H Nissan ανακοίνωσε ότι ετοιμάζει ένα νέο σύστημα οδήγησης το οποίο αρχικά θα τοποθετείται στα μοντέλα της Infiniti. Το σύστημα χρησιμοποιεί την τεχνολογία steer-by-wire, με απλά λόγια το τιμόνι αντικαθίσταται από joysticks!

H Nissan αναφέρει ότι οι εντολές που δέχεται το joystick, αρχικά μεταφέρονται σε μία κεντρική μονάδα, η οποία στη συνέχεια, δίνει την αντίστοιχη εντολή. Θα υπάρχει σαφώς και μηχανικό σύστημα για backup, αλλά οι Ιάπωνες δηλώνουν ότι δεν θα το χρησιμοποιήσει ποτέ ο οδηγός.

Παρόμοιο σύστημα είδαμε στο Audi A2 Concept στην έκθεση της Φρανκφούρτης, αλλά η Nissan είναι η πρώτη που το βγάζει στη παραγωγή.

Το σύστημα συνεργάζεται με ένα νέο σύστημα αποφυγής ατυχημάτων, το οποίο χρησιμοποιεί lasers, radars, scanners και κάμερες. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να διαβάσεις σε αυτά τα PDF (1), (2).

[Πηγή: Nissan]

Δελτίο Τύπου

Παγκόσμια πρωτοπορία για τη Nissan, με νέα προηγμένα «αυτόνομα» συστήματα διεύθυνσης, για μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια.

Τα συστήματα αυτά παρέχουν βελτιωμένη απόκριση, εξελίσσοντας τους μηχανισμούς της διεύθυνσης και της πέδησης.

Ένα συμβατικό σύστημα διεύθυνσης κατευθύνει τις κινήσεις των τροχών από τη μετάδοση του τιμονιού, μέσω ενός μηχανικού συνδέσμου. Το πρωτοποριακής τεχνολογίας σύστημα διεύθυνσης της Nissan, «διαβάζει» τις προθέσεις του οδηγού μέσω του τιμονιού  και ελέγχει τις κινήσεις των τροχών του οχήματος, μέσω ηλεκτρονικών σημάτων. Με αυτό τον τρόπο μεταδίδονται άμεσα οι «προθέσεις» του οδηγού προς τους τροχούς, ενώ αυξάνει και την άμεση αίσθηση στο τιμόνι για τον οδηγό καθώς τον «ανατροφοδοτεί» με πληροφορίες, με γρήγορο και έξυπνο τρόπο.

Παράλληλα, το νέο αυτό σύστημα ελέγχει και «φιλτράρει» τις πληροφορίες που φτάνουν στο τιμόνι από το δρόμο, με στόχο να παράσχει υψηλής ποιότητας αίσθηση στον οδηγό. Για παράδειγμα, ακόμα και σε οδόστρωμα με μικρά αυλάκια και αλλοιώσεις, ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να πιάσει το τιμόνι σφιχτά και να κάνει συνεχείς προσαρμογές, καθώς το σύστημα έχει ήδη φροντίσει για αυτό. Ακόμη, εάν η κατεύθυνση του οχήματος τείνει να αλλάξει λόγω της επιφάνειας του δρόμου ή των πλευρικών ανέμων, το σύστημα ενεργεί αυτόνομα για να ελαχιστοποιήσει την επίδραση των συνθηκών αυτών, προς όφελος του οδηγού.

