Αρχική Γενικές Κατηγορίες Featured Οι 10 μεγαλύτερες παρανομίες των ομάδων της Formula 1

Οι 10 μεγαλύτερες παρανομίες των ομάδων της Formula 1

53
Οι 10 μεγαλύτερες παρανομίες των ομάδων της Formula 1

Ξεκινώντας, να προσδιορίσω τι εννοώ παρανομία. Εννοώ κάτι το οποίο η εκάστοτε ομάδα έκανε, ξέροντας ότι είναι παράνομο και τιμωρήθηκε για αυτό ή ανάγκασε παραθυράκια στους κανονισμούς να κλείσουν. Στα 63 χρόνια που έχουμε κανόνες στην Formula 1, είναι σίγουρα πολλές περισσότερες από δέκα οι παρανομίες που έχουν γίνει και εκατοντάδες αυτές που δεν έχουν εφαρμοστεί σε αγώνες.

Ξεχάστε σκέψεις οδηγών για συγκρούσεις με αντιπάλους σκοπεύοντας την διεκδίκηση του τίτλου, ξεχάστε εσκεμμένες καθυστερήσεις πιλότων σε πίστες ή pit, ξεχάστε επίσης ελαστικά που αυξάνουν το πλάτος τους, για να προσφέρουν καλύτερη πρόσφυση. Εδώ αναφέρονται μόνο παρανομίες ομάδων και μόνο αυτές που βρέθηκαν και καταδικάστηκαν.

Ας δούμε όμως τι πανέξυπνους τρόπους σκέφτηκαν οι διάφορες ομάδες για να κερδίσουν αγώνες.

Crashgate

Η ιστορία γνωστή. Ο νεαρός Nelson Piquet Jr τράκαρε εντυπωσιακά το μονοθέσιό του στο GP της Σιγκαπούρης το 2008, για να βοηθήσει τον team-mate του Fernando Alonso να κερδίσει, αφού είχε μόλις κάνει pit stop. Ένα χρόνο μετά, όταν η Renault θέλησε να αντικαταστήσει τον Piquet Jr, ο θυμωμένος Βραζιλιάνος δημοσιοποίησε τα πάντα, με αποτέλεσμα την απαγόρευση εργασίας του Flavio Briatore και του Pat Symonds στην F1, μέχρι το 2013.

piquet

Αυτό που ίσως κάποιοι δεν γνωρίζουν: Ο Felipe Massa δήλωσε πως ήταν σίγουρος ότι και ο Alonso γνώριζε το κόλπο της Renault. Το αποτέλεσμα ήταν ο Ισπανός να απορρίψει την πρόσκληση του Massa εκείνη τη χρονιά, στο ετήσιο πρωτάθλημα kart που διοργανώνει ο Βραζιλιάνος για φιλανθρωπικό σκοπό.

Brabham BT49C

To 1981 ο ευφυέστατος Gordon Murray, βρήκε έναν τρόπο για να κάνει νόμιμα παράνομο το μονοθέσιο της Brabham. Με τους κανονισμούς να έχουν κατώτατο όριο τα 60mm, ανάμεσα σε πάτωμα μονοθεσίου και άσφαλτο, ο νοτιοαφρικανός σκέφτηκε πως μόνο με το όχημα σταθμευμένο θα μπορούσαν να γίνουν τέτοιες μετρήσεις. Δημιούργησε έτσι ένα είδος υδροπνευματικής ανάρτησης που με την βοήθεια της αεροδυναμικής πίεσης που ασκούνταν στο μονοθέσιο, το χαμήλωνε και το κρατούσε εκεί, μέχρι να μειώσει το όχημα την ταχύτητά του. Έτσι στον αργό γύρο εισόδου στα pit, το μονοθέσιο θα ξαναερχόταν στη νόμιμη απόσταση του από το έδαφος και όλα θα ήταν καλά. Την επόμενη χρονιά το ελάχιστο της απόστασης ακυρώθηκε.

