Η ονοματοδοσία ενός καινούριου μοντέλου είναι μεγάλη υπόθεση. Σίγουρα, πρέπει το όνομα να “κεντρίζει” το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού, να έχει αυτό το “κάτι” που να το ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό. Για παράδειγμα, πολλοί κατασκευαστές τίμησαν την ελληνική γλώσσα δίνοντας στα μοντέλα τους ελληνικά ονόματα, άλλοι, πάλι, θέλοντας να κάνουν το “hype” ξεκινώντας από το όνομα, τα έκαναν μαντάρα, Είναι και αυτοί οι κατασκευαστές (βλέπε Peugeot) που απλά “κοτσάρουν” έναν αριθμό,και τελείωσε η υπόθεση.

Ωστόσο, υπάρχουν αυτοκίνητα που είχαν διαφορετικό όνομα πριν την παραγωγή τους και για διάφορους λόγους, η εκάστοτε εταιρεία επέλεξε να το αλλάξει στη συνέχεια. Πάμε να δούμε ποια είναι αυτά τα αυτοκίνητα.

1Alfa Romeo Milano

Tον Μάρτιο του 2010, παρουσιάζεται επίσημα στη Διεθνή Έκθεση της Γενεύης η διάδοχος της Alfa Romeo 147. To όνομα αυτής, Giulietta. Όχι άγνωστο το όνομα στους απανταχού alfisti, καθώς ξύπνησε μνήμες από την υπέροχη Giuletta του 1954 και αυτήν του 1977. Για μήνες ολόκληρους όμως, η κυρία Τζουλιέττα είχε διαφορετικό όνομα και πολύ λίγο πριν την έναρξη της παραγωγής (στο τέλος του 2009) πάρθηκε-λίγο άκομψα- η απόφαση να αλλάξει το όνομα.

Σε spy fotos και videos, όλοι την ξέραμε ως Alfa Romeo Milano.Ωστόσο η μαμά Fiat είχε άλλα πλάνα και η αναδιάρθρωση σε πολλούς τομείς ήταν ήδη προ των πυλών. Οι εργάτες του εργοστασίου της Alfa Romeo στο Μιλάνο, τόπος γέννησης της φίρμας, εναντιώνονταν στο κλείσιμο της γραμμής παραγωγής στην πόλη μετά από 99 χρόνια, αλλά, στο ενδιάμεσο, τα αφεντικά του Gruppo θα την ονόμαζαν “Milano”. Λίγο οξύμωρο ε;

Για να μην υπάρχουν περαιτέρω “παρατράγουδα” και εσωτερικές διαμάχες, η Fiat αποφάσισε να αλλάξει το όνομα της την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου και να αναβάλει τη δημοσίευση επίσημων εικόνων και του ονόματος για τρεις μέρες μετά. Ήδη στα σχέδιά της η διοίκηση για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2010, ήταν η μετάθεση των εναπομείναντων σχεδιαστών και μηχανικών της AR από το Μιλάνο στο Τορίνο εκεί όπου η Fiat πίστευε ότι θα μπορούσε να εξοικονομήσει χρήματα και να αυξήσει την αποδοτικότητα.

Όπως καταλαβαίνεις, ένα μοντέλο με το όνομα “Milano” που στην ουσία, καμία σχέση δεν έχει με την γενέθλια πόλη της εταιρείας, θα ήταν λίγο απρεπές για την ιστορία της. Παρολ’αυτά, η Giulietta-Milano δεν ήταν το μόνο μοντέλο του Gruppo που άλλαξε όνομα κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Και είναι το παρακάτω.

2Fiat Gingo

Νομίζω πολλοί αγάπησαν την πρώτη γενιά του Fiat Panda. Ένα προσιτό αυτοκίνητο πόλης το οποίο έγινε μεγάλη εμπορική επιτυχία για την ιταλική εταιρεία. Το 2003, 23 χρόνια μετά από τη γέννηση του μοντέλου, επιβαλλόταν η αντικατάσταση του ήδη γερασμένου Panda. Με κάτι πιο πρακτικό για τις νέες ανάγκες, εξ’ου και το γεγονός ότι θα ήταν πεντάθυρο και πιο “πολυμορφικό”. Αλλά, όχι με το ίδιο όνομα.

