10 τεχνολογίες της Formula 1 που πέρασαν στη ζωή μας

Σχετικά άρθρα

[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit on November 3, 2013 in Abu Dhabi, United Arab Emirates.

Με την πάροδο των ετών πολλές καινοτόμες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνταν στη Formula 1 πέρασαν και στην καθημερινή μας ζωή. Τα πάντα, από τη χρήση του carbon, μέχρι τους διπλούς εκκεντροφόρους επικεφαλής, χρησιμοποιούνταν στα μονοθέσια της F1 πριν μπουν για τα καλά στη ζωή μας. Ας ρίξουμε μια ματιά σε κάποιες από τις καινοτομίες της Formula 1 που έχουν κάνει τη ζωή μας ευκολότερη, καλύτερη και ασφαλέστερη.

[/nextpage]

[nextpage title=”Carbon” ]

2011-Aston-Martin-V8-Vantage-S-Carbon-Fiber-1280x960

Η μοναδική δομική σύνθεση των ινών άνθρακα (carbon) προσφέρει μεγάλη αντοχή, χαμηλό βάρος και υψηλή χημική αντίσταση, γεγονός που τις καθιστά ιδανικές για χρήση στην αεροδιαστημική, σε έργα πολιτικού μηχανικού, στο στρατό και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Το 1981, η McLaren MP4/1 που σχεδιάστηκε από τον John Barnard ήταν το πρώτο μονοθέσιο της Formula 1 που έκανε χρήση ανθρακονημάτινου μονοκόκ σασί.

Στις μέρες μας το carbon χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο για αντικείμενα με μεγάλη αντοχή και μικρό βάρος. Επειδή η κατασκευή του και η επεξεργασία του είναι κοστοβόρες διαδικασίες, τείνει να χρησιμοποιείται στο πλαίσιο ακριβών αυτοκινήτων, αλλά γίνεται χρήση του και ως βελτίωση στο ταμπλό, στα πάνελ των οργάνων και σε άλλα διακοσμητικά στοιχεία.

[/nextpage]

[nextpage title=”Ιατρική” ]

F1 Grand Prix of Malaysia

Το πλήρωμα των pits της Formula 1 είναι γνωστό ότι εργάζεται ταχύτατα, αποτελεσματικά και χωρίς κενά χρόνου. Στις 18 Νοεμβρίου 2013, η ομάδα της Red Bull έκανε ρεκόρ όταν κατέγραψε την ταχύτερη στάση σε pit που έγινε ποτέ και διήρκεσε 1,923 δεύτερα.

Οι γιατροί του Νοσοκομείου Great Ormond Street στο Λονδίνο, ζήτησαν τη βοήθεια των μελών του πληρώματος των pits της Ferrari και της McLaren για να τους διδάξουν κόλπα και τεχνικές προκειμένου να βελτιώσουν την οργάνωση και την ταχύτητα στα χειρουργεία και στις μονάδες εντατικής θεραπείας.

Το περασμένο καλοκαίρι η McLaren Applied Technologies, ήρθε σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης για την ανάπτυξη νέων εργαλείων που θα βοηθούν τους χειρούργους κατά τη διάρκεια των χειρουργείων. Η μαγική λέξη που πρέπει να έχεις κατά νου είναι τα δεδομένα. Κατά τη διάρκεια ενός αγώνα της Formula 1, εκατοντάδες αισθητήρες παρακολουθούν τι συμβαίνει στο μονοθέσιο, με τα δεδομένα να αποστέλνονται στους μηχανικούς της ομάδας, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, στο εργοστάσιο της McLaren, ώστε αυτοί να τα ελέγξουν για να πάρουν σημαντικές αποφάσεις μέσα σε ελάχιστο χρόνο.

