Η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε άλλες λύσεις όπως στην επιδότηση της τιμής των καυσίμων στα νησιά μέσω μεταφορικού ισοδύναμου και όχι στην επιβολή πλαφόν, όπως εισηγήθηκε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Συγκεκριμένα στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μετά από κοινό αίτημα του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ο υπουργός οικονομίας Γ. Δραγασάκης, διαβεβαίωσε ότι ακόμη δεν υπάρχουν οριστικές αποφάσεις για την επιβολή πλαφόν και επισήμανε ότι η σχετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα. Πηγές της αγοράς που συμμετείχαν στη σύσκεψη αναφέρουν ότι ο υπουργός εμφανίστηκε επιφυλακτικός ακόμη και ως προς την αναγκαιότητα της επιβολής πλαφόν, στην οποία αντιτίθεται ο κλάδος των καυσίμων.

Μάλιστα στη χθεσινή σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε σε καλό κλίμα, εκπρόσωποι των εταιρειών και των πρατηριούχων παρουσίασαν συγκεκριμένα στοιχεία που τεκμηριώνουν τον ισχυρισμό ότι όχι μόνο δεν υπάρχει αισχροκέρδεια, αλλά επιπρόσθετα εταιρείες και πρατηριούχοι έχουν απορροφήσει μέρος της αύξησης των διεθνών τιμών.

Χαρακτηριστικά, όπως αναφέρουν πηγές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, η αύξηση των διεθνών τιμών φτάνει το 33%, ενώ εάν συνυπολογιστεί ο σταθερός ΕΦΚ και ο ποσοστιαίος ΦΠΑ, τότε η αύξηση περιορίζεται στο 11%. Σε τουριστικούς προορισμούς όπως η Πάρος και η Νάξος, η αύξηση της τιμής στην αντλία των πρατηρίων ήταν 7 και 3% αντίστοιχα.

Πού οφείλεται αυτή η εξέλιξη; Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΠΕ το μεικτό περιθώριο πρατηριούχων, εταιρειών και μεταφορέων έχει μειωθεί φέτος το καλοκαίρι κατά 7% έως 15% σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή ο κλάδος έχει απορροφήσει μέρος της αύξησης των διεθνών τιμών.

Αλλά και σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν στην σύσκεψη οι πρατηριούχοι (ΠΟΠΕΚ) από τους 17 νομούς για τους οποίους έχει προταθεί η επιβολή πλαφόν, περίπου στους μισούς εμφανίζονται μεγαλύτερες αυξήσεις από τον πανελλαδικό μέσο όρο (από 0,5% έως 3%) ενώ στους υπόλοιπους η αύξηση υπολείπεται της μέσης πανελλαδικής αύξησης από 0,5% έως 5%.

Έχουμε την εισήγηση της ΡΑΕ, δεν είναι απόφαση, διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας, απάντησε στους φορείς της αγοράς ο υπουργός οικονομίας και ανάπτυξης Γ. Δραγασάκης.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της χθεσινής συνάντησης ήταν ότι το κόστος μεταφοράς αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για τις τιμές στα νησιά. Λύσεις όπως οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις σε όλα τα νησιά είναι πρακτικά ανέφικτες και ως εκ τούτου εξετάζεται η επαναφορά της επιδότησης της τιμής, μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου. Μάλιστα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η επιδότηση θα περάσει στη λιανική και τους καταναλωτές, υπήρξε συμφωνία ότι η όποια επιδότηση πρέπει να χορηγηθεί μέσω των εταιρειών εμπορίας.

Πάντως για τα πολύ μικρά νησιά, όπως η Σίκινος, που οι καταναλώσεις για 8 μήνες είναι από μικρές έως ανύπαρκτες και τα πρατήρια θα πρέπει να καλύψουν τα λειτουργικά τους κόστη στην 4μηνη τουριστική σεζόν, εξετάζεται να υπάρξει διαφορετική προσέγγιση.

Με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, στον Νομό Ηρακλείου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν χθες 1,702 ευρώ το λίτρο και στον νομό Λασιθίου 1,711 ευρώ. Ωστόσο, το κόστος του καυσίμου είναι ασυνήθιστα υψηλό μόνο στον νομό Ρεθύμνου (όπου χθες πουλιόταν με 1,715 ευρώ το λίτρο κατά μέσο όρο) και επομένως σε αυτόν θα πρέπει να επιβληθεί πλαφόν.

Από την άλλη πλευρά, στην Κορινθία η αμόλυβδη βενζίνη θα πρέπει να κοστίζει πιο ακριβά απ’ ό,τι στη Λευκάδα, παρά τη μεγαλύτερη χιλιομετρική απόσταση. Και στην Ηλεία είναι λογικό να υπάρχει ένα μεγαλύτερο «καπέλο» στην αντλία σε σχέση με τη Ζάκυνθο, παρά το υψηλότερο μεταφορικό κόστος που συνεπάγεται η τροφοδοσία μέσω θαλάσσης.

