Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον; [Μέρος 2o]

Σχετικά άρθρα

2013-Tesla-Model-S-Charger-View-700x499

Στο πρώτο μέρος ανακατέψαμε λίγο Νεύτωνα, λίγο την αρχή διατήρησης της ενέργειας, λίγο την έννοια του έργου, λίγο την απόδοση , λίγο την κατανάλωση και για αλατοπίπερο βάλαμε και ένα ηλεκτρολόγο με ένα λογαριασμό της ΔΕΗ.

Αν στο πρώτο χάλασε λίγο η εικόνα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και σας στεναχώρησα καλύτερα να μην διαβάστε το σημερινό. Πάμε λοιπόν στο δεύτερο και πιο σύνθετο μέρος.

Καλοκαίρι!

Η πιο ωραία εποχή του χρόνου για την πλειοψηφία, αλλά όσο ωραία και να είναι πάλι καλά που υπάρχει και το κλιματιστικό στο σπίτι μας, ναι και στο αυτοκίνητο χρειάζεται αλλά εδώ μας απασχολεί το οικιακό. Τους καλοκαιρινούς μήνες, τα παλιά τα χρόνια που δεν είχαμε κρίση, αλλά ακόμα και σήμερα σε τουριστικές περιοχές κινδυνεύαμε από Μπλακ Άουτ. Μάλιστα κάποια στιγμή είχαμε φτάσει πολύ κοντά και σε γενικό Μπλάκ Άουτ. Ο λόγος ήταν ότι λόγο της ζέστης ανάβαμε όλοι τα κλιματιστικά, αλλά η ΔΕΗ έφτανε σε οριακά επίπεδα για να μπορέσει να μας δώσει την ενέργεια που ζητούσαμε.

Ας σκεφτούμε το ρεύμα ως νερό και το κλιματιστικό σαν μπανιέρα. Αν αποφασίσουμε όλοι μαζί να γεμίσουμε της μπανιέρες μας μάλλον δεν θα τα καταφέρουμε. Γιατί πολύ απλά όλα τα δίκτυα κατασκευάζονται με κάποιες προδιαγραφές όσον αφορά την ζήτηση. Προδιαγραφές ποσότητας για την επάρκεια του προϊόντος (νερό, ρεύμα) αλλά και προδιαγραφές για την διανομή του, το δίκτυο (σωλήνες, καλώδια). Για ένα περίεργο λόγο λοιπόν αποφασίζουμε να δροσιστούμε για 2-3 ώρες στην μπανιέρα μας με το νερό συνέχεια να τρέχει. Το αποτέλεσμα είναι ότι το νερό δεν θα τρέχει με πίεση δηλαδή υπόταση στο δίκτυο. Αν έχεις υπόταση στο δίκτυο νερού δεν είναι και τίποτα τρομερό αλλά για τις ηλεκτρικές συσκευές είναι μεγάλο πρόβλημα.

Άλλο παράδειγμα

Τελικά μόνο μία περιοχή καταφέρνει να συντονιστεί για να γεμίσει την μπανιέρα συγχρόνως. Αυτό ακούγεται καλό γιατί τουλάχιστον τώρα θα έχουμε επάρκεια νερού για να μην πέσει η πίεση. Υπάρχει και εδώ όμως ένα θέμα. Η εταιρεία ύδρευσης για να ικανοποίηση την αυξημένη ζήτηση νερού θα αναγκαστεί να ανεβάσει την πίεση στο τοπικό δίκτυο έτσι ώστε να στέλνει περισσότερο νερό. Ο κίνδυνος είναι να μην αντέξουν οι αγωγοί του δικτύου ύδρευσης και να σπάσουν, ενώ αν κάποιοι κλείσουν τις βρύσες τους να περάσει η υπέρταση και στην δικιά μας βρύση, πράγμα που δεν είναι τρομερό για την μπανιέρα αλλά η υπέρταση για τις ηλεκτρικές συσκευές είναι πολύ κακό.

