Σύμφωνα με την έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC), μεγάλο κίνδυνο διατρέχουν οι εργαζόμενοι στην Ευρώπη, μιας και το 40% των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετίζονται με την εργασία.

Σύμφωνα με την έρευνα (PDF) κατά το 2016 χάθηκαν 25.671 ζωές στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της ETSC, ένα μεγάλο ποσοστό αυτών αποτελούν θύματα οδικών συγκρούσεων που σχετίζονται με την εργασία.

Την ώρα που τα τελευταία στοιχεία επιβεβαιώνουν πως οι θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχουν μειωθεί τα τελευταία τρία χρόνια, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC) καλεί τους εργοδότες, τις εθνικές κυβερνήσεις και την Ευρωπαϊκή Ένωση να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την αντιμετώπιση των εργασιακών κινδύνων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια στην εργασία.

Εκείνο που τονίζεται στην έκθεση του ETSC, είναι πως στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει κοινός ορισμός του εργατικού δυστυχήματος. Μία τέτοια πρωτοβουλία θα συνέβαλε στην καταγραφή των απωλειών και τη βελτίωση των δράσεων που απαιτούνται για τη μείωσή τους.

Όπως αναφέρει η έκθεση, μόλις 16 στις 26 χώρες της ΕΕ υποχρεώνουν δια νόμου τους εργοδότες να δηλώνουν τα εργατικά ατυχήματα στις αρχές. Σύμφωνα με τα στοιχεία, Γαλλία, Ελβετία, Ισπανία, Ιταλία, Ιρλανδία και Γερμανία καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να εξασφαλίζουν την καλύτερη συλλογή στοιχείων για κάθε τέτοιο περιστατικό. Ο εκτελεστικός διευθυντής του ETSC, Αντόνιο Αβενόσο, τονίζει:

Ενώ υπάρχουν μερικά σημαντικά παραδείγματα μεγάλων και μικρών Οργανισμών στην Ευρώπη που αρχίζουν να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την οδική ασφάλεια, υπάρχουν χιλιάδες ακόμη που παραβλέπουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοί τους καθημερινά στους δρόμους. Πολλές εταιρείες βλέπουν επίσης λανθασμένα τη διαχείριση του κινδύνου στο δρόμο ως επιβάρυνση και όχι ως ευκαιρία, παρά το γεγονός ότι η μείωση των κινδύνων μέσω της διαχείρισης διαδρομών, η στοχοθετημένη εκπαίδευση και η αγορά ασφαλέστερων οχημάτων μπορεί να μειώσει το κόστος ασφάλισης, να οδηγήσει σε λιγότερες χαμένες ημέρες εργασίας καθώς και να ενισχύσει την εικόνα μιας εταιρείας.

Οι συντάκτες της έκθεσης αναφέρουν ότι οι κυβερνήσεις και οι δημόσιες Αρχές πρέπει να ηγηθούν της προσπάθειας, δίνοντας το παράδειγμα, υιοθετώντας προγράμματα διαχείρισης της οδικής ασφάλειας που σχετίζονται με την εργασία για τους υπαλλήλους και τους στόλους τους όπως και να συμπεριλάβουν την ασφάλεια των οχημάτων στις απαιτήσεις των δημόσιων συμβάσεων. Από τη πλευρά της, η πρόεδρος του Ινστιτούτου οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» και μόνιμου μέλους του ETSC, Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά δήλωσε:

Στην Ελλάδα υπάρχουν μεγάλες εταιρίες που παίρνουν μέτρα και εφαρμόζουν καλές πρακτικές και υλοποιούν εκπαιδεύσεις στην Οδική Ασφάλεια. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό πως το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» εκπαιδεύει κάθε χρόνο ολοένα και περισσότερα στελέχη και οδηγούς δημόσιων και ιδιωτικών Οργανισμών για ασφαλείς μετακινήσεις εντός και εκτός της εργασίας τους. Αντίστοιχα μέτρα και πρακτικές θα πρέπει να υιοθετούνται πιο συστηματικά από περισσότερους δημόσιους φορείς αλλά και από όλες τις μικρότερες εταιρίες.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ελβετία κατέγραψε πέρσι πτώση κατά 15% στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Οι θάνατοι μειώθηκαν κατά 34% από το 2010 και κατά 60% από το 2001, ενώ αυτή τη στιγμή η χώρα έχει τη χαμηλότερη οδική θνησιμότητα (26 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους) στην Ευρώπη μαζί με τη Νορβηγία (νικήτρια του περασμένου έτους). Η Ελβετία ανέβηκε πέντε θέσεις στην κατάταξη του ETSC τα τελευταία πέντε χρόνια.

  • Demetrios Hadjinicolaou

    Ὅταν φερ’ εἰπεῖν εἶσαι ὑπάλληλος – ὁδηγὸς φορτηγοῦ καὶ τὰ ἐλαστικὰ εἶναι λειῶμα, ἀλλ’ ὁ ἐργοδότης δὲν τ’ ἀλλάζει γιὰ νὰ κάνῃ οἰκονομία, τί γίνεται, κύριε;

    • φταιει ο οδηγος που το καβαλησε….. :-/ αλλα αμα πει πως δεν το καβαλα….θα δει την πορτα της εξοδου….μπρος γκρεμος και πισω ρεμα…..

    • Mika

      Κατι αντιστοιχο καναμε και στο στρατο..Αν φερναμε αντιρησεις για τη κατασταση οχηματος, η απειλη ηταν καμπανα!!!