Αρχική Γενικές Κατηγορίες Featured Test Drive: Δοκιμάζουμε το Ford Focus RS

Test Drive: Δοκιμάζουμε το Ford Focus RS

2
Test Drive: Δοκιμάζουμε το Ford Focus RS

[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

5D3_7391-3

Είναι από αυτές τις μέρες στο “γραφείο” που δεν σε πειράζει καθόλου να δουλέψεις υπερωρίες, να κάνεις το κάτι παραπάνω. Και κάτι τέτοιο κάναμε κατά την εβδομαδιαία μας δοκιμής με το νέο Focus RS, καθώς του “ήπιαμε το αίμα” γράφοντας 1.283 χλμ. εντός και εκτός Αττικής, αξιοποιώντας στο έπακρο τους άδειους Αυγουστιάτικους δρόμους. Δεν έχεις εξάλλου κάθε μέρα την ευκαιρία να οδηγήσεις ένα hothatch, που είναι ικανό να ντροπιάσει supercar 15-ετίας. Ένα μοντέλο που παρότι δεν το έχεις λατρέψει-αποθεώσει ως αγωνιστικό σε κάποια ειδική διαδρομή του παγκοσμίου πρωταθλήματος, έχει όλα τα χαρακτηριστικά που το κάνουν να γίνει το νέο “Lancer Evo-Impeza WRX STI”.

Πως θα μπορούσε άλλωστε να είναι διαφορετικά όταν το αυτοκίνητο έχει τα διαπιστευτήρια της Ford Performance και του Ken Block, που μπορεί να μην ανήκει στην top-class των πρωταθλητών οδηγών του WRC, κάτι που εξάλλου ποτέ δεν επιδίωξε, είναι όμως εξαιρετικός οδηγός αγώνων, με υπερ-πλούσιο βιογραφικό και εντυπωσιακός drifter…με το τελευταίο να έχει δώσει το στίγμα του και στο αυτοκίνητο.

Η Ford έχει παράδοση στη δημιουργία αυτοκινήτων που σε κάνουν τα ποθείς, να τα λατρεύεις, να κολάζεσαι που τα έχεις στο γκαράζ σου. Σε οποιοδήποτε μοντέλο έχει βάλει δίπλα από το όνομα του τα αρχικά RS, έχει μείνει ανεξίτηλο στην αυτοκινητιστική ιστορία… και πίστεψε με, το νέο Focus RS δεν αποτελεί εξαίρεση. Το 2002 πρωτοείδαμε το πρώτο Focus RS και 7 χρόνια αργότερα τον διάδοχο του, με σαφείς σχεδιαστικές επιρροές και τα δύο από τα αντίστοιχα αγωνιστικά που αλώνιζαν στις ειδικές διαδρομές του κόσμου στα χέρια των Colin McRae, Carlos Sainz, Markko Märtin, Marcus Grönholm κλπ.

5D3_7484

Οι δύο προηγούμενες γενιές της κορυφαίας έκδοσης του hatchback της Μπλε Οβαλ, αν και μπροστοκίνητες κατάφεραν να δημιουργήσουν μεγάλο ντόρο και να συζητηθούν αρκετά, σηκώνοντας περήφανα ανάστημα απέναντι σε καταξιωμένο τετρακίνητο ανταγωνισμό. Με τον ανταγωνισμό, όμως, να γίνεται όλο και πιο έντονος, την τεχνολογία να προοδεύει με άλματα… αλλά κυρίως τα άλογα να έχουν γίνει “στραγάλια”, το νέο Focus RS έπρεπε να γίνει τετρακίνητο. Και πολύ καλά έκανε… γιατί κακά τα ψέμματα, τα 305 και ειδικά τα 350 άλογα του προηγούμενου του “απλού” RS και RS500 ήταν πολλά για να πατήσουν στον δρόμο μόνο από τον εμπρός άξονα.

Όπως θα διαβάσεις αναλυτικά παρακάτω, ευχαριστηθήκαμε το “όπλο” της Ford όσο λίγα αυτοκίνητα που έχουμε πάρει για δοκιμή. Σημαντικό στοιχείο σε αυτό συνετέλεσε στο “ελεύθερο” που είχαμε από την εισαγωγική εταιρία να γυρίσουμε με τα “λινά” τα -σχετικά ταλαιπωρημένα- ελαστικά από προηγούμενες δοκιμές, και να μας τοποθετήσουν καινούρια κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Άρα καταλαβαίνεις ότι τις πρώτες μέρες το drift mode δούλεψε υπερωρίες και τις υπόλοιπες μπήκαμε με mode γραμμών.