Brabham_BT49C-10_without_bodywork

Αυτό που ίσως πολλοί δεν ξέρουν: Ο Murray προσπαθώντας να κρατήσει κρυφή την παρανομία του, σχεδίασε ένα ανούσιο αλουμινένιο κουτί με μερικά ασύνδετα καλώδια, στο μπροστινό μέρος του μονοθεσίου, το οποίο ήταν ορατό από όλες τις ομάδες, όταν οι μηχανικοί δούλευαν στο όχημα. Έτσι αντί να δώσουν βάση στην παροχή υδραυλικών του συστήματος, επικεντρωνόταν στην ύπαρξη του κουτιού και των ψεύτικων καλωδίων.

Υδρόψυκτα φρένα

Μία μόνο χρονιά μετά, το 1982, φοβούμενες οι Βρετανικές κυρίως ομάδες ότι χωρίς turbo κινητήρες μειονεκτούν, άρχισαν να πειραματίζονται με τα βάρη των μονοθεσίων και την εκτενή χρήση ανθρακονημάτων. Οι κανονισμοί ήταν σαφείς: 580kg συνολικό βάρος μονοθεσίου, συμπεριλαμβανομένων υγρών ψύξης και λιπαντικών.

Williams_FW08_2008_Silverstone_Classic

Η μόνη διαφορά ήταν ότι επιτρεπόταν στο τέλος του αγώνα, να συμπληρώσουν τα υγρά που είχαν χάσει, πριν το ζύγισμα για τον έλεγχο βάρους. Το αποτέλεσμα ήταν, οι ομάδες χωρίς turbo κινητήρες να ψεκάζουν στους πρώτους γύρους το έξτρα νερό που κουβαλούσαν στα φρένα και να το συμπληρώνουν μετά το τέλος του GP. Οι ομάδες με turbo δεν μπορούσαν να κάνουν κάτι αντίστοιχο, γιατί χρειαζόταν το έξτρα βάρος για τα εξαρτήματά του turbo κινητήρα τους.

Οι Ferrari και Renault διαμαρτυρήθηκαν για το αποτέλεσμα του Βραζιλιάνικου GP, με πρώτο τον Nelson Piquet (Brabham) και δεύτερο τον Keke Rosberg (Williams) και έτσι οι δύο οδηγοί μηδενίστηκαν για τον συγκεκριμένο αγώνα.

Αυτό που ίσως πολλοί δεν ξέρουν: Έως και 50kg νερού ψέκαζαν στα φρένα, κατά την διάρκεια των πρώτων γύρων, τα παράνομα μονοθέσια.

Tyrrell 012

Με τους κανονισμούς να αλλάζουν απαγορεύοντας το 1984 τους ανεφοδιασμούς, η Tyrrell ήταν η μόνη ομάδα που χρησιμοποιούσε ακόμα ατμοσφαιρικούς κινητήρες. 220lt καυσίμου έπρεπε να φτάσουν για όλο το GP και τα μονοθέσια έπρεπε να ζυγίζουν τουλάχιστον 540kg. Μετά το τέλος των αγώνων, πολλές ομάδες έβρισκαν στα pit βόλους μολύβδου.

Tyrrell 012

Οι βόλοι αυτοί έμπαιναν κρυφά στο δοχείο νερού της Tyrrell, μετά το τέλος του αγώνα, κρυμμένοι μέσα στο ψυκτικό υγρό που νομίμως συμπλήρωναν. Με την FIA να ανακαλύπτει 63,5kg σε μόλυβδο, ανά δοχείο νερού, η Tyrrell μηδενίστηκε για το πρωτάθλημα του ‘84.

Αυτό που ίσως πολλοί δεν ξέρουν: Εκτός του μολύβδου, το υποτιθέμενο δοχείο νερού, περιείχε και βενζοπυρένιο και χρησιμοποιούνταν έτσι, σαν ένα έξτρα δοχείο καυσίμου, χωρητικότητας 7,5 λίτρων.

Δεύτερο δοχείο καυσίμου

Πάνω από 20 χρόνια μετά, η BAR βρέθηκε να ξαναχρησιμοποιεί την ιδέα της Tyrrell με μια μικρή αλλαγή. Διατηρούσαν ένα μικρό δοχείο που χωρούσε 6kg καυσίμου ως έρμα. Μετά όμως το GP του San Marino, το μονοθέσιο του Jenson Button βρέθηκε να ζυγίζει λιγότερο από το επιτρεπτό, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό της BAR-Honda από τα 2 επόμενα GP.

barhonda_barcelona_2005_packingup

Αυτό που ίσως κάποιοι δεν γνωρίζουν: Αρχικά η FIA ζητούσε αποκλεισμό της BAR για ένα χρόνο και πρόστιμο τουλάχιστον €1.000.000.

