Πριν 2 χρόνια στο σαλόνι του Τοκυο, η Yamaha είχε παρουσιάσει το motobot. Ένα ανδροειδές που ήταν σχεδιασμένο να οδηγάει μοτοσυκλέτα και τι μοτοσυκλέτα, την Yamaha YZF R1M, την ναυαρχίδα των “τριών διαπασών”, που δανείζεται τεχνολογία από την YZR M1 του MotoGP. Το mototbot ήταν τοποθετημένο σε μια κατά τ’άλλα κανονική μοτοσυκλέτα και με αυτό εννοώ πως δεν πρόκειται για μια R1 με τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης. Η ιδέα πίσω από αυτό ήταν πως ένα robot μπορεί να λάβει πολλές παραμέτρους υπόψιν, να τις επεξεργαστεί και να λάβει την βέλτιστη λύση, λίγο πολύ όπως προσπαθούν να κάνουν τα πρώτα robot που ανταγωνίστηκαν τον άνθρωπο, οι σκακιστικές μηχανές.


Ειρήσθω εν παρόδω, οι μοτοσυκλέτες είναι αρκετά ευσταθή οχήματα και μπορεί να τις οδηγήσει και ένα αρκετά απλοϊκό ρομπότ που “δεν νοιώθει”, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι τηλεκατευθυνόμενες μοτοσυκλέτες που δεν έχουν κάποιου είδους γυροσκόπιο και τις στρίβεις τόσο μηχανικά, όσο ένα τηλεκατευθυνόμενο αυτοκινητάκι.

Η περίπτωση του motobot βεβαίως είναι πιο περίπλοκη αλλά επουδενί δεν έχει φτάσει στα ανθρώπινα όρια. Χωρίς να γνωρίζω λεπτομέριες, απ’όσα έχω καταλάβει, το δύσκολο σε ένα τέτοιο εγχείρημα είναι αρχικά η αντίληψη της θέσης στον χώρο και μετά η αποσταθεροποίηση της μοτοσυκλέτας για να στρίψει. Το στρίψιμο μιας μοτοσυκλέτας είναι εκτροπή από την θέση (την όρθια θέση) που ισορροπεί, όπως και το βάδισμα είναι στην ουσία μια μικροπτώση που εμπιστευόμαστε πως δεν θα πάει στραβά. Στην περίπτωση ενός ρομπότ το να προκαλέσει το ίδιο ανισορροπία είναι κάτι που γίνεται με δυσκολία, έτσι δύσκολα θα βρεις δίποδο ρομπότ που να περπατάει φυσιολογικά.

Δύο χρόνια λοιπόν μετά την παρουσίαση του motobot αποφάσισαν να βάλουν κόντρα με τον Valentino Rossi στην πίστα του Thunderhill east course (μια πίστα σαν των Σερρών σε μήκος και χάραξη). Το motobot έχασε κατά κράτος, αλλά αυτό ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο. Πέρα από το promotion, στόχο είχαν να δείξουν πως μελετάνε την ανθρώπινη οδήγηση για να μάθει το motobot. Για την ιστορία ο Rossi γύρισε στο 1:25.740 ενώ το motobot στο 1:57.504! Η διαφορά αυτή σημαίνει πως ο Rossi στον τρίτο γύρο θα έριχνε γύρο στο motobot, αλλά έχοντας σαν οδηγό τους χρόνους στις Σέρρες, ο Rossi μάλλον οδήγησε πολύ χαλαρά αφού θεωρώ πως θα μπορούσε να ρίξει τον χρόνο κάτω από το 1:20, ίσως και κάτω από το 1:15 και το motobot με χρόνο κάτω από 2 λεπτά θα έλεγα πως γυρνάει όσο περίπου γυρνάει κάποιος που έχει πρώτη επαφή με την οδήγηση μοτοσυκλέτας σε πίστα.

