Ανάμεσα στα ονόματα που υπάρχουν στα Paradise Papers, βρίσκεται και αυτό του Lewis Hamilton. Σύμφωνα με τα έγγραφα, ο τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1, απέφυγε να αποδώσει φόρους που αφορούν στο ιδιωτικό του αεροπλάνο αξίας 19 εκατ. ευρώ, μέσω της Νήσου Μαν.

Η λογιστική εταιρεία ΕΥ και μια εταιρία με όνομα Appleby βοήθησαν τον Hamilton, μεταξύ άλλων πελατών, να δημιουργήσει φαινομενικά τεχνητές επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης μέσω των οποίων νοίκιαζαν δικά τους αεριωθούμενα αεροπλάνα.

Σύμφωνα με την έρευνα του Guardian, ο οποίος πρωτοστατεί σε αυτή την εκτεταμένη έρευνα 380 δημοσιογράφων, συνεργάστηκε με τη Διεθνή Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ), το BBC και 90 ακόμα συνεργαζόμενα Μέσα Ενημέρωσης, αποκαλύπτει πως ο Hamilton απέκτησε ένα πολυτελές τζετ, ένα κόκκινο Bombardier Challenger 605, αξίας 23 εκατ. ευρώ, με κουρτίνες Armani και μέσω off shore εταιρειών εξετάζεται αν απέφυγε να πληρώσει φόρους ύψους περίπου 4 εκατ. ευρώ για την εισαγωγή του στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει ο Guardian. Τα έγγραφα αναφέρουν πως ο Hamilton απέφυγε φόρο ύψους, σχεδόν, 4 εκατ. ευρώ, με την “εκμίσθωση” του αεροσκάφους στην περιβόητη Appleby, μια νομική εταιρεία-ελίτ, με κεντρικά γραφεία στη Βερμούδα και συγκεκριμένα, στη Νήσο του Μαν: Ένα “πάρκινγκ” φοροαποφυγής για τζετ και γιοτ.

Τα έγγραφα αποκαλύπτουν πως ο Hamilton αγόρασε το αεροπλάνο του στον Κανάδα και η παρθενική του πτήση είχε προορισμό το εν λόγω νησί, το οποίο, σημειωτέον, αποτελεί εξαρτώμενο έδαφος του Βρετανικού Στέμματος στην Ιρλανδική Θάλασσα, γνωστό για την επιεική φορολογική μεταχείριση των υπερπλουσίων του κόσμου. Τα έγγραφα επίσης αποκαλύπτουν τις λεπτομέρειες του πρώτου ταξιδιού του Hamilton με το αεροσκάφος του, που μαζί με την τότε σύντροφό του, Νικόλ Σέρζινγκερ, το 2013, έκαναν πρώτα μια μικρή στάση στη Νήσο του Μαν.

Οι δύο τους πέταξαν από τον Καναδά στη Νήσο του Μαν, το μοναδικό αεροδρόμιο όπου θα μπορούσαν να προσγειωθούν χωρίς να χρειάζεται να πληρώσουν φόρους. Εγείρει ερωτήματα για το κατά πόσο τηρήθηκαν οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας σχετικά με φόρους, που θα έπρεπε να πληρώσει. Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί αν ο Hamilton πραγματοποίησε, πράγματι, αυτό το ταξίδι. Είναι δεδομένο, ωστόσο, πως έλαβε μια επιστροφή ΦΠΑ 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων (4 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με τα έγγραφα που εξέτασε η Διεθνής Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ).

Το αεροσκάφος είναι τώρα εγγεγραμμένο σε μια εταιρεία ιδιοκτησίας του 32χρονου πιλότου στις Παρθένους Νήσους, η οποία, με τη σειρά της, μισθώνει σε άλλη εταιρεία της Νήσου του Μαν, η οποία, με τη σειρά της, μισθώνει σε μια εταιρία οθονών στο Γκέρνσεϊ, ένα άλλο μικρό νησάκι στη θάλασσα της Μάγχης. Μάλιστα, ο Βρετανός φέρεται να ίδρυσε άλλη μία εταιρεία στο Νησί του Μαν, για να αγοράσει ένα σκάφος αξίας 2,5 εκατ. ευρώ, για την αγορά του οποίου δεν φαίνεται να έχει καταβληθεί ΦΠΑ.

Από το συνολικό σύστημα προκύπτει ότι ο Βρετανός δεν πλήρωσε ΦΠΑ για την αγορά του αεροσκάφους (είτε 3.300.000 λίρες εάν κρινόταν απλά αεροσκάφος για ιδιωτική χρήση είτε 1.100.000 λίρες εάν κρινόταν αεροσκάφος που χρησιμοποιείτο και για επαγγελματικούς σκοπούς), δεν πληρώνει φόρο για τη χρήση των αεροδρομίων, ενώ πληρώνει και ελάχιστα χρήματα για τις διαφημίσεις και την εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταλαβαίνεις λοιπόν πως μέσω ενός πολύπλοκου δικτύου εταιρειών στους φορολογικούς παραδείσους των νησιών Μαν και Γκέρνσεϊ, στο στενό της Μάγχης, και στην Μάλτα, ο Hamilton φέρεται να εκμίσθωσε το τζετ του στη νομική εταιρεία Appleby, από τις Παρθένες Νήσους, που είναι στο επίκεντρο του σκανδάλου και αυτή με τη σειρά της σε άλλες εταιρείες, ώστε να έχει φοροαπαλλαγές (ακόμη και επιστροφή φόρου).

Να σημειωθεί πως ο Hamilton εγκατέλειψε το Ηνωμένο Βασίλειο, για να ζήσει στο Μονακό και στη συνέχεια στην Ελβετία, το 2007, προκειμένου να αποφύγει την υπερβολική φορολόγηση της πατρίδας του. Η περιουσία του Hamilton εκτιμάται σε περισσότερα από 130 εκατ. λίρες. Τον Μάρτιο του 2015 καταχώρησε στη Μάλτα την εταιρία “44IP”, η οποία είναι κάτοχος και διαχειρίστρια των δικαιωμάτων εικόνας του Βρετανού και αποτελεί θυγατρική της “Inday Rose Ltd”, της offshore από τις Βρετανικές Παρθένες Νήσους, στην οποία τελικώς ανήκει το τζετ του, καθώς και της “BRV”, της εταιρίας που κατέχει το συμβόλαιο συνεργασίας του με τη Mercedes.

Για την ώρα, οι εκπρόσωποί του οδηγού της Formula 1, αλλά και ο ίδιος δεν έχουν δηλώσει κάτι το σχετικό. Το μόνο που έχει αναφέρει ο πιλότος της F1 είναι πως είχε δώσει εντολή στον δικηγόρο του να ελέγξει τις ρυθμίσεις και τον διαβεβαίωσε πως ήταν νόμιμες και δεν υπήρχε κανένα νομικό ζήτημα, ενώ είπε ότι ίδιος ακολουθεί επαγγελματικές συμβουλές και δεν ασχολείται με την καθημερινή διαχείριση των εταιριών του. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ τα νόμιμα συστήματα φοροδιαφυγής δεν είναι παράνομα, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόταση ότι ο Hamilton συμμετείχε άμεσα στη δημιουργία του σχεδίου που χρησιμοποιείται για το αεροσκάφος. Αυτό, όμως, που ισχυρίζεται η Διεθνή Σύμπραξη Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ), είναι πως οι εταιρείες που δημιουργήθηκαν, επέτρεψαν στον Hamilton να αποφύγει την καταβολή φόρων.