Όταν η VW παρουσίασε το 2015 στην έκθεση της Γενεύης το Sport Coupe Concept, κανείς δεν πίστευε ότι μια εταιρία με εκ των πραγμάτων ήπιο και συντηρητικό σχεδιασμό μοντέλων, θα έβγαζε στην παραγωγή ένα τόσο όμορφο και σαγηνευτικό αυτοκίνητο.

Κι όμως, αυτό έγινε πραγματικότητα, και υπεύθυνος γι’αυτό είναι καταρχήν ο σχεδιαστής του μοντέλου, ο Tobias Sühlmann, καθώς και τα στελέχη της εταιρίας που ενέκριναν αυτό το σχέδιο. Την προηγούμενη Πέμπτη έγινε η επίσημη -στατική- παρουσίαση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, και η ελληνική εισαγωγική εταιρία έφερε στην Ελλάδα τον Sühlmann για να μας μιλήσει για το μοντέλο.

1Το αυτοκίνητο

Ξεκινώντας από το όνομα, αυτό δεν προέρχεται -δυστυχώς- από την ελληνική λέξη “άριο”, αλλά είναι σύνθετη. Το πρώτο συνθετικό είναι το “art” (τέχνη), και περιγράφει τις αρμονικές γραμμές και το συναίσθημα του, ενώ το eon συνδέει το αυτοκίνητο με την ναυαρχίδα της εταιρίας,το Phideon.

Το μοντέλο που διαδέχεται το CC, και δεν πρόκειται ούτε για κλασική λιμουζίνα, ούτε για σπορ αυτοκίνητο. Και αυτό γιατί οι μεν προσφέρουν πολύ χώρο και υψηλά επίπεδα άνεσης, ενώ τα δε ελκυστική σχεδίαση και πολύ δυναμισμό. Η Volkswagen παντρεύει στοιχεία από αυτούς τους δύο κόσμους, με το Arteon να είναι ένα σπορτίφ gran turismo μοντέλο, με έμφαση στην εντυπωσιακή σχεδίαση, συνδυάζοντας τα στοιχεία ενός κλασικού σπορ αυτοκινήτου με την κομψότητα και την παροχή χώρων ενός fastback.

Το Arteon εισαγάγει μεν τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της Volkswagen, αλλά σε ερώτηση μου στον Sühlmann αποκλείστηκε το ενδεχόμενο να δούμε ακριβώς το ίδιο “πρόσωπο” σε όλα τα μοντέλα της εταιρίας, θέλοντας με αυτό το τρόπο να έχει το καθένα τον δικό του χαρακτήρα.

Βασικό χαρακτηριστικό του εμπρός μέρους αποτελεί η μεγάλη 3D μάσκα, που εκτείνεται κατά πλάτος, ενσωματώνοντας τα φωτιστικά σώματα. Τα τελευταία, τοποθετημένα σχεδιαστικά πίσω από την μάσκα, προσδίδουν την τρίτη διάσταση (βάθος). Οι εγκάρσιες χρωμιωμένες γρίλιες αποτελούν συνέχεια των LED φώτων ημέρας, των φώτων θέσης και των φλας, και έτσι προκύπτει η σχεδίαση μίας εμπρόσθιας όψης.

Επίσης, διαθέτει μεγάλο ανάγλυφο καπό,το οποίο είναι ενεργό, παρέχοντας προστασία στους πεζούς. Αυτό γίνεται χάρη στο σύστημα ανίχνευσης πεζών -με λειτουργία έκτακτης πέδησης- και στο ενεργό μπροστινό καπό του, το οποίο ανασηκώνεται κατά 6 εκατοστά, με τη βοήθεια πυροτεχνικού μηχανισμού, σε περίπτωση αναπόφευκτης σύγκρουσης με πεζό. Έτσι αυξάνεται η απόσταση ανάμεσα σε αυτό και το μπλοκ του κινητήρα, ώστε να περιοριστούν οι συνέπειες ενός τραυματισμού, με την πυροδότηση του συστήματος να γίνεται ανάμεσα σε ταχύτητες 25 και 55 χλμ/ώρα.