Στα συν

[custom_list type=”check”]

  • Ροπή εν αφθονία
  • Επιδόσεις
  • Απολαυστική συμπεριφορά
  • Drift mode
  • Ερεθιστικός ήχος

Στα μείον

  • Μη ιδιαίτερο εσωτερικό
  • Χώρος αποσκευών
  • Μη ρυθμιζόμενα καθ’ύψος καθίσματα

[/nextpage]

[nextpage title=”Το αυτοκίνητο” ]

DSC_3837

Για να καρφωθεί ένα αυτοκίνητο επιδόσεων στο μυαλό του κάθε petrolhead πρέπει πρώτα να αρέσει αισθητικά, και το νέο Focus RS δεν υστερεί καθόλου σε αυτό τον τομέα. Αντικειμενικά είναι όμορφο και συνδυάζει με τέλειο τρόπο την άγρια εμφάνιση του με την λειτουργικότητα της κάθε γραμμής, αν και για να πω την προσωπική μου άποψη, η προηγούμενη γενιά το με τα “πρησμένα” φτερά και το 3-θυρο αμάξωμα έχει λίγο ψηλότερη θέση στην προτίμηση μου.

Και αυτό, γιατί όπως ξέρεις, το νέο είναι αποκλειστικά 5-θυρο, κάτι που όμως, δεν μειώνει καθόλου το νέο μοντέλο. Τουναντίον, η μυώδης εξωτερική σχεδίαση είναι γοητευτική και ταυτόχρονα λειτουργική. Οι σχεδιαστές της Μπλε Οβάλ συνεργάστηκαν με τη Ford Performance προκειμένου να διασφαλίσουν την απαραίτητη λειτουργικότητα, δίνοντας έμφαση στην αεροδυναμική πίεση και ισορροπία καθώς και στις απαιτήσεις ψύξης του κινητήρα και των φρένων, δημιουργώντας το απόλυτο Focus.

DSC_3813

Παρατηρώντας εν στάση, δείχνει εντυπωσιακό και έτοιμο να πετύχει το στόχο του, συνεχίζοντας την παράδοση των μοντέλων RS, που ήταν ανέκαθεν εντυπωσιακά αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων με ιδιαίτερη επιμονή στη λειτουργικότητα. Και το νέο Focus RS παραμένει πιστό σε αυτή την κληρονομιά.

Το 30στό Ford με τα διακριτικά RS διαθέτει εντυπωσιακό εμπρός τμήμα με τολμηρή τραπεζοειδή πάνω μάσκα πάνω από το βαθύ εμπρός σπόιλερ με διαχωριστή, που ενσωματώνει τα μεγαλύτερα ανοίγματα για ψύξη του κινητήρα. Το φαρδύ, μυώδες στήσιμο, τονίζεται από τα χαμηλότερα φτερά και τα μεγάλα εξωτερικά ανοίγματα στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου, που τροφοδοτούν τους αεραγωγούς ψύξης των φρένων και φιλοξενούν κάθετα τοποθετημένους προβολείς ομίχλης. Οι προβολείς Bi-Xenon HID έχουν λειτουργία adaptive front lighting, που προσαρμόζει την ένταση και τη γωνία της δέσμης των προβολέων στην ταχύτητα του οχήματος, τη γωνία του τιμονιού και την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα.

5D3_7411-2

Το δυναμικό προφίλ αναδεικνύεται από ανάγλυφα μαρσπιέ και τους φουσκωμένους θόλους, που φιλοξενούν τις 19άρες ζάντες αλουμινίου. Είναι σφυρήλατες,  ειδικά σχεδιασμένες για το RS και σε απόχρωση low-gloss black, προσφέρουν αυξημένη αντοχή, μειώνουν το βάρος σε κάθε τροχό κατά 950 γρ. και ντύνονται με ελαστικά διαστάσεων 235/35. Περνώντας προς τα πίσω, εκεί κυριαρχεί ο μεγάλος διαχύτης που βελτιστοποιεί τη ροή αέρα στο κάτω τμήμα του αμαξώματος, για μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης. Αυτός ενσωματώνει τις δύο ευμεγέθης “μπούκες” της  σπορ εξάτμισης, με το διαφανή κεντρικό φως ομίχλης να θυμίζει κάτι από F1. Αν κάτι δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο, είναι πίσω αεροτομή οροφής, που είναι οπτικά ενσωματωμένη μέσω πλαϊνών πάνελ στο χρώμα του αμαξώματος και κοσμείται με το λογότυπο RS.

