μαρτυρούν και τα 700.000 χιλιόμετρα δοκιμών.

Στις 30 Μαΐου του 1967, το 110S Cosmo, θα γίνει το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με διρότορο κινητήρα wankel, συνολικής χωρητικότητας 982 κ.εκ, απόδοσης 110 ίππων και τελικής ταχύτητας 185χλμ/ώρα. Στην πρώτη γενιά (L10A) κατασκευάστηκαν 343 αυτοκίνητα.

RX-3/Savanna

MazdaSavannaRX-3_05

Το RX3 (Savanna στην Ιαπωνία) νεμπουτάρισε στους αγώνες το 1971, μάλιστα και με νίκη, στον αγώνα του Fuji 500 και την επόμενη χρονιά, έγινε ο φόβος και ο τρόμος των Skylines, αφού νίκησε στην κατηγορία και απέτρεψε τα αυτοκίνητα της Nissan να κατακτήσουν 50 συνεχόμενες νίκες στο Ιαπωνικό Πρωτάθλημα Τουρισμού.

Μέχρι το 1976, το RX3 είχε νικήσει σε 100 αγώνες, ενώ ιδιαίτερες επιτυχίες σημείωσε και στην Αυστραλία.

1979 RX-7 Electric

112

Ας αφήσουμε τους wankel κινητήρες και ας περάσουμε σε κάτι…ηλεκτρικό και γρήγορο! Το 1998, το συγκεκριμένο ηλεκτρικό RX-7, έσπασε το φράγμα των 100 μιλίων/ώρα στο 400αρι με ταχύτητα εξόδου τα 108 μίλια/ώρα, ενώ ακόμα κρατά το ρεκόρ στην κατηγορία ΜC/B (Modified Conversion B class) της NEDRA (National Electric Drag Association) και ολοκλήρωσε το 1/4 του μιλίου σε 11,2”. Καθόλου άσχημα για τον ηλεκτρικό “Ιάπωνα”!

Mazda Roadpacer AP

Βασικά, ένα Holden HJ Premier είναι με wankel κινητήρα, αλλά δε θα τα χαλάσουμε εκεί. Η ιαπωνική εταιρεία ήθελε επειγόντως ένα πολυτελές σεντάν για να αντιμετωπίσει τον ενδοϊαπωνικό ανταγωνισμό (Toyota Century, Nissan President, Mitsubishi Debonair) και το 1975, ενώ δεν υπήρχαν αρκετά λεφτά για να σχεδιαστεί και να αναπτυχθεί από λευκό χαρτί το αυτοκίνητο, ήρθαν από την Αυστραλία τα HJ Premier χωρίς κινητήρα και από κει και πέρα η Mazda ανέλαβε.

autowp.ru_mazda_roadpacer_1

Τοποθετήθηκε ο 13B wankel κινητήρας, (1300 κ.εκ) αλλάχθηκαν τα καθίσματα, τοποθετήθηκε ψυγείο στο πορτ παγκάζ (!) και τηλέφωνο στις πίσω θέσεις. Ωστόσο , ο αδύναμος κινητήρας των 135 ίππων σε σχέση με τον αντίστοιχο 6κυλινδρο των 3,3 λίτρων των Αυστραλών, ήταν εμφανές μειονέκτημα για το αυτοκίνητο, πέρα απ΄την μετριότατη κατανάλωση και τις ακόμα μετριότατες επιδόσεις.

Ωστόσο είχε και μερικά higlights. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με anti-hi-jack λειτουργία και το κεντρικό κλείδωμα ενεργοποιούταν μετά τα 16χλμ/ώρα και το στερεοφωνικό του σύστημα μπορούσε να ελεγχθεί από τις μπροστά και από τις πίσω θέσεις

Α, και το “AP” στο όνομά του σημαίνει “Anti Pollution”…

Mόνο 799 πωλήθηκαν μέχρι το 1977.

