Ανάμεσα στα ονόματα που υπάρχουν στα Paradise Papers, βρίσκεται και αυτό του Lewis Hamilton. Σύμφωνα με τα έγγραφα, ο τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1, απέφυγε να αποδώσει φόρους που αφορούν στο ιδιωτικό του αεροπλάνο αξίας 19 εκατ. ευρώ, μέσω της Νήσου Μαν.


Η λογιστική εταιρεία ΕΥ και μια εταιρία με όνομα Appleby βοήθησαν τον Hamilton, μεταξύ άλλων πελατών, να δημιουργήσει φαινομενικά τεχνητές επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης μέσω των οποίων νοίκιαζαν δικά τους αεριωθούμενα αεροπλάνα.

Σύμφωνα με την έρευνα του Guardian, ο οποίος πρωτοστατεί σε αυτή την εκτεταμένη έρευνα 380 δημοσιογράφων, συνεργάστηκε με τη Διεθνή Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ), το BBC και 90 ακόμα συνεργαζόμενα Μέσα Ενημέρωσης, αποκαλύπτει πως ο Hamilton απέκτησε ένα πολυτελές τζετ, ένα κόκκινο Bombardier Challenger 605, αξίας 23 εκατ. ευρώ, με κουρτίνες Armani και μέσω off shore εταιρειών εξετάζεται αν απέφυγε να πληρώσει φόρους ύψους περίπου 4 εκατ. ευρώ για την εισαγωγή του στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει ο Guardian. Τα έγγραφα αναφέρουν πως ο Hamilton απέφυγε φόρο ύψους, σχεδόν, 4 εκατ. ευρώ, με την “εκμίσθωση” του αεροσκάφους στην περιβόητη Appleby, μια νομική εταιρεία-ελίτ, με κεντρικά γραφεία στη Βερμούδα και συγκεκριμένα, στη Νήσο του Μαν: Ένα “πάρκινγκ” φοροαποφυγής για τζετ και γιοτ.

Τα έγγραφα αποκαλύπτουν πως ο Hamilton αγόρασε το αεροπλάνο του στον Κανάδα και η παρθενική του πτήση είχε προορισμό το εν λόγω νησί, το οποίο, σημειωτέον, αποτελεί εξαρτώμενο έδαφος του Βρετανικού Στέμματος στην Ιρλανδική Θάλασσα, γνωστό για την επιεική φορολογική μεταχείριση των υπερπλουσίων του κόσμου. Τα έγγραφα επίσης αποκαλύπτουν τις λεπτομέρειες του πρώτου ταξιδιού του Hamilton με το αεροσκάφος του, που μαζί με την τότε σύντροφό του, Νικόλ Σέρζινγκερ, το 2013, έκαναν πρώτα μια μικρή στάση στη Νήσο του Μαν.

Οι δύο τους πέταξαν από τον Καναδά στη Νήσο του Μαν, το μοναδικό αεροδρόμιο όπου θα μπορούσαν να προσγειωθούν χωρίς να χρειάζεται να πληρώσουν φόρους. Εγείρει ερωτήματα για το κατά πόσο τηρήθηκαν οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας σχετικά με φόρους, που θα έπρεπε να πληρώσει. Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί αν ο Hamilton πραγματοποίησε, πράγματι, αυτό το ταξίδι. Είναι δεδομένο, ωστόσο, πως έλαβε μια επιστροφή ΦΠΑ 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων (4 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με τα έγγραφα που εξέτασε η Διεθνής Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ).

Το αεροσκάφος είναι τώρα εγγεγραμμένο σε μια εταιρεία ιδιοκτησίας του 32χρονου πιλότου στις Παρθένους Νήσους, η οποία, με τη σειρά της, μισθώνει σε άλλη εταιρεία της Νήσου του Μαν, η οποία, με τη σειρά της, μισθώνει σε μια εταιρία οθονών στο Γκέρνσεϊ, ένα άλλο μικρό νησάκι στη θάλασσα της Μάγχης. Μάλιστα, ο Βρετανός φέρεται να ίδρυσε άλλη μία εταιρεία στο Νησί του Μαν, για να αγοράσει ένα σκάφος αξίας 2,5 εκατ. ευρώ, για την αγορά του οποίου δεν φαίνεται να έχει καταβληθεί ΦΠΑ.