5D3_7490

Με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,355 Cd, το νέο Ford Focus RS είναι κατά 6% πιο αεροδυναμικό από το προηγούμενο μοντέλο, ενώ έχοντας πιο συμπαγή μετωπική επιφάνεια, παράγει 9% λιγότερη αντίσταση, βελτιώνοντας τις επιδόσεις στις υψηλές ταχύτητες, μειώνοντας ταυτόχρονα την κατανάλωση. Το αυτοκίνητο κατασκευάζεται από τον περασμένο Ιανουάριο στο εργοστάσιο της εταιρίας στο Saarlouis της Γερμανίας, και από πλευράς διαστάσεων, φυσικά υπάρχουν οι άκρως απαραίτητες αλλαγές, με το μήκος του Focus RS να φτάνει τα 4.390 χλστ., το πλάτος τα 1.823 χλστ. και το ύψος 1.472 χλστ., που σε σύγκριση με ένα απλό Focus υπάρχει μια αύξηση της τάξης των 32 χλστ. στο μήκος και μείωση 12 χλστ. στο ύψος, με το πλάτος να μένει απαράλλαχτο. Παρόλα αυτά, έχουν αυξηθεί τα μετατρόχια, με το εμπρός να φτάνει τα 1.564 χλστ. (+20) και το πίσω τα 1.539 χλστ. (+5).

5D3_7497

Σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση του αυτοκινήτου παίζει και το εντυπωσιακό γαλάζιο χρώμα του. Ονομάζεται Nitrous Blue, και είναι ένα ζωηρό χρώμα τεσσάρων στρωμάτων που διατίθεται αποκλειστικά στο RS, και συγχώρα με για τον παραλληλισμό, αλλά η οποιαδήποτε ομοιότητα του Focus RS με το Viagra και τα επακόλουθα του μόνο τυχαία δεν θα μπορούσα να είναι. Όπως, και να έχει το αυτοκίνητο είναι διαθέσιμο και στα Stealth Grey, Shadow Black, Magnetic Grey και Frozen White.

[/nextpage]

[nextpage title=”Εσωτερικό” ]

5D3_7282

Περνώντας στο εσωτερικό, ο σπορ χαρακτήρας του RS δηλώνει παρόν αλλά με πιο ήπιο τόνο, καθώς οι μόνες αλλαγές σε σχέση με μια έκδοση του συμβατικού μοντέλου εντοπίζονται στα επικές ημι-δερμάτινες καθισματάρες Signature RS, της Recarο, που διαθέτουν αγωνιστικά υφάσματα από μικροΐνες.

Ακολούθως, υπάρχει ένα νέας σχεδίασης τιμόνι με επίπεδο το κάτω τμήμα του, που ενσωματώνει την υπογραφή RS και διαθέτει μαλακή δερμάτινη παχιά στεφάνη, με απολαυστική υφή. Υπάρχουν αλουμινένια πεντάλ και μοναδικά γραφικά στον πίνακα οργάνων, ενώ τέλος, μία πρόσθετη σειρά οργάνων ένδειξης πάνω από την κεντρική κονσόλα απεικονίζει την πίεση υπερπλήρωσης, τη θερμοκρασία και την πίεση λαδιού, που έχει γίνει σήμα κατατεθέν των ST και RS μοντέλων της Ford.

5D3_7301

Σε όλη την καμπίνα, το χαρακτηριστικό μπλε θέμα RS εμφανίζεται στις ραφές των καθισμάτων, στο τιμόνι, στα πατάκια, στις εσωτερικές επενδύσεις, στον επιλογέα ταχυτήτων και μέσω του ίδιου του λογοτύπου RS, που δεσπόζει στα καθίσματα, το τιμόνι και τα διακοσμητικά πάνελ των μαρσπιέ.

Οι διαφορές ολοκληρώνονται εδώ, με το εσωτερικό να διαθέτει όλα τα προτερήματα της ανανεωμένης έκδοσης του Focus. Έτσι, η κεντρική κονσόλα έχει μια πολύ φιλική διάταξη, με τα απαραίτητα χειριστήρια και διακόπτες, ενώ διάφορες λεπτομέρειες συμβάλλουν στη δημιουργία μιας πιο μοντέρνας εμφάνισης. Η ποιότητα των υλικών και της συναρμολόγησης των διάφορων μερών είναι αψεγάδιαστη.

5D3_7298

Με το που κάτσεις στο κάθισμα θα νιώσεις αμέσως το αγκάλιασμα από τις επενδύσεις του και αυτόματα μπαίνεις σε πολεμικό mode. Μοναδικό αρνητικό η μη ρύθμιση καθ’υψος, που προσωπικά με ξένισε καθώς με ύψος 1.92 εκ. καθόμουν αρκετά ψηλά.

Κατά τ’άλλα, την προσοχή σου θα τραβήξει φυσικά και η μεγάλη οθόνη αφής 8 ιντσών, που δεσπόζει στο κέντρο και ψηλά στη κονσόλα. Ενσωματώνει το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας SYNC 2. Στη default επιλογή η οθόνη είναι χωρισμένη σε 4 τεταρτημόρια, που το καθένα ελέγχει το ράδιο, το κινητό, το κλιματισμό και το σύστημα πλοήγησης. Ακόμα, μέσω φωνητικών εντολών όπως “find a race track” (βρες μία πίστα), στα roadtrips ανά την Ευρώπη που θα κάνεις θα μπορείς να λαμβάνεις άμεσες οδηγίες για την πλησιέστερη διαθέσιμη πίστα.

