Test Drive: Δοκιμάζουμε το Fiat Tipo 1.6 diesel

Σχετικά άρθρα

Εισαγωγή

Μπορεί να ζούμε στην εποχή όπου η αγορά επιτάσσει η γκάμα της κάθε εταιρίας να διαθέτει crossover και SUV μοντέλα, ώστε να είναι βιώσιμη, αυτό δεν σημαίνει ότι τα παραδοσιακά sedan έχουν εξαλειφθεί από τον χάρτη.

Και η Fiat είναι μια εταιρία με μακρά παράδοση σε προσιτά sedan, καθώς κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τα Marea και Tempra, και μέχρι πρόσφατα το Linea. Από την άλλη το όνομα Tipo είναι συνυφασμένο με την ιταλική μάρκα, καθώς η εμπορική επιτυχία του hatchback μοντέλου στα τέλη της δεκαετίας του ’80 μέχρι τα μέσα του ’90, ήταν αυτή που βοήθησε τότε την Fiat να μεσουρανήσει.

Αλλάζοντας, εν μέρη, σελίδα, και 20 χρόνια αργότερα, η Fiat αναβίωσε το όνομα Tipo, με το νέο μοντέλο να συγκεντρώνει τα ίδια κυρίαρχα χαρακτηριστικά του προκατόχου του. Έτσι, με το Linea να περνάει και μην ακουμπάει, η ιταλική εταιρία επιστρέφει με τον πιο ηχηρό τρόπο στην οικογενειακή κατηγορία, με μία πρόταση από την οποία ουσιαστικά δεν λείπει τίποτα, ενώ το προσφέρει σε τρεις εκδόσεις αμαξώματος, παρουσιάζοντας πρώτα την sedan έκδοση του, και μετέπειτα τις hatchback και station wagon.

Στα συν

[custom_list type=”check”]

  • Χώρος αποσκευών
  • Άνεση
  • Επιδόσεις
  • Ποιότητα κύλισης,
  • Ηχομόνωση

Στα μείον

  • Φρένα
  • Απουσία start/stop
  • Επιλογέας ταχυτήτων
  • Ποιότητα μερικών πλαστικών

Το αυτοκίνητο

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_21

Όλα ξεκίνησαν στις αρχές του 2012, καθώς για την εξέλιξή του Fiat Tipo εργάστηκαν πάνω από 2.000 άτομα για περίπου τρία χρόνια. Το αποτέλεσμα παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2015 φέροντας το όνομα Aegea (από τον Έλληνα μυθικό βασιλιά της αρχαίας Αθήνας, Αιγέα, όπου βασίλεψε γύρω στον 13ο αιώνα, και αυτοκτόνησε όταν ο γιος του Θησέας ξέχασε να σηκώσει τα άσπρα πανιά), αλλά αυτό άλλαξε κατά το εμπορικό του λανσάρισμα στην Ευρώπη.

Μπορεί να μην είναι σύνηθες να αλλάζει το όνομα ενός μοντέλου, αν και υπάρχουν κάποια παραδείγματα, η απόρριψη, όμως, του πρώτου ονόματος ίσως έγινε γιατί το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στην γειτονική Τουρκία, και πιο συγκεκριμένα στην πόλη Προύσα. Όχι, ότι έχει την παραμικρή σημασία η χώρα προέλευσης ή κατασκευής, αλλά θα μπορούσε να ισχύει κάτι τέτοιο, χωρίς να γνωρίζουμε οτιδήποτε, απλά κάνοντας μια υπόθεση. Από την άλλη είναι σαφώς πιο εύηχο και “βαρύ” το όνομα Tipo.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_05

Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε στο Centro Stile Fiat και συνδυάζει με όμορφο και λειτουργικό τρόπο τους τρεις όγκους του. Σε αντίθεση με το παράδειγμα πολλών σεντάν που προκύπτουν από μοντέλα hatchback, στα οποία προστίθεται ένας τρίτος όγκος, το Fiat Tipo, σύμφωνα με την εταιρία, γεννήθηκε για να είναι ένα σεντάν, και ως εκ τούτου όλα τα τμήματά του αποτελούν ένα συνεκτικό και αρμονικό σύνολο, διαθέτοντας τις σωστές αναλογίες.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_12

Το εμπρός μέρος δεν θυμίζει σε τίποτα κάποιο άλλο μοντέλο της εταιρίας, με τα φωτιστικά σώματα να εισέρχονται στην μεγάλη μάσκα, προσδίδοντας με αυτό τον τρόπο οπτικό πλάτος. Το αποτέλεσμα είναι αρκετά ενδιαφέρον, με τις ανάγλυφες γραμμές σε καπό και οροφή να προσθέτουν “δυναμικούς” πόντους. Το σχέδιο είναι κομψό και ελκυστικό, πόσο μάλλον αν σκεφτείς ότι η κατηγορία δεν ενδείκνυται για τολμηρά σχήματα.