Από το συνολικό σύστημα προκύπτει ότι ο Βρετανός δεν πλήρωσε ΦΠΑ για την αγορά του αεροσκάφους (είτε 3.300.000 λίρες εάν κρινόταν απλά αεροσκάφος για ιδιωτική χρήση είτε 1.100.000 λίρες εάν κρινόταν αεροσκάφος που χρησιμοποιείτο και για επαγγελματικούς σκοπούς), δεν πληρώνει φόρο για τη χρήση των αεροδρομίων, ενώ πληρώνει και ελάχιστα χρήματα για τις διαφημίσεις και την εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταλαβαίνεις λοιπόν πως μέσω ενός πολύπλοκου δικτύου εταιρειών στους φορολογικούς παραδείσους των νησιών Μαν και Γκέρνσεϊ, στο στενό της Μάγχης, και στην Μάλτα, ο Hamilton φέρεται να εκμίσθωσε το τζετ του στη νομική εταιρεία Appleby, από τις Παρθένες Νήσους, που είναι στο επίκεντρο του σκανδάλου και αυτή με τη σειρά της σε άλλες εταιρείες, ώστε να έχει φοροαπαλλαγές (ακόμη και επιστροφή φόρου).

Να σημειωθεί πως ο Hamilton εγκατέλειψε το Ηνωμένο Βασίλειο, για να ζήσει στο Μονακό και στη συνέχεια στην Ελβετία, το 2007, προκειμένου να αποφύγει την υπερβολική φορολόγηση της πατρίδας του. Η περιουσία του Hamilton εκτιμάται σε περισσότερα από 130 εκατ. λίρες. Τον Μάρτιο του 2015 καταχώρησε στη Μάλτα την εταιρία “44IP”, η οποία είναι κάτοχος και διαχειρίστρια των δικαιωμάτων εικόνας του Βρετανού και αποτελεί θυγατρική της “Inday Rose Ltd”, της offshore από τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους, στην οποία τελικώς ανήκει το τζετ του, καθώς και της “BRV”, της εταιρίας που κατέχει το συμβόλαιο συνεργασίας του με τη Mercedes.

Για την ώρα, οι εκπρόσωποί του οδηγού της Formula 1, αλλά και ο ίδιος δεν έχουν δηλώσει κάτι το σχετικό. Το μόνο που έχει αναφέρει ο πιλότος της F1 είναι πως είχε δώσει εντολή στον δικηγόρο του να ελέγξει τις ρυθμίσεις και τον διαβεβαίωσε πως ήταν νόμιμες και δεν υπήρχε κανένα νομικό ζήτημα, ενώ είπε ότι ίδιος ακολουθεί επαγγελματικές συμβουλές και δεν ασχολείται με την καθημερινή διαχείριση των εταιριών του. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ τα νόμιμα συστήματα φοροδιαφυγής δεν είναι παράνομα, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόταση ότι ο Hamilton συμμετείχε άμεσα στη δημιουργία του σχεδίου που χρησιμοποιείται για το αεροσκάφος. Αυτό, όμως, που ισχυρίζεται η Διεθνή Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ), είναι πως οι εταιρείες που δημιουργήθηκαν, επέτρεψαν στον Hamilton να αποφύγει την καταβολή φόρων.

  • Gestione Sportiv@

    Δεν μου κάνει καθόλου εντύπωση ότι, ο Βρετανός είναι μπλεγμένος σε ένα σκάνδαλο φοροδιαφυγής.
    Όμως, δεν είναι ο μοναδικός σε αυτήν την ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ λίστα…….
    Γνωστά ονόματα πολιτικών, ηθοποιών, τραγουδιστών και ηγετών κρατών εμπεριέχονται στη λίστα αυτή.
    Όλοι οι βαθύπλουτοι του κόσμου επιδιώκουν να πληρώνουν όσο το δυνατόν χαμηλότερους φόρους.
    Ακριβώς το ίδιο έκανε και ο Βρετανός…….

    • ολα αυτα γιατι ?????
      γιατι φορολογουν τα παντα υπερβολικα……για να καλυψουν τα κενα που αφηνει το φαγωποτι των πολιτικων !!!!!
      οκ υπαρχουν και αυτοι που δεν θελουν να πληρωνουν ποτε……..αλλα δεν πιστευω πως ο Lewis θα ειχε προβλημα πχ να πληρωσει 200-300.000 φορους και να μην κανει αυτες τις μαμουνιες !!!

      παντως οσο νομιμα νακινηθηκε οLewis…..ειναι ανηθικοαυτο που εκανε !!! :-D

    • Anestis Genk

      Δεν είναι έτσι τα πράγματα :D

    • τι εννοεις ??