Δεν είναι μόνο το εμπρός μέρος του Arteon εντυπωσιακό, καθώς εκτός του του ότι καπό το καταλήγει στο κεκλιμένο παρμπρίζ, ανάλογα σπορτίφ είναι και το πίσω μέρος του Arteon. Εκεί κυριαρχούν τα φώτα LED με τα δυναμικά φλάς, τα μυώδη φτερά, με τους ευμεγέθεις θόλους να μπορούν να φιλοξενούν τροχούς μέχρι και 20 ίντσες (18 ή 19 οι βασικοί).

Έτσι, από τον σχεδιασμό και μόνο το Arteon αποτελεί μία νέα εναλλακτική για όσους προσανατολίζονται στην απόκτηση ενός σπορτίφ 5θυρου fastback με εντυπωσιακή σχεδίαση, προηγμένες τεχνολογικές λύσεις, πολύ διαφορετικό ύφος και υψηλό επίπεδο άνεσης αντί μιας κλασικής λιμουζίνας. Ο ανταγωνισμός του θεωρητικά είναι η BMW Σειρά 4 Gran Coupe και το Αudi A5 Sportback, όμως οι διαστάσεις του δεν είναι καθόλου μακριά από το Audi A7.

Έτσι, το μήκος του Arteon αγγίζει τα 4.862 χλστ., το πλάτος τα 1.871 χλστ., και το ύψος τα 1.427 χλστ., ενώ το μεταξόνιο ανέρχεται στα 2.837 χλστ.. Έτσι, είναι μεγαλύτερο κατά 224 χλστ. σε μήκος σε σχέση με την πρόταση της BMW, ενώ είναι μόλις 107 χλστ. μικρότερο από το A7.

Η Volkswagen έδωσε μεγάλη προσοχή στην αεροδυναμική του μοντέλου, καθώς αυτή τελειοποιεί την δυναμική συμπεριφορά, ενώ προσφέρει και πιο ήσυχο εσωτερικό. Στο νέο Arteon επιτεύχθηκε η ιδανική ισορροπία ανάμεσα σε έναν καλό αεροδυναμικό συντελεστή (Cd 0,265), και σε καλές τιμές αρνητικής άντωσης, κάτι που εξασφαλίζει από την μία πλευρά χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση και συνεπώς χαμηλές τιμές κατανάλωσης, και από την άλλη ένα υψηλό επίπεδο δυναμικής οδικής συμπεριφοράς.

Οι τιμές αρνητικής άντωσης επιτεύχθηκαν με το συνολικό αεροδυναμικό πακέτο, στο οποίο ανήκει μεταξύ άλλων η χαρακτηριστική αεροτομή, πάνω από τα πίσω φωτιστικά σώματα. Η ισορροπία των τιμών άντωσης, που σταθεροποιούν το πίσω μέρος, βελτιστοποιεί τη ρύθμιση της ανάρτησης στον εμπρός και τον πίσω άξονα, με συνέπεια την εξαιρετική οδική συμπεριφορά και την υψηλή σταθερότητα ακόμα και σε ταχύτητες πολύ κοντά στην τελική. Έτσι το νέο Arteon δε χρειάζεται να φέρει μετακινούμενη πίσω αεροτομή, η οποία να εξέρχεται του αμαξώματος σε υψηλές ταχύτητες.

2Ασφάλεια

Μόλις πριν 3 ημέρες ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα για τις τελευταίες δοκιμές πρόσκρουσης, που διενήργησε ο οργανισμός EuroNCAP.

Τo Arteon απέσπασε την κορυφαία διάκριση πέντε αστεριών, καθώς συγκέντρωσε 96% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 85% στη προστασία παιδιών, 85% στη προστασία πεζών και 82% στα συστήματα ασφαλείας.

3Πλατφόρμα

Το νέο Arteon είναι άλλο ένα μοντέλο που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB, η οποία σύμφωνα με την εταιρία προσφέρει εξαιρετικά αυξημένη ακαμψία αμαξώματος, και έτσι ένα πολύ καλό επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, αλλά και άνεσης. Ατσάλι πολύ υψηλής αντοχής χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων στα μαρσπιέ, αλλά και στις διαμήκεις και εγκάρσιες δοκούς του αμαξώματος. Από ατσάλι επεξεργασμένο σε υψηλή θερμοκρασία κατασκευάζονται οι μεσαίες κολώνες, το κεντρικό τούνελ, το διαχωριστικό τοιχίο μεταξύ του θαλάμου επιβατών και του χώρου του κινητήρα, οι πίσω διαμήκεις άξονες και οι διαμήκεις άξονες της οροφής.