Κοιτώντας το προφίλ θα δεις μια χαρακτηριστική γραμμή να ενώνει τους εμπρός προβολείς με τα πίσω φωτιστικά σώματα, ενώ οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και οι μεγάλες πόρτες μόνο θετικά μπορούν να κριθούν για ένα τέτοιου χαρακτήρα μοντέλο, τονίζοντας την αίσθηση ευρυχωρίας, διευκολύνοντας παράλληλα την πρόσβαση στο εσωτερικό.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_16

Σχεδιαστικό highlight είναι το πίσω μέρος, όπου ο τρίτος όγκος δένει αρμονικά με το υπόλοιπο αμάξωμα και περιλαμβάνει τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα, τα οποία μου θυμίζουν μπούμερανγκ. Επίσης, το κάλυμμα του χώρου αποσκευών έχει ελαφρώς ανασηκωμένη άκρη, η οποία λειτουργεί ως αεροτομή και εξασφαλίζει καλή αεροδυναμική. Άξια ειδικής μνείας είναι η κορυφαία αεροδυναμική του αυτοκινήτου με τον συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι Cd 0.29.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_19

Το Fiat Tipo βασίζεται στην μακριά έκδοση της Small Wide πλατφόρμας, η οποία έχει χρησιμοποιηθεί μεταξύ άλλων και στο Fiat 500L, και κάνει χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής σε ποσοστό πάνω από 80%. Το μήκος του αμαξώματος φτάνει τα 4.532 χλστ., το πλάτος του τα 1.792 χλστ., το ύψος του τα 1.497 χλστ., ενώ το μεταξόνιο του αγγίζει τα 2.636 χλστ.

Στις δοκιμές πρόσκρουσης από τον οργανισμό EuroNCAP, το Fiat Tipo απέσπασε 3 αστέρια όταν εξοπλίζεται με τον βασικό εξοπλισμό και 4 αστέρια όταν φορά το πρόσθετο πακέτο ασφαλείας που περιλαμβάνει σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης και αυτόματο σύστημα πέδησης.

Συγκεκριμένα το Tipo με τον βασικό εξοπλισμό πήρε 82% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 60% στη προστασία παιδιών, 62% στη προστασία πεζών και μόλις 25% στα συστήματα ασφαλείας, ενώ με το πρόσθετο πακέτο ασφαλείας συγκέντρωσε 82% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 60% στη προστασία παιδιών, 62% στη προστασία πεζών και 57% στα συστήματα ασφαλείας.

Εσωτερικό

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_42

Περνώντας στην καμπίνα, και ενώ αυτή δεν έρχεται αυτούσια από κάποιο άλλο μοντέλο της μάρκας, νιώθεις αμέσως οικεία, καταλαβαίνοντας ότι πρόκειται για ένα σύγχρονο Fiat. Η κεντρική κονσόλα είναι εργονομική και λειτουργική, με το εσωτερικό του Tipo να είναι σχεδιασμένο για να καλύψει όλες τις πραγματικές ανάγκες μιας τετραμελούς οικογένειας.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_49

Η σχεδίαση του ταμπλό ενισχύει την αίσθηση ευρυχωρίας της καμπίνας, με τα υλικά κατασκευής σε γενικές γραμμές να μην απογοητεύουν. Το πάνω μέρος του ταμπλό είναι καλυμμένο με μαλακό πλαστικό, προσφέροντας μια ελαφρά premium αίσθηση, αλλά αυτά που έχουν τοποθετηθεί στο κάτω μέρος του ταμπλό και στα πάνελ των θυρών είναι σκληρά. Λογικό θα μου πεις, ώστε να συγκρατηθεί το κόστος σε λογικά επίπεδα, απλά κάποια σημεία δείχνουν “φθηνά”, τόσο στην αφή όσο και στην όψη, χαλώντας έτσι μια εξαιρετική εικόνα που θα μπορούσε να είχε το Tipo και να έκανε την διαφορά στην κατηγορία. Η συναρμογή τους πάντως είναι αρκετά καλή.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_55