Στη συζήτησή μας έρχεται το όνομα Gingo. To 2003, οι Ιταλοί είχαν παρουσιάσει στη Διεθνή Έκθεση της Γενεύης ένα πρωτότυπο του μετέπειτα Panda με αυτό το όνομα. Και εδώ αρχίζει το γελοίο της υπόθεσης με πρωταγωνίστρια τη Renault.

Την ίδια εποχή, οι Γάλλοι είχαν (και έχουν ακόμη) στην γκάμα τους το Twingo. Τα αφεντικά της Renault κινήθηκαν νομικά (!) εναντίον της Fiat για την χρήση του ονόματος “Gingo” γιατί ηχητικά είναι παρόμοιο με το Twingo και θα μπέρδευε, υποτίθεται, τους υποψήφιους αγοραστές!

Η Fiat, τελικώς, έκανε πίσω, και αποφάσισε να επαναφέρει το εμπορικά πετυχημένο όνομα “Panda” για το νέο μοντέλο της, συνεχίζοντας την ιστορία του.

3Aston Martin Vantage GT3

Πάμε σε hardcore καταστάσεις με τη Βρετανίδα καλλονή που βρέθηκε “κατηγορούμενη”. “GT3” βλέπεις πιο πάνω, ο νους σίγουρα θα πηγαίνει σε κάποιο δημιούργημα του Zuffenhausen, αλλά θα το συναντούσαμε στην περιορισμένη, αυτή, έκδοση της V12 Vantage. H Porsche ισχυρίστηκε ότι χρησιμοποιεί το χαρακτηριστικό “GT3” για τα αυτοκίνητα δρόμου της, ενώ η Aston Martin ισχυρίζεται πως πρόκειται για κατηγορία σε αγώνες και ούτως ή άλλως, χρησιμοποιούνταν πριν λανσάρουν οι Γερμανοί την 996 GT3 το 1999, π.χ. στην Lotus Esprit GT3.

Για να μην σπαταλήσει πόρους, η Aston Martin υποχώρησε λοιπόν και μετονόμασε την Vantage GT3 σε Vantage GT12 και για να υπογραμμίσει την αλλαγή, μετονόμασε και την αγωνιστική Vantage σε Vantage GT12.

4Ferrari Daytona

Ένα όνομα πίσω από μια επιτυχία. Το 1967, η Ferrari έκανε το “1-2-3” στις 24 Ώρες της Daytona και ένα χρόνο μετά στο Παρίσι, θα παρουσιαζόταν στο κοινό το νέο μοντέλο του Cavallino Rampante, η 365 GTB/4. Όπου “365”, βάλε τη χωρητικότητα σε κ.εκ κάθε κιλύνδρου, “GTB” από το “Gran Turismo Berlinetta (μια επαναληψούλα εδώ για τα ακρωνύμια) και το “4” από το πλήθος των εκκεντροφόρων.

Τι σου είναι, όμως, η δύναμη του Τύπου… Άρτι παρουσιασθείσα, οι δημοσιογράφοι έγιναν οι “νονοί” της Ferrari Daytona λόγω της επιτυχίας της ιταλικής εταιρείας στον αγώνα. Το όνομα ήρθε και έδεσε, παραμερίστηκε το επίσημο όνομά της, και παρόλο που η Ferrari δεν το υιοθέτησε ποτέ επίσημα, στη συνείδηση των απανταχού Ferraristi, ήταν και θα είναι η Ferrari Daytona.

