Volkswagen Passat BlueMotion concept

Χθες η Volkswagen παρουσίασε τη Sport έκδοση του Passat, και σήμερα σειρά παίρνει το Passat BlueMotion concept, το εντελώς αντίθετο άκρο αφού σκοπός του είναι η απόλυτη οικονομία καυσίμου.

Θα κάνει το ντεμπούτο του στην έκθεση του Detroit την επόμενη Τρίτη και η γερμανική εταιρία μας δείχνει πόσο οικονομικά μπορούν να είναι τα μη υβριδικά αυτοκίνητα.

Volkswagen Passat BlueMotion concept

Κινητήριο σύνολο είναι ο 1.400άρης TSI βενζινοκινητήρας απόδοσης 150 ίππων και 249 Nm ροπής. Διαθέτει άμεσο ψεκασμό καυσίμου, σύστημα Start/Stop και το σύστημα Active Cylinder Management, που απενεργοποιεί δύο από τους κυλίνδρους του αυτοκινήτου, όταν αυτοί δε χρειάζονται πχ. στις μικρές ταχύτητες. Επίσης, το DSG κιβώτιο έχει ρύθμιση που αποσυμπλέκεται αυτόματα από τον κινητήρα όταν αφήνεις το πόδι σου από το γκάζι, αφήνοντας έτσι το αυτοκίνητο να τσουλάει χωρίς μηχανικές τριβές. Εξαιτίας όλων των παραπάνω η VW ανακοινώνει για το Passat BlueMotion concept μέση κατανάλωση 5,6 λίτρα, νούμερο που φαινομενικά είναι εφικτό να πλησιάσεις.

Volkswagen Passat BlueMotion concept

Κατά τ’άλλα, το Passat είναι βαμμένο σε Reef Blue μπλε μεταλλικό χρώμα, ενώ διαθέτει νέα μάσκα και πίσω αεροτομή. Στο εσωτερικό υπάρχουν δίχρωμες επενδύσεις, μαύρε γυαλιστερές λεπτομέρειες και carbon πινελιές.

[Πηγή: Volkswagen USA]

Δελτίο Τύπου

VOLKSWAGEN PASSAT BLUEMOTION® CONCEPT MAKES GLOBAL DEBUT AT THE NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW

• Class leading* estimated highway fuel economy rating of 42 mpg • Engine is world’s first inline four cylinder with cylinder deactivation • Highly efficient powertrain uses 1.4-liter EA211 TSI® engine and DSG® dual-clutch automatic transmission

Chattanooga/Detroit – The Passat BlueMotion® Concept that is being presented by Volkswagen of America at the 2014 North American International Auto Show in Detroit shows just how fuel-efficient a non-hybrid, gasoline-engined mid-size sedan can be. Based on the current Passat that was developed specifically for North America, the BlueMotion label defines the version that has the best efficiency in the model lineup. In this case, the Passat BlueMotion Concept has a manufacturer estimated highway fuel economy of 42 mpg, best in class among non-hybrid, gasoline-engined mid-size sedans.

The Passat BlueMotion Concept features an all-new version of the Volkswagen 1.4-liter EA211 TSI® engine with direct injection and turbocharging. On top, this Passat also offers Active Cylinder Management (ACT) technology, previously seen on the European Volkswagen Polo and Golf models. ACT deactivates the valvetrain on cylinders two and three for situations when the driver only applies light throttle pressure to maintain specific city speeds. This is the world’s first inline four-cylinder engine with cylinder deactivation.

Another Volkswagen innovation that helps save gas is the coasting function, used also on the Jetta Hybrid. As soon as the driver releases the accelerator pedal, the DSG® transmission decouples the engine, allowing the Passat to roll with the lowest possible mechanical drag from the other moving components.

Additional fuel savings come from the stop/start system, which shuts off the engine when the car comes to a temporary stop. As soon as the driver lifts their foot off the brake, the 1.4-liter four-cylinder engine starts again. All these measures result in a manufacturer estimated highway fuel economy rating of 42 mpg. The Passat BlueMotion Concept also delivers 150 horsepower and 184 lb-ft of torque.

The Concept’s striking Reef Blue Metallic color will be introduced on other Passat models, too. The interior of the Concept also offers two-tone seats that carry blue dividing lines between the darker and lighter leather seating surfaces. The stitching indicates this is a member of the BlueMotion family, which has been rolled out globally since 2006 on many highly fuel-efficient Volkswagen models.