Surgery team in the operating room

Αντίστοιχα εργαλεία θέλει να ετοιμάζει η McLaren Applied Technologies και το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που θα συμβάλλουν στην ανάλυση των δεδομένων ενός χειρουργείου και στην λήψη αποφάσεων μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Πως γίνεται αυτό; Ένας αισθητήρας τοποθετείται στον αγκώνα του χειρούργου και αυτός μέσω Bluetooth, αποστέλλει τα δεδομένα σε έναν υπολογιστή τον οποίο παρακολουθούν άλλοι χειρούργοι, που μπορούν να παρέχουν ανατροφοδότηση στον χειρουργό. Η τεχνολογία αυτή, όπως αναφέρει η McLaren Applied Technologies, θα συμβάλλει σημαντικά στην εκπαίδευση του ιατρικού προσωπικού.

Επίσης, το σύστημα δεν βοηθά μόνο στη λήψη αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο, αλλά είναι σε θέση να προβλέψει και το τι θα συμβεί μετά από κάθε κίνηση του χειρούργου. Αντίστοιχους αισθητήρες θα βρίσκονται τοποθετημένοι και πάνω στο σώμα των ασθενών, έτσι ώστε να μπορεί να ελεγχθεί με ακρίβεια η κατάσταση της υγείας τους, με τους γιατρούς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή αν αυτή βελτιώνεται ή χειροτερεύει. Παράλληλα η McLaren ανακοίνωσε πως θα συμβάλει στη βελτίωση των μετακινήσεων των ασθενών, αλλά και στην βελτιστοποίηση στην αποδοτικότητα του προσωπικού των νοσοκομείων.

[/nextpage]

[nextpage title=”Ελαστικά” ]

TEST F1/2015

Τα ελαστικά της Formula 1 πρέπει να αντέχουν για λιγότερο από ένα αγώνα ο οποίος αντιστοιχεί σε 80.000 χλμ. για τα κανονικά λάστιχα. Παρόλο που τα λάστιχα που χρησιμοποιούμε εμείς στα αυτοκίνητά μας, δεν μπορούν να συγκριθούν σε τίποτα με ελαστικά των μονοθεσίων της F1, ένα μεγάλο μέρος της τεχνολογίας των σημερινών ελαστικών έχει υιοθετηθεί από εκείνη των ελαστικών των αυτοκινήτων της F1.

Η ιδέα να προστεθούν αυλάκια στα συμβατικά ελαστικά γεννήθηκε στις πίστες της F1, όπου γινόταν χρήση των ελαστικών με αυλακώσεις για να μην γλιστρούν τα αυτοκίνητα. Σήμερα, η ίδια τεχνολογία ενσωματώθηκε στις αντιολισθητικές μπότες και στα καλάμια ψαρέματος για να μην γλιστράνε.

[/nextpage]

[nextpage title=”Αισθητήρες” ]

Lewis-Hamilton-Mercedes-Formel-1-Test-Jerez-4-Februar-2015-fotoshowBigImage-4a14a764-841291

Οι ηλεκτρονικοί αισθητήρες αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος οποιουδήποτε οχήματος την τελευταία δεκαετία μετρώντας από τη θερμοκρασία μέχρι την πίεση. Ένα αυτοκίνητο F1 είναι εξοπλισμένο με περισσότερους από 150 αισθητήρες που παρέχουν πληροφορίες πραγματικού χρόνου με διαφορά μερικών εκατοστών του δευτερολέπτου στο πλήρωμα των pits και στους μηχανικούς που βρίσκονται στα κεντρικά της εταιρίας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να παίρνουν γρήγορες αποφάσεις και να καταστρώνουν στρατηγικές αντιμετώπισης.

Σχεδόν κάθε αυτοκίνητο σήμερα χρησιμοποιεί αισθητήρες κάθε είδους εξασφαλίζοντας σωστή λειτουργία και έλεγχο. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται επίσης και σε άλλα αθλήματα όπως το ράγκμπι, το ποδόσφαιρο και στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Έχει επίσης και ιατρικές εφαρμογές σε άτομα με σοβαρές παθήσεις τα οποία εφοδιάζονται με συσκευές που ελέγχουν την υγεία τους και επιτρέπουν στους γιατρούς να πάρουν απόφαση μέσα σε δευτερόλεπτα σε περίπτωση κρίσης ή έξαρσης του περιστατικού.