RX-7 Type R Bathurst

Μπορεί να διαφωνείς, αλλά προσωπικά, η τρίτη και τελευταία γενιά του RX-7 είναι ό,τι ωραιότερο έχει βγει από τις πύλες εργοστασίου στην Ιαπωνία. Σχεδιασμός που ακόμη και σήμερα κάνει πολλά κεφάλια να γυρνούν στο πέρασμά του, το 2002, η Mazda παρουσίασε την έκδοση Bathurst ως φόρος τιμής στις 3 διαδοχικές νίκες που σημείωσε το RX-7 (από το 1992 έως και το 1994) στον 12-ωρο αγώνα αντοχής στην ομώνυμη πίστα στην Αυστραλία.

autowp.ru_mazda_rx-7_type_r_bathurst_r_2

Η περιορισμένη αυτή έκδοση, σε 500 κομμάτια, όλα για την ιαπωνική αγορά, βασιζόταν στο Type R με την καλύτερη σχέση κιλά/ίππο ανάμεσα σε όλα τα RX-7, διέθετε ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, κομμάτια από carbon στο εσωτερικό, κατασκευασμένα από τη MazdaSpeed, όπως και η λαβή του επιλογέα ταχυτήτων και του μοχλού του χειρόφρενου. Σε τρία χρώματα ήταν διαθέσιμο, συμπεριλαμβανομένου του Sunburst Yellow της φωτογραφίας.

Ο twin-turbo wankel 13B κινητήρας απέδιδε 280 ίππους, η κίνηση μεταδιδόταν φυσικά πίσω μέσω ενός πεντατάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου και ζύγιζε 1280 κιλά.

RX-8 Hydrogen Concept

To 2004, North American International Auto Show (NAIAS), οι Ιάπωνες παρουσίασαν το RX-8 Hydrogen Concept, ένα RX-8 το οποίο μπορούσε να κινηθεί με βενζίνη ή υδρογόνο. Το ντεπόζιτο για το υδρογόνο ήταν τοποθετημένο στο χώρο αποσκευών και η Mazda, στην έκθεση αυτή, παρουσίασε μια βελτιωμένη έκδοση του Renesis, κινητήρα που βραβεύτηκε με το βραβείο Διεθνούς Κινητήρα της χρονιάς ένα χρόνο πριν.

2004_Mazda_RX8HydrogenConcept1

Ως εκ τούτου, ο Renesis Hydrogen RE, όπως είναι το όνομα του κινητήρα, ενσωμάτωνε ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα έγχυσης υδρογόνου, με το υδρογόνο να εγχέεται σε αέρια κατάσταση. Το σύστημα αναρροφά αέρα από τη μια πλευρά κατά τη διάρκεια του κύκλου εισαγωγής και χρησιμοποιεί διπλά μπεκ υδρογόνου σε κάθε housing του διρότορου κινητήρα με το υδρογόνο απευθείας να εγχέεται στους θαλάμους εισαγωγής.

Επειδή προσφέρει ξεχωριστούς θαλάμους για την πρόσληψη και την καύση, ο περιστροφικός κινητήρας είναι ιδανικός για την καύση υδρογόνου χωρίς την πρόωρη ανάφλεξη που μπορεί να συμβεί σε ένα παραδοσιακό εμβολοφόρο κινητήρα. Ο ξεχωριστός θάλαμος παρέχει επίσης ασφαλέστερη θερμοκρασία για την τοποθέτηση διπλά μπεκ υδρογόνου με καουτσούκ στις άκρες τους, τα οποία είναι ευαίσθητα στις υψηλές θερμοκρασίες που συναντώνται σε ένα συμβατικό κινητήρα.

RX-8 X-Men

Μένουμε στο RX-8, αλλά θα πάμε σε κάτι πιο κινηματογραφικό. Για το σίκουελ της ταινίας X-Men το 2004, η Mazda κατασκεύασε 2 RX-8 X-Men Edition, με το μπλε χρώμα του αυτοκινήτου να αποκαλείται “Mutant Blue”.

autowp.ru_mazda_rx-8_x-men_3

Χαρακτηριστική η γρίλια σε σχήμα “Χ”, όπως και η πίσω, μεγάλη αεροτομή και στο εσωτερικό, το αυτοκίνητο είναι βαμμένο σε ασημί και μαύρες αποχρώσεις, μεταξύ των οποίων και οι πόρτες, τα καθίσματα, και το τιμόνι. Επίσης. μια συσκευή επικοινωνίας βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην κεντρική κονσόλα στο πάνω μέρος.

