Η Tesla θέλει να συμπεριλάβει την Ελλάδα στις “ηλεκτρικές λεωφόρους” της Ευρώπης, αφού έχει συμπεριλάβει σημαντικό μέρος των ελληνικών εθνικών οδών στα σχέδια της για την εγκατάσταση ταχυφορτιστών (Supercharger) σε μια διαδρομή που ξεκινά από την Πορτογαλία και καταλήγει στην Τουρκία.

Το εάν τελικά η χώρα μας θα αξιοποιήσει την ευκαιρία και θα συμπεριληφθεί πράγματι σε αυτήν την ηλεκτρική διαδρομή θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το εάν η αμερικανική εταιρεία πεισθεί ότι δεν θα συναντήσει γραφειοκρατικά και άλλα εμπόδια επί ελληνικού εδάφους.

1

Γι’ αυτόν τον σκοπό, στελέχη της Tesla βρίσκονται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα και έχουν συναντήσεις με κυβερνητικούς παράγοντες, καθώς και με αρμόδιους φορείς, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και η ∆ΕΗ. Για την εβδομάδα που ξεκίνησε σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση με στελέχη από τον διαχειριστή του συστήματος διανομής ρεύματος (∆Ε∆∆ΗΕ), προκειμένου να διαπιστωθεί ποιες είναι οι τεχνικές προϋποθέσεις για να «σηκώσει» το ελληνικό ηλεκτρικό δίκτυο τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εμφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.

Στην Ευρώπη σήμερα μπορεί ένα αυτοκίνητο της Tesla να κινηθεί με απόλυτη κάλυψη σε διαδρομές, για παράδειγμα, από τη Νάπολη της Ιταλίας μέχρι το Όσλο της Νορβηγίας.

2

Η μεγαλύτερη όμως ενιαία ηλεκτρική λεωφόρος που έχουν σχεδιάσει τα στελέχη της Tesla επί ευρωπαϊκού εδάφους θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη Νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, μέχρι την Αλεξανδρούπολη εντός ελληνικού εδάφους, και θα καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη.

3Διάβασε επίσης

Η Tesla θα καλύψει όλη την Ευρώπη με ταχυφορτιστές μέσα στο 2019

Το ελληνικό τμήμα της διαδρομής θα ξεκινά από το λιμάνι της Πάτρας και ακολουθώντας τη διαδρομή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας θα καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Η συνολική ευρωπαϊκή διαδρομή Πορτογαλία – Τουρκία αριθμεί περί τα 4.800 χιλιόμετρα, στην οποία προβλέπεται να εγκατασταθούν συνολικά 1.500 ταχυφορτιστές, σε περίπου 250 σημεία φόρτισης.

4

Το σύνολο της επένδυσης για τους 1.500 σταθμούς ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδρομή θα φτάσει τα 60 με 70 εκατ. ευρώ, ενώ η ελληνική διαδρομή, εάν τελικά ευοδωθεί, θα κυμανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. ευρώ.

Σήμερα η Tesla διαθέτει 1.804 Supercharger σταθμούς και 15.911 Superchargers σε όλο τον κόσμο.

Από κυβερνητικής πλευράς δηλώνεται ότι υπάρχει κάθε θετική πρόθεση να διευκολυνθεί η επένδυση της Tesla για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι το να συμπεριληφθεί η Ελλάδα σε μια τέτοια διαδρομή έχει τα αυτονόητα οικονομικά πλεονεκτήματα (τουρισμός, εμπόριο κ.ά.). Ο δεύτερος είναι ότι η χώρα μας υποχρεώνεται να ακολουθήσει ένα μεγάλο project ηλεκτροκίνησης και να μπει γρήγορα σε μια κατεύθυνση που είναι επιθυμητή και η οποία αποτελεί επίσης στόχο της ευρωπαϊκής οικονομίας.

5

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο έχει την ευθύνη για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, επιδιώκει να πείσει τα στελέχη της Tesla να δώσουν το πράσινο φως για την ένταξη της ελληνικής διαδρομής στο project.

Ήδη οι συζητήσεις είναι προχωρημένες και έχουμε δώσει πρακτικές λύσεις αλλά και τη διαβεβαίωση ότι θα κινηθούμε γρήγορα και αποφασιστικά,

υπογραμμίζουν κύκλοι του ΥΠΕΝ, σημειώνοντας με νόημα ότι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης είναι από τους βασικούς στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο έχει καταρτίσει και υποβάλει στις Βρυξέλλες η χώρα μας.

Πράγματι, το ΕΣΕΚ έχει θέσει υψηλούς στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, προβλέποντας ότι μέχρι το 2030 το ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται θα είναι ηλεκτρικό.

Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ενέργειας, υπό την ευθύνη της γενικής γραμματέως Αλεξάνδρας Σδούκου, εκπονεί το νέο σχέδιο -οδικό χάρτη-για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30%.

6

Το σχέδιο που αναμένεται να παρουσιαστεί τους επόμενους μήνες θα περιλαμβάνει μια “βεντάλια μέτρων” που θα ξεκινά από μια σειρά τεχνικών θεμάτων, όπως ανάπτυξη δικτύου φορτιστών, ενισχύσεις του δικτύου ηλεκτρισμού, και θα επεκτείνεται σε ζητήματα κινήτρων, αξιοποίησης κοινοτικών πόρων και επιδοτήσεων. Επίσης θα προωθεί και τις αναγκαίες προσαρμογές του ρυθμιστικού πλαισίου. Σήμερα το μερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι μόλις 0,4%.

7

Στελέχη της Tesla, που διαθέτει κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα, στις αρχές του 2019 επισκέφθηκαν την Ελλάδα και συναντήθηκαν με στελέχη του υπουργείου Ενέργειας, προτείνοντας την υλοποίηση πιλοτικού project ενεργειακής αυτονομίας για τα ελληνικά νησιά, με τη χρήση συστημάτων ΑΠΕ και μπαταριών της Tesla. Το σχέδιο αυτό δεν έχει εγκαταλειφθεί, αλλά συνεχίζει να ενδιαφέρει τους Αμερικανούς.