Test Drive: Δοκιμάζουμε το Honda Jazz Hybrid

Σχετικά άρθρα

Η προσέγγιση και η επιχειρηματική/επικοινωνιακή τακτική της Honda όσον αφορά στο Jazz Hybrid είναι καινούρια και σίγουρα μία που θα πρέπει να συνηθίσουμε στα χρόνια που έρχονται. Δεν επιχειρεί να το πλασάρει στο αγοραστικό κοινό ως την επανεφεύρεση του τροχού ούτε έκανε μεγάλο σαματά όταν το παρουσίασε το 2010 και το έβγαλε στην παραγωγή στις αρχές του 2011 παρότι μάλλον θα έπρεπε καθώς είναι το πρώτο αυτοκίνητο της κατηγορίας του που χρησιμοποιεί τέτοια τεχνολογία. Η Honda όμως αποφάσισε να προωθήσει αυτή την έκδοση όπως θα έκανε με οποιαδήποτε άλλη, ως μία προσθήκη στο engine line-up του μοντέλου, στις επιλογές που έχει ο αγοραστής στον τομέα του κινητήρα/μετάδοσης. Θέλει με λίγα λόγια να κάνει τα υβριδικά powertrains «φυσιολογικά», όχι για να τα μειώσει (στο κάτω-κάτω αποτελούν βασικό μέρος της μελλοντικής πορείας της εταιρίας) αλλά για να τα κάνει πιο προσιτά και πιο «κοινωνικά» προωθώντας τα όχι σαν μία hip, trendy οικολογική επιλογή αλλά ως μία σοβαρή εναλλακτική απέναντι σε ένα συμβατικό σύστημα κίνησης.

Ας αφήσουμε όμως τις θεωρίες και ας προχωρήσουμε στο πιο πρακτικό κομμάτι της υπόθεσης. Η συγκεκριμένη δοκιμή ήταν ένα πολύ μεγάλο test για εμένα προσωπικά. Ήταν η πρώτη φορά που έπιασα στα χέρια μου ένα υβριδικό αυτοκίνητο και έπρεπε να βάλω στην άκρη τον σκεπτικισμό που έχω απέναντι σε τέτοιου είδους μοντέλα και να σας το παρουσιάσω λεπτομερώς και αντικειμενικά, όπως πρέπει δηλαδή! Το βασικό όταν κρίνεις ένα αυτοκίνητο θεωρώ πως είναι να λαμβάνεις υπόψιν τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε και τις ανάγκες τις οποίες είναι σχεδιασμένο να καλύπτει. Όπως δεν μπορείς να κρίνεις ένα supercar για το πόσο ήσυχο και άνετο είναι σε μακρινά ταξίδια, έτσι δεν μπορείς να κρίνεις ένα οικονομικό αυτοκίνητο πόλης για το πόσο γρήγορο και συναρπαστικό στην οδήγηση είναι! Αφού ξεκαθάρισα κάποια πράγματα, ας ξεκινήσουμε…

Στα συν

[custom_list type=”check”]

  • Κατανάλωση
  • Πρακτικότητα/Χώροι
  • Άνεση
  • Σχεδιασμός

Στα μείον

  • Δεν απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας
  • Σκληρά πλαστικά
  • Υποβοήθηση τιμονιού
  • Αν πρέπει να γίνω αυστηρός: Ευαισθησία στους πλευρικούς ανέμους

Το αυτοκίνητο

Το Honda Jazz Hybrid κινείται από έναν 8-βάλβιδο βενζινοκινητήρα 1,3 λίτρων με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής, VTEC (μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων) δύο σταδίων και απόδοσης 88 αλόγων στις 5.800 σ.α.λ. και 121 Nm ροπής στις 4.500 σ.α.λ. ο οποίος συνεργάζεται με ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 14 αλόγων και 78 Nm ροπής. Πρακτικά είναι το ίδιο IMA σύστημα που κινεί το CR-Z και το Insight. Συνδυαστικά, με δεδομένες τις απώλειες, το σύνολο είναι ικανό για 98 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και πληροί τις Euro 5 αντιρρυπαντικές νόρμες ενώ παράγει μόλις 104 gr/km CO2 που σημαίνει ότι παρότι είναι υβριδικό επιβαρύνει τον κάτοχό του με τέλη κυκλοφορίας της τάξης των 93,6€. Πριν φτάσει η δύναμη στους εμπρός τροχούς περνάει από το κιβώτιο διαρκώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT) που μπορεί εναλλακτικά να χρησιμοποιηθεί ως «εικονικό» αυτόματο, 7 ταχυτήτων και αποτελεί μονόδρομο για το υβριδικό Jazz. Οι αναρτήσεις αποτελούνται από τα κλασικά γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω με αντιστρεπτικές ράβδους και στους δύο άξονες. Το Jazz Hybrid «πατάει» σε ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών με ελαστικά διάστασης 175/65/15 ενώ φρενάρει με δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς (τα εμπρός αεριζόμενα).

