Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση “Vehicles in use” του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο μέσος όρος ηλικίας ενός επιβατικού αυτοκινήτου που κινείται στους δρόμους της Ελλάδας είναι τα 13,5 χρόνια, νούμερο πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που ανέρχεται στα 10,7 χρόνια.

1Επιβατικά

Στα επιβατηγά μοντέλα η Ελλάδα εμφανίζει σχετικά καλά αποτελέσματα, κυρίως χάρη στην εκρηκτική άνοδο των πωλήσεων καινούριων Ι.Χ. τη δεκαετία 2000 – 2009, που συνέβαλε στη θεαματική μείωση του μέσου όρου ηλικίας του στόλου. Ωστόσο η δραματική πτώση της συγκεκριμένης αγοράς την τελευταία οκταετία ανέβασε σημαντικά τη μέση ηλικία των Ι.Χ. στην Ελλάδα, η οποία βρισκόταν το 2015 στα 13,5 χρόνια. Εδώ πάντως κατέχει την αρνητική πρωτιά η Πολωνία με 17,2 χρόνια και πίσω της βρίσκεται η Λιθουανία με 16,7 χρόνια.

2Φορτηγά

Στα φορτηγά και στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα η κατάσταση είναι χειρότερη, μιας και η Ελλάδα είναι η ευρωπαϊκή χώρα στην οποία κυκλοφορούν τα πιο ηλικιωμένα φορτηγά και βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών που κυκλοφορούσαν στην πατρίδα μας το 2015 ανερχόταν σε 18,7 χρόνια, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος περιοριζόταν στα 11,7 χρόνια. Δεύτερη στη σχετική λίστα είναι η Πολωνία με 16,7 χρόνια και τρίτη η Εσθονία με 16,3 έτη.

Αντίθετα, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες πρώτης ταχύτητας με ανεπτυγμένες οικονομίες κυκλοφορούν φορτηγά με μονοψήφιες ηλικίες. Τον ηλικιακά νεότερο στόλο βαρέων επαγγελματικών οχημάτων διέθετε το 2015 στην Ευρώπη το Λουξεμβούργο με 6,6 χρόνια, στη δεύτερη θέση βρισκόταν η Γαλλία με 7,5 χρόνια και στην επόμενη η Δανία με 7,7 χρόνια.

3252 επιβατικά στους δρόμους της Ε.Ε

Στα γενικά στοιχεία της έκθεσης βλέπουμε πως ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξήθηκε κατά 4,5% τα τελευταία πέντε χρόνια και από τα 241 εκατομμύρια, έχει φτάσει στα 252. Αν υπολογιστούν τα αυτοκίνητα και των χωρών εκτός Ε.Ε, όπως η Ρωσία και η Νορβηγία, ο στόλος εκτοξεύεται στα 323 εκατομμύρια αυτοκίνητα.

4Επαγγελματικά

Υπάρχουν περισσότερα από 6 εκατομμύρια φορτηγά στους δρόμου της Ε.Ε, με τα 980.201 να βρίσκονται στη Πολωνία, χώρα που έχει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών στην Ε.Ε, με την Ιταλία (918.258) και την Γερμανία (902.718) να ακολουθούν κατά πόδας. Στην Ελλάδα υπάρχουν 86.831 φορτηγά. Κυκλοφορούν 31 εκατομμύρια ελαφριά επαγγελματικά οχήματα, με τα 836.685 να βρίσκονται στην Ελλάδα.

Αρνητική πρωτιά κατέχει εντός της Ευρώπης η Ελλάδα και όσον αφορά τη μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της, η οποία κυμαινόταν το 2015 στα 16,8 έτη. Και εδώ έχουμε στη δεύτερη θέση και πάλι την Πολωνία με 16,0 χρόνια και στην τρίτη την Πορτογαλία με 14,0 χρόνια. Τα νεότερα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κυκλοφορούν στο Λουξεμβούργο, όπου ο μέσος όρος ηλικίας τους βρισκόταν το 2015 στα 6,3 χρόνια, ενώ ακολουθούσαν η Γερμανία με 7,3 χρόνια και η Σουηδία με 8,0 χρόνια.

5Σύνολα

Συνολικά 289.856566 εκατομμύρια οχήματα κινούνται στους δρόμους της Ε.Ε (378.318.038 εκατομμύρια με όλη την Ευρώπη), όταν στην Ελλάδα υπάρχουν 6.199.759 οχήματα.

