031115maz-1

Έπειτα από ένα teaser στα τέλη του προηγούμενου μήνα, η Mazda αποκάλυψε τα δύο πρωτότυπα MX-5 στη SEMA. Δύο πρωτότυπα MX-5 που ανεβάζουν το δόγμα του ελαφριού fun-to-drive roadster σε άλλο επίπεδο.

Πρώτο, το MX-5 Spyder. Ο σχεδιασμός αυτού του concept, έχει επηρεαστεί προφανώς από τα vintage roadsters του παρελθόντος. Είναι βαμμένο σε Mercury Silver χρώμα, διαθέτει ανθρακονημάτινο bodykit και τις πανάλαφρες Advan Racing RS II ζάντες ελαφρού κράματος που ντύνονται με ελαστικά Yokohama Advan A048 σε διάσταση 224/45/17. Η ανάρτηση έχει αναβαθμιστεί με ένα set ρυθμιζόμενων coilovers ενώ τα εμπρός φρένα διαθέτουν τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo. Κάτω από το καπό, βρίσκεται ένας απόλυτα stock δίλιτρος SkyActiv-G κινητήρας που χάρη στα 155 άλογα του, κινεί με άκρως ικανοποιητικούς ρυθμούς το 1.043 κιλών αμάξωμα.

Στη συνέχεια, το MX-5 Speedster. Πόσο πιο old-school να γίνει το MX-5; Το συμβατικό παρμπρίζ έχει δώσει τη θέση του σε ένα μικροσκοπικό… ας πούμε “παρμπρίζ” ενώ η δίαιτα στο συγκεκριμένο concept έχει πάρει μία ακραία μορφή. Οι πόρτες είναι ανθρακονημάτινες, όπως και τα καθίσματα ενώ οι ζάντες είναι οι 16άρες Rays 57 Extreme Gram Light με 45mm offset που ντύνονται με ελαστικά Kumho Ecsta V710 σε διάσταση 225/50/16. Όπως και στο άλλο πρωτότυπο, η ανάρτηση έχει αντικατασταθεί με ένα set ρυθμιζόμενων coilovers (αυτή τη φορά της K&W) που χαμηλώνουν το αμάξωμα κατά 30 χιλιοστά. Επίσης όπως και στο άλλο πρωτότυπο, ο κινητήρας έχει μείνει εντελώς stock όμως τώρα, έχει να κινήσει μόλις 943 κιλά!

Δελτίο Τύπου

Mazda reveals lightweight MX-5 concepts at SEMA

  • MX-5 Spyder and MX-5 Speedster concepts debut at 2015 SEMA show in Las Vegas.
  • SEMA is the world’s largest speciality automotive product and tuning trade show.
  • Mazda North America collaborated with various aftermarket parts suppliers to create the concepts.

The 2015 SEMA Show in Las Vegas sees the debut of two design concepts based on the all-new Mazda MX-5. The MX-5 Spyder and MX-5 Speedster concepts take the MX-5’s lightweight fun-to-drive roadster doctrine a step further, reducing even more weight while accentuating open-air driving.

Designers drew inspiration from vintage roadsters. The MX-5 Spyder features a bikini top, Mercury Silver exterior, carbon fibre aero kit, grille intake, lightweight 17-inch Yokohama ADVAN Racing RS II wheels and a Spinneybeck PRIMA natural full-grain leather interior. The MX-5 Speedster, meanwhile, pares the roadster back to the bare essentials – it even has a deflector in place of the windscreen – for an old school wind-in-the-hair sports car experience. Mazda took its weight-cutting passion to extremes with for example carbon fibre doors and seats as well as custom 16-inch RAYS 57 Extreme Gram Lights wheels. The Speedster tips the scales at only 943kg, and is also 30mm lower than the production MX-5 thanks to an adjustable coilover suspension.

“Both MX-5 Spyder and MX-5 Speedster are uncompromising designs that highlight the core strengths of MX-5,” said Ken Saward, design manager at Mazda North American Operations. He and his colleagues at Mazda collaborated with various aftermarket parts suppliers and performance shops to create the two concepts. “With the all-new 2016 MX-5, we have a clean sheet to show how the aftermarket can go wild on our flagship sports car while staying true to its mission.”

The MX-5 Spyder and MX-5 Speedster are on display at Mazda’s stand in the North Hall of the Las Vegas Convention Centre. The SEMA Show is an annual trade event for automobile aftermarket specialty products organised by the Specialty Equipment Market Association. The 2015 event runs until the 6th November.

Selected specifications:

Mazda MX-5 Spyder Engine: SKYACTIV-G 2.0 DOHC 16-valve 4-cylinder with VVT Wheels: Custom Yokohama ADVAN Racing RS II 17 x 8 (42mm offset) Brakes: Front Brembo four-piston calipers with vented rotors Tyres: Yokohama ADVAN A048 225/45/17 Shocks: Adjustable coilovers Weight:  1,043 kg Exterior colour: Mercury Silver Interior: Seats and doors trimmed in Spinneybeck PRIMA natural leather

Mazda MX-5 Speedster Engine: SKYACTIV-G 2.0 DOHC 16-valve 4-cylinder with VVT Wheels: Custom RAYS 57 Extreme Gram Lights 16 x 8 (45mm offset) Brakes: Front Brembo four-piston calipers with vented rotors Tyres: Kumho Ecsta V710 225/50/16 Shocks: K&W adjustable coilover suspension Weight:  943 kg Exterior colour: Blue Ether Seats: Lightweight carbon fibre seats developed by Mu-Len Delta Seat exclusively for the 2016 MX-5, trimmed in black Alcantara