Το Jazz είναι το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδίασε η Honda με την προοπτική να προσφέρει ως επιλογή το υβριδικό powertrain. Δεν μιλάω φυσικά για το CR-Z ή το Insight γιατί αυτά προσφέρονται μόνο ως υβριδικά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο χώρος του κινητήρα είναι τόσο «καθαρός» και τακτοποιημένος και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι ογκώδεις μπαταρίες χώρεσαν άνετα κάτω από το πάτωμα χωρίς να υπάρχει η ανάγκη να θυσιαστεί χώρος αποσκευών ή επιβατών. Η πραγματική πρόκληση όμως για την ομάδα που εξέλιξε το Jazz Hybrid, επικεφαλής της οποίας ήταν ο Kohei Hitomi, ήταν να μπορεί το δημιούργημά τους να σταθεί άξια απέναντι στο Insight σε θέματα οικονομίας και «οικολογίας» χωρίς να αποξενώσει τους παραδοσιακούς αγοραστές της φίρμας.

Για να επιτύχουν τον σκοπό τους προχώρησαν σε κάποιες αλλαγές, οι περισσότερες από τις οποίες είναι αφανείς. Οι σχεδιαστές άλλαξαν τα εμπρός και τα πίσω φώτα, τροποποίησαν τους προφυλακτήρες και τοποθέτησαν panels στο πάτωμα για την μείωση των αεροδυναμικών αντιστάσεων. Επίσης μείωσαν το βάρος του Jazz κατά 70 κιλά, άλλαξαν τον σχεδιασμό του συστήματος πέδησης στον εμπρός άξονα και επέλεξαν τη λύση των οικολογικών ελαστικών για μείωση της τριβής. Άλλες αλλαγές είχαν ως στόχο την αύξηση της άνεσης. Καθώς το CVT έχει ένα ενοχλητικό «σφύριγμα», ιδίως όταν οι στροφές ανεβαίνουν, οι μηχανικοί τοποθέτησαν σε στρατηγικά επιλεγμένα σημεία πρόσθετη ηχομόνωση. Η ρύθμιση των αναρτήσεων είναι διαφορετική σε σύγκριση με το απλό Jazz και οι αντιστρεπτικές είναι κατά 3mm παχύτερες, αλλαγή που ωφελεί όχι μόνο τις κλίσεις στις στροφές αλλά και την απόκριση και ακρίβεια του τιμονιού.

Εσωτερικό

Το σημαντικότερο όμως όλων είναι ότι αυτά που σας ανέφερα παραπάνω δεν είναι απλά θεωρίες αλλά επιβεβαιώνονται σε κάθε χιλιόμετρο που κάνει κάποιος με το Jazz Hybrid. Η πρώτη έκπληξη που μου επιφύλασσε το αυτοκίνητο ήταν τη στιγμή που το πήρα. Κλείνω την πόρτα, βάζω τη ζώνη, το κλειδί τη μίζα και…τίποτα! Ιδίως αν παίζει το ραδιόφωνο, δεν ακούς τίποτα! Ο κινητήρας έχει πάρει κανονικά εμπρός, στα 10 μέτρα έχω δρόμο που περνάνε φορτηγά και εγώ είμαι σε θέση να ακούσω το τραγούδι που παίζει στο ράδιο στην χαμηλότερη ένταση. Περιμένοντας λίγο να «πιάσει» ο αυτόματος κλιματισμός με τον οποίο είναι εξοπλισμένο το αυτοκίνητο, χαζεύω το εσωτερικό. Είναι ό,τι θα περίμενε κανείς από σύγχρονο Honda.

