Με πρόσθετες αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους κινδυνεύει να επιβαρυνθεί το ελληνικό Δημόσιο

Σχετικά άρθρα

Με πρόσθετες αποζημιώσεις στους παραχωρησιούχους κινδυνεύει να επιβαρυνθεί το ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας των καθυστερήσεων στα έργα, οι οποίες προκαλούνται και από τους αργούς χρόνους διεκπεραίωσης των απαλλοτριούμενων εκτάσεων.

Όπως προκύπτει μάλιστα από την πορεία ορισμένων μεγάλων έργων, η Πολιτεία φαίνεται ότι συστηματικά καθυστερεί τις πληρωμές με μερίδα των κατασκευαστικών ομίλων να προχωρεί στις αποζημιώσεις για τις απαλλοτριώσεις αναμένοντας στη συνέχεια τη δική τους πληρωμή από το Δημόσιο προκειμένου να μην παραταθεί περαιτέρω η ολοκλήρωση των έργων.

Εκκρεμούν απαλλοτριώσεις

Το ζήτημα έθιξε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης τόσο στην ομιλία του κατά την παράδοση του νότιου τμήματος του Ε65 όσο και στο περιθώριο της εκδήλωσης.

Μιλώντας στην τελετή των εγκαινίων, ο κ. Περιστέρης μίλησε για απαλλοτριώσεις που εκκρεμούν στο βόρειο τμήμα του Ε65, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή:

Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, παρακάμπτοντας τα συμβατικά μας δικαιώματα, επειδή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Πολλές εκτάσεις τις αποκτήσαμε και τις μισθώσαμε με δικά μας έξοδα για να προχωρήσουμε, όπως κάναμε και στην Ιόνια Οδό. Στην Ιόνια ο δρόμος παραδόθηκε το 2018 και οι απαλλοτριώσεις ολοκληρώθηκαν δικαστικά το 2020.

Να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωση του Ε65 με την παράδοση στην κυκλοφορία και του βόρειου τμήματος που θα συνδέει τον αυτοκινητόδρομο με την Εγνατία Οδό τοποθετείται πλέον εντός του 2026 από το 2025 που προβλεπόταν, δεδομένου και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για παράδοση εντός της προσεχούς διετίας.

Αναφορικά με τις απαλλοτριώσεις, όπως επεσήμανε ο ίδιος στο περιθώριο της εκδήλωσης, δεν εμποδίζουν έως τώρα την παράδοση των έργων “διότι πηγαίναμε και πληρώναμε εμείς τους ιδιοκτήτες για να μπορέσουμε να φτιάξουμε το δρόμο”.

Το Δημόσιο από την πλευρά του φαίνεται να εμφανίζει μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές, οι οποίες κατά περίπτωση ξεπερνούν ακόμα και τον ένα χρόνο από την πιστοποίηση της οφειλής:

Οι πληρωμές καθυστερούν πάρα πολύ. Αργούν χρόνια, όχι μήνες. Σε εμάς συμβαίνει με επίταση επειδή προχωράμε πάρα πολύ γρήγορα τα έργα. Συγκεντρώνονται πολύ μεγάλα ποσά και έχουμε περιπτώσεις που το διάστημα από την ώρα της υποχρέωσης μέχρι την πληρωμή ξεπερνά το έτος,

τόνισε ο κ. Περιστέρης που ερωτηθείς για το μοντέλο λειτουργίας των παραχωρήσεων ανέφερε πως ο τελικός στόχος δεν έχει προσδιοριστεί, αλλά πάντως είναι μία ξεχωριστή οντότητα μέσα στον Όμιλο:

Έχουμε κάνει την εταιρία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραχωρήσεις που θα αποδεχτεί αυτές τις παραχωρήσεις και θα δούμε πως θα εξελιχθεί.

Επί του παρόντος εξετάζονται οικονομικές, τεχνικές και οργανωτικές παράμετροι χωρίς να υπάρχει ακόμα συγκροτημένη κατεύθυνση.

Το “πάγωμα” της σήραγγας Ηλιούπολης απειλεί με ασφυξία την Αθήνα

Ως προς τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι οποίες έχουν μπει στον πάγο και συγκεκριμένα για την κατασκευή της σήραγγας της Ηλιούπολης, η κατασκευή της οποίας θα έδινε μια κυκλοφοριακή ανάσα ειδικά μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης του Ελληνικού, ο κ. Περιστέρης προειδοποίησε για τα χειρότερα:

Το παράξενο δεν είναι αν ανησυχούμε εμείς. Το παράξενο είναι που δεν ανησυχεί κανένας άλλος. Πρέπει να ανησυχούν όλοι οι Αθηναίοι διότι η επίπτωση του Ελληνικού δε θα σταματήσει γύρω γύρω σε μια ακτίνα μικρή γύρω από το Ελληνικό. Θα γίνει ενα ακορντεόν, το οποίο όσο πάει και θα απλώνεται.