5D3_7315

Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε και την προαιρετική κάμερα οπισθοπορείας με αισθητήρες παρκαρίσματος, και το ηχοσύστημα Sony με 10-ηχεία, συμπεριλαμβανομένου ενός subwoofer, με το τελευταίο να είναι πολύ καλό και ποιοτικό. Επ’ευκαιρία, όμως, να αναφέρω ότι, σύμφωνα με δικές μας εσωτερικές πηγές, τα μελλοντικά μοντέλα της Ford θα εφοδιάζονται με ηχοσύστημα της Bang & Olufsen

5D3_7341

Από θέμα χώρων δεν έχει αλλάξει τίποτα, καθώς έχουν διατηρηθεί στο ακέραιο οι εσωτερικές διαστάσεις. Αν είσαι αναστήματος άνω του 1.90 ίσως βρεις ενοχλητική για τα γόνατα σου, την ογκώδη κονσόλα εμπρός, ενώ πίσω θα κάτσεις άνετα, έχοντας ικανοποιητικό, αλλά όχι κορυφαίο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι σου. Τέλος, ο χώρος αποσκευών δεν είναι τομέας που υπερηφανεύεται το Focus, καθώς η τετρακίνηση κόβει από τον ήδη μικρό χώρο αποσκευών του Focus, με αυτόν να φτάνει τα μόλις 260, όπου αυξάνεται στα 1.045 λίτρα, όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων.

[/nextpage]

[nextpage title=”Κινητήρας” ]

5D3_7374-2

Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να έχει ένα hatchback για να προκαλέσει ονειρώξεις είναι ένα δυνατό κινητήρα, και αυτός του RS είναι πολύ δυνατός.

Καταρχήν ο 2.3-λίτρων EcoBoost του νέου Ford Focus RS μοιράζεται τη ίδια βασική δομή με τον αλουμινένιο τετρακύλινδρο που διατίθεται στη νέα Ford Mustang, αλλά εδώ έχει αναβαθμιστεί ειδικά, ώστε να προσφέρει 10% περισσότερη ισχύ φτάνοντας τους 350 ίππους.

Η αυξημένη ισχύς παράγεται από ένα νέο, χαμηλής αδράνειας υπερσυμπιεστή twin-scroll της Honeywell που αυξάνει αισθητά τη ροή του αέρα, μαζί με ένα πολύ μεγαλύτερο intercooler για μεγιστοποίηση της πυκνότητας του αέρα εισαγωγής. Η “αναπνοή” του κινητήρα έχει βελτιωθεί μέσω μιας πιο ελεύθερης εισαγωγής και ενός συστήματος εξαγωγής μεγαλύτερης διατομής που διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πεταλούδα στην απόληξη, βελτιστοποιώντας την ισορροπία μεταξύ της πίεσης επιστροφής των καυσαερίων (back pressure) και παραγωγής θορύβου, ενώ διαθέτει άμεσο ψεκασμό και διπλό ανεξάρτητο χρονισμό εκκεντροφόρων.

5D3_7377

Η κυλινδροκεφαλή κατασκευάζεται από βελτιωμένο κράμα αλουμινίου που μπορεί να αντέχει υψηλότερες θερμοκρασίες, ενώ το μπλοκ των κυλίνδρων χρησιμοποιεί ανθεκτικότερα χιτώνια από χυτοσίδηρο. Μεγαλύτερη προτεραιότητα δόθηκε στην ψύξη του κινητήρα, με τους μηχανικούς να δημιουργούν πρόσθετο χώρο στο εμπρός τμήμα του οχήματος για την τοποθέτηση ενός πολύ μεγαλύτερου ψυγείου – του μεγαλύτερου που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε Focus. Αυτό παρέχει το απαιτούμενο επίπεδο ψύξης για την απαιτητική οδήγηση σε πίστα.

Η χαρτογράφηση του κινητήρα έχει διασφαλίσει την άριστη απόκριση στις χαμηλές στροφές και την υψηλή ροπή στις μεσαίες, ενώ εντυπωσιάζει η προθυμία του να ανεβάσει στροφές μέχρι τον κόφτη. Η μέγιστη ροπή των 440 Nm παράγεται μεταξύ 2.000 και 4.500 σ.α.λ., ενώ μπορεί να φτάσει τα 470 Nm για 15 δευτ. μέσω overboost σε φάση μέγιστης επιτάχυνσης. Συνδυάζεται αποκλειστικά με ένα εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο, το οποίο έχει βελτιστοποιηθεί και διαθέτει έναν πιο κοντό επιλογέα σχέσεων και ανανεωμένο μηχανισμό με σκοπό τις ταχύτερες και πιο ακριβείς αλλαγές. Τόσο το κιβώτιο όσο και ο συμπλέκτης έχουν αναβαθμιστεί με ανθεκτικότερα εξαρτήματα για να μπορούν να ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις της αυξημένης ροπής του κινητήρα.

