Η Νορβηγία είναι η χώρα της Ευρώπης που έχει αγκαλιάσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη και ηγείται στην χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κυρίως λόγω των φορολογικών κινήτρων που δίνει η κυβέρνηση για την αγοράς τους, μέσω των οποίων τα ακριβότερα Tesla πωλούνταν έως και 57.000 δολάρια φθηνότερα.

Ωστόσο η νορβηγική κυβέρνηση ετοιμάζεται να επιβάλει φόρο στα ηλεκτρικά οχήματα, κόντρα στην μέχρι πρότινος φιλική προς το περιβάλλον-πολιτική της. Ο φόρος που έχει ονομαστεί “φόρος Tesla”, καθώς η εταιρεία του Elon Musk είναι η κυρίαρχη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αφορά μία εφάπαξ πληρωμή ανάλογα με το βάρος του εκάστοτε ηλεκτρικού οχήματος (άνω των 2 τόνων).

Αν ληφθεί υπόψη το μεγάλο βάρος των μοντέλων της Tesla, ο φόρος θα διαμορφώνεται ακόμη και στις 70.000 νορβηγικές κορώνες, πάνω δηλαδή από 7.500 ευρώ. Το κίνητρο πίσω από το τέλος είναι ότι τα βαριά ηλεκτρικά οχήματα λαμβάνουν μεγάλο χώρο στους δρόμους.

Το μόνο όφελος από αυτά είναι οι λιγότερες εκπομπές ρύπων, σχολιάζουν οι αναλυτές, σε μία προσπάθεια να εξηγήσουν τη λογική της νορβηγικής κυβέρνησης. Η πρόταση έχει ήδη εξοργίσει το περιβαλλοντικό κίνημα Bellona και τη νορβηγική ένωση EV (Norsk elbilforening).

Ωστόσο, οι γενναιόδωρες επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα της Νορβηγίας παραμένουν ανέγγιχτες με βάση την πρόταση, η οποία αποτελεί μέρος του νέου προϋπολογισμού της νορβηγικής κυβέρνησης. Ακόμη και αν επρόκειτο να εφαρμοστεί ο “φόρος Tesla”, τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξακολουθούν να είναι ανταγωνιστικά σε σύγκριση με χώρες όπως η Δανία και η Σουηδία.

Οι επικριτές λένε ότι θα υπονομεύσει την θέση της χώρας ως πρωτοπόρου στην πορεία για μηδενικές εκπομπές ρύπων από οχήματα. Πρόκειται άλλωστε για μια χώρα στην οποία τον προηγούμενο μήνα οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών Ι.Χ. αντιστοιχούσαν στο 60% του συνόλου, χάρη σε ένα πλέγμα κινήτρων που καλύπτουν από φορολογικές εκπτώσεις έως μειωμένα κόστη για διόδια και πάρκινγκ. Το 2016 το 29% των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη Νορβηγία ήταν ηλεκτρικά μοντέλα, ποσοστό πολλαπλάσιο από την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αυτήν της Ολλανδίας, της οποίας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 6,4%, ενώ η τρίτη, η Σουηδία, είχε ποσοστό 3,4%.

Η Νορβηγία έχει σήμερα τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα ανά κάτοικο (215,6 ανά 10.000 πολίτες) και στοχεύει στο να πωλούνται μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2025. Όπως είναι φυσικό, η διαδικασία άρσης αυτών των κινήτρων προκαλεί τεράστια συζήτηση και ο φόρος που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2018 αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις όταν συζητηθεί στο κοινοβούλιο.

  • DarkV12Tdi

    Και στη Γερμανία έχει παρόμοιο φόρο για τα Ηλεκτρικά,με το βάρος φορολογούνται. πχ Για ένα Tesla Βάρους 2107 κιλών η 4,647.3 λίμπρων κοστίζει 62 Euro

  • SAMURAI-66

    Μηπως ζηλεψε την φορο-εισπρακτικη τακτικη των ελληνικων κυβερνησεων η νορβηγικη πλευρα και αναζητα τροπο εφαρμογης τους στην παγωμενη χωρα του βορρα?
    Μου θυμιζει την πολιτικη της χωρας μας στα υβριδικα οχηματα οπου ηταν φιλικη η διαθεση της απεναντι τους και στην πορεια οπως καθε τι που κινειται στον δρομο τα ταραξαν στους φορους!

  • Anestis Genk

    Οικολόγοι από τα Λίντλ (οι αντιδρούντες)

  • οσο κακο και να ακουστει……αυτος ο φορος ειναι εν μερη δικαιος για τον ”αθεμιτο” ανταγωνισμο που δεχονταν οι ανταγωνιστες με κινητηρες εσωτερικης καυσης !!!!

    ”Το κίνητρο πίσω από το τέλος είναι ότι τα βαριά ηλεκτρικά οχήματα λαμβάνουν μεγάλο χώρο στους δρόμους.” αν δεν εχουμε χαθει καπου στη μεταφραση…κατι αλλο θα θελουν να πουν…..το βαρος δεν εχει καμια σχεση με τον ογκο…..

    υ.γ νομιζω πως και παλιοτερα κατι τετοιο ειχαν πει πως θα γινει….και ειχαμε δηλωση του Elon…..αλλα δεν ειμαι σιγουρος αν ηταν στη νορβηγια !!

    • Mika

      Σωστα, να πει κανεις πως λογω αυξημενου βαρους κανουν μεγαλυτερη φθορα στους δρομους, να το καταλαβω…Και παλι,ολα σχετικα ειναι….

    • Mika

      Σωστα, να πει κανεις πως λογω αυξημενου βαρους κανουν μεγαλυτερη φθορα στους δρομους, να το καταλαβω…Και παλι,ολα σχετικα ειναι….

    • Mika

      Σωστα, να πει κανεις πως λογω αυξημενου βαρους κανουν μεγαλυτερη φθορα στους δρομους, να το καταλαβω…Και παλι,ολα σχετικα ειναι….

  • Πολύ σωστά και η Γερμανία έχει αντίστοιχο φόρο. Λέγεται πολιτική του “προστατευτισμού”, όταν ναι μεν προωθείς την αυταπάτη της “ελεύθερης αγοράς” αλλά ευνοώντας τα προϊόντα της χώρας σου, αντίθετα με την Ευρωπαϊκή κοινή πολιτική που πουλάς σε όλους. ;)

    • DJ_D

      «Norway has some of the world’s most generous incentives
      for electric vehicle buyers. Electric cars are exempt from value added
      tax (VAT) and purchase tax, which on average in Norway add 50% to the
      cost of a vehicle. They are also exempt from road tolls, tunnel-use
      charges, and ferry charges. And they get free parking, free charging,
      and the freedom to use bus lanes.»

      Μόνο τσιμπούκια δεν τους κάνανε που λέει ο λόγος για να πάρουν ηλεκτρικά αμάξια και κατα τ’άλλα «Λέγεται πολιτική του “προστατευτισμού”» που είπαν να “μειώσουν” κάποιες από τις επιδοτήσεις…

  • Sensei Konstantinos

    Εμπρός στον δρόμο που χάραξε η Ελλάδα !!!

  • ναι αλλά τόσο καιρό είχαν φοροαπαλλαγές