Μια ωραία πρωία του 1991, ένας νέος εξακύλινδρος εν σειρά κινητήρας έβρισκε τον δρόμο προς την αγορά κάτω από το καπό ενός ταπεινού σεντάν. Δυόμιση δεκαετίες μετά, το συγκεκριμένο μοτέρ έχει κατακτήσει την αθανασία και το δικαίωμα να θεωρείται εκ των κορυφαίων όλων των εποχών.

Σαν τους ερωτευμένους που γιορτάζουν όλη μέρα-κάθε μέρα, δεν χρειαζόμαστε επέτειο ή κάποια γιορτή για να αποδώσουμε τα σέβη μας. Αρκούν οι λέξεις του -κουλού και άμπαλου, πλην συμπαθέστατου- Jesse από το «The Fast And The Furious», όταν αντικρίζει το χάρβαλο που του κουβάλησε ο Brian στο συνεργείο.

1Fast and Furious

«2JZ engine. Νο shhhhIT!» με το «σ» πιο παχύ κι από τα -βουτηγμένα στα κοψίδια- δάχτυλα του Πάγκαλου. «This will decimate all» συνεχίζει ο ποιητής εννοώντας ότι θα εξαϋλώσει τα πάντα στο πέρασμά του, κατόπιν της αναλόγου φροντίδος βεβαίως.

Στα «πάντα» συμπεριλαμβάνονται και Ιταλίδες ψηλομύτες μη-μου-άπτου ντίβες

2Σεμνά και ταπεινά

Όλοι οι αστέρες του καλλιτεχνικού και του αθλητικού στερεώματος από κάπου ξεκινάνε. Αρκετοί κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να σβήσουν το ατιμωτικό παρελθόν, όμως δεν υπάρχει λόγος για ψυχικά τραύματα.

Ο 2JZ, εν προκειμένω, ξεκίνησε την καριέρα του δίνοντας παραστάσεις στο μηχανοστάσιο του Toyota Aristo. Για μεγαλύτερο πρεστίζ, λέγε το Lexus GS300 1ης γενιάς.

To Αristo ήταν η πρώτη σοβαρή προσπάθεια της Toyota να χτυπήσει το γερμανικό κατεστημένο στα μεσαία πολυτελή, επιστρατεύοντας τον Giugaro για την χάραξη των εξωτερικών γραμμών και τους μηχανικούς της ομάδας που είχε κερδίσει το WRC για την «αεροδυναμικοποίησή» των. Το αποτέλεσμα ήταν ένα επιβλητικό σεντάν με Cd 0.31 και πλουσιοπάροχες ανέσεις στο εσωτερικό. Ο άσος, ωστόσο, ήταν καλά κρυμμένος κάτω από τα λούσα.

Η οικογένεια των straight sixes αριθμούσε ένα και μοναδικό μέλος, τον 1JZ. Ένα αξιόλογο και αξιόπιστο σύνολο που κινούσε τα Toyota Chaser, Cresta, Crown και Mark II

3Ένα μικρό δείγμα του βεληνεκούς που διέθετε ο 2,5αρης υπερτροφοδοτούμενος 1JZ-GTE

Για το ολοκαίνουργιο μοντέλο τους, όμως, οι Ιάπωνες χρειάζονταν κάτι δραστικό. Μεταξύ μας, περισσότερο τους είχε κουμπώσει στον λαιμό ο RB26DETT της Nissan που είχε διαγράψει ολοκληρωτικά τον ανταγωνισμό στο JTC, με τη δικτατορική μορφή του Calsonic Skyline R32.

Ανταγωνιστής του χρίστηκε το Aristo (γέλα ελεύθερα), για την ομολογκασιόν του οποίου χρειάστηκε η έκδοση 3.0V. O 2JZ απέκτησε 2 τούρμπο, η απόδοση ανέβηκε στο κοινώς συμφωνηθέν όριο των 276 ίππων και το Skyline δεν είδε καν τον επίδοξο σφετεριστή. Παρόλα αυτά, είχαν μπει οι βάσεις (κινητήρα) για κάτι μαγικό…

4Τους έκανε μια Supra «να»

To 1993 ήρθε ο αντικαταστάτης της Supra MK3. Τα pop-up φανάρια αποχώρησαν, τα καπούλια έκαναν αδιάλειπτα squats και φούσκωσαν χορταστικά, απέκτησαν και μια ωραιότατη φτερούγα. Τα μεγάλα νέα, ωστόσο, δεν ήταν εμφανή με την πρώτη ματιά.