Σε συνέχεια των παραπάνω, η Nissan ανακοίνωσε και την ανάπτυξη ενός «Αυτόνομου Συστήματος διεύθυνσης έκτακτης ανάγκης”, που προσφέρει ένα υψηλό επίπεδο ικανότητας αποφυγής ενδεχόμενης σύγκρουσης. Το σύστημα αυτό, σε περιπτώσεις όπου επίκειται σύγκρουση και η αποφυγή των εμποδίων δεν μπορεί να γίνει μόνο με την πέδηση (φρενάρισμα), θέτει σε εφαρμογή ένα συνδυασμό αυτόματης πέδησης και αυτόματου συστήματος διεύθυνσης. Το σύστημα ενεργοποιείται σε περιπτώσεις όπου προκύπτουν απρόβλεπτοι κίνδυνοι, όπως η ξαφνική εμφάνιση πεζών στο δρόμο (σε ζώνες χαμηλής ταχύτητας), ή όταν έχει προηγηθεί μια καραμπόλα και ο οδηγός την αντιλαμβάνεται και αντιδρά την τελευταία στιγμή.

Το αυτόνομο σύστημα διεύθυνσης έκτακτης ανάγκης, επεξεργάζεται τις πληροφορίες που παρέχονται από ένα ραντάρ που είναι τοποθετημένο μπροστά , από μια κάμερα, από δύο ραντάρ στο πίσω μέρος του οχήματος, καθώς και από πέντε σαρωτές λέιζερ που βρίσκονται γύρω από το όχημα. Η ενεργοποίησή του γίνεται όταν «αντιληφθεί» κίνδυνο σύγκρουσης που δεν μπορεί να αποφευχθεί με την πέδηση, ενώ ταυτόχρονα ελέγχει αν υπάρχει προς τα εμπρός, ελεύθερη από εμπόδια ζώνη, καθώς και ότι δεν υπάρχουν οχήματα που πλησιάζουν από πίσω. Στη συνέχεια, εμφανίζει στον οδηγό την κατεύθυνση που πρέπει να πάρει το όχημα. Αν ο οδηγός δεν μπορεί να κατευθύνει αμέσως το όχημα προς την προτεινόμενη κατεύθυνση, τότε το σύστημα αναλαμβάνει να κατευθύνει αυτόματα το όχημα για να αποφευχθεί η σύγκρουση.

H Nissan, αναμένεται να ενσωματώσει τις παραπάνω τεχνολογίες σε επιλεγμένα μοντέλα της, σε ένα έτος περίπου.

Nissan Pioneers First-Ever*1 Independent Control Steering Technology

To Be On Sale Within a Year

– Delivers responsive performance by controlling tire and steering angles inputs independently-

YOKOHAMA, Japan (October 17, 2012) – Nissan Motor Co., Ltd. today unveiled the world’s first steering technology that allows independent control of a vehicle’s tire angle and steering inputs. This next-generation steering technology was developed by Nissan.

A conventional steering system directs tire movements by transmitting steering inputs to the tires via a mechanical link. Nissan’s next-generation steering technology reads the driver’s intentions from steering inputs and controls the vehicle’s tire movements via electronic signals. This transmits the driver’s intentions to the wheels even faster than a mechanical system and increases the direct driving performance feel by quickly and intelligently communicating road surface feedback to the driver.

The system controls and insulates the vehicle from unnecessary road-generated disturbances to deliver only the necessary performance feel to the driver. For example, even on a road surface with minor ridges or furrows, the driver no longer has to grip the steering wheel tightly and make detailed adjustments, so traveling on the intended path becomes easier. Accompanying this next-generation steering technology, Nissan has also developed a camera-based straight-line stability system to further enhance on-center driving capability. This system is a world-first*2 technology that improves vehicle stability by making small input angle adjustments so the vehicle will accurately trace and continue as planned in the lane it is traveling. If the vehicle direction changes due to road surface or crosswinds, the system acts to minimize the effect of these conditions resulting in reduced steering input from the driver.

Using a camera mounted above the vehicle’s rearview mirror, the system analyzes the road ahead, recognizes the lane direction, detects changes in the vehicle’s direction, and transmits this information to multiple electronic control units as electronic signals. If a discrepancy occurs, the system acts to reduce the discrepancy by controlling the opposing force to the tire angle. By reducing the frequency of detailed steering input adjustments, which are a cause of fatigue on long drives, the driver’s workload is greatly reduced.

