Πρόσφατα έγινε στην πρώην πρωτεύουσα (έως το 1999) της Γερμανικής Ομοσπονδίας, την Βόννη, το παγκόσμιο συνέδριο για το κλίμα, υπό την αιγίδα του ΟΗΕ. Μέσα στα θέματα που συζητήθηκαν ήταν και ο ρόλος της αυτοκίνησης στην κλιματική αλλαγή. Όμως η συζήτηση ήταν αρκετά πιο περιεκτική από το “να αντικαταστήσουμε τα θερμικά μοτέρ με ηλεκτρικά”, αφού το θέμα ήταν η διάδοση της χρήσης του υδρογόνου, που όταν καίγεται παράγει μόνο νερό! Βέβαια τα υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα δεν βασίζονται στην καύση του υδρογόνου αλλά στην αντίστροφη ηλεκτρόλυση που παράγει ηλεκτρισμό, δίνοντας στο υδρογόνο το ρόλο της μπαταρίας και μάλλον το έχεις ακούσει να περιγράφεται και ως κυψέλες καυσίμου.


Σαν διάδοση του υδρογόνου εννοούν την χρήση του και εκτός αυτοκίνησης, δηλαδή στην βιομηχανία και την ενέργεια. Μάλιστα το “Συμβούλιο Υδρογόνου” προέβλεψε πως με την διάδοση του υδρογόνου, μπορούν να καλύψουν το ένα πέμπτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ως το 2050, ώστε να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη στους 2 βαθμούς Κελσίου. Οι 2 βαθμοί έχουν οριστεί κατά την συμφωνία των Παρισίων τον Δεκέμβρη του 2015, ως το όριο ώστε η κλιματική αλλαγή να είναι αναστρέψιμη. Αυτό σημαίνει πως οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να μειωθούν κατά 60%! Ενεργό ρόλο στην δημιουργία του “Συμβουλίου Υδρογόνου” τον περασμένο Γενάρη έπαιξε η Toyota και η γαλλική Air Liquide. Έκτοτε προστέθηκαν σε αυτό και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως Audi, BMW, Daimler, Honda, Hyundai αλλά και πετρελαϊκοί κολοσσοί όπως η Shell και η Total. Όπως αντιλαμβάνεσαι τα οικονομικά συμφέροντα είναι παντού, αλλά υπάρχει η ελπίδα πως κάτι καλό μπορεί να βγει από αυτό.

Για να μιλήσουμε λίγο περισσότερο με αριθμούς, το υδρογόνο πρέπει να συμβάλει στην μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της τάξης των 6 δισεκατομμυρίων τόνων ετησίως ως το 2050! Οπότε αυτό το μεταφράζουν πως υδρογόνο θα χρησιμοποιούν 400 εκατομμύρια αυτοκίνητα, 20 εκατομμύρια φορτηγά, 5 εκατομμύρια λεωφορεία, καθώς επίσης και αρκετά πλοία, τραίνα και αεροσκάφη. Στην περίπτωση των τραίνων, μπορώ να το κατανοήσω αφού ίσως κάνει τα πράγματα απλούστερα, αφού βασίζονται αρκετά στον ηλεκτρισμό ήδη, αλλά αεροσκάφη και πλοία με κυψέλες υδρογόνου μου φαίνεται δύσκολο εγχείρημα.