Σημαντικό είναι να αναφέρω πως το motobot με σώμα από ανθρακονήματα είναι μόλις 45 κιλά όταν ο Rossi ζυγίζει 67, μια διαφορά 22 κιλών είναι αρκετά σημαντική αν αναλογιστούμε πως η R1 ζυγίζει περίπου 200 κιλά. Επιπλέον το motobot είναι αρκετά πιο αεροδυναμικό. Αυτό που δεν κάνει ακόμη όμως, είναι να έλεγχει το σώμα του. Ο Rossi μετακινεί το σώμα του συνεχώς πάνω στην μοτοσυκλέτα, επιρεάζοντας το κέντρο βάρους πράγμα που του δίνει κάποιο πλεονέκτημα. Η διαφορά των 32 δευτερολέπτων όμως δεν οφείλεται σε αυτό, όπως και οι ενεργητικές αναρτήσεις στην F1 δεν δίναν τέτοιας τάξης μεγέθους πλεονέκτημα. Η σωστή τοποθέτηση του σώματος παίζει ρόλο όταν είσαι κοντά στο όριο και θες να πάρεις το κάτι παραπάνω.

Αν και ίσως με θεωρείς ήδη λουδίτη μετά απ’όσα έχεις διαβάσει από εμένα, οι αμφιβολίες μου για την τεχνητή νοημοσύνη βασίζονται στο ότι δεν έχουμε κατανοήσει και ορίσει τι είναι νοημοσύνη, δεν έχουμε καταφέρει να την μαθηματικοποιήσουμε δηλαδή και στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να προσπαθούμε να “κλείσουμε το σύστημα”, δηλαδή να έχουμε προγραμματίσει κάθε παράμετρο. Αντιθέτως, τα νοήμονα όντα, με τρόπο ανεξήγητο για την ώρα, κατανοούν νέες εμπειρίες αλλά και δημιουργούν νέες.

  • SAMURAI-66

    Νιωθω ευτυχια και σαφως καθησυχασμενος σαν ανθρωπινη υπαρξη που μεχρι σημερα,γιατι ολα θα αλλαξουν πιστευω σε μικρο χρονικο διαστημα και με τοσο βιαιο τροπο που δεν θα το πιστευουμε ποσο μαλλον να το φανταστουμε,οι μηχανες δεν εχουν ξεπερασει την σκεψη και της δυνατοτητες που εχουν οι εν ζωη εξυπνες μορφες στον πλανητη μας οπως εμεις θελουμε να οριοθετειται το διποδο πλασμα που εκπροσωπει η δικη μας μορφη.
    Σε αντιθετη περιπτωση φανταστικες ταινιες του τυπου ισως να αποτελουν εφιαλτη των πλεον μακαβριων ονειρων μας σε ελαχιστη χρονικη περιοδο απο αυτη που σημερα εμεις βιωνουμε.
    Ο doctor σημερα εχει το πανω χερι ευτυχως….πιστευω και στο μελλον να εχει ακριβως την ιδια δυναμη απεναντι στης εξυπνες μηχανες που ερχονται!

  • ThePetrolhead

    Δεν βρισκω λογο υπαρξης τετοιων ρομποτ,εκτος εαν στο μελλον χρησιμοποιηθουν για καταδιωξη εγκληματιων. Αν και εδω περα δεν ειναι αυτο το ζητουμενο. Βλεπετε οσο και να εξελιχθουν τα ρομποτ (και οι αλγοριθμοι τους) δεν προκειται να αντικαταστησουν το ταλεντο-ενστικτο των ανθρωπων, γιατι πολυ απλα το ταλεντο-ενστικτο δεν διδασκεται δεν προγραμματιζεται. Ειναι κατι το αποτελεσμα του οποιου -βλ. χειρισμοι μοτοσυκλετας π.χ.- ειναι πολυ πιο γρηγορο απ το οποιοδηποτε μικροτσιπ. Και εξηγω:το ρομποτ ειπε εκατομμυρια αποφασεις απ τις οποιες πρεπει να διαλεξει μια σε μια δεδομενη χρονικη στιγμη. Και αυτο χρειαζεται υπολογιστικο χρονο. Και ναι, οσο πιο πολυ εξελισσονται τα ρομποτ- βλ.νευρωνες κτλ- τοσο πιο πολυ μειωνεται ο χρονος. Ομως η στιγμαια (αντι)δραση -ειτε αυτη ειναι αποτελεσμα του ασυνειδητου η εμπειριας η και των δυο μαζι-του ανθρωπινου ταλεντου-ενστικτου δεν θα μπορεσει ποτε να αντικασταθει απο τα ρομποτ.
    Και κατι αλλο σαν μοτοστκλετιστης: τετοια πραγματα μονο απο μια μαρκα “ψυχρη” σαν την Yamaha θα περιμενα.