Τα πλαστικά είναι σκληρά αλλά η συναρμογή και η ποιότητά τους είναι πάρα πολύ καλή και δείχνουν ότι θα αντέξουν και στον χρόνο και στην κακομεταχείριση. Το design είναι φουτουριστικό (θυμίζει έντονα Civic) ενώ στο ταχύμετρο έχει ενσωματωθεί η λειτουργία Eco Assist, ένα φωτεινό «στεφάνι» γύρω από αυτό που αλλάζει χρώμα  ανάλογα με το πόσο οικονομικά οδηγείς: από πράσινο για οικονομικά έως μπλε για ενεργοβόρα με ενδιάμεσα μεταβατικά χρώματα. Σαν να μην έφτανε αυτό, στο κάτω μέρος του ταμπλό, δίπλα από το αριστερό γόνατο του οδηγού, βρίσκεται ο διακόπτης ECON. Όταν πατηθεί, ανάβει ένα πράσινο «λουλούδι» στο ταμπλό και το software του Jazz αλλάζει. Η ισχύς και η ροπή του κινητήρα μειώνεται κατά 4%, οι αλλαγές σχέσεων στο CVT γίνονται –ακόμα- πιο ομαλά, η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα αυξάνεται και ο κλιματισμός λειτουργεί πιο οικονομικά.

Η εργονομία στο εσωτερικό είναι κορυφαία αφού όλα τα χειριστήρια είναι ακριβώς εκεί που περιμένω να τα βρω και οι χώροι είναι σε άλλο επίπεδο. Δεν υπερβάλω καθόλου, χώροι για μικροαντικείμενα βρίσκονται κυριολεκτικά παντού (όπως και οι ποτηροθήκες που μου έκανε εντύπωση) ενώ 5 ενήλικες θα χωρέσουν άνετα χωρίς να στριμωχθεί κανένας. Όσο για τον χώρο αποσκευών, αυτός είναι απλά ικανοποιητικός αφού τα 223 λίτρα με ρεζέρβα ανάγκης, 300 λίτρα με kit επισκευής ελαστικού, θα καλύψουν τις ανάγκες δύο ατόμων για διακοπές αλλά μέχρι εκεί.

Ο άσσος στο μανίκι του Jazz όμως είναι το σύστημα Magic Seats με το οποίο είναι σαν να κοιτάει τα μικρά πολυμορφικά, να μειδιά και να τους λέει: «εσείς μπορείτε να το κάνετε αυτό;» Τα καθίσματα «εξαφανίζονται» στο δάπεδο και ξαφνικά δημιουργείται ένα «γήπεδο» 1300+ λίτρων, με σχεδόν επίπεδο πάτωμα στο οποίο χωράει ότι μπορεί να φανταστεί κανείς! Αν δεν επιθυμείτε όλον αυτόν τον χώρο, το Magic Seats προσφέρει σωρεία επιλογών διαμόρφωσης του εσωτερικού. Από εκεί και πέρα, η θέση οδήγησης ρυθμίζεται ποικιλοτρόπως και η ορατότητα είναι υπεράνω κριτικής με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες εμπρός και πλάι και τους ευμεγέθεις καθρέφτες. Αν ήθελα να βρω ένα μειονέκτημα στο εσωτερικό, αυτό θα ήταν τα καθίσματα. Όχι ότι δεν είναι άνετα ή ότι είναι μικρά αλλά η στήριξη της μέσης θα μπορούσε να είναι καλύτερη.

Μέσα και έξω από την πόλη…

Στον δρόμο το Jazz Hybrid ήταν όπως το περίμενα. Ιδίως μέσα στην πόλη βρίσκεται στο στοιχείο του. Οι αναρτήσεις είναι ρυθμισμένες με γνώμονα την άνεση των επιβατών με αποτέλεσμα το μικρό λαχανί Honda να απορροφά με άνεση τις ανωμαλίες του δρόμου, ακόμα και τις μεγάλες, χωρίς να κοπανάει. Η συνεργασία κινητήρα/κιβωτίου πραγματικά λάμπει στις αστικές μετακινήσεις όπως και η συνεργασία του προαναφερθέντος συνόλου με το Star&Stop. Με το ζόρι καταλαβαίνεις τις μεταβάσεις. Χάρη στην έξτρα ροπή του ηλεκτροκινητήρα από το ρελαντί, το Jazz επιταχύνει γραμμικά και γρήγορα στο σταμάτα-ξεκίνα της πόλης χωρίς να «κουράζει» τον βενζινοκινητήρα με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνεται η κατανάλωση. Μάλιστα, με σταθερή ταχύτητα 20-40km/h το Jazz κινείται αποκλειστικά με την χρήση ηλεκτρικής ενέργειας μειώνοντας περαιτέρω την κατανάλωση. Δεν υπάρχει όμως η δυνατότητα, όπως σε άλλα υβριδικά, επιλογής από τον οδηγό για το πώς θα κινηθεί το αυτοκίνητο.