Για να προχωρήσει η διάδοση του υδρογόνου είπαν πως θα χρειαστούν μέχρι το 2030 280 δισεκατομμύρια δολάρια, με το μεγαλύτερο μέρος αυτών, περίπου 110 δις, να δίνεται για την μεγιστοποίηση της απόδοσης και τα υπόλοιπα για την αποθήκευση και τα σχετιζόμενα προϊόντα. Η Κίνα έχει θέσει ως στόχο να έχει ένα εκατομμύριο οχήματα με κυψέλες υδρογόνου ως το 2030 και το Ηνωμένο Βασίλειο επενδύει 25 εκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη της υδρογονοκίνησης. Ο αντιπρόεδρος έρευνας και ανάπτυξης της Hyundai, Woong-chul Yang, είπε πως οι κυψέλες καυσίμου είναι καλύτερες για μεγάλες διαδρομές, έχοντας μάλλον κατά νου τις ΗΠΑ και χαρακτήρισε τα “κλασσικά” ηλεκτρικά κατάλληλα κυρίως για αστικές μετακινήσεις. Το δε υπολογιζόμενα έσοδα από μια “υδρογονοποιημένη” αγορά θα φτάσουν τα 2.5 τρις δολάρια ετησίως!

Κλείνοντας να αναφέρω πως το υδρογόνο είναι το πιο κοινό στοιχείο της Γης και του σύμπαντος γενικώς. Στην Γη σπάνια θα το συναντήσεις ελεύθερο, αλλά βρίσκεται σε τεράστιες ποσότητες στο νερό και σε κάθε υδρογονάνθρακα και αυτό το τελευταίο είναι και ο δράκος της υπόθεσης, αφού πολλοί σκέφτονται την παραγωγή υδρογόνου από ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν είναι και τόσο καθαρό. Από την άλλη, η παραγωγή υδρογόνου από το νερό είναι μια διαδικασία κατά την οποία θα χάνουμε ενέργεια, δηλαδή πολύ χοντρικά θα βάζουμε κάποιες κιλοβατώρες για να πάρουμε ένα κιλό υδρογόνο και με την χρήση του θα παίρνουμε πίσω λιγότερες κιλοβατώρες. Οπότε, το κέρδος έγκειται στο ότι μπορεί να μεταφερθεί και να αποθηκευτεί σχετικά εύκολα. Μην ξεχνάς πως ο ηλεκτρισμός κατά κύριο λόγο δεν αποθηκεύεται, αλλά καταναλώνεται απευθείας. Επίσης μπορεί να λύσει αρκετά προβλήματα που έχουν οι μπαταρίες με τις σπάνιες γαίες που χρειάζονται, την ανακύκλωση τους, την χωρητικότητα, το βάρος, την διάρκεια ζωής κτλ.

  • Mitsos Ribopaido

    Η χρήση του υδρογόνου πολλά μπορεί να κάνει, και μόνο αν σκεφτεί την θερμογόνο δύναμη του . Αλλα βλέπεις ακομα δεν ηρθε η εποχή του για τα μεγάλα κεφάλια ;)

  • hellboy

    οταν λεω εγω οτι το μελλον ειναι το υδρογονο…………. ολοι ακουτε τα ξεροκεφαλα σας…. και αυτο που σας πιπιλανε το μυαλο.. με τα αμαξακια με μπαταριες…… ο ηλεκτρισμος δεν ειναι καθαρος….. ειναι το αντιθετο απο αυτο που θελουν….
    για να παραξεις ηλεκτρισμο πρεπει να στησεις 30-40 χρονια πριν εργα.. και μετα να ξεκινας να πουλας αυτοκινητα.. να μπορεις να κανεις 100% ανακυκλωση την μπαταρια(πραγμα αδυνατο.. )..
    ενω με το υδρογονο τι αλλαζει????? ελαχιστα πραγματα.
    τι μολυνει το περιβαλον??????? τιποτα…….ειναι το ποιο καθαρο καυσιμο….. yes …
    καυσιμο του μελλοντος = μονο υδρογονο.

