Η Νορβηγία είναι η χώρα της Ευρώπης που έχει αγκαλιάσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη και ηγείται στην χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κυρίως λόγω των φορολογικών κινήτρων που δίνει η κυβέρνηση για την αγοράς τους, μέσω των οποίων τα ακριβότερα Tesla πωλούνταν έως και 57.000 δολάρια φθηνότερα.

Ωστόσο η νορβηγική κυβέρνηση ετοιμάζεται να επιβάλει φόρο στα ηλεκτρικά οχήματα, κόντρα στην μέχρι πρότινος φιλική προς το περιβάλλον-πολιτική της. Ο φόρος που έχει ονομαστεί “φόρος Tesla”, καθώς η εταιρεία του Elon Musk είναι η κυρίαρχη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αφορά μία εφάπαξ πληρωμή ανάλογα με το βάρος του εκάστοτε ηλεκτρικού οχήματος (άνω των 2 τόνων).

Αν ληφθεί υπόψη το μεγάλο βάρος των μοντέλων της Tesla, ο φόρος θα διαμορφώνεται ακόμη και στις 70.000 νορβηγικές κορώνες, πάνω δηλαδή από 7.500 ευρώ. Το κίνητρο πίσω από το τέλος είναι ότι τα βαριά ηλεκτρικά οχήματα λαμβάνουν μεγάλο χώρο στους δρόμους.

Το μόνο όφελος από αυτά είναι οι λιγότερες εκπομπές ρύπων, σχολιάζουν οι αναλυτές, σε μία προσπάθεια να εξηγήσουν τη λογική της νορβηγικής κυβέρνησης. Η πρόταση έχει ήδη εξοργίσει το περιβαλλοντικό κίνημα Bellona και τη νορβηγική ένωση EV (Norsk elbilforening).

Ωστόσο, οι γενναιόδωρες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα της Νορβηγίας παραμένουν ανέγγιχτες με βάση την πρόταση, η οποία αποτελεί μέρος του νέου προϋπολογισμού της νορβηγικής κυβέρνησης. Ακόμη και αν επρόκειτο να εφαρμοστεί ο “φόρος Tesla”, τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξακολουθούν να είναι ανταγωνιστικά σε σύγκριση με χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία.

Οι επικριτές λένε ότι θα υπονομεύσει την θέση της χώρας ως πρωτοπόρου στην πορεία για μηδενικές εκπομπές ρύπων από οχήματα. Πρόκειται άλλωστε για μια χώρα στην οποία τον προηγούμενο μήνα οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών Ι.Χ. αντιστοιχούσαν στο 60% του συνόλου, χάρη σε ένα πλέγμα κινήτρων που καλύπτουν από φορολογικές εκπτώσεις έως μειωμένα κόστη για διόδια και πάρκινγκ. Το 2016 το 29% των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη Νορβηγία ήταν ηλεκτρικά μοντέλα, ποσοστό πολλαπλάσιο από την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αυτήν της Ολλανδίας, της οποίας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 6,4%, ενώ η τρίτη, η Σουηδία, είχε ποσοστό 3,4%.

Η Νορβηγία έχει σήμερα τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα ανά κάτοικο (215,6 ανά 10.000 πολίτες) και στοχεύει στο να πωλούνται μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2025. Όπως είναι φυσικό, η διαδικασία άρσης αυτών των κινήτρων προκαλεί τεράστια συζήτηση και ο φόρος που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2018 αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις όταν συζητηθεί στο κοινοβούλιο.