Το πόσο, πού και πότε θα βοηθήσει ο ηλεκτροκινητήρας είναι απόφαση του εγκεφάλου και μόνο αυτού. Κατά τα άλλα, με δεδομένη την μη-καννιβαλιστική φύση του οδηγού, τα επίπεδα θορύβου στην καμπίνα παραμένουν σε χαμηλότατα επίπεδα, το σύνολο κινητήρας-κιβώτιο δεν γίνεται αντιληπτό, το τιμόνι είναι ελαφρύ και η γενικότερη ποιότητα του πλαισίου φροντίζουν για την παντελή έλλειψη τριγμών και άλλων ενοχλητικών θορύβων. Επίσης θετικό για μέσα στην πόλη η φοβερή ευελιξία που αντικατοπτρίζεται από τον μικρό κύκλο στροφής (μόλις 9,5 μέτρα).

Η καλή εντύπωση και η ξεκούραστη φύση του Jazz διατηρείται και σε υπέρ-αστικές μετακινήσεις με μικρές διαφορές. Οι πιο σημαντικές από αυτές, είναι αφενός οι αεροδυναμικοί θόρυβοι που προκαλούνται από τους ευμεγέθεις καθρέφτες –συνειδητή υποχώρηση που έκανε η ομάδα του Hitomi- και ο θόρυβος κυρίως από την μετάδοση και δευτερευόντως από τον κινητήρα που πλέον γίνεται περισσότερο αισθητός. Μην με παρεξηγήσετε, σε καμία περίπτωση το ταξίδι δεν γίνεται άβολο, απλά σε σύγκριση με την παντελή απουσία ήχων σε χαμηλούς, αστικούς ρυθμούς, στο ταξίδι καταλαβαίνεις ότι έχεις αυτοκίνητο και όχι μαγικό χαλί!

Οι αναρτήσεις συμπεριφέρονται πολύ καλά, παρότι σφιχτότερες από τις αμιγώς βενζινοκίνητες εκδόσεις, καταστέλλοντας φαινόμενα πλεύσης στις ανοιχτές στροφές, ο κινητήρας παραμένει πρόθυμος και το τιμόνι παρότι έχει απόλυτα τεχνητή αίσθηση και αρνείται πεισματικά να παρέχει πληροφορίες για το τι κάνουν οι εμπρός τροχοί, είναι σαφές. Τέλος, λόγω των μεγάλων πλαϊνών επιφανειών, σε ανοιχτό δρόμο με δυνατό αέρα, το Jazz παρουσιάζει μία σχετική ευαισθησία σε πλαϊνούς ανέμους που σε καμία περίπτωση δεν είναι επικίνδυνη αλλά θα γίνει αισθητή από τον οδηγό.

Σε περίπτωση που υπάρξει η επιθυμία από τον χειριστή να κινηθεί σε πιο γρήγορους ρυθμούς, προσωπική μου συμβουλή είναι να την καταστείλει! Πέρα από την πλάκα όμως, το Jazz θα δυσανασχετήσει ευγενικά και θα προσπαθήσει να ικανοποιήσει τον οδηγό. Ok, οι κλίσεις είναι περιορισμένες ελέω παχύτερων αντιστρεπτικών, το τιμόνι σαφές και το κιβώτιο ταχυτήτων ευχάριστο στο S mode αλλά το Jazz Hybrid δεν είναι σπορ αυτοκίνητο και ούτε προσπαθεί να το προσποιηθεί. Θα υποστρέψει προβλέψιμα αν πιεστεί υπερβολικά και θα δώσει στον οδηγό να καταλάβει ότι τίποτε σε αυτό δεν είναι φτιαγμένο για τα βουνά ή τις πίστες. Καλύτερα να κυνηγάς την χαμηλότερη κατανάλωση με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο (μην γελάτε, το έκανα!) παρά τον χαμηλότερο χρόνο.

Εν κατακλείδι

Το τέλος πλησιάζει, έτσι μας λένε όλοι αλλά εγώ δεν μιλάω με την βιβλική έννοια του όρου. Ακούμε και διαβάζουμε αναφορές που λένε ότι οι τιμές της βενζίνης, οι ήδη αυξημένες τιμές βενζίνης να προσθέσω, θα αυξηθούν κι άλλο στα χρόνια που έρχονται. Απέναντι σε αυτές τις προβλέψεις, ο καταναλωτής έχει επιλογές και το Honda Jazz Hybrid είναι μία από αυτές. Θα παρατηρήσατε ότι μέχρι τώρα δεν έχω αναφέρει πουθενά κατανάλωση. Το κρατούσα για έκπληξη. Κατά το 4ήμερο που είχα στη διάθεσή μου το αυτοκίνητο διήνυσα περίπου 220 χιλιόμετρα.