6Βενζίνη το αγαπημένο καύσιμο

Το 55,7% των επιβατικών αυτοκινήτων φορούν κινητήρες βενζίνης, με το 41,2% να εξοπλίζονται με κινητήρες πετρελαίου, ενώ το 3,1% φορούν κινητήρες με εναλλακτικά καύσιμα. Το 88% των ελαφριών επαγγελματικών κάνουν χρήση κινητήρων πετρελαίου, την ώρα που σχεδόν όλα τα φορτηγά της Ε.Ε (95,5%) φορούν κινητήρες diesel.

7Μ.Ο ανά 1.000 κατοίκους

Ο μέσος όρος επιβατικών αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώπη είναι 406, στην Ε.Ε 494, ενώ στην Ελλάδα το νούμερο αυτό ανέρχεται στα 473 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους. Ο υψηλότερος αριθμός αυτοκινήτων ανά κάτοικο στην Ε.Ε βρίσκεται στο Λουξεμβούργο με 661, ενώ ο μικρότερος στη Ρουμανία με 261.

Στην Ουγγαρία σχεδόν τα μισά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο, την ώρα που στη Γαλλία το 29% των οικογενειών διαθέτει δύο αυτοκίνητα.

Αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας μπορείς να τα διαβάσεις σε αυτό το PDF.

  • Mika

    Eδω ειμαστε, πολυ κοντα στο μεσο ορο!!!!
    Πολυ καλη χρονια το 2004 τελικα!
    :p

  • Gmph fast

    Θέλω να δω σε 5 χρόνια που θα είναι ο μέσος όρος ηλικίας, πάμε για την πρωτιά σε όλες τις κατηγορίες

  • anagnwsths

    Καμία σημασία δεν έχει αυτή η διαφορά. Γαλλία , Γερμανία μετά την 5ετία τα αμάξια είναι χρέπια. Ο Έλληνας είναι μερακλής ακόμα με το αμάξι του. Ο Γερμανός ούτε που ασχολείται. Ο Γάλλος αδιαφορεί όσο κρατάει ρελαντί . Συντήρηση και τρόπος χρήσης κάνουν την διαφορά ακόμα και σε 20ετίας μοντέλα. Αλάτια , λακκούβες, μεγάλα διαστήματα μεταξύ πλυσίματος , πολλοί ιδιοκτήτες ,αρτσουμπαλιά κ.α

    • ο ελληνας ασχολειται γιατι ξερει οτι δεν θα παρει αλλο…….δωσε του τη δυνατοτητα να αλλαζει αμαξι και αυτος καθε 5 χρονια….να δεις ποσο θα τα προσεχει !!!!

    • anagnwsths

      Δεν είναι μόνο αυτό. Ότι και να έχεις ακούσει για τους ξένους , σε ορισμένα θέματα είναι πίσω. Ο μέσος νεαρός Ευρωπαίος ζει σε σπίτια με κοινές κουζίνες και κοινές τουαλέτες. Συγκατοικεί με αγνώστους και τρώει χάμπουργκερ σαν βασικό γεύμα. Ζει σαν αναβαθμιζμένος πρόσφυγας. Έχει ακριβό κινητό , όμορφα ρούχα αλλά σπίτι του ζει και κοιμάται σαν σε καταυλισμό. Η ίδια εικόνα μεταφέρεται στο αυτοκίνητο , με διαλυμένο-λερωμένο εσωτερικό , χτυπημένο-ξεβαθοριασμένο εξωτερικό, πολλά αναμμένα λαμπάκια στο καντράν που για όσο το αμάξι λειτουργεί δεν μπαίνει καν στον κόπο να ελέγξει.
      Μην την ψάχνεις , μακρυά απο τα λαμπερά φώτα των Ευρωπαϊκών πόλεων , την εικόνα χλιδής και τη φιγούρα , υπάρχει πείνα και δυστυχία που ούτε φανταζόμαστε εδώ.

    • δεν διαφωνω σε αυτο…εδω εχει ξενοδοχεια που σου δινουν κοινη τουαλετα ανα 5 δωματια !!!!
      παντως αν εισαι βρωμιαρης…….εισαι βρωμιαρης!!!! απλα πιστευω ειναι αλλο θεμα η αγορα οχηματος !!!