    • Anestis Genk

      Το είπα στο άλλο comment
      +
      Έχουν πλάκα αυτοί που διαφωνούν χωρίς να λένε γιατί :P

  • charris

    Με ξεπερνούν οι κουρτίνες Αρμάνι….ολα τα άλλα λογικοτατα….χαχαχαχαχα

  • gv

    κανεις δε πεφτει απο τα συνεφα και σιγουρα θα το κανουν και αλλοι αθλητες..
    οσο υπαρχουν παραθυρακια και φορολογικοι παραδεισοι αυτα θα συμβαινουν σιγα το πραγμα..

  • gv

    κανεις δε πεφτει απο τα συνεφα και σιγουρα θα το κανουν και αλλοι αθλητες..
    οσο υπαρχουν παραθυρακια και φορολογικοι παραδεισοι αυτα θα συμβαινουν σιγα το πραγμα..

  • DimitrisBXL

    εδω το κανει ο απλος κοσμακης, δεν θα το κανουν οι πλουσιοι;;;
    Ας μειωσουν τις υπερογκες φορολογιες τα κρατη και θα επιστρεψουν και οι πολυ εχοντες τα κεφαλαια τους.

    • χαρακτηριστικο παραδειγμα τα αυτοκινητα με βουλγαρικες πινακιδες……….καντα τα τελη να ειναι νορμαλ….να δεις πως θα σταμτησει το φαινομενο με τις βουλγαρικες !!!!!
      αλλα πες μου…….ειναι πολλοι που θελουν να δινουν τα 1000ρικα καθε πρωτοχρονια ?????

    • εγω θα ελεγα βαλε τα τελη στα καυσιμα αλλα μετα πως θα εχει ο αφελης σανοφαγος το αισθημα δικαιου οτι ο πλουσιος φορολογητε ;;; πως θα νιωθει ευτυχης με την νεκρη ή άρρωστη κατσικα του γείτονα ;;;

    • DimitrisBXL

      Πόσα τέλη πια να μπουν στα καύσιμα; Θα πηγαίνεις το αμάρτησα στο βενζινάδικο και θα στο γεμίζει με διακόσια ευρώ;!;!; Αυτό θελουμε;
      Γιατί να μην έχουμε μικρές φορολογίες και εκεί να δεις πως θα πάρει μπροστά η αγορά.

    • δεν το λεω τυχαια ..εχω κανει ερευνα και ειναι γυρω στα 10 λεπτα το λιτρο … για εναν που κανει 15000 χλμ το χρονο και ειναι ο μεσος ορος θα του κοστισει γυρω στα 150 ευρω … αρα φυσιολογικο ποσο .. με βαση τις πωλησεις καυσιμων και τα εσοδα απο τα τελη αυτο ειναι το κοστος … ψηφιστε με και θα δειτε ασπρη μερα …

    • αυτο που ειπε ο @d@Dimitrisbxl:disqus !!!πιστευω και τα καυσιμα εχουν σχεδον 1 ευρω φορους…..

    • DimitrisBXL

      Μερσι μον φρερ

    • Mika

      Nαι, για να τους μπει καλα ο χρονος!!!
      :p :p

    • με 1000+ γιαυτους που εχουν πανω απο 2.5λιτρα……τους μπαινει ασαλιωτα !!!!!! χοχοχοχοοχοοχχοοχχοοχοχοχοχ

  • ψάχνουν ψήλους στα άχυρα … ολα ειναι νομιμα ..ισως δεν ειναι ηθικα ..αλλα ποιον νοιαζει …θα πουλησουν λιγο κιτρινια και μετα τελος … ολο το συστημα εχει δομηθει ετσι και δεν αλλαζει ευκολα … 6δις ανθρωποι ειμαστε και δεν γινεται να ειναι ολα αγγελικα πλασμενα , ή μαλλον τιποτα δεν ειναι αγγελικα πλασμενο … καθε μερα παιζονται στα παρογογα στα χρηματιστιρια τρις δολαριων που δεν παραγουν κανεναν πλουτο δεν δινουν καμια δουλεια σε κανεναν και ομως ολο αυτο δεν φορολογητε και τωρα ψαχνουν να βρουν τι ;;; ενα ακομα σικε παιχνιδι για να γινει ποιο ευκολοχονευτος ο σανος που μας ταιζουν …

  • sotirisb

    Ο τιτλος ειναι λαθος. 19 εκατομμυρια ευρω αξιζει το αεροσκαφος, οχι οι φοροι.