5D3_7383

Για τα 0-100 χλμ/ώρα το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι χρειάζεται 4,7 δευτ., αλλά στο VBox μας είδαμε τιμή 5,25 δευτ. Αυτή εν μέρη δικαιολογείται από τη χρήση απλής βενζίνης που είχε το αυτοκίνητο όταν κάναμε τις μετρήσεις και την θερμοκρασία του αέρα στους 34 βαθμούς, ενώ έχω την υποψία ότι ο συμπλέκτης ήταν λίγο ταλαιπωρημένος και πατίναρε. Όπως και να έχει, είναι εντυπωσιακό νούμερο, με την τελική ταχύτητα να ανακοινώνεται στα 266 χλμ/ώρα, αν και είδα 280 χλμ/ώρα στο ταχύμετρο.

Οι απολαυστικές επιδόσεις, όμως, απαιτούν ανάλογη συνοδεία ήχου. Έτσι, οι μηχανικοί της Ford Performance έχουν ρυθμίσει το σύστημα εξάτμισης του RS ώστε να παράγει έναν απολαυστικό μπάσο ήχο κατά τη διάρκεια της σπορ οδήγησης. Παράλληλα έχουν επιλέξει μια μοναδική χαρτογράφηση για το Sport Mode, ώστε να παράγονται οι χαρακτηριστικές “αρρυθμίες” από την εξάτμιση.

Ο κινητήρας EcoBoost κατασκευάζεται στη Βαλένθια της Ισπανίας, και υποβάλλεται σε μία αυστηρή ακουστική δοκιμή στο τέλος της γραμμής παραγωγής. Αφού ολοκληρωθεί ένας αυτοματοποιημένος κύκλος δοκιμών, ειδικά εκπαιδευμένοι τεχνικοί δοκιμάζουν του κινητήρες για να διασφαλίσουν την τέλεια λειτουργία τους, προσπαθώντας να εντοπίσουν θορύβους που ενδεχομένως υποδηλώνουν πιθανή βλάβη, δύσκολα ανιχνεύσιμη με άλλο τρόπο.

5D3_7331

Όσον αφορά τα κόστη, στα σχεδόν 1.300 χλμ που γράψαμε, τα 350 ήταν σε εθνική οδό, με κατανάλωση στα 8,2 λίτρα/100 χλμ. με ταχύτητα 130 χλμ/ώρα. και τα υπόλοιπα στην Αττική και στους άδειους της δρόμους. Όπως καταλαβαίνεις το πιέσαμε αρκετά, αλλά κινηθήκαμε και σε αρκετά ήρεμους ρυθμούς, όπως θα έκανες στην καθημερινότητα σου. Το αποτέλεσμα είναι 12 λίτρα/100 χλμ., νούμερο που σε μακροχρόνια συμβίωση μπορεί να πέσει κι άλλο, αλλά πολύ εύκολα μπορεί να ανέβει και πιο ψηλά. Ο κινητήρας, πάντως, διαθέτει λειτουργία start/stop, και το Focus RS πετυχαίνει εκπομπές CO2 175 γρ/χλμ., μείωση 22% συγκριτικά με το προηγούμενο, με τα τέλη κυκλοφορίας του να ανέρχονται στα €428,75.

[/nextpage]

[nextpage title=”Στον δρόμο” ]

5D3_7437PS

Το τρίτο στοιχείο και πρακτικά ολοκληρώνει τα χαρακτηριστικά όπου τοποθετούν ένα μοντέλο στο πάνθεον της απολαυστικής sport οδήγησης είναι το χαμόγελο που μπορεί να ζωγραφίσει σε όποιον κάτσει πίσω από το τιμόνι. Και με το νέο Focus RS είναι τέτοιο που κάνει τον Τζόκερ να δείχνει παιδάκι. Πριν μπω, όμως, σε οποιαδήποτε ανάλυση, αν με ρωτούσες να χαρακτηρίσω με μια πρόταση το νέο Focus RS, αυτή θα ήταν: ένα αυτοκίνητο πίστας μεταμφιεσμένο σε πρακτικό hatchback.

Για να καταλάβεις την αφοσίωση και το πάθος της Ford για το συγκεκριμένο μοντέλο, εξέλιξε πρακτικά μια εντελώς νέα πλατφόρμα για να βασιστεί το Focus RS, καθώς αυτή του συμβατικού Focus δεν ήταν σχεδιασμένη για να υποδεχτεί το σύστημα τετρακίνησης. Εξαιτίας αυτής ενισχύθηκε και η ακαμψία του πίσω υποπλαισίου, αλλά και γενικότερα η δομή του αμαξώματος, που αύξησαν τη συνολική στρεπτική ακαμψία κατά 23% συγκριτικά με ένα στάνταρ Focus.