Ferrari team radio

Κατά την διάρκεια του GP Γερμανίας και με τους κανόνες να απαγορεύουν το 2010 τις εντολές από ομάδα σε οδηγούς, που να αλλοιώνουν το αποτέλεσμα του αγώνα, ο Felipe Massa ήταν πρώτος.

F1 German Grand Prix - Race

Έχοντας τον Fernando Alonso πίσω του, σε απόσταση 4 δευτερολέπτων, ο Βραζιλιάνος άκουσε τον αρχιμηχανικό του να του λέει με τρεμάμενη φωνή:

Ok, so… Fernando is faster than you. Can you confirm you understand that message?

Καταλαβαίνοντας πολύ καλά το μήνυμα, ο Massa άφησε τον Ισπανό να τον περάσει και η Ferrari κέρδισε πρόστιμο $100.000.

Αυτό που ίσως κάποιοι έχουν ξεχάσει: Ήταν το team order της Ferrari στον Rubens Barrichello το 2002, που έφερε την απαγόρευση στις εντολές από την ομάδα και το team order πάλι της Ferrari το 2010, που ακύρωσε την ίδια απαγόρευση.

Τεστ ελαστικών

Μόλις πριν μερικούς μήνες, μετά ακριβώς από το GP της Βαρκελώνης και ενώ όλες οι ομάδες μάζευαν τα πράγματά τους και φόρτωναν τα φορτηγά, η Mercedes έμεινε στη πίστα για να κάνει τεστ ελαστικών με την Pirelli. Επί 3 μέρες και διασχίζοντας 1000km οι πιλότοι της Γερμανικής ομάδας είδαν από πρώτο χέρι τα προβλήματα που είχε το μονοθέσιό τους με τα ελαστικά της Ιταλικής εταιρίας, καθώς χρησιμοποιούσαν παράνομα τα μονοθέσια του 2013, ενάντια στους κανονισμούς. Παρόλο που η Mercedes ήταν διαθεμένη να πληρώσει τα €10.000.000 προστίμου, αρκέστηκε στο να μην πάρει μέρος στις δοκιμές νέων πιλότων του Silverstone, παίρνοντας όμως τα δεδομένα και για εκείνο το 3ήμερο, από την Pirelli.

Lewis Hamilton (GBR) Mercedes AMG F1 W04. - Photos 2013 F1 Barcelona pre-season test - Day 2

Αυτό που κανείς δεν ξέρει: Τι ελαστικά δοκίμασαν το τριήμερο εκείνο; Για ευνόητους λόγους η Pirelli χρησιμοποιεί barcode στα ελαστικά, κατά τις δοκιμές. Οπότε η Pirelli γνωρίζει και δεν λέει, η Mercedes λέει πως δεν γνωρίζει και οι υπόλοιπες ομάδες λένε, χωρίς να γνωρίζουν σίγουρα.

Benetton B194

Τυχαία και σε αυτή την παρανομία, του 1994, εμπλέκεται ο Flavio Briatore. Για ένα περίεργο λόγο έχοντας όλα τα ηλεκτρονικά απαγορευμένα και με τους ανεφοδιασμούς να επιτρέπονται και πάλι, μετά την απαγόρευση του ’84, η Benetton του Michael Schumacher δεν παρουσιάζει καμία δυσκολία στην οδήγηση, αντίθετα με αυτήν στα χέρια του Verstappen και του Herbert. Ο Jos Verstappen υποστηρίζει, πως το μονοθέσιο του Schumacher είχε ηλεκτρονικά βοηθήματα και πως ο Briatore απέφευγε να του δώσει μια σοβαρή απάντηση, επί του θέματος.

michaelschumacher_benetton 194

Η Benetton B194 κατηγορήθηκε, ότι είχε παράνομο σύστημα για τα pit stop, παράνομο traction control, παράνομο launch control, παράνομη παροχή καυσίμου στα pit και παράνομη απόσταση από το έδαφος. Το αποτέλεσμα ήταν να πληρώσει $100.000 διότι μαζί με την McLaren καθυστέρησε να στείλει τα απαιτούμενα από την FIA λογισμικά που χρησιμοποιούσε.