Η ΔΕΗ λοιπόν για να προστατέψει και εμάς, αλλά κυρίως το δίκτυο της, έχει κάποιες ασφάλειες οι οποίες πέφτουν, όπως και οι οικιακές ένα πράμα. Πέφτουν και στις δύο περιπτώσεις, είτε έχουμε υπόταση είτε έχουμε υπέρταση. Με αποτέλεσμα Μπλάκ Άουτ σε ολόκληρες περιοχές. Φυσικά αυτές οι ασφάλειες υπάρχουν κυρίως για την προστασία του δικτύου από βλάβες (π.χ. βραχυκύκλωμα σε μία κολόνα )

Κάπου εδώ γεννάται το ερώτημα: Να πάρω κλιματιστικό inverter ή όχι; Όλα τα κλιματιστικά δουλεύουν με cruise control, δηλαδή πατάς το κουμπάκι στα 100χλμ/ώρα και αυτά διατηρούν την επιλεγμένη ταχύτητα! Η διαφορά είναι στο πως το επιτυγχάνουν. Ένα κλιματιστικό on/off μόλις πιάσουμε τα 110 χλμ/ώρα (ή τους 25 βαθμούς ) σβήνει τον κινητήρα. Μόλις η ταχύτητα πέσει στα 90 χλμ/ώρα (ή στους 27 βαθμούς), ανάβει τον κινητήρα και πατάει τέρμα γκάζι μέχρι να φτάσουμε πάλι τα 110 χλμ/ώρα.Ένα κλιματιστικό inverter δεν σβήνει τον κινητήρα αλλά απλός πατάει λιγότερο γκάζι.

Μόλις μπούμε στο δωμάτιο και έχει 40 βαθμούς (μηδέν χλμ/ώρα) ανάβουμε τα κλιματιστικά. Ότι κλιματιστικό και να έχουμε ώσπου να φτάσει την επιθυμητή θερμοκρασία των 23 βαθμών (110 χλμ/ώρα) θα καταναλώνουν το ίδιο γιατί θα πάνε τέρμα γκάζι, όταν την πιάσουν το καθένα θα αρχίσει να λειτουργεί διαφορετικά. Αν θέλεις να έχεις θερμοκρασία 20 βαθμών στο δωμάτιο σου (250 χλμ/ώρα) ό,τι κλιματιστικό και να πάρεις το ίδιο είναι γιατί πολύ απλά και τα δύο θα πάνε συνέχεια τέρμα γκάζι μιας και τέτοια θερμοκρασία δύσκολα πιάνεται και ακόμα πιο δύσκολα διατηρείται.

Αν ήμουν η ΔΕΗ θα σε παρακαλούσα να πάρεις inverter γιατί έτσι θα γλίτωνα από το σπαστικό: τώρα θέλω πολύ ενέργεια τώρα δεν θέλω, τουλάχιστον με το inverter τα πράγματα είναι πιο ελεγχόμενα. Φανταστείτε χιλιάδες ανθρώπους να ανοιγοκλείνουν τέρμα τις βρύσες τους μεσημεριάτικα!

Και τώρα θα επιστρέψουμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα…

Ένα κλιματιστικό όταν ανάβει ζητάει (κατά μέσο όρο) 2 KW. Ένα Tesla όταν φορτίζει ζητάει 20 KW! Εδώ δεν μιλάμε για μπανιέρα αλλά για πισίνα!

Σε όλες τι συμπεριφορές υπάρχουν κάποια επαναλαμβανόμενα μοτίβα, δηλαδή κάποιες συνήθειες. Η πιο απλή συνήθεια είναι ο ύπνος. Το βράδυ η πλειοψηφία κοιμάται και το πρωί ξυπνά να πάει στη δουλειά. Η απλή συνήθεια του ύπνου δημιουργεί το μποτιλιάρισμα στο δίκτυο των δρόμων γιατί πολύ απλά όλοι (σχεδόν) θέλουμε να κάνουμε το ίδιο πράμα, να μετακινηθούμε. Με αποτέλεσμα το ίδιο ακριβώς δίκτυο δρόμων που σου επιτρέπει στις 02:00 το βράδυ να γυρίσεις όλη την πόλη με την άνεσή σου, στις ώρες αιχμής σου δίνει απεριόριστο χρόνο να απολαύσεις το εσωτερικό του αυτοκινήτου σου. Το ίδιο ακριβώς πρόβλημα έχουν όλα τα δίκτυα και φυσικά δεν θα μπορούσε να εξαιρείται το ηλεκτρικό. Ένα τέτοιο μοτίβο θα υπάρξει και για την φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μποτιλιάρισμα.