4

Η ακαμψία του αμαξώματος του Arteon, παρά την μεγάλη πόρτα του χώρου αποσκευών, έχει αυξηθεί κατά 10% σε σχέση με ενός αντίστοιχου sedan. Αυτό το πλεονέκτημα προσφέρει σαφώς μεγαλύτερη ακρίβεια του τιμονιού και άριστο επίπεδο άνεσης. Σε συνολικό επίπεδο έχει κατασκευαστεί ένα εξαιρετικά άνετο και ταυτόχρονα σπορτίφ αυτοκίνητο, του οποίου η παθητική ασφάλεια ανήκει στις καλύτερες.

5Εσωτερικό

Περνώντας προς τα μέσα, η κονσόλα προέρχεται από το Passat, έχοντας επιλεχθεί εξαιρετικά υλικά, σε κάθε λεπτομέρεια του εσωτερικού διάκοσμου. Τα διαδραστικά και ψηφιακά στοιχεία ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό και δημιουργούν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα υψηλής τεχνολογίας. Highlight αποτελεί το Active Info Display, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, και τα τελευταίας γενιάς συστήματα πλοήγησης και ψυχαγωγίας με ενιαία γυάλινη επιφάνεια 9,2 ιντσών -που διαθέτει λειτουργίες με χειρονομίες. Επιπλέον, οι ένθετες διακοσμητικές επενδύσεις στο ταμπλό και στις πόρτες διαθέτουν μια κρυφή φωτιστική ρίγα, με ρυθμιζόμενη ένταση (dimmer). Με τη βοήθεια αυτού του φωτιστικού εφέ ο χώρος αποκτά ένα ιδιαίτερα πολυτελές ύφος.

Η ενιαία οριζόντια διάταξη των αεραγωγών που διατρέχουν το ταμπλό σε όλο του το μήκος, αποτελεί σχεδιαστική άποψη, και συνεχίζει στις επενδύσεις των μπροστινών θυρών, δημιουργώντας ένα ενιαίο σύνολο. Σύμφωνα με την εταιρία οι μεγάλοι αεραγωγοί προσφέρουν 50% μεγαλύτερη επιφάνεια ροής, σε σχέση με τους κοινούς αεραγωγούς, εξασφαλίζοντας κορυφαία ψύξη/θέρμανση, αισθητή μείωση θορύβου, ενώ περιορίζουν τα ενοχλητικά ψυχρά ρεύματα που ευθύνονται για τους ερεθισμούς των ματιών και τις ψύξεις στο σώμα.

Φυσικά είναι εξοπλισμένο με καινοτόμα συστήματα υποβοήθησης, βρίσκεται μόνιμα on-line, κινείται με δυνατούς κινητήρες, με την εταιρία να υπόσχεται σπορτίφ οδική συμπεριφορά, όντας συγχρόνως άνετο, χωρίς να γίνονται θυσίες στους χώρους για επιβάτες και αποσκευές.

Από πλευράς χώρων, η MQB χαρίζει άπλετους εσωτερικούς, και σύμφωνα με την εταιρία είναι ανάλογοι, αν όχι καλύτεροι από το A7. Έτσι, χάρη στους απομακρυσμένους μεταξύ τους άξονες παρέχεται κορυφαία άνεση στο εσωτερικό για 5 ενήλικες επιβάτες.

Έτσι, το νέο Arteon διαθέτει τον μεγαλύτερο στην κατηγορία ελεύθερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών, και ανταγωνίζεται τα μοντέλα της μεγάλης κατηγορίας, όπου το μήκος τους ξεπερνά τα 5 μέτρα. Χάρη στη μεγάλη σε μήκος οροφή, το διαθέσιμο ύψος στο πίσω μέρος είναι επίσης εντυπωσιακό, ενώ και το εσωτερικό πλάτος εμπρός είναι είναι ικανό να φιλοξενήσει χωρίς περιορισμούς τους 3 πίσω επιβάτες. Τέλος, παρά το αυξημένο μεταξόνιο, ο χώρος αποσκευών ξεκινά από τα 563 και φτάνει έως τα 1.557 λίτρα, με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.