5Ford GT40

Έχεις αναρωτηθεί γιατί ο διάδοχος του Ford GT40 δεν είχε το ίδιο όνομα με τον πρόγονο; Ok, θα μου πεις, το νέο μοντέλο δεν ήταν 40 ίντσες ψηλό, όπως ήταν το θρυλικό για να πληροί τους αγωνιστικούς κανονισμούς πίσω στη δεκαετία του ’60, αλλά δεν θα μπορούσε το “Μπλε Οβάλ” να διατηρήσει ως φόρος τιμής το ίδιο όνομα;

Tο 1968, η FIA απαγόρεψε τους κινητήρες 7 λίτρων, αναγκάζοντας τη Ford να αγωνιστεί με πεντάλιτρα κινητήρια σύνολα, που ωστόσο, έφερναν ακόμη νίκες, αλλά η Porsche είχε μπει για τα καλά στο παιχνίδι πλέον με την 917. Μετά από τέσσερις συνεχόμενες νίκες στο Le Mans (1966, 1967, 1968, 1969), ήρθε το τέλος της παντοδυναμίας των GT40 και η Ford κατέβασε το γενικό στο πρόγραμμα του GT4O, τερματίζοντας μια άκρως επιτυχημένη πορεία που ξεκίνησε ως πείσμα να νικήσει τη Ferrari στον φημισμένο αγώνα αντοχής και ύστερα από την αποτυχημένη προσπάθεια εξαγοράς της εταιρείας του γερο-Enzo.

Κλείνοντας το κεφάλαιο “GT40”, η Ford δεν κατάφερε να αγοράσει τα δικαιώματα του εμπορικού σήματος του ονόματός του και το 1985, η Safir Engineering, μια εταιρεία που εξειδικευόταν στην κατασκευή replicas GT40 από το 1981, κατάφερε να αγοράσει το trademark του GT40 και να είναι η νόμιμη κάτοχος του δικαιώματος χρήσης του ονόματος. Μπορεί η συγκεκριμένη εταιρεία να έβαλε λουκέτο το 1999, αλλά τα δικαιώματα χρήσης του trademark μεταφέρθηκαν στην Safir GT40 Spares, μια εταιρεία που πουλούσε ανταλλακτικά για τα γνήσια GT40.

Fast Forward στον Ιανουάριο του 2002 όταν η Ford παρουσίασε στο Dubai το GT4O concept, εορτάζοντας παράλληλα τα 100α γενέθλια της εταιρείας. Έξι εβδομάδες μετά, η Ford ανακοίνωσε την πρόθεσή της να περάσει σε περιορισμένη παραγωγή το συγκεκριμένο πρωτότυπο. Αρχικά, οι συζητήσεις με την Safir GT40 Spares έβαιναν σε καλό σημείο για τη χρήση του ονόματος του GT40. Μέχρι τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, όπου η Ford αποφάσισε τελικώς το μοντέλο να ονομαστεί “GT”, απογοητεύοντας το κοινό. Βέβαια, υπάρχει και μια άλλη εκδοχή της ιστορίας, που ήθελε την Safir GT40 Spares να ζητά υπέρογκα ποσά από την Ford για να κάνει η τελευταία χρήση του ονόματος. Στην προσπάθεια για την εξεύρεση μιας συμβιβαστικής λύσης, η εταιρεία ζήτησε από την Ford το ποσό των 40.000.000 δολαρίων, ένα ποσό, δηλαδή, που θα επιβάρυνε κατά 9.900 δολάρια το κόστος κατασκευής καθενός από τα 4.038 Ford GT40.

6Mitsubishi Stallion

“Χαμένοι στη μετάφραση” θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της ιστορίας της ονοματοδοσίας του Mitsubishi Starion. To 1983, η Mitsubishi έκανε το μπάσιμο στην αμερικανική αγορά και ανάμεσα στα τότε μοντέλα της που θα γνώριζαν οι Αμερικάνοι, ήταν το Stallion.