Όπως, καταλαβαίνεις μπαίνοντας στη κατηγορία των τετρακίνητων hatchback ο ανταγωνισμός είναι ακόμα πιο σκληρός, και έχει να αντιμετωπίσει κατασκευές όπως το VW Golf R, το Mercedes-AMG A45 και το Audi RS3. Γι’αυτό και το σύστημα τετρακίνησης της Ford Performance διαθέτει σύστημα δυναμικής ανακατανομής της ροπής (Dynamic Torque Vectoring), που είναι ο λόγος ο οποίος απογειώνει την άριστη οδική συμπεριφορά και οδηγική απόλαυση, συνδυάζοντας με άψογο τρόπο την εξαιρετική ελκτική πρόσφυση και το κράτημα με την απαράμιλλη ευστάθεια και ταχύτητα στις στροφές.

5D3_7239-2

Το σύστημα τετρακίνησης βασίζεται σε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες, εκατέρωθεν του πίσω διαφορικού. Αυτοί διαχειρίζονται την κατανομή ροπής εμπρός/πίσω και παράλληλα ελέγχουν την κατανομή ροπής μεταξύ των δύο πίσω τροχών (torque vectoring), γεγονός που επηρεάζει θεαματικά την οδική συμπεριφορά και την ευστάθεια του οχήματος στις στροφές.

Η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού μεταβάλει συνεχώς την κατανομή ροπής εμπρός/πίσω, και μεταξύ των πίσω τροχών σύμφωνα με τις εκάστοτε συνθήκες, λαμβάνοντας δεδομένα από πολλαπλούς αισθητήρες 100 φορές το δευτερόλεπτο. Η κατανομή ροπής στον πίσω άξονα μπορεί να φτάσει το 70%, ενώ μέχρι και το 100% αυτής μπορεί να κατανεμηθεί σε κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση, με τη μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού να μπορεί να μεταβάλλει την κατανομή ροπής σε μόλις 60 χιλιοστά του δευτερολέπτου (0,06 δευτ.) ή μπορεί να κλειδώσει τον πίσω άξονα όταν ενεργοποιήσεις το launch control.

5D3_7168

Έχοντας από τη μια το παραπάνω σύστημα, και από την άλλη το απίστευτα στιβαρό πλαίσιο, και τη σπορ ανάρτηση με τα -κατά 33% μπροστά και 38% πίσω- σκληρότερα ελατήρια, τις πιο αποδοτικές αντιστρεπτικές ράβδους από του Focus ST, και τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ δυο προγραμμάτων, συντελούν σε ένα πακέτο αξιοζήλευτης οδηγικής συμπεριφοράς. Τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ ενεργοποιούνται μέσω ενός κουμπιού στη βάση της κεντρικής κονσόλας, ή με την επιλογή του Track mode, και προσφέρουν 40% σκληρότερη ρύθμιση, η οποία είναι ιδανική για οδήγηση στην πίστα ή αν έχεις διάθεση να νιώσεις στον δρόμο ακόμα και το κεφάλι από μια βελόνα. Ναι, τόσο σκληρό και σφιχτό γίνεται.

Πως, όμως, έφτιαξε η Ford ένα τόσο καλό αυτοκίνητο; Όλα ξεκινάνε από τους ανθρώπους, και για το Focus RS επικεφαλής μηχανικός ήταν ο Tyrone Johnson, όπου προηγουμένως είχε ανάλογη θέση στην Ford Racing και ήταν υπεύθυνος για το πρόγραμμα της F1 και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι και δούλεψε πάνω σε αυτό δύο χρόνια για να το τελειοποιήσει.

IMG_7134

Η ομάδα του ήξερε ότι το σύστημα τετρακίνησης είναι κρίσιμο για την απόδοση του αυτοκινήτου, και εκεί επικεντρώθηκε. Αρχικά το δοκίμασαν με μονάδα Haldex, το οποίο είναι εξαιρετικό για ευθείες, αλλά τείνει να μεταμορφώνει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στις στροφές σε βαρετή και υποστροφική. Η Ford προσπάθησε να τοποθετήσει μεγαλύτερα πίσω ελαστικά για να κάνει μηχανικά τους πίσω τροχούς να έχουν μεγαλύτερο βήμα και να αντιμετωπίσουν τους περιορισμούς του Haldex, αλλά το σύστημα μετάδοσης διαλυόταν κάθε φορά λόγω της διαφορετικής εμπρός και πίσω αναλογίας. Αυτό οδήγησε τη Ford να συνεργαστεί με την εταιρεία GKN για την πίσω μονάδα, η οποία μοιάζει με ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, αλλά ενεργοποιείται όπως προείπα υδραυλικά.