    • DJ_D

      Δεν πρέπει να στήσεις έργα για το υδρογόνο; Από τον ουρανό θα μπει στα οχήματα;

    • hellboy

      δεν ειπα αυτο.. αλλα με πολυ λιγοτερες προυποθεσεις και εμφανως λιγοτερα χρηματα..
      απο το να φτιαξεις ενα συστημα 100% οικολογικης ηλεκτρικης ενεργειας(πραγμα αδυνατο για την ωρα και για τα επομενα 70 χρονια καθος δεν υπαρχει η τεχνολογια για κατι τετοιο)
      μετεπειτα δεν θα εχεις να αντιμετωπισεις το νεο προβλημα με τις μη ανακυκλωσιμες 100% μπαταριες… που θα σου δημιουργησει νεο προβλημα.
      με λιγοτερες υποδομες και με χρηματα των εταιριων που θα θελουν να το παραξουν.και οχι τα χρηματα απο τους πολιτες… για την κατασκευη και συντηρηση τεραστιων παρκων αιολικης ενεργειας…… που θα σου προσφερουν λιγοτερο απο οτι τα χρηματα που δαπανηθηκαν..
      υποδομες στον ηλεκτρισμο ειναι σημεια φορτησης…
      καλυτερη τεχνολογια μπαταριας για 100% ανακυκλωση(αδυνατο)
      καλυτερη τεχνολογια παραγωγης ηλεκτρισμου (με τα υπαρχουσα τεχνολογια αδυνατο)
      μου αρεσει παντος που βρηκατε και κολλησατε…..
      στο οτι δεν θα χρειαστεις τις υποδομες που θες με τον ηλεκτρισμο….. δηλαδη.. ναι οκ…..-_-

    • DimitrisBXL

      Δλδ το υδγρογονο δεν χρειαζεται υποδομες;;;

      Πως παραγεις υδρογονο;;;

    • hellboy

      ναι χρειαζετε…. αλλα οχι υποδομη φτιαξε σταθμους φορτισης και ολα αυτα τα εργα που πρεπει να γινουν για να φτασει η παραγωγη ηλεκτρικου στο 5% του διοξειδιου του ανθρακα……. και να θεωρηθει απολυτα οικολογικη..
      δεν θα χρειαστεις να βρεις τι θα κανεις τις μπαταριες… που θα αποτελεσουν μεγαλυτερο προβλημα απο οτι λυση.
      με το υδρογονο μπορεις να φτιαξεις ποιο οικονομικες υποδομες…. και οχι εσυ…… οι εταιριες….
      με την μπαταρια…. περνει το κρατος απο εσενα χρηματα…. και πρεπει να φτιαξει δεκαδες αιολικα παρκα…… να τα συντηρει… να σταματησει στο 100% η παραγωγη ηλεκτρισμου με λιγνιτη και πετρελαιο….. και να μπορεις να πεις οτι ειναι το καυσιμο του μελλοντος….
      το υδρογονο μπορει με πολυ λιγοτερα πολυ ποιο αμεσα να γινει το καυσιμο του μελλοντος..
      και οχι η επομενη οικολογικη καταστροφη.
      τα οχηματα με μπαταρια ειναι ενα απλο κολπο κερδοφοριας των εταιριων.. οχι η λυση στο προβλημα.

    • hellboy

      ναι χρειαζετε…. αλλα οχι υποδομη φτιαξε σταθμους φορτισης και ολα αυτα τα εργα που πρεπει να γινουν για να φτασει η παραγωγη ηλεκτρικου στο 5% του διοξειδιου του ανθρακα……. και να θεωρηθει απολυτα οικολογικη..
      δεν θα χρειαστεις να βρεις τι θα κανεις τις μπαταριες… που θα αποτελεσουν μεγαλυτερο προβλημα απο οτι λυση.
      με το υδρογονο μπορεις να φτιαξεις ποιο οικονομικες υποδομες…. και οχι εσυ…… οι εταιριες….
      με την μπαταρια…. περνει το κρατος απο εσενα χρηματα…. και πρεπει να φτιαξει δεκαδες αιολικα παρκα…… να τα συντηρει… να σταματησει στο 100% η παραγωγη ηλεκτρισμου με λιγνιτη και πετρελαιο….. και να μπορεις να πεις οτι ειναι το καυσιμο του μελλοντος….
      το υδρογονο μπορει με πολυ λιγοτερα πολυ ποιο αμεσα να γινει το καυσιμο του μελλοντος..
      και οχι η επομενη οικολογικη καταστροφη.
      τα οχηματα με μπαταρια ειναι ενα απλο κολπο κερδοφοριας των εταιριων.. οχι η λυση στο προβλημα.