Για να μετακινείται ο Wolverine, η Storm και ο καθηγητής Xavier με στυλ!

RX-7 IMSA GTO

Πάμε μια βόλτα στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και τη σειρά αγώνων IMSA.

Το 1989, η Mazda ξεκίνησε τις δοκιμές τετραρότορα περιστροφικού κινητήρα στο RX-7 GTO. Η αναλογία βάρους/ιπποδύναμης ήταν μικρότερη των 2kg / PS, η οποία ήταν προφανώς εξαιρετική απόδοση. Στον πρώτο αγώνα του 1990 στη Daytona, με το πρωταθλητή του 1989 Pete Halsmer ως πρώτο οδηγό, η Mazda εξασφάλισε την pole position, αλλά τελικώς τερμάτισε δεύτερος, αφήνοντας πολλές υποσχέσεις για τη συνέχεια.

Pete Halsmer's four-rotor IMSA GTO Championship RX-7.

Το 1990, μετά από ένα πολύ καλό ντεμπούτο, το GTO RX-7 πήρε τη δεύτερη θέση και πάλι στο επόμενο γύρο στο Μαϊάμι, και την τρίτη θέση στο Sebring των 12 ωρών Το RX-7 παρέμεινε ένα βήμα μακριά από τη νίκη με ακόμα μια δεύτερη θέση στο τέταρτο γύρο στο Long Beach. Τέλος, στην πίστα της Topeka στο Κάνσας, η πολυπόθητη πρώτη νίκη εξασφαλίστηκε για τη Mazda και ακολούθησε μια ακόμα νίκη στον έκτο αγώνα στην πίστα του Mid-Ohio.

Στο 11ο αγώνα στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, ο Pete Halsmer ξεκίνησε δεύτερος και μετά από μια σκληρή μάχη με τον ανταγωνισμό, σημείωσε την 100η νίκη του RX-7. Ήταν ένα πρωτοφανές κατόρθωμα σε μόλις 12 χρόνια που συμμετείχε η Mazda στο IMSA από το 1979.

Ηχητική πανδαισία από τον τετραρότορο ατμοσφαιρικό κινητήρα των 600 ίππων!

RX500 Concept

Στη 17η Έκθεση του Τόκυο, η Mazda έκανε την έκπληξη και παρουσίασε το RX500, ένα πρωτότυπο ,φουτουριστικό αυτοκίνητο, βγαλμένο από ιαπωνικό κινούμενο σχέδιο της εποχής. Στην ουσία, αποτελούσε test bed για θέματα ασφάλειας, αναπτύχθηκε από το τμήμα ερευνών και σχεδιασμού της εταιρείας.

1970_Mazda_RX-500_concept_15

Χάρη στην εκτενή χρήση πλαστικού στο αμάξωμα, το RX500 ζύγιζε σχεδόν 850 κιλά και ο περιστροφικός κινητήρας tvn 491κ.εκ., τοποθετημένος στο κέντρο, παρήγαγε 247 ίππους. Σχέδιο εντυπωσιακό, ίσως και να θυμίζει αυτό της 250 GTO Breadvan, οι πόρτες ήταν Gullwing style και στο πίσω μέρος, υπήρχαν πολυάριθμα λαμπάκια που υποδείκνυαν πότε ο οδηγός επιτάχυνε, φρέναρε ή αν πήγαινε με σταθερή ταχύτητα.

Το αυτοκίνητο αναπαλαιώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείου Αυτοκινήτου της Χιροσίμα.

RX-7 Group B

11156251_834451883287567_1705128521622045040_n

To 1985, οι Σουηδοί Carlsson Ingvar και Melander Benny κατάφεραν να τερματίσουν τρίτοι στον Εθνικό μας Αγώνα με το RX 7 Group B, 50″ πίσω από τον νικητή Timo Salonen και το Peugeot 205 T16 E2, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη επιτυχία για τον Ιάπωνα κατασκευαστή στο Group B!

Διάβασε επίσης

Ότι πρέπει να ξέρεις για το λογότυπο της Mazda