Αυτά είναι μερικά από τα ομολογουμένως αφύσικα αποτελέσματα που προκύπτουν από τη μεθοδολογία της ΡΑΕ για το πλαφόν στην αμόλυβδη, αναφορικά με τον υπολογισμό της θεωρητικής ανώτατης τιμής πώλησης ανά νομό. Αποτελέσματα που, όπως είναι φυσικό, επηρεάζουν τόσο τον προσδιορισμό των νομών στους οποίους σύμφωνα με τη ΡΑΕ θα πρέπει να επιβληθεί πλαφόν, όσο και το ύψος του πλαφόν σε κάθε έναν από αυτούς.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το πρόβλημα της μεθοδολογίας της ΡΑΕ είναι ότι δεν λαμβάνει υπόψη της για κάθε νομό, όλες τις επιμέρους παραμέτρους που καθορίζουν τις τιμές στα τοπικά πρατήρια – δηλαδή το μεταφορικό κόστος, καθώς και ένα εύλογο περιθώριο κέρδους τόσο των εταιρειών εμπορίας όσο και των πρατηριούχων. Παραμέτρους που θα έπρεπε να προσθέσει στη συνέχεια στην τιμή του διυλιστηρίου, για να υπολογίσει το επιτρεπόμενο «ταβάνι» ανά νομό.

Αντίθετα, η ΡΑΕ «βαφτίζει» ως θεμιτή διαφορά της τιμής σε σχέση με την Αττική ένα μέγεθος που ονομάζει διαφορικό κόστος, το οποίο υπολογίζει για κάθε νομό με βάση τη μέγιστη τιμή χονδρεμπορικής σε αυτόν, για τουλάχιστον τις προηγούμενες 45 ημέρες. Έτσι, όσο πιο μεγάλο είναι αυτό το διαφορικό κόστος, τόσο πιο μεγάλη προκύπτει και η εύλογη (βλ. δικαιολογούμενη ως ανταγωνιστική) τιμή του καυσίμου στα τοπικά πρατήρια.

Με βάση τα ίδια στελέχη της αγοράς, η προφανής αστοχία οφείλεται στη λανθασμένη υπόθεση ότι στην ακριβότερη τιμή χονδρεμπορικής που παρατηρήθηκε τις τελευταίες 45 ημέρες, είναι δεδομένο πως ενσωματώνεται το μεταφορικό κόστος και τα περιθώρια των επιχειρήσεων που εμπλέκονται στην αλυσίδα τροφοδοσίας.

Ωστόσο, αυτό κάλλιστα μπορεί να μην συμβαίνει, αφού μία υψηλή τιμή μπορεί να οφείλεται σε άλλη αιτία – όπως π.χ. στην έλλειψη ανταγωνισμού στον συγκεκριμένο νομό. Επίσης, καθώς το χρονικό διάστημα των 45 ημερών βρίσκεται μέσα στη θερινή περίοδο, είναι πιθανό στους νομούς με έντονη παραθεριστική κίνηση η κατανάλωση να είναι εποχική, και επομένως η όποια αύξηση να οφείλεται στο ότι οι εταιρείες περιμένουν αυτή την εποχή για να αποσβέσουν τα κόστη τους.

Σε κάθε περίπτωση στη σύσκεψη, οι φορείς της αγοράς τόνισαν ότι είναι λάθος να γίνονται συγκρίσεις με τις τιμές στην Αθήνα, όπου τα μεικτά περιθώρια εταιρειών και πρατηρίων είναι σε μη βιώσιμα επίπεδα, γεγονός που γεννά βάσιμες υπόνοιες ότι οι τιμές επιδοτούνται από την παραβατικότητα.

Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών του υπουργείου ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδης την περασμένη Παρασκευή διαμορφώθηκε στο 1,644 ευρώ το λίτρο. Σε αρκετούς τουριστικούς νομούς όπως στο Ηράκλειο, την Κεφαλονιά, το Λασίθι, το Ρέθυμνο και τα Δωδεκάνησα η τιμή ξεπέρασε το 1,7 ευρώ το λίτρο ενώ στις Κυκλάδες έφτασε το 1,881 ευρώ το λίτρο, με την αμόλυβδη των 100 οκτανίων να φτάνει τα 2,019 ευρώ το λίτρο.

Ωστόσο από τη μέση τιμή του 1,644 ευρώ το 1,0182 ευρώ είναι φόροι και το 1,23 σεντ είναι τέλη, τα 50,3 σεντς είναι η τιμή διυλιστηρίου και τα 11,01 σεντ είναι το περιθώριο εταιρειών, πρατηριούχων και μεταφορέων.