Περίπου το 75% αυτών ήταν μέσα στην πόλη. Η μέση κατανάλωση που έδειξε το trip computer και επιβεβαίωσα και εγώ με πιο χειροπιαστές μετρήσεις, ήταν 5,3 λίτρα/100km, τιμή που μπορεί να είναι μεγαλύτερη από την εργοστασιακή που ανακοινώνει η Honda αλλά και πάλι είναι πολύ χαμηλή και αφορά οδήγηση σε πραγματικό περιβάλλον με μικτές συνθήκες και όχι προσοχή στη χρήση του δεξιού πεντάλ. Όταν κυνηγούσα την χαμηλή κατανάλωση όπως σας είπα (νομίζατε ότι έκανα πλάκα ε;) είδα άνετα κάτω από 5 λίτρα/100km, 4,7 για την ακρίβεια. Η τιμή του βασικού Jazz είναι 14.400€ και αν αποφασίσει κανείς να το εξοπλίσει με αυτά που προσφέρει το Hybrid ανεβαίνει στα 17.000€ περίπου.

Το Jazz Hybrid ξεκινάει από τα €17.400 ενώ η έκδοση που οδηγούσα κοστίζει €18.400 και περιελάμβανε τα πάντα εκτός από πανοραμική ηλιοροφή! Το αν αξίζει τα χρήματά του είναι κάτι που θα αποφασίσει ο καθένας για τον εαυτό του. Αυτό που μπορώ εγώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι το Honda Jazz Hybrid είναι ένα πραγματικά πολύ καλό αυτοκίνητο. Κάλυψε όλες τις ανάγκες μου για τέσσερις ημέρες, είναι οικονομικό, έχει funky σχεδιασμό και άπλετους χώρους. Φυσικά και έχει τα μειονεκτήματά του, κάθε αυτοκίνητο έχει, αλλά σε γενικές γραμμές η συμβίωση μαζί του είναι ευχάριστη εμπειρία. Αν γλύτωνε και τα τέλη κυκλοφορίας θα ήταν ακόμα καλύτερα, 5gr είναι αυτά… Μία παράκληση μόνο: αν κάποιος αποφασίσει να το πάρει, τον παρακαλώ πολύ να το πάρει λαχανί!

[learn_more caption=”Τεχνικά Χαρακτηριστικά Honda Jazz Hybrid”]

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

1.3 SOHC i-VTEC

2 βαλβίδες ανά κύλινδρο

Μέγιστη ισχύς (Κινητήρας)

PS/ rpm

88/ 5800

Μέγιστη ροπή (Κινητήρας)

Nm/ rpm

121/ 4500

Μέγιστη ισχύς (Ηλεκτροκινητήρας)

PS/ rpm

14/ 1500

Μέγιστη ροπή (Ηλεκτροκινητήρας)

Nm/ rpm

78,5/ 1000

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Μπαταρία (Κινητήρας)Μπαταρία (IMA)

Μολύβδου, 12V 28Ah

110.8V Ni-MH

Εναλλάκτης

35A

ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ
Στους εμπρός τροχούς

CVT

Συμπλέκτης

Πολύδισκος υγρός συμπλέκτης

ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός

Γόνατα MacPherson

Πίσω

Ημιάκαμπτος Άξονας

ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Τύπος

Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση

Στροφές από τέρμα σε τέρμα

3,29

ΚΥΚΛΟΣ ΣΤΡΟΦΗΣ
Τροχών

5,11

Από τοίχο σε τοίχο

5,41

ΦΡΕΝΑ
Εμπρός

Αεριζόμενοι δίσκοι (262mm)

Πίσω

Δίσκοι (260mm)

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΒΑΡΗ, ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΕΣ
Μήκος/ πλάτος/ ύψος

mm

3900/ 1695/ 1525

Μεταξόνιο

mm

2500

Χώρος αποσκευών:καθίσματα διπλωμένα, κιτ/ρεζέρβα

lt

848/ 722

μέχρι την οροφή

1320

καθίσματα όρθια, κιτ/ρεζέρβα

300/ 223

Απόβαρο

kg

1162

Χωρητικότητα ρεζερβουάρ

lt

40

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ – ΡΥΠΟΙ
Στην πόλη

lt/100km

4,6

Εκτός πόλης

lt/100km

4,4

Μικτός κύκλος

lt/100km

4,5

Εκπομπές CO2

g/km

104

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Τελική ταχύτητα

km/h

177

Επιτάχυνση 0-100km/h

sec

12,6

ΤΙΜΕΣ
Βασική τιμή μοντέλου δοκιμής

€17.400

Τιμή Μοντέλου δοκιμής

€18.400

[/learn_more]

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα