Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον; [Μέρος 3o]

Σχετικά άρθρα

tesla Supercharger Stations (2)

Στο πρώτο μέρος μάθαμε τα βασικά, στο δεύτερο μέρος πέσαμε σε μποτιλιάρισμα αλλά ευτυχώς ανάψαμε το κλιματιστικό και δροσιστήκαμε. Άντε και φτιάχνουμε τις νέες λεωφόρους ρεύματος που χρειαζόμαστε και ξεμπλοκάρουμε το ρεύμα που χρειαζόμαστε που θα το βρούμε; Μα φυσικά από την Πράσινη Ενέργεια!

Πράσινη Ενέργεια

Έχω μια ξαδέρφη η οποία έχει τρέλα με την ηλιοθεραπεία. Βάζει το αντηλιακό της ,τρώει τα καροτάκια της για να παράγει πιο πολύ μελανίνη, παίρνει την πετσετούλα της και λιάζεται με τις ώρες! Ποιες ώρες όμως; Στην αρχή πήγαινε από το πρωί αλλά δεν έβλεπε σοβαρό αποτέλεσμα. Το μεσημέρι όμως ήταν μες την τρελή χαρά γινόταν σαν αστακός. Το απόγευμα πάλι της φαινόταν σαν το πρωί, χαμένος χρόνος για ηλιοθεραπεία. Περιττό να σας πω ότι τον χειμώνα υποφέρει. Ακόμα και τις μέρες που έχει ηλιοφάνεια και σε θερμοκήπιο να μπει λίγο αποτέλεσμα έχει. Οπότε καταφεύγει σε τεχνικό μαύρισμα.

Ο Ήλιος δεν καίει περισσότερο το καλοκαίρι από ότι τον χειμώνα. Δουλεύει σταθερά εδώ και κάτι δις χρόνια και θα συνεχίσει. Για όλα φταίει η γωνία υπό την οποία τον κοιτάμε. Η Γη γυρίζει υπό μία κλήση. Το Βόρειο Ημισφαίριο το καλοκαίρι δέχεται τις ακτίνες του Ήλιου κάθετα (σχεδόν) εν αντιθέσει με το Νότιο που τις δέχεται υπό μεγάλη γωνία. Για αυτό άλλωστε οι εποχές του χρόνου πάνε ανάποδα στα δύο ημισφαίρια. Αυτό φταίει που ο Άι Βασίλης στην Αυστραλία πάει με το μαγιό του. Το πρωί και το απόγευμα ακόμα και το καλοκαίρι οι ακτίνες του Ήλιου πέφτουν με μεγάλη γωνία, είναι καλό πράμα αν έχεις μικρά παιδιά και θέλεις να τα πας για μπάνιο αλλά πολύ βαρετό για την ξαδέρφη μου. Μία λύση είναι να μετακομίσει στον Ισημερινό και να ξεμπλέξει μια και καλή όλες τις εποχές του χρόνου.

Η ενέργεια που στέλνει ο Ήλιος ανά τετραγωνικό μέτρο είναι δεδομένη

Τα φωτοβολταϊκά κάνουν ότι ακριβώς κάνει και η ξαδέρφη μου με μία διαφορά, αντί να μαυρίζουν παράγουν ρεύμα. Πόσο ρεύμα όμως και με τι κόστος; Ένα φωτοβολταϊκό πάρκο με σταθερά κάτοπτρα ισχύος 100 KW στην Ελλάδα παράγει κατά μέσο όρο 140.000 KWh. Αυτά με κινητά κάτοπτρα , είναι αυτά που τα κάτοπτρα κινούνται σαν τα Ηλιοτρόπια, παράγουν 180.000 KWh. Πάμε τώρα να δούμε τι σημαίνουν όλα αυτά.

Ισχύς 100 KW

Στην καλύτερη περίπτωση, δηλαδή μεσημέρι και καλοκαίρι, μέσα σε μία ώρα το πάρκο μας μπορεί να παράξει 100 KWh ενέργεια. Φορτίζεις ένα Mοdel S και σου περισσεύουν και 15 KWh. Προσέξτε τώρα κάτι σημαντικό. Τα φωτοβολταϊκά πάνελ έχουν ένα συντελεστή απόδοσης. Σήμερα είναι περίπου 12% , εργαστηριακά έχουν φτάσει το 25%. Πρακτικά σημαίνει ότι το 12% της ενέργειας που δέχονται από τον Ήλιο την μετατρέπουν σε ηλεκτρική. Ακόμα και στο 25% να φτάσουν δεν αλλάζει τίποτα στα παραπάνω νούμερα. Αυτό που αλλάζει είναι ο χώρος που χρειάζεσαι για να απλώσεις τα πάνελ. Το πάρκο μας σήμερα με πάνελ απόδοσης 12% καταλαμβάνει χώρο 4 στρεμμάτων, αν βάλουμε πάνελ απόδοσης 24% θα χρειαστούμε 2 στρέμματα.

Κόστος ενέργειας

Κόστος καυσίμου δεν έχουμε, συντήρηση μηδαμινή, προσωπικό ελάχιστο, να το αγοράσουμε; Πριν από μία πενταετία ένα πάρκο ισχύος 100 KW κόστιζε… €500.000. Εδώ ξεκινάει η εκμετάλλευση.

Για να ξεφύγουμε από τα ορυκτά καύσιμα και να μειώσουμε τους ρύπους αποφασίσαμε σαν κοινωνία και σαν Ευρώπη να επιδοτήσουμε τις Πράσινες πηγές ενέργειας. Πριν από 5 χρόνια μπήκαν τα πρώτα πάρκα. Η τιμή αγοράς της KWh για αυτές τις ”επενδύσεις” ορίστηκε στα 0,55€ για 20 χρόνια. (Το ίδιο και στα οικιακά, αυτά που μπήκαν στις ταράτσες ισχύος 10 KW ). Όταν η ΔΕΗ μας την πουλάει για 0,08€, συν τις χρεώσεις δικτύου (όχι Δήμο, ΝΕΡΙΤ, Χαράτσια) μας κοστίζει περίπου 0,12€. Αν κοιτάξετε τον λογαριασμό ρεύματος κάπου θα δείτε και ένα ΑΠΕ, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, εκεί μέσα είναι τα 0,55€. Όσο ανεβαίνει η διείσδυση των ΑΠΕ στο δίκτυο τόσο αυτό το ΑΠΕ θα τραβάει την τιμή της KWh προς τα πάνω.

* Θεωρητικά αν πάει στο 100%, δηλαδή καίμε μόνο πράσινο ρεύμα, η τιμή της KWh θα πάει στα 0,55 συν τις χρεώσεις δικτύου.

Ένας ”επιχειρηματίας” λοιπόν που επένδυσε σε φωτοβολταϊκό πάρκο πριν από 5 χρόνια πήρε ένα δάνειο για να το φτιάξει. Αυτό το δάνειο εξαρτάται και από το επιτόκιο βέβαια αλλά χονδρικά στα 8 χρόνια ξεχρεώνει. Για τα υπόλοιπα 12 χρόνια χωρίς να κάνει απολύτως τίποτα θα εισπράττει κάθε χρόνο 140.000 KWh επί 0,55€ τον χρόνο. Μην κάνετε την πράξη θα σας πάρουν τα κλάματα. Το καλό στην όλη υπόθεση είναι ότι οι τιμές των πάνελ έχουν πέσει κατακόρυφα. Σχεδόν αντίστοιχα πέφτουν και οι αποδόσεις των οικολόγων επιχειρηματιών. Σήμερα ένα πάρκο κοστίζει περίπου €200.000 και η τιμή αγοράς της KWh έχει πέσει στα 0,30€. Το μεγάλο επιχείρημα των “οικολόγων επιχειρηματιών” είναι ότι σώζουν τον πλανήτη και ότι έτσι και αλλιώς η τιμή της βρόμικης KWh θα αυξηθεί λόγο του Τέλους Ρύπων.

Υπάρχει μία συμφωνία σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, η λεγόμενη 20 – 20. Μέχρι το 2020 το 20% της ενέργειας να παράγεται από ΑΠΕ. (Σημ. Τα ίδια πάνω κάτω νούμερα ισχύουν για όλους τους οικολόγους, Ανεμογεννήτριες , Γεωθερμία, κοκ).

Και τώρα ας αλλάξουμε κόσμο…

Σε ένα ιδεατό κόσμο που οι πράσινοι επιχειρηματίες δεν θα ήταν τόσο άπληστοι θα μπορούσε η πράσινη ενέργεια να μας σώσει; Η πράσινη ενέργεια δεν παράγεται όσο και όποτε θέλουμε εμείς, αλλά όσο και όποτε θέλει η φύση. Καλό μαύρισμα κάνεις μόνο κάποιους μήνες το χρόνο το μεσημέρι. Το 20% δεν το βάλανε γιατί μας λυπήθηκαν, αλλά γιατί μέχρι τόσο αντέχουν τα δίκτυα τις ορέξεις σε παραγωγή ρεύματος της φύσης. Μία λύση είναι να αποθηκεύουμε το πλεόνασμα παραγωγής. Να βάλουμε παραπάνω φωτοβολταϊκά και το μεσημέρι που θα έχουμε πλεόνασμα να αποθηκεύουμε την ενέργεια. Πού όμως;

Μία λύση είναι οι μπαταρίες αλλά όπως καταλαβαίνεται ακόμα και στον ιδεατό κόσμο το κόστος ξεφεύγει. Μία άλλη λύση είναι σε κινητική ενέργεια. Έχουμε δυο ταμιευτήρες νερού. Ένα σε χαμηλό υψόμετρο και ένα σε υψηλό. Το μεσημέρι με το πλεόνασμα ενέργειας τροφοδοτούμε αντλίες που ανεβάζουν νερό από τον χαμηλό ταμιευτήρα στον υψηλό. Το βράδυ ανοίγουμε τον άνω ταμιευτήρα και παράγουμε ρεύμα με υδροηλεκτρισμό. Μία επίσης ακριβή ιδέα.

Μετά από 3 κείμενα που ανακατέψαμε τα σουβλάκια με τα κλιματιστικά και την ξαδέρφη μου με την Tesla θα προσπαθήσω να απαντήσω στο ερώτημα του τίτλου.

Να πάρω το Model S;

Κατά αρχήν πάρε ποδήλατο. Ένας αμύητος ποδηλάτης όταν ποδηλατεί παράγει κάπου 60W με ταχύτητα 15 χλμ/ώρα. Δηλαδή μπορεί να κρατήσει αναμμένη μια λάμπα των 60W. Πριν σκεφτείτε “καλά τόση λίγη δύναμη έχω;” καλά είναι να σκεφτείτε πόσο σπάταλη είναι η λάμπα. Για να ψήσουμε τοστ ούτε λόγος. Αν πεινάς θα χρειαστείς επαγγελματία ποδηλάτη και μία μπαταρία. Αυτοί πάνε με 300W κάνοντας τον γύρο της Γαλλίας. Αν δεν αντέχεις άλλο και θες τοστ τώρα θα χρειαστείς ένα ποδηλάτη χρονομέτρου. Αυτούς που κάνουν γύρω-γύρω σε μία πίστα. Αυτοί πάνε με πάνω από 1KW αλλά ίσα ίσα θα προλάβεις να το ψήσεις. Ξαναγυρίζοντας στο πρώτο πρώτο παράδειγμα, αυτό με τους φίλους που έσπρωχναν 1,5 τόνο για 10 χλμ, έχω να τους πω ότι θα ήταν πιο βολικό να ανέβαιναν στα ποδήλατά τους.

Θα κάναν μόνο 40 λεπτά να φτάσουν στο προορισμό τους και θα κατανάλωναν μόλις 40W. Ο οικολόγος με το EV θα κάνει μόλις 6 λεπτά (σχεδόν με ταχύτητα 100χλμ/ώρα) και θα καταναλώσει 2000W. Δηλαδή 6,5 φορές γρηγορότερα και 50 φορές περισσότερη ενέργεια. Άσχετα αν αυτή την ενέργεια την πάρει ”δωρεάν΄’ από κάποιο οικολόγο φίλο του ή από την ΔΕΗ. Το πρόβλημα είναι η ΣΠΑΤΑΛΗ.

Δεύτερον ας βάλει μία αντλία θερμότητας στη μονοκατοικία του.

Το πρόβλημα με τις αντλίες θερμότητας είναι ότι ούτε σαν κόσμημα φοριούνται, ούτε της καβαλάς για να πας σε coctail party. Μπορούν όμως να εξοικονομήσουν κοντά 2 τόνους πετρέλαιο κάθε χειμώνα. Άσε που κοστίζουν ένα κλάσμα του Model S.

Μιας και το έφερε η κουβέντα να πω ότι ψηφίζω δαγκωτό LaFerrari. Μου φαίνεται το πιο λογικό πρώτο βήμα. Ούτε άλμα ούτε μεγάλα λόγια. Λογικό βήμα μπροστά. Είναι κρίμα να χάνουμε την κινητική ενέργεια σε θερμική στα δισκόφρενα. Μπορούμε να μαζέψουμε κάποια από αυτή και με ένα ηλεκτροκινητήρα και ένα λογικό βάρος σε μπαταρίες να την ξανά χρησιμοποιούμε.

Δεύτερο βήμα είναι τα Power Units της φετινής F1. Ναι αυτά με τον άθλιο ήχο. Μικροί τούρμπο κινητήρες για να μαζεύουμε την ενέργεια ακόμα και από τα καυσαέρια.