Ο ίδιος είπε ότι ούτε για την επέκταση της Κύμης υπάρχει κάτι νεότερο, ενώ αναφορικά με τις πρότυπες προτάσεις, τόνισε πως «ούτε καν έχουν ανοιχτεί οι φάκελοι που έχουμε υποβάλλει».

Υπενθυμίζεται ότι για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχει από κοινού κατατεθεί πρότυπη πρόταση τριων κατασκευαστικών ομίλων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, της ΑΒΑΞ και της ΑΚΤΩΡ. Και μπορεί τα έργα αυτά να βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των Ομίλων, αλλά έως τώρα δεν έχουν υπάρξει επαφές με το αρμόδιο υπουργείο.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πάντως, δεν έχει κρύψει την αβεβαιότητα για το μέλλον των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Αλλωστε όπως επιβεβαιώθηκε και κατά τη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος για τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, το κόστος τους θα ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων το 1,4 δισ. αφορά μόνο τις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές και την αποκατάσταση των σχολείων.

Η επέλαση του Ντάνιελ δεν αφήνει χρηματοδοτικά περιθώρια για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ενώ παράλληλα από το υπουργείο έχουν πολλάκις διαμηνύσει ότι ο θεσμός των πρότυπων προτάσεων θα πρέπει να εξεταστεί με βάση το κοινοτικό δίκαιο.

Κι αυτό διότι τον προσεχή Οκτώβριο λήγει η υφιστάμενη παραχώρηση του χρυσοφόρου οδικού άξονα της Αττικής, ο οποίος έχει γράψει έσοδα ύψους άνω των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ την τελευταία 15ετία.

Η λειτουργίας της Αττικής Οδού θα περάσει στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει συνυποβάλλει την πρότυπη πρόταση των επεκτάσεων:

Έχουμε μια οδό υπό παραχώρηση, την Αττική Οδό. Το πώς θα έρθει οποιαδήποτε επέκταση της Αττικής Οδού να δέσει πάνω σε μία οδό υπό παραχώρηση όπου από τις 8 Οκτωβρίου και μετά περιμένουμε ότι θα υπάρχει ένας άλλος παραχωρησιούχος, ο οποίος θα εκμεταλλεύεται την οδό, είναι ένα ερώτημα που ναι, αυτό έχει να κάνει με τη συμβατότητα προς το κοινοτικό δίκαιο εάν ο ίδιος παραχωρησιούχος είναι και προτείνων στην πρότυπη πρόταση,

είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος πριν λίγο καιρό.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την πλευρά της, πάντως, δηλώνει έτοιμη να αναλάβει τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου με τον κ. Περιστέρη να εκτιμά ότι θα προλάβουν την ημερομηνία του Οκτωβρίου. Στο μεταξύ ο ίδιος επιχείρησε να δώσει τέλος στο σενάριο διεύρυνσης του σχήματος. Ερωτηθείς σχετικά, παραδέχτηκε ότι δέχτηκαν προτάσεις από άλλους διαγωνιζόμενους, χωρίς πάντως να επιβεβαιώσει εάν επρόκειτο για τη Vinci, προσθέτοντας όμως πως:

Δεν έχουμε καμία τέτοια προοπτική. Προς το παρόν δεν έχω κάνει καμία σκέψη να διευρύνω το σχήμα της Αττικής Οδού.

Αντιθέτως για τον ΒΟΑΚ σημείωσε ότι δεδομένου πως έχουν γίνει αρκετές προσφυγές τόσο από ιδιώτες όσο και από δήμους που έχουν αντιρρήσεις “θα δούμε τι χρονικό ορίζοντα θα έχουμε και θα το εξετάσουμε”.

Όσο για τον κίνδυνο απώλειας των 200 εκ. ευρώ χρηματοδότησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ μήκους 157,5 χλμ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας εξαιτίας του χρονικού εκτροχιασμού του, φαίνεται ότι από τα συναρμόδια υπουργεία εξετάζεται ένας σχετικός διακανονισμός που θα δίνει τη δυνατότητα να κατατεθούν τα χρήματα και να θεωρείται ότι έγινε η εκταμίευση.

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Ο Σπύρος Πανόπουλος πουλά σκούπες και φαράσια

Το Chaos μπορεί να περιμένει μιας και ο Σπύρος Πανόπουλος έκανε γνωστό πως βγάζει στην αγορά σκούπες και φαράσια που έχει σχεδιάσει ο ίδιος. Τα...

Οι τιμές του ανανεωμένου Hyundai Bayon

Διαθέσιμο είναι πλέον στην Ελλάδα το ανανεωμένο Hyundai Bayon, με το μικρό crossover να ξεκινά από τις 19.340 ευρώ. Το μοντέλο εξοπλίζεται με τον...

Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα από 1η Μαΐου

Από την Τετάρτη 1 Μαΐου οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν άρση της ακινησίας των οχημάτων τους, πληρώνοντας τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με...