[/nextpage]

[nextpage title=”DOHC” ]

f1 engine

Ο διπλός εκκεντροφόρος επικεφαλής (DOHC) επιτρέπει λιγότερη μειωμένη ροή αέρα σε υψηλότερη ταχύτητα και βέλτιστη τοποθέτηση του μπουζί γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα την βελτιωμένη απόδοση καύσης. Το 1912, η Peugeot ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που χρησιμοποίησε το σύστημα DOHC στο Γαλλικό Γκραν Πρι στην Dieppe.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’60, η Fiat έγινε ο πρώτος κατασκευαστής που χρησιμοποίησε την τεχνολογία DOHC στους κινητήρες σε όλες τις γραμμές παραγωγής. Σήμερα, κάθε μεγάλος κατασκευαστής κάνει χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας για να βελτιώσει την αποδοτικότητα των καυσίμων και την απόδοση.

[/nextpage]

[nextpage title=”Paddles” ]

driver-controls_03-steeringwheel

Ένα αυτόματο κιβώτιο χρησιμοποιεί ηλεκτρονικούς αισθητήρες, επεξεργαστές και ενεργοποιητές για την αλλαγή ταχύτητας χωρίς συμπλέκτη. Η ομάδα της Lotus ήταν η πρώτη ομάδα που επιχείρησε την πρώτη αλλαγή ταχύτητας χωρίς συμπλέκτη τη δεκαετία του ’70.

Tελικά το 1989 ο μηχανικός της Ferrari, John Barnard και ο σχεδιαστής Harvey Postlethwaite σχεδίασαν ένα αυτόματο κιβώτιο για την Ferrari 640. Μέχρι το 1995 όλα τα αυτοκίνητα της F1 χρησιμοποιούσαν το ημι-αυτόματο σύστημα με μοχλούς αλλαγής ταχυτήτων (paddles) στο τιμόνι.

2014-ferrari-laferrari-steering-wheel-joe-dematio-driving

Σήμερα, ένας μεγάλος αριθμός πολυτελών και μη αυτοκινήτων διαθέτουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία για την αλλαγή των ταχυτήτων. Το συγκεκριμένο χειριστήριο διαθέτει τις επιλογές τόσο για χειροκίνητη όσο και για αυτόματη μετάδοση και επιτρέπει στον οδηγό να έχει καλύτερο έλεγχο στις στροφές και στις απότομες κλίσεις.

[/nextpage]

[nextpage title=”Εν. ανάρτηση” ]

Ferrari F138 rear suspension and exhaust running temperature sensors

Το σύστημα ενεργής ανάρτησης ελέγχει την κάθετη κίνηση των τροχών σε σχέση με το σασί με τη βοήθεια ενός συστήματος υπολογιστή. Το 1992, ο ομάδα της Williams χρησιμοποίησε υπολογιστή για να αλλάζει τις ρυθμίσεις της ανάρτησης σε κάθε γωνία.

Σήμερα, τα αυτοκίνητα κάνουν χρήση της ίδιας τεχνολογίας και προσφέρουν στον οδηγό την επιλογή μεταξύ σπορ και άνετης οδήγησης. Υπάρχουν και άλλα που ρυθμίζουν αυτόματα την επιλογή της ανάρτησης, αναλόγως με το στυλ οδήγησης του οδηγού. Ορισμένα αυτοκίνητα όπως μερικά της Nissan και της Infiniti, κάνουν χρήση της ενεργής ανάρτησης για λόγους ασφάλειας, κάνοντας την ανάρτηση πιο σκληρή σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος.

[/nextpage]

[nextpage title=”Οικονομία” ]

ferrari_refuelling_bahrain_2006-664432

Αντίθετα από ότι πιστεύουν αρκετοί, ότι τα αυτοκίνητα της F1 είναι πολύ δαπανηρά στη χρήση, η αποδοτικότητα του καυσίμου αποτελεί βασικό στόχο στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων αυτών. Καθώς οι κανονισμοί απαγορεύουν τον επανεφοδιασμό των αυτοκινήτων, οι ομάδες βρίσκουν νέους τρόπους να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου, χρησιμοποιώντας πρόσθετα στα λάδια του κινητήρα για να ελαχιστοποιήσουν τη φθορά.