    • Παναγιώτης Κλεάνθης

      Να μου επιτρεψεις να διαφωνήσω σε αυτό που λες ,αν εισαι νυκοκυρης δεν θα καταστρεψεις την εικονα η την αφοσιωση σου για το ποσο μερακλής και συντηρητικος εισαι στο αυτοκινητο σου.Εγω πιστευω ότι και την δυνατοτητα να είχαμε την οικονομικη ανα 5 ετια δεν θα τα αλλαζαμε τοσο ευκολα όπως γινωταν και παλια,ωποτε εμεις οι Ελλήνες εχουμε ένα υπερ ατου παραπανω από κατι άλλες χωρες.

    • διαφωνουμε !!ξερω πολλους που ειναι νοικοκυρηδες…αλλα το αυτοκινητο τους το εχουν παρατημενο..οπως και το αντιθετο βεβαια !!!
      παντως αν ζουσαμε ακομα στην εποχη που πηγαινες στο S/M για ενα πακετο μακαρονια..και εφευγες με 32” TV καινουριο κινητο με συνδεση…10ημερο ταξιδι στην ευρωπη και αυτοκινητο….σιγουρα ταπραματα θα ηταν διαφορετικα !!!!

      τωρα θα μιλησω για μενα…οπως εχω ακουσε πολλους εδω..που θελουν να αλλαξουν αυτοκινητο….απλα δεν μπορουν !!!

  • ad276

    Είμαι ακριβως στο μέσο ορο.

  • Nikolas Karampelas

    Το δικό μου είναι κιόλας 16 χρονών, μέχρι να μπορέσω να το αλλάξω υπολογίζω στο καλύτερο σενάριο να κλείσει τα 20.
    (Στο χειρότερο το παρκάρω μόνιμα γιατί ούτε atos δεν θα μπορώ να συντηρήσω).

  • Smartass

    Η δευτερογενή αγορά ανταλλακτικών πλέον στην Ελλάδα είναι μεγάλη.
    Όποτε είναι φθηνή η συντήρηση. To δικό είναι 9+ χρονών με 44.000χλμ.
    Aλλαξα μόνος μου φέτος τον Ιούνιο: εξωτερικό ιμάντα, φίλτρο + λαδιού + καμπίνας + αέρα, λάδια, παραφλού γνήσιο nissan L248. Με κόστος €86,5.
    Εννοείται δεν πρόκειται να το αλλάξω.

  • Anestis Genk

    Προσωπικά δεν το θεωρώ καλό να αλλάζεις όχημα συχνά. Προτιμώ να έχω κάτι που γουστάρω, να το “παντρεύομαι” και να το έχω “κορώνα στο κεφάλι μου”.
    Και στα αμάξια ισχύει το κάθε πέρσι και καλύτερα. Πέρασαν οι εποχές που γινόταν το αντίθετο. Το λένε και τα βαθιά λαρύγγια που γκρινιάζουν πως οι μανατζαραίοι τα κάνουν όλο και πιο φτηνιάρικα σε κάθε γενιά.

    • a_f_a

      εδω τώρα οι τράπεζες αρχίσαν να διαφημίζουν την αποταμίευση… τι να λέμε τωρα.. έχει γυρίσει το σύμπαν ανάποδα.. στο αμάξι δε θα αλλάξουν οι συνήθειες;

  • gronholm89

    Καλά εντάξει!!! Ποιος δεν θέλει να εχει την δυνατότητα να αλλάζει αυτοκίνητο κάθε 5-6 χρόνια; Ποιος δεν θέλει να εχει ενα πιο γρήγορο, πιο σύγχρονο, πιο ασφαλές πιο καινούργιο ρε παιδι μου αμάξι; Και αντε πες μερικοί έχουν κ@υλα με το “παλιό” τους, ενα δεύτερο θα τους χαλαγε; Οχι βέβαια! Οποτε τα υπόλοιπα τα ακούω βερεσε!!!

  • Sensei Konstantinos

    Αντε και συντομα θα έχουμε τον πιο γερασμένο στόλο αυτοκινητων στην Ευρώπη !! Νιώθω περήφανος για την ανάπτυξη !!! :P

  • Θα ανεβούμε στη 1η θέση οσονούπω!!!!!