Vision_Mercedes-Maybach_6_concept_06

Καθώς απολαμβάνω το τελευταίο μπανάκι του καλοκαιριού (ένα δάκρυ κυλά), πετάγεται ένας φίλος και μου λέει “Είδες το νέο concept από τον σχεδιαστή της Enzο;”. Όχι απάντησα. Αφού λοιπόν το είδα καλά καλά και το επεξεργάστηκα πλήρως, πήρα μια απογοήτευση και έβαλα το κινητό στην άκρη. Πετάγεται πάλι ο φίλος και μου λέει “Μα καλά, τι σκεφτόταν ο σχεδιαστής; Ποιος θα το αγοράσει αυτό το πράγμα;”, και μου θύμισε τα άπειρα σχόλια που διαβάζω όταν κάποιος έξω από τον χώρο του design βλέπει ένα concept. Έτσι λοιπόν νομίζω πως ήρθε η ώρα, όσο πιο απλά και σύντομα γίνετε να σου πω τι εστί σχέδιο αυτοκινήτου.

Ο σχεδιασμός ενός αυτοκινήτου αποτελεί για πολλούς ένα μυστήριο για αυτούς που βρίσκονται εκτός του κλάδου. Η αρχή γίνεται με τίποτα παραπάνω από μία ιδέα αποτυπωμένη σε χαρτί. Ο μέσος χρόνος εξέλιξης ενός concept από χαρτί μέχρι την τελική μορφή (έκδοση παραγωγής) είναι 3 χρόνια. Όπως πολύ καλά ξέρουμε, μέσα σε αυτά τα 3 χρόνια η ιδέα μπορεί να βγει στην παραγωγή, να δώσει την νότα της σχεδιαστικής γραμμής που θα ακολουθήσει η εκάστοτε εταιρία ή και ακόμα να βρεθεί στον κάδο απορριμάτων. Αφού λοιπόν ξεκαθαρίσαμε αυτό, πάμε να δούμε ποια είναι η διαδικασία βήμα βήμα.

Σχεδιασμός/ Rendering

Για πολλούς είναι η αρχή, η γέννηση μίας ιδέας από τον κόσμο της φαντασίας ενός σχεδιαστή. Στον σχεδιασμό, ο σχεδιαστής απολαμβάνει την μεγαλύτερη ελευθερία. Ο σχεδιασμός μπορεί να προκύψει από έναν και μόνο σχεδιαστή, από μια ομάδα σχεδιαστών, από αυτόνομες εταιρίες design και ακόμα ποιο σπάνια, από freelance designers οι οποίοι κάνουν μια νέα πρόταση στην εταιρία. Οι ιδέες είναι πολλές και πολύ συχνά αμφιλεγόμενες, όμως εδώ πρέπει να κατανοήσουμε ότι εάν η κάθε εταιρία δεν άφηνε τους σχεδιαστές να προτείνουν ιδέες, οράματα και σχέδια τολμηρά και καινοτόμα, ίσως σήμερα να μην είχαμε αυτοκίνητα όπως η πρώτη γενιά του θρυλικού για εμένα Audi R8, του πρώτου αυτοκινήτου παραγωγής με LED φωτιστικά σώματα το οποίο ξέρουμε όλοι μας πολύ καλά πόσο επηρέασε τον σχεδιασμό των μελλοντικών αυτοκινήτων. Έτσι λοιπόν, από τις χιλιάδες ιδέες που θα προταθούν σε μία εταιρία, μόνο 2-3 θα καταφέρουν να φτάσουν στα διεθνή σαλόνια.

Packaging

Το packaging (πακετάρισμα σε απλά λόγια), είναι η πρώτη αλλαγή στο σχέδιο που ίσως προκύψει. Ανάλογα με την επιλογή του κινητήρα, της μετάδοσης και των κανονισμών ασφαλείας θα υπάρξουν αλλαγές. Εδώ η εταιρία θα προσπαθήσει να διατηρήσει όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία από το concept, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις το αρχικό σχέδιο θα δεχτεί αρκετές τροποποιήσεις. Το αυτοκίνητο βρίσκεται ακόμα στο χαρτί, και κάπου εδώ ο σχεδιαστής θα πρέπει να συμβιβαστεί με την ωμή πραγματικότητα και να δει το σχέδιο του να αλλάζει. Αφού γίνουν οι αλλαγές, είμαστε ακόμα στην χάρτινη έκδοση, ο σχεδιαστής θα χρειαστεί να επιστρέψει στο στούντιο και να συνεχίσει την εξέλιξη του μοντέλου, ή αν προτιμάς να μαζέψει, να κόψει και να ράψει τις αλχημείες των μηχανικών μέχρι όλα τα μηχανικά και σχεδιαστικά στάνταρ να είναι έτοιμα.

Computer/ Δισδιάστατα Σχέδια/ 3-D Μοντέλο

Εδώ λοιπόν τα πράγματα σοβαρεύουν. Τα Δισδιάστατα σχέδια γίνονται 3D μέσω υπολογιστή, έτσι ώστε να φανούν τα πρώτα στοιχεία του μοντέλου, όπως οι διαστάσεις. Αυτά τα στοιχεία χρησιμοποιούνται για την δημιουργία σχεδίων σε πλήρης διαστάσεις, και στην συνέχεια τα σχέδια αυτά χρησιμοποιούνται για την δημιουργία ενός φυσικού μοντέλου φτιαγμένο από άργιλο σε μικρή κλίμακα. Το φυσικό μοντέλο συνήθως θα είναι χειροποίητο, αν και πλέον με την εμφάνιση των τρισδιάστατων εκτυπωτών πολλές εταιρίες έχουν ήδη εξετάσει το ενδεχόμενο της χρησιμοποίησης τους. Η εταιρία θα κατασκευάσει παραπάνω από ένα μοντέλα αργίλου, έτσι ώστε να έχει επιλογές και να εξετάσει λεπτομερώς διάφορα ενδεχόμενα. Οι διαφορές μεταξύ των μοντέλων είναι συνήθως τα φωτιστικά σώματα και κοψίματα στο σώμα του αυτοκινήτου.

Full Modeling/ Μοντέλο σε πλήρης διαστάσεις

Με τα πολλά και με τα λίγα, η εταιρία αποφάσισε ποιο μοντέλο επιθυμεί, και αφού τα υπόλοιπα χαθούν για πάντα, το εκλεκτό θα περάσει στο επόμενο στάδιο. Στο επόμενο αυτό στάδιο το μοντέλο θα περάσει σε πλήρεις και φυσικές διαστάσεις και θα πάρει σάρκα και οστά από άργιλο, έτσι ώστε να είναι ελαφρύ και εύκολο στην μεταφορά. Ο άργιλος είναι το στάνταρ υλικό αυτήν την στιγμή στον κλάδο της αυτοκίνησης, αλλά καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, νέα υλικά κάνουν την εμφάνιση τους, άλλα ποιο φθηνά, άλλα ποιο ακριβά, αλλά δύσκολα βλέπω κάποια αλλαγή σύντομα. Με την ολοκλήρωση του μοντέλου, αυτό θα πάει για βάψιμο και θα φαίνεται σαν ένα αληθινό αυτοκίνητο, και θα φωτογραφηθεί για τα πρώτο υλικό μάρκετινγκ.

Μείνε συντονισμένος για το δεύτερο μέρος..