  • Anestis Genk

    91% φόρο είχε η ψυχροπολεμική καρδιά του καπιταλισμού
    https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_Revenue_Code#Internal_Revenue_Code_of_1954

    Η Γερμανία σήμερα έχει 45% (χώρια κάτι εισφορές) , αλλά με πολύ πιο άδικη κατανομή
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:Income_Tax_Germany_2010.png

    Οι πολιτικοί και οι πλούσιοι ήταν και είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Οι μεν θέλουν την εύνοια των δε και βγαίνουν αμφότεροι κερδισμένοι. Στην αρχαία Αθήνα, αν γινόσουν πολύ ισχυρός, έτρωγες κι έναν εξοστρακισμό.

    Ο πλούσιος πρέπει να φορολογείται γιατί τα λεφτά δεν τα βγάζει από το καπέλο του, τα παίρνει από την υπόλοιπη κενωνία. Γι’αυτό στην US of A κάναν την προοδευτική φορολογία, για να φρενάρουν τις οικονομικές ανισότητες που δημιουργεί το σύστημα και να μην το αμφισβητούν.
    Επιπλέον ο πλούσιος είναι αντιοικονομικός, έχει τα λεφτά και κάθονται (και άρα αποσύρει πλούτο από την κυκλοφορία), ο φτωχός (και δεν εννοώ τον πάμφτωχο) τα τρώει όλα, δλδ ό,τι πάρει το επιστρέφει στην οικονομία και γίνεται παιχνίδι.

    Η ενχρήματη οικονομία δεν υπακούει σε όλους τους κανόνες τις κοινής λογικής :)

    Όταν έχεις πάρα πολλά λεφτάκια, έρχεται η τράπεζα μόνη της και σου προσφέρει τέτοιες υπηρεσίες, επίσημα ή ανεπίσημα (ξες έχω έναν γνωστό στο χωριό…)

    • η καθε κοινωνια…ειναι σαν ενα σπιτικο !!!
      αναλογα τι κοινωνια θελεις……πρεπει να εχεις και τα αναλογα εσοδα!!!!οπως βεβαια να ειναι και ανταποδωτικα !!!
      πχ ξερω πολλους που δινουν για την περιθαλψη τους πανω απο 4000 ευρω τον χρονο……..και ουτε ενα σφραγισμα τους κανουν δωρεαν στην ωρα που το θελουν !!!! ε τοτε ναι..πχ αυτος θα σου πει δεν πα να μαμηθουν ολα……..δεν πληρωνω τιποτα !!! και καπως ετσι συνεχιζεται ο κυκλος……..

    • Anestis Genk

      Τα λεφτά που δίνουν αυτοί για την περίθαλψη δεν τα δίνουν για την δική τους περίθαλψη, αλλά για την περίθαλψη των φτωχώνε. Είναι ανταποδοτικά, αλλά την ανταπόδοση δεν την παίρνουν οι ίδιοι, δεν την έχουν ανάγκη αυτοί άλλωστε. Η φορολογία δεν είναι εθελοντική, για να πεις δεν πλερώνω:P (θεωρητικά τουλάχιστον). Ούτε ασχολείται με το προσωπικό συμφέρον, όλοι έχουμε συμφέρον να πληρώνουν όλοι εκτός από εμάς.

      Btw ο ΑΓ Δημήτριος έχει πολύ καλό οδοντιατρείο, όπως και η οδοντιατρική σχολή.
      Εγώ έδειξα 2 κενωνίες που υποτίθεται έχουμε σαν πρότυπα και τι φορολογικές συνταγές είχαν (και έχουν).

    • διαφωνω εν μερη με αυτο που λες…ανταποδοτικο ειναι πρωτα για μενα κατι και μετα για ολους τους αλλους !!
      πχ στη γερμανια…..οταν δινεις εισοφορες ολον τον χρονο πχ 5000 ευρω….και συ τελικα δεν χρειαστηκες καθολου τα νοσοκομεια……σου δινουν ενα μερος πισω πχ 1000 ευρω…ενω τα υπολοιπα τα κρατα το συστημα για τους ”φτωχους” οπως και για τη συντηρηση του !!!!
      εδω βλεπουμε γενικα….και δινουμε πολλα……και δεν εχουμε τις αναλογες παροχες….σκεψου μονο ποσα δινει ενας μικρος επιχειρηματιας για την περιθαλψη του…..και τις παροχες εχει να λαμβανει…και σκεψου τωρα αμα με τα ιδια χρηματα πηγαινε σε εναν ιδιωτη σημερα…τι περιθαλψη θα ειχε !!!