    • DimitrisBXL

      Εν μέρη έχεις δίκιο ΑΛΛΑ αν θυμάμαι καλά χρειάζεσαι μεγάλες ποσότητες ενέργειας για να παράγεις υδρογόνο. Από που θα προέρθουν;
      Επίσης χρειάζεσαι μεγάλες υποδομές για την αποθήκευση του αλλά και φορτηγά για να το διαμένουν στα πρατήρια κτλ κτλ. το κράτος θα σε φορολογήσει για το υδρογόνο που θα χρησιμοποιείς.

      Επίσης τα αιολικά ή τα φωτοβολταϊκά πάρκα δεν έχουν τόσο μεγάλο κόστος συντήρησης (και ένα πολύ μικρό ποσοστό από αυτά ανήκει στο κράτος ).
      Υπάρχουν ήδη οι υποδομές και όπως θα αντικαταστήσεις την βενζίνη και το πετρέλαιο με το υδρογόνο ακόμα πιο εύκολα χωρίς τα φορτηγά και τους τεράστιους χώρους για αποθήκευση έτσι κάνεις και εγκατάσταση των superchargers στα ήδη υπάρχοντα βενζινάδικα.

      Ένα θέμα και σοβαρό είναι η ανακύκλωση των μπαταριών και ειδικά των αυτοκινήτων μιας και μιλάμε για βαριά χημικά. Αλλά ειναι εφικτή.

      Οι δυο αυτές τεχνολογίες έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους

    • hellboy

      και παλι υδρογονο.. και θα παει μονο του εκει..
      εδω ειμαι εδω εισαι….
      τεχνολογια η μπαταρια δεν εχει…
      τεχνολογια ο ηλεκτρισμος δεν εχει παραπανω.
      αλλες τεχνολογιες.. ναι ισως στο 2080.. που δεν θα ειμαστε εδω..

    • DimitrisBXL

      Εντάξει όταν έρθει η ώρα πάρε αμάξι με υδρογόνο. Εγώ προς το παρών θα απολαμβάνω το ηλεκτρικό μου αμάξι.

    • hellboy

      εχε κατα νου την μολυνση στο περιβαλλον που προκαλεις με τις μπαταριες..

  • SEB

    Αν βρούνε πρώτα οικονομικά βιώσιμο τρόπο να το παράγουν με ηλεκτρόλυση και όχι από φυσικό αέριο.

    • Mitsos Ribopaido

      Δυστυχώς το πρόβλημα ειναι τα ευγενή μέταλλα που χρειάζονται να καθαρίσουν το υδροξυ.
      Μονο ο καλογεράκης έδειξε το δρόμο seb . Δες το βιντεο του που καίει υδρογονο για θερμανση αν δε το έχεις κάνει.. Εχω πάει και το είδα και απο κοντά και μέτρησα κιόλας. Τρομερό.
      Απλα ακόμα δεν συμφαίρει τους μεγάλους.. και αν κάποιος επιμείνει…Χαντάκι

  • giorgos

    δεν το βλεπω το υδρογονο αν ηταν θα ειχαν κανει ηδη σοβαρα βηματα προς τα εκει βγαινουν solid state battery η τεσλα βγαζει το roadster με 1000 km αυτονομια ποιο το νοημα να αναπτυξουν καινουργιες τεχνολογιες απο το 0 οταν τα ηλεκτρικα πανε σφαιρα και ολο και πεφτει η τιμη των μπαταριων