Τρίτο βήμα Porsche 918 Spyder. Αυτό το βήμα εικάζω ότι θα ήταν πιο λογικό να γίνει βάση νόμου για όλους, Π.χ. από το 2020 όλοι πρέπει να έχετε αυτονομία 10 χλμ με μηδέν ρύπους και από εκεί και πέρα 100γρ/100χλμ. Να γίνει για όλους για να πέσει το κόστος και στα εξωτικά υλικά αλλά και στις μπαταρίες. Από εκεί και πέρα κάθε κάποια χρόνια να ανεβάζουν τα χιλιόμετρα των μηδενικών ρύπων ώσπου να φτάσουμε κάπου στο λογικό 50 χλμ αυτονομίας. Περίπου 10 KWh μπαταρίες. Κάπου εκεί που είναι οι κατά μέσο όρο αστικές μας μετακινήσεις, το 90% της χρήσης ενός αυτοκινήτου.

Πάρτε δυο φορτισμένες μπαταρίες αυτοκινήτου και πηγαίνετε δίπλα από την θάλασσα. Μπορεί να μην έχουν πολλά βόλτ αλλά ότι τους λείπει σε βόλτ το έχουν σε αμπέρ. Πάρτε και δύο καλώδια και συνδέστε τις μπαταρίες ανάποδα. Ελπίζω να φοράτε το μαγιό σας όταν σας είπα δίπλα από την θάλασσα γιατί θα σκάσουν και θα λουστείτε με υγρά μπαταρίας. Αν δεν φορέσατε μαγιό τα ρούχα σας θα καούν. Τώρα πηδήξτε στην θάλασσα να πλυθείτε!

Όσο επικίνδυνο είναι να φτιάξουμε την δεξαμενή καυσίμου σε όλο το πάτωμα του αυτοκινήτου, άλλο τόσο είναι να το γεμίσουμε μπαταρίες. Σε περίπτωση ατυχήματος που θα στραβώσει το πάτωμα του αυτοκινήτου, οι μπαταρίες που έχει μέσα θα βραχυκυκλώσουν.

Όσον αφορά την φόρτιση, τα καλά νέα είναι ότι το μοτίβο δείχνει να είναι οι βραδυνές ώρες. Τα κακά νέα είναι ότι έχει ανοίξει ένας κύκλος φλυαρίας για την ταχύτητα φόρτισης. Αν έχουμε 10 KWh μπαταρίες τις φορτίζουμε άνετα σε 5 ώρες το βράδυ τραβώντας μόλις 2 KW από το δίκτυο. Μέχρι σήμερα δεν έχουν οριστεί κάποια στάνταρ για τους φορτιστές.

Μέχρι στιγμής τα 20 KW/h της Tesla δεν είναι πρόβλημα και θα αργήσει να γίνει. Αφενός γιατί είναι λίγα αυτά που αγοράστηκαν και αφετέρου γιατί οι μονοκατοικίες είναι αραιά τοποθετημένες εν αντιθέσει με τα διαμερίσματα που είναι στοιβαγμένα σε πολυκατοικίες, εκεί λοιπόν το δίκτυο τους αντέχει. Αποτελεί όμως τροχοπέδη στην ανάπτυξη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Είναι γελοίο να ζητάς τέτοια ποσά ενέργειας από το δίκτυο . Δεν μπορούμε να γεμίσουμε τις πόλεις με πυλώνες υψηλής τάσης ούτε να αναβοσβήνουμε την Πτολεμαΐδα σαν χριστουγεννιάτικο δέντρο!

Η Tesla μου θυμίζει το εξής ρητό διαχείρισης (management): Αν θέλεις να σκοτώσεις μύγα πάρε μυγοσκοτώστρα όχι σφυρί. Ακόμα και αν αυτό φοράει τον μανδύα του οικολόγου θα συμπλήρωνα.

Κλείνοντας, ως τροφή για σκέψη, θα σας πρότεινα να δείτε αυτό το video του Bill Gates κατά τη διάρκεια του TED2010 στο οποίο αποκαλύπτει το όραμά του για το μέλλον της ενέργειας στον κόσμο. Περιγράφει την ανάγκη για “θαύματα” ώστε να αποφευχθεί η πλανητική καταστροφή, εξηγώντας γιατί υποστηρίζει έναν πολύ διαφορετικό τύπο πυρηνικών αντιδραστήρων. Στόχος του Gates είναι οι μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι το 2050.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Genesis G80 EV Magma Concept

Στο περίπτερο της Genesis στην έκθεση του Πεκίνου βρίσκεται το G80 EV Magma Concept, με το πρωτότυπο να ξεχωρίζει από το νέο bodykit κατασκευασμένο...

Τέσσερα πρωτότυπα από την Nissan

Τα πρωτότυπα Epoch, Evo, Epic και Era παρουσίασε στην έκθεση του Πεκίνου η Nissan, πρωτότυπα που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με την Dongfeng Motor. Πρόκειται...