Πλήρως λειτουργικός είναι και ο πίνακας οργάνων με ευανάγνωστα όργανα, ενώ η οθόνη 3,5 ιντσών ανάμεσα από τα δύο αναλογικά όργανα δείχνει μεταξύ άλλων τις λειτουργίες του trip computer. Το τιμόνι προέρχεται αυτούσιο από το 500Χ, ενώ και η οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Uconnect, που “κάθεται” σε ιδανικό σημείο, είναι γνωστή από άλλα μοντέλα της εταιρίας. Διατίθεται μόνο σε διάμετρο 5 ιντσών και θα έλεγα ότι πλέον δείχνει μικρή. Παρόλα αυτά περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες του ραδιοφώνου, ενώ έχει δυνατότητα σύνδεσης μέσω θύρας USB port, υποδοχής Aux-in και Bluetooth φωνητικών εντολών. Ακόμα. διαθέτει σύστημα 3D πλοήγησης TomTom, με τρισδιάστατους χάρτες, φωνητικές εντολές.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_47

Κύριο χαρακτηριστικό του εσωτερικού του Tipo είναι η εξαιρετική άνεση που προσφέρει, και οι κορυφαίοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές. H θέση οδήγησης βρίσκεται εύκολα και είναι καλή για οικογενειακό μοντέλο, όπως και η προσβασιμότητα στο εσωτερικό, η ορατότητα, αλλά και η δυνατότητα αναδιάρθρωσης του χώρου.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_37

Η πρακτικότητα και η ευρυχωρία στο εσωτερικό είναι εγγυημένη για 5 ενήλικους επιβάτες του, καθώς οι πίσω θέσεις είναι σχεδιασμένες για να καθίσουν άνετα άτομα έως και 1,80 μ.. Ο χώρος για τα πόδια πίσω είναι επίσης εξαιρετικός, και υπό προϋποθέσεις μπορείς να κάνεις ακόμα και σταυροπόδι. Σημαντικό στοιχείο είναι το χαμηλό τούνελ, που επιτρέπει την εύκολη διαμονή και του μεσαίου επιβάτη.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_36

Ο χώρος αποσκευών είναι αρκετά μεγάλος, έχοντας όμως σχετικά ακανόνιστο σχήμα. Το άνοιγμα του είναι πολύ μεγάλο για sedan αμάξωμα, και έτσι έχεις καλή πρόσβαση στα 520 λίτρα, αν και το κατώφλι φτάνει τα 710 χλστ.. Τα πίσω καθίσματα μπορούν να αναδιπλωθούν (60/40), διευκολύνοντας τη μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους, ενώ άλλο ένα σημαντικό στοιχείο του Tipo είναι και η πληθώρα μικρών αποθηκευτικών χώρων, διαφορετικών σχημάτων και χωρητικότητας, με συνολική χωρητικότητα 12 λίτρων περίπου, που καλύπτουν κάθε ανάγκη αποθήκευσης.

Μοναδικό, ίσως, εργονομικό σφάλμα είναι η τοποθέτηση του κουμπιού ανοίγματος του πορτμπαγκάζ στο ταμπλό, δίπλα στον διακόπτη CITY, όπου είναι πολύ εύκολο να το πατήσεις κατά λάθος, και να ανοίξει η πόρτα του χώρου αποσκευών.

Κινητήρας

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_33

Μηχανικά δεν υπάρχουν εκπλήξεις και κάτω από το καπό βρίσκεται ο γνωστός Multijet II κινητήρας που έχουμε συναντήσει ουκ ολίγες φορές.

O κινητήρας κινεί εντυπωσιακά καλά το αυτοκίνητο, προσφέροντας εξαιρετικές επιδόσεις αλλά και οικονομία. Είναι προϊόν της Fiat Powertrain Technologies και έχει χωρητικότητα 1.598 κ.εκ., όπου με τη βοήθεια του turbo μεταβλητής τεχνολογίας της Garrett και τεχνολογίας common rail, το τετρακύλινδρο 16βάλβιδο μοτέρ αποδίδει 120 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. και 320 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. με τη σχέση συμπίεση να φτάνει το 16,5:1.