Ακολουθώντας το παράδειγμα της F1, μαζί με τα λάδια χρησιμοποιούνται και πρόσθετα τα οποία αφαιρούν τα σωματίδια σιδήρου και μαγνητίτη με τη βοήθεια του μαγνήτη. Μια παρόμοια τεχνολογία χρησιμοποιείται και στα φίλτρα άλλων αυτοκινήτων για να αυξηθεί η απόδοση του καυσίμου.

[/nextpage]

[nextpage title=”KERS” ]

Renault F1 engine kers

Το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας KERS χρησιμοποιεί την ενέργεια που χάνεται όταν πατάμε φρένο και την αποθηκεύει σε ένα πυκνωτή ή σε μπαταρία για να χρησιμοποιηθεί αργότερα. Ένα αυτοκίνητο της F1 χρησιμοποιεί δύο ηλεκτρικές γεννήτριες που ανακυκλώνουν την κινητική ενέργεια από το σύστημα πέδησης και τη θερμότητα από την εξάτμιση πίσω στο σύστημα, προσφέροντας επιπλέον ισχύ στον οδηγό και εξομάλυνση του συστήματος εξασφάλισης ισχύος.

Παρόλο που η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν έχει ενσωματωθεί ακόμη πλήρως στα εμπορικά αυτοκίνητα, το νέο Mazda 6 κάνει χρήση ενός συστήματος που λέγεται i-ELOOP και βασίζεται στην ίδια φιλοσοφία. Η Jaguar επίσης σχεδιάζει να συμπεριλάβει το σύστημα KERS στη νέα της σειρά XJ.

[/nextpage]

[nextpage title=”TCS ” ]

2015-Mercedes-AMG-GT-S-DTM-Safety-Car-Interior-1-2560x1600

Ο έλεγχος πρόσφυσης μετρά την περιστροφή του τροχού για να βελτιώσει το κράτημα και τη σταθερότητα του αυτοκινήτου κατά την επιτάχυνση. Το 2008, μετά από έντονες αντιπαραθέσεις σχετικά με τον έλεγχο της πρόσφυσης, το σύστημα τελικά απαγορεύτηκε καθώς θεωρήθηκε ότι βοηθά τον οδηγό κάτι που αντίκειται στη βασική ιδεολογία των αγώνων της F1 όπου εξετάζονται οι ικανότητες οδήγησης.

Ο έλεγχος πρόσφυσης χρησιμοποιείται στα εμπορικά αυτοκίνητα από τη δεκαετία του ’70. Ωστόσο, το σύστημα TCS που βλέπουμε στα σημερινά αυτοκίνητα προήλθε από την τεχνολογική πρόοδο στα αυτοκίνητα της F1 της δεκαετίας του ’80. Σήμερα, κάθε μεγάλη κατασκευάστρια αυτοκινήτων κάνει χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας.

[/nextpage]

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν λιγότερο από αυτά με κινητήρες εσωτ. καύσης το 2027, αλλά θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος επισκευής

Το κόστος κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται ταχύτερα από ό,τι αναμένει η Ford και σύμφωνα με την πρόβλεψη της Gartner, μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογικής...

Η Renault δεν θα προσφέρει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030

Στις αρχές του 2022 η Renault είχε ανακοινώσει πως έως το 2030 η εταιρία θα μεταμορφωθεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική εταιρία για την αγορά...

Η κατήγορος του Christian Horner έκανε επίσημη καταγγελία στη FIA

Νέο κεφάλαιο στην υπόθεση Christian Horner, με την γυναίκα κατήγορο να έχει κάνει επίσημη καταγγελία για τη συμπεριφορά του στη FIA, ενώ ετοιμάζεται να...
Autoblog.gr