Αυτό που κάποιοι δεν ξέρουν: Στις υπόλοιπες κατηγορίες, βρέθηκε να βάζει καύσιμο κατά 12.5% γρηγορότερα από το επιτρεπτό, να είναι κατά 1,6mm χαμηλότερη από το επιτρεπτό και να διαθέτει ηλεκτρονικά τα οποία όμως δεν αποδείχθηκαν ποτέ ότι χρησιμοποιούνταν.

Brabham BT46B

Συνδυασμός σχεδιαστή, Gordon Murray με ιδιοκτήτη ομάδας τον Bernie Ecclestone. Ότι και να έχει κάνει ο Briatore φαίνεται λίγο. Στο GP Σουηδίας λοιπόν η Brabham εμφανίζεται με έναν τεράστιο ανεμιστήρα στο πίσω μέρος του μονοθεσίου. Προσπαθώντας να πείσει τους πάντες ο Ecclestone ότι ο ανεμιστήρας ήταν μέρος του συστήματος ψύξης (και εν μέρει είχε δίκιο), το μονοθέσιο παίρνει μέρος και κερδίζει το Σουηδικό GP.

Brabham-BT46B

Ο έλικας στο πίσω μέρος του μονοθεσίου ουσιαστικά ρουφούσε τον αέρα που περνούσε κάτω από το μονοθέσιο, δημιουργώντας ένα φαινόμενο “ηλεκτρικής σκούπας” στο πάτωμα του μονοθεσίου. Το όχημα κρίθηκε παράνομο από την CSI (ελεγκτική επιτροπή της FIA), αλλά το αποτέλεσμα του ενός αγώνα παρέμεινε.

Αυτό που ίσως κάποιοι δεν ξέρουν: Ασχέτως της παρανομίας, ο Ecclestone είχε ήδη δηλώσει ότι θα αποσύρει το μονοθέσιο, καθώς χρειαζόταν την εύνοια τον υπολοίπων ιδιοκτητών, για τα σχέδια που είχε για την Formula 1.

McLaren 2007

Γνωστό σε όλους το σκάνδαλο της McLaren και των 780 σελίδων, με αναλυτικά στοιχεία του μονοθεσίου της Ferrari, που βρέθηκαν στην κατοχή της. Ο Nigel Stepney της Scuderia, έδωσε τα σχέδια στον Mike Coughlan, της McLaren και αυτός τα έδωσε στην γυναίκα του για να τα φωτοτυπήσει. Ο υπάλληλος είδε ότι τα αρχεία ήταν εμπιστευτικά και κάλεσε στα κεντρικά της Ιταλίας. Η McLaren κατάφερε να αποδείξει στο δικαστήριο, ότι δεν είχε χρησιμοποιήσει τα στοιχεία της Ferrari και ότι κανένας άλλος υπάλληλος δεν ήξερε για αυτό. Έτσι δεν τιμωρήθηκε.

McLaren-Ferrari 2007

Λίγο μετά όμως, ο Nigel Stepney έκανε δηλώσεις για παράνομο μονοθέσιο της Ferrari, στο GP της Αυστραλίας και ο Alonso για κρυφές συνομιλίες ανάμεσα στον δοκιμαστή Pedro de la Rosa και τον Mike Coughlan, ξανανοίγοντας έτσι την υπόθεση. Το αποτέλεσμα ήταν $100.000.000 πρόστιμο και μηδενισμός των βαθμών του πρωταθλήματος κατασκευαστών. Συνολικά η McLaren, βγάζοντας κάποιες μειώσεις, πλήρωσε στην FIA $52.000.000, από τα οποία είχε και επιστροφή φόρου.

Αυτό που ίσως κάποιοι δεν γνωρίζουν: Όλα τα έσοδα που πήρε η Ferrari σαν αποζημίωση και σαν κάλυψη δικαστικών εξόδων, πήγαν σε φιλανθρωπικά ιδρύματα.