Χρησιμοποιεί πιστόνια μειωμένης αντίστασης τριβής, τα οποία μαζί με τις μπιέλες είναι αρκετά ελαφρύτερα, ενώ το χαμηλό του βάρος εξασφαλίζεται με τον λεπτότερο στροφαλοφόρο άξονα, τα στενότερα ρουλεμάν, την ελαφρύτερη πολλαπλή εξαγωγής και τελικό καζανάκι της εξάτμισης, καθώς και του ελαφρύτερου ψυγείου νερού και βεντιλατέρ. Διαθέτει τρόμπα λαδιού δύο σταδίων με βαλβίδα ανακούφισης, φορτίζει με μικρότερες δυνάμεις τα ελατήρια των βαλβίδων, ενώ έχει και αντλία καυσίμου υψηλής απόδοσης.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_34

Συνδυάζεται με ένα εξατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, ο λεβιές όμως έχει σχετικά χαλαρή αίσθηση και δεν ενδείκνυται για γρήγορες αλλαγές, ενώ δυστυχώς και περιέργως δεν διαθέτει σύστημα start/stop. Για τα 0-100 χλμ/ώρα η Fiat αναφέρει ότι χρειάζεται 9,7 δευτ., αλλά εξαιτίας της μη απενεργοποίησης του traction control, στις μετρήσεις μας με το VBox είδαμε 10,1 δευτ., ενώ η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 199 χλμ/ώρα.

Κλείνοντας, το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι το βάρος του ανέρχεται στα 1.270 κιλά, αλλά η ζυγαριά έδειξε 1.320 κιλά. Η μικτή κατανάλωση, για το βάρους 1.320 κιλών, ανακοινώνεται στα 4,2 λίτρα/100 χλμ. με την πραγματική που έγραψε το trip computer στο μοντέλο της δοκιμής να ήταν στα 5,6 λίτρα/100 χλμ. Το ρεζερβουάρ καυσίμου χωράει 55 λίτρα, κάτι που μεταφράζεται σε μια αυτονομία της τάξης των 880 με 950 χλμ. Η οικολογική συνείδηση του ιταλικού εργοστασίου είναι πρωτίστης σημασίας, με τις εκπομπές ρύπων του Tipo με τον άνωθεν πετρελαιοκινητήρα να επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με μόλις 110 γρ CO2 ανά χλμ, κάτι που σημαίνει ότι πληρώνει τέλη κυκλοφορίας €107,8.

Fiat Tipo 1.6 MultiJet II Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 10,13 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα (με 3η σχέση) 4,57 δευτ.
60-100 χλμ/ώρα (με 4η σχέση) 5,68 δευτ.
80-130 χλμ/ώρα (με 5η σχέση) 10,67 δευτ.
Τελική ταχύτητα 199 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 41,44 μέτρα σε 3,18 δευτ.
Βάρος 1.320 κιλά

Τιμή-Εξοπλισμός

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_43

To Fiat Tipo προσφέρεται σε δύο επίπεδα εξοπλισμού, το βασικό Pop και το Lounge, με αυτό του αυτοκινήτου δοκιμής να είναι στο ακριβότερο. Η τιμή του με τον 1.600άρη πετρελαιοκινητήρα για την Pop έκδοση ξεκινάει από τα €18.739, ενώ αυτή του Lounge από τα €20.230.

Ο εξοπλισμός της Lounge έκδοσης είναι αρκετά καλός, καθώς περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες, ABS με EBD, ESC με Hill Assist και σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών, ζάντες 16″, χρωμιομένες χειρολαβές, καθρέπτες βαμμένους στο χρώμα του αμαξώματος, Uconnect με οθόνη αφής 5″, Bluetooth, πολυλειτουργικό τιμόνι, 3,5″ TFT οθόνη στον πίνακα οργάνων, εσωτερικό ηλεκτροχρωματικό καθρέπτη, ηλεκτρικά πίσω παράθυρα, αισθητήρα βροχής, αυτόματους προβολείς, προβολείς ομίχλης, χρωμιομένα διακοσμητικά, αυτόματο κλιματισμό, cruise control και εμπρός υποβραχιόνιο.

Ακόμα, το νέο Tipo πλαισιώνεται από αρκετά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως ASR, panic brake assist, trailer sway control το οποίο μειώνει την ταλάντωση του τρέιλερ, το MSR όπου σε περίπτωση απότομου κατεβάσματος ταχύτητας σε συνθήκες περιορισμένης πρόσφυσης το σύστημα επεμβαίνει αποκαθιστώντας τη ροπή του κινητήρα και αποτρέποντας το μπλοκάρισμα και την ολίσθηση των τροχών και το electronic rollover mitigation όπου επεμβαίνει όταν ένας τροχός σηκώνεται από το έδαφος.

Στον δρόμο

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_17

Οδηγικά, δεν θα μπορούσες να περιμένεις κάτι διαφορετικό από μια άνετη ρύθμιση των αναρτήσεων, και γύρω από αυτόν τον άξονα το εξέλιξαν οι Ιταλοί μηχανικοί. Μπροστά υπάρχουν γόνατα McPherson, ενώ πίσω το αυτοκίνητο εξοπλίζεται με ένα διασυνδεδεμένο ημιάκαμπτο άξονα, ο οποίος στοχεύει στη μείωση του βάρους με τη χρήση υλικών υψηλής αντοχής.

