Με κάμερες που θα εντοπίζουν και θα καταγράφουν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), στις οποίες υποπέφτουν οι οδηγοί οχημάτων που κινούνται δίπλα τους θα εξοπλιστούν δημόσια οχήματα με την ολοκλήρωση του έργου που ξεκινά το υπουργείο υποδομών και Μεταφορών στο πλαίσιο της λήψης μέτρων αύξησης της οδικής ασφάλειας και μείωσης των παραβάσεων που σχετίζονται με την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων.

1Τι θα καταγράφουν οι κάμερες

Το σύστημα δε θα καταγράφει μόνο μία ενδεχόμενη παράβαση των ορίων ταχύτητας, αλλά θα είναι σε θέση να εντοπίσει εάν οι επιβάτες φορούν ζώνη ασφαλείας, εάν οι αναβάτες των δικύκλων φορούν κράνος ή εάν οι οδηγοί μιλούν στο κινητό τους τηλέφωνο.

Ακολούθως και μέσω των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος, θα γίνεται ταυτοποίηση του οδηγού, θα βεβαιώνεται η παράβαση και ο ιδιοκτήτης θα παραλαμβάνει την κλήση. Από τα στοιχεία κυκλοφορίας μάλιστα θα είναι άμεσα εμφανές εάν και το όχημα έχει περάσει από έλεγχο σε ΚΤΕΟ καθώς επίσης και εάν είναι ασφαλισμένο. Παράλληλα θα φαίνεται εάν ένα όχημα, το οποίο έχει δηλωθεί σε ακινησία, κυκλοφορεί στο δρόμο.

2Άγνωστο για την ώρα σε ποια οχήματα θα τοποθετηθούν οι κάμερες

Αν και ακόμα δεν έχει αποφασιστεί ποια δημόσια οχήματα θα μπορούν να φέρουν αυτόν τον εξοπλισμό, καθώς το προσεχές διάστημα θα αναζητηθεί ο τεχνικός σύμβουλος που θα καταλήξει στις τεχνικές προδιαγραφές του συστήματος, ένα από τα πιθανότερα σενάρια είναι οι κάμερες αυτές να τοποθετηθούν σε οχήματα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλει, κλπ).

3Ενοποιημένο σύστημα επιβολής κυρώσεων

Το έργο έχει εξασφαλίσει ήδη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και θα αφορά την υλοποίηση ενός καθετοποιημένου συστήματος για την επιβολή κυρώσεων και προστίμων στους παραβάτες και την παρακολούθηση της διαδικασίας μέχρι την ολοκλήρωσή της. Πρόκειται για ένα ενοποιημένο σύστημα με ευφυείς υποδομές, το οποίο θα παρέχει παράλληλα τη δυνατότητα της ψηφιακής ενημέρωσης τόσο των Αρχών όσο και των ίδιων των οδηγών για τους βαθμούς ποινής που έχει συγκεντρώσει στο ΣΕΣΟ, το γνωστό point system.

Παράλληλα με τις κινητές μονάδες ελέγχου, θα αυξηθούν και θα αναβαθμιστούν και τα σταθερά σημεία ελέγχου, τα οποία ωστόσο οι οδηγοί γνωρίζουν με αποτέλεσμα στα συγκεκριμένα σημεία να φροντίζουν να είναι πιο “προσεκτικοί”.

Όπως επεσήμανε κατά τη διάρκεια συζήτησης με τον κλάδο των εκπαιδευτών οδήγησης που διοργάνωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών πριν λίγες ημέρες, ο γενικός γραμματέας μεταφορών του υπουργείου, Γιάννης Ξιφαράς:

Πρόκειται για ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο συναρμοδιότητας αρκετών υπουργείων, το οποίο βρήκε φοβερή ανταπόκριση από την πλευρά της Ευρώπης, που έδειξε να ενδιαφέρεται για την όσο το δυνατόν πιο έγκαιρη ολοκλήρωσή του.

Το εγχείρημα θα προσπαθήσει να γεμίσει το κενό ενός κεντρικού συστήματος διαχείρισης παραβάσεων, το οποίο θα μπορεί “να μεγαλώνει”, ανάλογα με τα δεδομένα που θα προκύπτουν, ενώ για την ολοκλήρωσή του πρέπει να προηγηθούν και νομοθετικές ρυθμίσεις καθώς επίσης και να επιλυθούν ζητήματα συμβατότητα με τους κανόνες του GDPR. Στο κεντρικό σύστημα που θα δημιουργηθεί, θα μπορούν στη συνέχεια να “κουμπώνουν” και επιμέρους έργα των Περιφερειών καθώς θα έχει τη δυνατότητα διαρκούς διεύρυνσης.

Ο σχεδιασμός της αρχιτεκτονικής του συστήματος και ο καθορισμός των προδιαγραφών θα αποτελέσει ένα από τα βασικά αντικείμενα του τεχνικού συμβούλου του έργου καθώς αυτά θα πρέπει να ευθυγραμμίζονται απολύτως με την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Στο πλαίσιο του έργου θα υλοποιηθεί και το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται δεδομένα ατυχημάτων και δυστυχημάτων, στοιχεία κυκλοφορίας, θα τα αναλύει και θα δημοσιοποιεί αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία. Στόχος είναι, βάσει αυτών των αναλύσεων, να ακολουθούν στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε πολλαπλά επίπεδα, από την εκπαίδευση και τις υποδομές έως την ανταπόκριση του συστήματος υγείας.

4Διάβασε ακόμη

Γαλλία: 500.000 οδηγοί πήραν κλήση το 2021 για υπερβολική ταχύτητα από ιδιωτικά αυτοκίνητα με κάμερες

Κι αυτό γιατί έως σήμερα δεν υπάρχει μία πλήρης καταγραφή των στοιχείων ώστε με την απαραίτητη ανάλυση να εξασφαλίζονται στοχευμένες παρεμβάσεις παρά το γεγονός ότι είναι κρίσιμης σημασίας να γνωρίζει η κεντρική διοίκηση εάν σε μία περιοχή προκαλούνται συχνά θανατηφόρα τροχαία, εάν αυτά προκαλούνται από αστοχίες ή επικινδυνότητα των υποδομών, κλπ.

Για το έργο έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027, ενώ οι βασικές αρχές του απορρέουν από την Εθνική Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας, η κατάρτιση της οποίας έγινε από τον τομέα Μεταφορών του ΕΜΠ.

Να σημειωθεί ότι παρά τη σημαντική μείωση των θυμάτων από τροχαία που κατέγραψε η χώρα μας την τελευταία δεκαετία, παραμένει στην 6η θέση από το τέλος στη σχετική κατάταξη με τους νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων να φτάνουν τους 57 το 2021, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος βρίσκεται στους 45, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι περισσότεροι νεκροί την ίδια χρονιά καταγράφηκαν στη Ρουμανία (92 ανά εκατομμύριο κατοίκων), τη Βουλγαρία (81) και τη Λετονία (78).