This next-generation steering technology’s high reliability is achieved by multiple ECUs. In the event a single ECU malfunctions, another ECU will instantly take control, and in extreme circumstances such as the power supply being disrupted, the backup clutch will act to connect the steering wheel and wheels mechanically, ensuring continued safe travel.

This technology will be equipped on select Infiniti models on sale within one year to provide “Driving as Intended” and “Driving with Peace of Mind” for owners.

*1: World-first development of an independent control steering technology that controls tire and steering angles inputs independently. *2: World-first development of an accurate tracing technology that enables a driver to continue driving as planned in the lane with small steering angle adjustments (depending on road conditions).

Nissan Announces “Autonomous Emergency Steering System”

YOKOHAMA, Japan (October 17, 2012) – Nissan Motor Co., Ltd. today announced the development of the “Autonomous Emergency Steering System.”

This system offers a high level of collision avoidance capability by applying automatic braking and automatic steering in situations where a collision is imminent and evading obstacles by braking may not be effective. The system takes effect in situations where unpredictable risks arise, such as sudden intrusions onto the road in low speed zones, or when a collision at high speed is imminent due to the driver’s delayed recognition of the tail end of a traffic jam.

Nissan has long worked on the development and commercialization of brake-based control technology. The company has recently promoted development of technology to deal with situations that cannot be mitigated through braking alone. In order to prevent an accident from occurring, technology is needed to identify potential obstacles. Nissan has succeeded in developing technology which, through high-precision sensing technology and on-board control technology, automatically steers the vehicle away from potential collisions, when braking alone is insufficient.

The Autonomous Emergency Steering System, using the information provided by the front-mounted radar and camera, the two left and right rear radars, and the five laser scanners attached around the vehicle, initially acts on a risk of collision that cannot be avoided by braking. Simultaneously, it checks if there is a forward zone free of obstacles and that there are no vehicles approaching from the rear, and then displays to the driver the direction that the vehicle should be steered. If the driver cannot immediately steer in that direction, the system takes over to automatically steer the vehicle to help avoid a collision.

Nissan has established the Vision Zero safety goal, which aims to help eliminate traffic fatalities and serious injuries. The guiding force behind this goal is the concept of the “Safety Shield,” which identifies six stages of driving conditions, from “normal driving conditions” through “post-accident condition”, and works to provide the most effective counter measure against sources of danger which occur at during each stage. The “Autonomous Emergency Steering System” is based on this initiative.

Blue Citizenship: Blue Citizenship is Nissan Motor Co.’s commitment to Enriching People’s Lives. We pledge to our customers, employees, shareholders and the communities where we do business to deliver engaging, valuable and sustainable mobility for all. Through our business activities, we work to create economic value and actively contribute to creating a sustainable society.

TAKING THE WHEEL OF INTELLIGENT TRANSPORT

Oct. 17 – Oppama – Nissan’s test track south of its Yokohama headquarters is home to some of the latest advanced technology – the kind of things that could be in your next car.

One of the devices is fitted to this car, no ordinary Nissan LEAF, in which the car actually steers itself to avoid knocking over pedestrians.

Yoji Seto is from Nissan’s Intelligent Transportation Systems Development Department.

“The sensors installed on this car detected that a pedestrian jumped out. And at the same time detected a safe escape zone,” he said. “The steering wheel automatically turned to avoid the collision.”

It’s not just about making cars safer, but also improving driving pleasure. This is the Infiniti G37S and it’s also going to face special test conditions. The challenge for engineers has long been how to get the right kind of direct feel in the steering so the driver feels involved with hustling the car along. In most cars if you go over bumps such as manholes you will feel a lot of juddering in the steering wheel, but not this one, as the steering is electronic.

There’s no mechanical link most of the time between the steering and the wheels, so even if you go over really big bumps, there’s no judder at all.

Still, the steering is very direct and this next-generation steering could be available as early as next year.