5D3_7186

Όλα αυτά μεταφράζονται στην πράξη ως ένα απίστευτα διασκεδαστικό σύνολο, ικανοποιώντας στο έπακρο ακόμα και τον πιο απαιτητικό και δύσπιστο. Το προσεκτικά ρυθμισμένο σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση, λειτουργεί σε συνεργασία με την ειδικά σχεδιασμένη εμπρός ανάρτηση και χάρη στους κοντύτερους βραχίονες, προσφέρει άμεση απόκριση και εξαιρετική αίσθηση. Μέσα στη στροφή, η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού κατανέμει προληπτικά τη ροπή στον εξωτερικό πίσω τροχό βάσει δεδομένων όπως τη γωνία του τιμονιού, τη πλευρική επιτάχυνση, το ποσοστό περιστροφής αμαξώματος ως προς τον κατακόρυφο άξονα (yaw rate) και τη ταχύτητα του οχήματος. Με αυτή με μεταφορά της ροπής, νιώθεις την ώθηση του αυτοκίνητου προς το εσωτερικό της στροφής, επιτυγχάνοντας έτσι βέλτιστη κατευθυντικότητα και ευστάθεια, εξαλείφοντας τελείως την υποστροφή.

5D3_7447

Οποιοσδήποτε ενδοιασμός για το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης κάμπτεται σε ελάχιστα λεπτά οδήγησης σε ορεινή ή μη διαδρομή. Το αυτοκίνητο είναι απίστευτα προβλέψιμο και εύκολο να το οδηγείς γρήγορα, με το τιμόνι να είναι εντυπωσιακά υπάκουο και ακριβές. Είναι εξίσου γρήγορο καθώς θέλει μόλις 2 στροφές από άκρη σε άκρη, αλλά αναγκαστικά δεν “κόβει” πολύ, με την διάμετρο του κύκλου στροφής να αγγίζει τα 11,8 μέτρα.

Κατά την εξέλιξη του αυτοκινήτου οι μηχανικοί είχαν αποστολή να κάνουν το αυτοκίνητο να γυρίζει για 30 συνεχόμενα λεπτά σε πίστα χωρίς να πέφτει η απόδοση του. Αυτό μεταφράζεται στις πολύ πιο ήπιες συνθήκες δρόμου, ότι ανά πάσα στιγμή, είναι πρόθυμο να υπακούσει κάθε σου εντολή. Ο κινητήρας έχει τρομερό ποσό ροπής στις χαμηλές στροφές, επιτρέποντάς σου να επιταχύνεις απρόσκοπτα με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο, χωρίς να έχεις την ανάγκη για κατέβασμα.

5D3_7501

Τα φρένα είναι επίσης πρωτοφανή, με το νέο Focus RS να έχει το ισχυρότερο σύστημα πέδησης που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο RS. Διαθέτουν πολύ γραμμική απόδοση, εμπνέοντας σου απίστευτη εμπιστοσύνη όταν χρειαστείς να φρενάρεις απότομα, κάτι που γίνεται ακόμα πιο έντονο όταν φρενάρεις από πολλά χλμ. και πριν επιτεθείς σε μια στροφή, με τη μεταφορά βάρος προς τα έξω να ελέγχεται άψογα. Τότε, το αμάξωμα είναι ακλόνητο και συνεχίζει την πορεία που θα του υποδείξεις, γεμίζοντας σε με ανακούφιση και ικανοποίηση. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην αγαπήσεις αυτό το αυτοκίνητο.

Διαθέτει αεριζόμενους εμπρός δίσκους 350 χλστ. και αλουμινένιες τετραπίστονες δαγκάνες Brembo εμπρός και 302 χλστ. πίσω με μονοπίστονες δαγκάνες, ακινητοποιώντας το αμάξωμα σε 39,1 μέτρα. Το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι το βάρος του είναι 1.599 κιλά, αλλά εμείς το μετρήσαμε στα 1.550 κιλά.

5D3_7328

Και κάπου εδώ έρχεται το “κερασάκι” στην τούρτα, που προσωπικά βγάζω φάουλ τους Αυστραλούς και όποιον κατακρίνει το drift mode. Να σου θυμίσω ότι μπορείς να επιλέξεις από τέσσερα διαφορικά προφίλ οδήγησης (Drive Modes), που μεταμορφώνουν το αυτοκίνητο και προσαρμόζεται ώστε να αποδίδει τα μέγιστα σε ποικίλες οδηγικές συνθήκες. Αυτά είναι, το Normal για καθημερινές ήρεμες μετακινήσεις ως ένα απλό συμβατικό αυτοκίνητο και το Sport για έντονη οδήγηση στο δρόμο. Η Ford αναφέρει ότι το Track και Drift Mode είναι για χρήση μόνο σε πίστα, αλλά μπορείς κανονικά να τα ενεργοποιήσεις στο δρόμο, όπως θα κάνει ο οποιοσδήποτε πιάσει στα χέρια του το αυτοκίνητο.