Εξαρχής καταλαβαίνεις ότι η απόσβεση της πλειονότητας των ανωμαλιών μένουν εκτός καμπίνας, παρά τα σχετικά χαμηλοπρόφιλα ελαστικά διαστάσεων 225/45-17. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι πως παρά την οικονομική λύση του ημιάκαμπτου, το πίσω μέρος δεν εμφανίζει ενοχλητικές αναπηδήσεις σε εγκάρσιες ανωμαλίες, κάτι που κατά βάση οφείλεται στο στιβαρό πλαίσιο.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_26

Αυτός είναι και ο λόγος που νιώθεις ασφάλεια ανεξαρτήτου ταχύτητας, καθιστώντας το Tipo ιδανικό και ευχάριστο στον αυτοκινητόδρομο. Η ηχομόνωση του είναι πολύ καλή, καθώς κάνει ευρεία χρήση ηχομονωτικών υλικώ

Η αποκλειστική χρήση των μεταλλικών τμημάτων για αύξηση της ακαμψίας στα κύρια σημεία στερέωσης των μηχανικών μερών του σασί, του κινητήρα και των αναρτήσεων, μεταφράζονται σε καλή ποιότητα κύλισης, τόσο εντός όσο και εκτός πόλης. Φυσικά, αν το πιέσεις θα εμφανίσει έντονες κλίσεις, αλλά επουδενί δεν θα τρομάξουν. Έτσι, οδηγικά είναι ουδέτερο στις αντιδράσεις του, με την υποστροφή να αντιμετωπίζεται από το ESP εν τη γενέσει της. Δεν έχει τίποτα σπορ πάνω του, κάτι που φαίνεται και στο σύστημα διεύθυνσης, το οποίο είναι μεν άμεσο στις εντολές σου, αλλά έχει πολύ χαλαρή αίσθηση και μέτρια πληροφόρηση από τους εμπρός τροχούς.

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_14

Άλλο ένα δυνατό σημείο του Fiat Tipo είναι η θέση οδήγησης, αν και τα καθίσματα προσφέρουν μέτρια πλευρική στήριξη. Η εξαιρετική κάθετη ευθυγράμμιση μεταξύ τιμονιού, επιλογέα ταχυτήτων και πεντάλ εξασφαλίζουν ευκολία και πρακτικότητα κατά την οδήγηση, ενώ η γωνιακή θέση του τιμονιού, μαζί με την εργονομική τοποθέτηση των χειριστηρίων, σου δίνουν την απαραίτητη stress-free αίσθηση κάθε χειρισμού, χωρίς να παίρνεις το βλέμμα από το δρόμο.

Τέλος, μελανό σημείο είναι τα φρένα του, καθώς είναι μέτρια σε απόδοση. Στον εμπρός άξονα χρησιμοποιεί αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 284 χλστ., ενώ πίσω διαθέτει συμπαγείς δίσκους 228 χλστ.

Συμπέρασμα

test_drive_fiat_tipo_1-6_multijet_ii_01

Η Fiat, μετά το 500, πραγματοποιεί άλλη μια αναβίωση και φαίνεται ότι έχει ότι τα φόντα να επιτύχει. Έρχεται στην κατάλληλη χρονικά στιγμή για την Ελλάδα, καθώς με προσιτή τιμή παίρνεις “πολύ αυτοκίνητο”.

Η κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών σεντάν πάντα θα έχει το κοινό του, με τον συγκεκριμένο πετρελαιοκινητήρα να “κουμπώνει” ιδανικά με το πολύ καλό πλαίσιο. Είναι αρκούντως οικονομικό, προσφέροντας πάρα πολύ καλές επιδόσεις, με τα δυνατά του σημεία να είναι η μεγάλη πρακτικότητα και η υψηλή λειτουργικότητα.

Τέλος αξίζει να σημειώσω ότι έχει στις αποσκευές του το βραβείο Autobest 2016, και με αυτό γεμίζει η γκάμα της, προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της σε όλη την περιοχή ΕΜΕΑ.

Φωτογραφίες

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

<h5>Στα συν:</h5> Χώρος αποσκευών, Άνεση, Επιδόσεις, Ποιότητα κύλισης, Ηχομόνωση <hr /> <h5>Στα μείον:</h5> Φρένα, Απουσία start/stop, Επιλογέας ταχυτήτων, Ποιότητα μερικών πλαστικώνTest Drive: Δοκιμάζουμε το Fiat Tipo 1.6 diesel