Έτσι θα λεγόταν το νέο μοντέλο των Ιαπώνων, (επιβήτορας επί το ελληνικότερον), κοντράροντας, τρόπον τινά, το Mustang ως προς το όνομα και τη σημασία του. Επειδή η ιαπωνική γλώσσα δεν έχει το φθόγγο “L”, οι κάτοικοι της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου πρόφεραν το όνομα με “R” ως το πιο κοντινό φθόγγο στο “L”. Πρακτικά, το όνομα “Starion” δεν σημαίνει τίποτε στην αγγλική γλώσσα!

Για να σώσει τα προσχήματα και να δικαιολογήσει την επιλογή του ονόματος “Starion”, η Mitsubishi ανέφερε ότι αυτό το όνομα είναι συνδυασμός των “Star” και “Orion”, μην πείθοντας σχεδόν κανέναν!

7Volvo S4 & F4

Άλλη μια περίπτωση που υπήρξε αντιδικία δύο εταιρειών για το όνομα ενός καινούριου μοντέλου. Η Vovlo ήθελε να δώσει το όνομα S4 στο νέο της μοντέλο (F4 αντίστοιχα στη station wagon έκδοση του μοντέλου). Εδώ, παρενέβη, όπως σωστά κατάλαβες η Audi.

Θέλοντας να μη δημιουργηθεί σύγχυση ανάμεσα τους, η Volvo έκανε πίσω και τελικώς έδωσε τα ονόματα “S40” και “V40” στις δύο αυτές εκδόσεις.

8Porsche 901

Ίσως η πιο διάσημη αλλαγή ονόματος στην ιστορία της αυτοκίνησης. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, η ανάγκη αντικατάστασης της 356 ήταν επιτακτική και το 1964, γεννήθηκε ο θρύλος των sportcars, το αυτοκίνητο με τη λάθος διάταξη κινητήρα, η Porsche 901.

Ώπα, 901 έγραψα. Γιατί; Ένα μηδενικό βλέπεις στη μέση του ονόματος και προφανώς δε μιλάω για κάποιο Peugeot. To Σεπτέμβριο του 1964, κατασκευάστηκαν οι πρώτες 82 Porsche 901 και η γερμανική εταιρεία ήταν έτοιμη να την παρουσιάσει επίσημα στη Διεθνή ‘Εκθεση του Παρισιού ένα μήνα μετά. Η Peugeot, που εν τω μεταξύ είχε κατοχυρώσει το μηδενικό στη μέση του ονόματος με τα τρία ψηφία πολύ πριν την “έμπνευση” της Porsche, έκανε ένσταση για την απόφαση αυτή των Γερμανών.

Η 901 τελικά δεν παρουσιάστηκε ποτέ στο κοινό με αυτό το όνομα, η Porsche το άλλαξε σε “911” και οι 901 που είχαν κατασκευαστεί δεν πωλήθηκαν ποτέ και κατέληξαν σε χέρια συλλεκτών.

Από την άλλη, δεν είδα ποτέ την Peugeot να διαμαρτύρεται στη Ferrari για την 308…

Αυτά από μένα. Περιμένω στα σχόλια αν γνωρίζεις και άλλες τέτοιες αλλαγές ονομάτων!

  • sergio360

    Ε πως να μπερδεψεις μια Ferrari με ενα Peugeot? :-P :-P :-P

  • Renesis1

    Αν θυμάμαι καλά μια αλλαγή ονόματος, ως προς τη χώρα μας τουλάχιστον, έγινε με το Seat Malaga του 1985. https://arabalisozluk.com/gallery/seat-malaga-4.jpg Επειδή το συγκεκριμένο όνομα παραπέμπει στον αγαπημένο “άγιο” όλων των Ελλήνων, οι υπεύθυνοι της Seat στην Ελλάδα αντέδρασαν, λέγοντας ότι θα ήταν επικοινωνιακό λάθος να κυκλοφορήσει το αυτοκίνητο στην χώρα μας με αυτό το όνομα και έτσι κυκλοφόρησε ως Gredos..