vw emissions martin winterkorn


Μηχανικοί της VW, σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα Bild am Sonntag παραδέχτηκαν πως με διάφορες τεχνικές παραποίησαν τις εκπομπές CO2 800.000 αυτοκινήτων του VW Group λόγω των “δύσκολων στόχων” που είχαν τεθεί από τον πρώην διευθύνων σύμβουλο της Volkswagen Martin Winterkorn.

Σύμφωνα με το γερμανικό δημοσίευμα οι μηχανικοί της VW άλλαζαν την πίεση των ελαστικών (έως και 3,5 bar), ενώ αναμειγνύαν το λάδι μηχανής με το πετρέλαιο στα diesel αυτοκίνητα, προκειμένου αυτά να καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο, κάτι που μεταφράζεται σε λιγότερες εκπομπές CO2. Η παρατυπία αυτή ξεκίνησε το 2013 και διήρκεσε μέχρι την άνοιξη του τρέχοντος έτους, μετά τις δηλώσεις του Winterkorn τον Μάρτιο του 2012 στην έκθεση της Γενεύης, όπου υποσχέθηκε μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 30% στα μοντέλα της VW μέχρι το 2015. Οι μηχανικοί της VW απάντησαν στην ηγεσία πως ο στόχος που έθεσαν ήταν πολύ δύσκολος να επιτευχθεί, γι’αυτό και κατέληξαν στις παραπάνω παρασπονδίες.

H Volkswagen αρνήθηκε να σχολιάσει το κατά πόσο ο Martin Winterkorn που παραιτήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο ήταν υπεύθυνος για την εξαπάτηση, ενώ ίδια αρνητική στάση για σχολιασμό είχαν και οι δικηγόροι του Γερμανού. Σύμφωνα με την Bild am Sonntag το νέο σκάνδαλο έγινε γνωστό όταν ένας μηχανικός της VW που εργάζεται στην έδρα του γερμανικού κολοσσού στο Wolfsburg, στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης έσπασε την σιωπή του, κατά τη διάρκεια της εσωτερικής έρευνας της VW.

Στις σχετικές ειδήσεις η Volkswagen ανακοίνωσε πως ο Henrik Henriksson από την 1η Ιανουαρίου του 2016 θα γίνει ο νέος πρόεδρος και CEO της Scania, ενώ παράλληλα θα γίνει και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Volkswagen Truck & Bus.

Για να διαβάσεις τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το σκάνδαλο της Volkswagen πάτησε εδώ.

Δελτίο Τύπου

Henrik Henriksson to become Scania’s new President and CEO

  • The Board of Directors of Scania has appointed Henrik Henriksson as the new President and CEO of Scania AB
  • Henriksson will take up his position on 1 January 2016 and succeeds Per Hallberg
  • From January 2016 Henriksson will also become member of the Volkswagen Truck & Bus Board of Management (Truck Board)

The Board of Directors of Scania has appointed Henrik Henriksson as the new President and CEO of Scania AB. He will take up his position on 1 January 2016 and succeeds Per Hallberg. Henrik Henriksson will from the same date become a member of the Volkswagen Truck & Bus Management Board (Truck Board).

“Henrik Henriksson is a capable and experienced person, with great entrepreneurial spirit and visionary leadership. He has the right profile to lead and develop the company in the long-term”, says Andreas Renschler, CEO of Volkswagen Truck & Bus GmbH, member of the Board of Management of Volkswagen AG, responsible for Group Commercial Vehicles, and Chairman of Scania AB.

Henrik Henriksson, born 1970, holds a Bachelor of Science in Business Administration. He has been a member of Scania’s Executive Board since 2012 and is currently Executive Vice President and head of Sales and Marketing. He joined Scania as a Management trainee in 1997 and has held a number of senior positions in the company’s marketing organization.

“I look forward to the task of continuing to develop Scania in accordance with the goals and strategies established by the company management and the Board. We will continue to broaden the offering of products and services that drives profitability for our customers and us as well as our efforts to become the leader in sustainable transport. An important task for Scania is to also utilize the potential to develop brand-specific customer solutions, made possible through the cooperation within Volkswagen Truck & Bus,” says Henriksson.

Per Hallberg will resign from his operational positions during 2016. He has been employed at Scania since 1977 and joined the Executive Board in 2001.

“My colleagues from the Truck Board and I thank Per Hallberg for taking over the CEO position in April this year on short call, for keeping Scania on its high level of excellence and its employees being motivated during those times of changes,” concludes Andreas Renschler.