Κάθε προφίλ προσφέρει ειδικές ρυθμίσεις για το σύστημα τετρακίνησης, τον έλεγχο των αμορτισέρ, το σύστημα ευστάθειας, την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης, του κινητήρα και της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης βαλβίδας στην εξάτμιση.

5D3_7470

Το Drift Mode έχει ειδικά σχεδιασμένη ρύθμιση του συστήματος τετρακίνησης, που τροποποιεί την κατανομή ροπής για να σε βοηθήσει να πετύχεις ελεγχόμενη υπερστροφή. Οι ρυθμίσεις των αμορτισέρ και του συστήματος διεύθυνσης παραμένουν στο Normal Mode προσφέροντας άριστο έλεγχο μέσα από τη δυνατότητα της μεταφοράς βάρους και το ελαφρύ τιμόνι. Σε πολύ καλή άσφαλτο και σε δημόσιο δρόμο θέλει πολλά κότσια και γνώση για να σπάσεις την πρόσφυση, γιατί χρειάζεται αρμονικές κινήσεις μεταφοράς βάρους. Στη μέτρια -προς κακή- κατά το πλείστο ελληνική άσφαλτο, μπορείς, όμως, να παίξεις πάρα πολύ με την ουρά. Δεν έχει συμπεριφορά ενός καθαρά πισωκίνητου, καθώς πάντα νιώθεις την μούρη να τραβιέται προς τη φορά του τιμονιού, αλλά μπορείς να την ξεκολλήσεις στην έξοδο μιας κλειστής στροφής.

5D3_7323 ford-focus-rs-drive-modes-05-750x500

Κλείνοντας, υπάρχει και το launch control, όπου διαμορφώνει τα συστήματα ελέγχου του πλαισίου και του κινητήρα ώστε να επιτυγχάνεται μέγιστη επιτάχυνση ανεξαρτήτων συνθηκών που επικρατούν στη πίστα. Για να το επιλέξεις πρέπει να περιηγηθείς στο δαιδαλώδες μενού, έπειτα βάζεις 1η σχέση στο κιβώτιο, πατάς τέρμα γκάζι, αυτό σηκώνει στροφές στις 5.000 σ.α.λ. και αφήνεις το συμπλέκτη για να διακτινιστείς. Για μέγιστη επιτάχυνση κατά τις αλλαγές των σχέσεων, υπάρχει ενδεικτική λυχνία στο ταμπλό (shift light) που σε προειδοποιεί όταν πλησιάζει το βέλτιστο σημείο αλλαγής ταχύτητα (5.900 σ.α.λ.), και αναβοσβήνει εάν ο κινητήρας αγγίξει τον κόφτη των 6.800 σ.α.λ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Συμπέρασμα” ]

5D3_7425

Το νέο Ford Focus RS είναι προϊόν εξέλιξης μιας μικρής ομάδας μηχανικών της Ford Performance σε Ευρώπη και ΗΠΑ, και μπαίνει περήφανα δίπλα σε θρύλους όπως το 16-βάλβιδο Escort RS1600 του 1970, το λατρεμένο μου Sierra RS Cosworth του με την επαναστατική αεροδυναμική του και το τετρακίνητο Escort RS Cosworth του 1992.

Αποτελεί τμήμα της επιθετικής στρατηγικής της Ford με ορίζοντα το λανσάρισμα 12 μοντέλων υψηλών επιδόσεων μέχρι το 2020, με το RS να είναι ένα από τα καλύτερα που έχει κατασκευάσει η εταιρία. Τα σύστημα τετρακίνησης προσφέρει εξαιρετική πρόσφυση, με πλευρική επιτάχυνση πάνω από 1g, κορυφαίο στρίψιμο αλλά και επιτάχυνση κατά την έξοδο από μία στροφή, ενώ με το drift mode προσφέρει την υπέρτατη οδηγική εμπειρία.

Η Ford καταρρίπτει την άποψη ότι τα τετρακίνητα hatchback στερούνται οδηγικής απόλαυσης και έχει δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο που αιφνιδιάζει ευχάριστα και παράλληλα σε ανταμείβει. Η τιμή των €50.158 μπορεί να ακούγονται πολλά σήμερα, αλλά αγοράζεις “πολύ” περισσότερο αυτοκίνητο απ’όσο νομίζεις, έχοντας μια από τις καλύτερες αναλογίες ευρώ ανά ίππο στην Ελλάδα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Φωτογραφίες” ]

[/nextpage]

[nextpage title=”Μετρήσεις” ]

Ford Focus RS Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 5,25 δευτ.
0-200 χλμ/ώρα 20,33 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 2,98 δευτ. (με 3η σχέση)
60-100 χλμ/ώρα 4,29 δευτ. (με 4η σχέση)
80-130 χλμ/ώρα 4,61 δευτ. (με 5η σχέση)
Τελική ταχύτητα 266 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 39,08 μέτρα σε 2,99 δευτ.

[/nextpage]