Το ξανα αντιμετωπίσαμε λόγο των κλιματιστικών, όταν σε μία δεκαετία περίπου αποφασίσαμε να προσθέσουμε μία ηλεκτρική συσκευή αρκετά ενεργοβόρα και να την ανάβουμε όλοι συγχρόνως. Τι θα γίνει όμως αν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πετύχει; Με το ζόρι μπορέσαμε να καλύψουμε τα + 2 KW του κλιματιστικού, με τα + 20 KW της φόρτισης τι θα κάνουμε; Πολύ απλά θα βάλουμε το χέρι στην τσέπη για να αναβαθμίσουμε το δίκτυο. Όλοι όμως. Πολύ βαθιά.

Ξεκινάει μια πολυκατοικία και αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κάνουν αιτήσεις για τριφασικό ρεύμα. Βάζουν στα πάρκινγκ ο καθένας στην θέση του την ενισχυμένη πρίζα του για τον φορτιστή. Κάνουν αιτήσεις και οι διπλανές πολυκατοικίες. Κάνουν αιτήσεις και τα πάρκινγκ για να μπορείς να το φορτίζεις έναντι ενός αντιτίμου. Κάνουν αιτήσεις τα σούπερ μάρκετ και τα πολυκαταστήματα. Κάνουν αιτήσεις και οι Δήμοι για να μπορείς να φορτίζεις όταν είσαι παρκαρισμένος στον δρόμο.

Φυσικά κάποια στιγμή, και θα είναι σύντομα μάλιστα, η ΔΕΗ θα σταματήσει να ικανοποιεί αιτήσεις για τριφασικό ρεύμα γιατί πολύ απλά θα πρέπει να αναβαθμίσει το δίκτυο της για να μπορέσει να μεταφέρει τόσο ρεύμα. Το κακό είναι ότι τα δίκτυα δεν αναβαθμίζονται σε ένα χρόνο για την ακρίβεια ούτε καν σε μία δεκαετία. Το κακό είναι ότι είναι πανάκριβα. Το κακό είναι ότι την αναβάθμιση θα την πληρώσουμε όλοι, είτε έχουμε Tesla, είτε ένα συμβατικό αυτοκίνητο.
Το κακό για τους κατόχους ενός EV είναι ότι από 6€/100χλμ θα πάνε ίσως και στα 10€/100χλμ. Το κακό για εμάς τους κοινούς θνητούς είναι ότι το κόστος της KWώρας από τα 0,12€ θα αρχίσει να φλερτάρει με τα 0,20€. Άσχετα αν εμείς καταναλώνουμε ρεύμα για να μαγειρέψουμε.

Εδώ μπορείς να βρεις ένα συγκριτικό PDF με ένα total cost ownership για το Tesla Model S σε σύγκριση με μια S-Class 350 ή παρόμοιο άλλο αμάξι της ίδιας κατηγορίας. Όπως βλέπεις το κόστος είναι σχεδόν το μισό. Το αρχείο μας το έστειλε ο Δημήτρης Μαριν. ένας αναγνώστης μας που διαμένω στο Βέλγιο και ζήτησε από την ίδια την Tesla να του δημιουργήσει αυτό το total cost ownership

Αύριο θα υπάρξει και το τρίτο, τελευταίο μέρος αυτής της σειράς άρθρων.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Genesis G80 EV Magma Concept

Στο περίπτερο της Genesis στην έκθεση του Πεκίνου βρίσκεται το G80 EV Magma Concept, με το πρωτότυπο να ξεχωρίζει από το νέο bodykit κατασκευασμένο...

Τέσσερα πρωτότυπα από την Nissan

Τα πρωτότυπα Epoch, Evo, Epic και Era παρουσίασε στην έκθεση του Πεκίνου η Nissan, πρωτότυπα που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με την Dongfeng Motor. Πρόκειται...

Δύο νέα ηλεκτρικά παρουσίασε η Toyota στη Κίνα

Στην έκθεση του Πεκίνου η Toyota παρουσίασε τα bZ3C και bZ3X, δύο νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά της Κίνας. Αποτελούν τις...

Mazda EZ-6 και Arata concept

Στην έκθεση του Πεκίνου η Mazda παρουσίασε τη νέα γενιά του 6. Ονομάζεται EZ-6, αναπτύχθηκε από την κοινοπραξία Changan Mazda και θα είναι διαθέσιμο...