6Κινητήρες

Το Arteon προσφέρεται με δύο turbo κινητήρες βενζίνης άμεσου ψεκασμού: τον νέο 1.5 TSI Evo με 150 ίππων και σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, και τον 2-λιτρο βενζινοκινητήρα TSI ισχύος 190 και 280 PS. Από πλευράς πετρελαίου, υπάρχει ο 2-λιτρος TDI με 150, 190 και 240 άλογα, με τις ισχυρότερες εκδόσεις (βενζίνης και πετρελαίου) να προσφέρτονται αποκλειστικά με το σύστημα τετρακίνησης 4MOTION της Volkswagen, και με αυτόματο DSG διπλού συμπλέκτη κιβώτιο 7 σχέσεων.

Όλοι οι κινητήρες μπορούν να συνδυαστούν με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (DSG) 7-σχέσεων, το οποίο είναι στάνταρντ για τις εκδόσεις με πάνω από 190 άλογα. Ετσι το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων διατίθεται μόνο στις ιπποδυνάμεις των 150 ίππων, ανεξαρτήτως καυσίμου.

Τέλος, κατά την παρουσίαση δεν απορρίφθηκε το γεγονός να τοποθετηθεί στο μέλλον ένας μεγαλύτερος κινητήρας, ο οποίος κατά πάσα πιθανότητας θα είναι ένας 3,0-λιτρος VR6.

7Τιμές

Το μοντέλο προσφέρεται σε δύο επίπεδα εξοπλισμού, το Elegance να προβάλλει ένα πιο κομψό προφίλ του αυτοκινήτου, και το R-Line να τονίζει το σπορτίφ ύφος. Το Arteon είναι ήδη διαθέσιμο στην Ελληνική αγορά με τιμές που ξεκινούν από τα €39.900 για τον 1.500άρη TSI Evo για την Elegance και €42.750 για την R-Line, με το DSG να χρεώνεται επιπλέον €3.450 και €2.650 αντίστοιχα. Η 2-λιτρη βενζινοκίνητη έκδοση με τα 190 άλογα ξεκινάει από τα €44.900, και φτάνει μέχρι τα €54.800 για την κορυφαία τετρακίνητη των 280 ίππων.

Από πλευράς πετρελαίου, η Elegance με τον 2-λιτρο ΤDI με τα 150 άλογα ξεκινάει από €42.150, και η R-Line από €44.200, με το DSG να χρεώνεται €2.650. Η κορυφαία κορυφαία με τα 240 άλογα ξεκινάει από τα €55.850. Αναλυτικά τις τιμές όλων των εκδόσεων μπορείς να δεις εδώ.

8Εξοπλισμός

Ο εξοπλισμός είναι εξαιρετικά πλούσιος, περιλαμβάνοντας για παράδειγμα: ορθοπεδικά καθίσματα ergoComfort σε συνδυασμό δέρμα/alcantara (θερμαινόμενα, του οδηγού με 6 ηλεκτρικές ρυθμίσεις), πλήρως ψηφιακό & διαδραστικό πίνακα οργάνων 12.3 ιντσών, air care climatronic 3-ζωνών, adaptive cruise control, φώτα LED, προνοητική λειτουργία φωτισμού στροφής (R-Line), προοδευτικό σύστημα διεύθυνσης (Progressive steering), ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις (Dynamic Chassis Control), ενεργό σύστημα διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας (Lane Assist), σύστημα ελέγχου του εμπρός χώρου του αυτοκινήτου (Front Assist), σύστημα προστασίας πεζών (περιλαμβάνει επιτήρηση πεζών και ενεργό καπό), αυτόματο σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης (Park Assist), κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα αυτόματης προσαρμογής φωτισμού μεγάλης σκάλας, ζάντες ελαφρού κράματος 18 ιντσών με ελαστικά τεχνολογίας AirStop, σύστημα πλοήγησης και ψυχαγωγίας, όλες τις διαθέσιμες Mobile Online υπηρεσίες “Car-Net”.

Να τονίσω ότι η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση διαθέτει 43 ρυθμίσεις απόσβεσης.