Οι τίμιοι 7Μ-GE/GTE και 1JZ-GTE έκαναν χώρο για τον μανιακό ριμαδόρο 2JZ-GTE, ο οποίος διατυμπάνιζε ξεδιάντροπα τα 320 άτια του στη μάπα των σεμνότυφων 280. Φυσικά κανείς δεν τηρούσε τη συμφωνία αλλά η Supra ήταν η πρώτη που άφησε τις ντροπές, έστω κι αν αφορούσε την αγορά των ΗΠΑ.

Οι 320 ίπποι στις 5.600 στροφές και τα 44.3 κιλά ροπής στις 4.100 «καθάριζαν» το σπριντ για τα πρώτα 100 χλμ/ώρα σε 4.8” και δεν σταματούσαν να καλπάζουν πριν τα 260. To 1998 απέκτησε και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, μόνο για την εγχώρια αγορά. Ήταν τέτοιος ο αντίκτυπος του κινητήρα που ουσιαστικά καθόρισε –ή καλύτερα, μετάλλαξε- τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Η Supra λανσαρίστηκε ως ένα μοντέλο σπορ-GT, κρατώντας διακριτές αποστάσεις από το εστιασμένο RX7 FD3, το «υπερφυσικό» NSX και το «διαστημικό» R32 (και μετέπειτα τα R33-R34). Πρακτικά ήταν η αναβαθμισμένη και πιο hardcore εναλλακτική στο Soarer, αλλιώς Lexus SC300. Σε σχέση με τους άλλους 3 του Big 4 όμως, ήταν αρκετά πιο προσηλωμένη στα οικογενειακά της καθήκοντα. Καταλαβαίνω, είναι ένα σοκ να το διαβάζεις.

5Ειδικά όταν έχουμε παρακολουθήσει εκατοντάδες βίντεο σαν αυτό

6Και αυτό

H απήχηση του 2JZ στο σύμπαν του tuning έβαλε τη Supra με το πλάι στο Hall Of Fame, στο πλευρό του Skyline και τους χτύπους του RB26DETT.

7Τα μυθικά σωθικά

Όπως πίσω από κάθε ισχυρό άντρα κρύβεται μια εξίσου δυνατή γυναίκα, ιπποδύναμη και βαρβάτα κινούμενα μέρη είναι έννοιες αλληλένδετες.

Από τη «μάνα» του ήδη, ο 2JZ ήταν ένα ιδιαίτερα προσεγμένο μοτέρ. Σιδερένιο μπλοκ, εκκεντροφόροι επικεφαλής, υδρόψυκτα τούρμπο, σφυρήλατα έμβολα-μπιέλες και στρόφαλο, «τετράγωνη» αρχιτεκτονική, αντλίες νερού και βενζίνης με υποδομή για τουλάχιστον +50% δύναμη. Πρόσθεσε τη βελτίωση στην εξίσωση και καταλαβαίνεις το μακελειό που ακολουθεί.

Σαν να μην έφτανε η Supra, ο κινητήρας μπορεί να βρεθεί σε δεκάδες άλλα μηχανοστάσια. Από Ιmpreza και Silvia, μέχρι Μ3 Ε30 και Volvo 240.

8Τα γνωστά engine swaps

Με βάση όσα έχει δείξει η ιστορία, τα 600 άλογα δεν τον ίδρωναν καν. Ένα τσικ στις πιέσεις των «σαλίγκαρων» και μπορούσες άνετα να επιδοθείς σε «ψείρισμα» ιταλογερμανικών supercars. Η αλλαγή μπεκ και γραμμής τροφοδοσίας, μαζί με την αντικατάσταση του ιντερκούλερ και των διπλών τούρμπο με ένα «τέρας» συνήθως 67mm σε έβαζε στην στρατόσφαιρα των 800 ίππων. Κάπου εκεί αναλάμβαναν τα κιτ υπερκυβισμού, οι άγραφοι εγκέφαλοι και το “άνοιγμα” του κινητήρα. Με δυο λόγια, διαγαλαξιακές πτήσεις και τετραψήφια νούμερα στο δυναμόμετρο.

9O εξαϋλωτής ζει και βασιλεύει

Όλα τα ανωτέρω ίσχυαν 25 χρόνια πριν. Μια συστοιχία χαρακτηριστικών σε συνδυασμό με μια αλληλουχία γεγονότων που γιγάντωσαν το στάτους της Supra και της χάρισαν την αθανασία. Ακόμα και σήμερα, μια βελτιωμένη Supra μπορεί να στείλει στην ψυχανάλυση πολύ πιο καινούργια και εξελιγμένα μοντέλα. Ακόμα και σήμερα, ο 2JZ μπορεί να εξαϋλώσει τους πάντες και τα πάντα…