    • giorgos

      αν καταφερουν να βρουν την χρυση τομη στον χειρισμο μπορει σε καποια χρονια να φτιαξουν μοτοσυκλετες που δεν πεφτουν με τιποτα ισως και αυτονομες θεμα χρονου ειναι ολα

  • shaoqing14

    Φοβερη τεχνολογια διαθετει η yamaha που να μπει και στο χωρο των 4τροχων…..
    Θα χρειαστουν πολλα χρονια ωστε ενα ρομποτ να κερδισει τον ιατρο.

  • Vaggos_g

    Motobot και π@π@ριες….

    • εισαι αδικος…..στην πρωτη του προσπαθεια εχει γραψει χρονο πολυ καλυτερο απο καποιον που θα μπει πρωτη φορα πιστα……..δωστου 5 χρονια εξελιξης…και θα δεις που θα ειναι μετα σε σχεη με τον VR46 !!που αυτος ειναι 38+ και οδηγα απο τα 3 του…δηλαδη εχει 35 χρονια εξελιξης !!!

    • giorgos

      πολλα λες 5

    • Vaggos_g

      Το πήρες λίγο στραβά…. Απλά εννοώ ότι είμαι εναντίων αυτού του είδους τεχνολογίας, οτιδήποτε, έχει σχέση με αγώνες πρέπει να έχει και τον ανθρώπινο παράγοντα μέσα

  • xtra

    η φαση θυμιζει κασπαροφ και big blue…
    Ειναι γεγονος οτι ειναι απλα θεμα χρονου να τον ξεπερασει το ρομποτ…απο την αλλη ομως , η εμπνευση , το χαμογελο , το ταλεντο και η διαχρονικοτητα αυτου του τρελου τυπα (καθως και ολες οι ανθρωπινες πλευρες του) ειναι αξεπεραστες…

    HUMAN AFTER ALL

  • ionized

    Συντομα ο ανθρωπος θα ειναι κατωτερη μορφη ζωης και εφυιας υποβιβασμενος απο τα ιδια του τα δημιουργηματα,θα γινουμε θεατες δινοντας εντολες με αποκριση μιλισεκοντ για κατι που αλλοτε ηθελε σελιδες υπολογισμου και χρονο,με αποτελεσμα σιγα σιγα να γινομαστε και πιο βλακες

  • Mika

    Grande Vale……!!

  • Smartass

    Δεν είναι μακριά η εποχή που θα δούμε κάτι σαν το SKYNET από την ταινία Terminator.

  • DarkV12Tdi
  • giorgos

    σε συγκεκριμενα tasks παντα ηταν και θα ειναι καλυτερα τα ρομποτ οτ μονο που χρειαζεται ειναι να περαστουν τα σωστα δεδομενα και αντε πιαστο μετα

  • Sciroccakias

    Οι ενεργές αναρτήσεις στην Μ1 εννοεί ο συγγραφέας λογικά. F1 είναι άλλα “χωράφια”

    • Anestis Genk

      Τι εννοείς; Το 1993 οι χρόνοι στα δοκιμαστικά, του πρώτου από τον τελευταίο ήταν από 4 ως 8 δευτερόλεπτα.

    • Sciroccakias

      Με συγχωρείς, παρερμήνευσα τον γραπτό λόγο. Νόμιζα αναφερόσουν στις αναρτήσεις της Μ1 και έγραψες κατά λάθος F1. Δικό μου λάθος.