Η μείωση στη ζήτηση των πετρελαιοκινητήρων σε όλη την Ευρώπη συνέβαλε στην αύξηση στο μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 το 2017, την πρώτη αύξηση μέσα σε 10 χρόνια. Αυτό συνέβη λόγω της μείωσης στις ταξινομήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων , την ώρα που οι βενζινοκινητήρες – οι οποίοι εκπέμπουν περισσότερους ρύπους CO2 – σημείωναν αύξηση.

Παράλληλα με τη μείωση των πετρελαιοκίνητων, η σημαντική αύξηση του όγκου ταξινομήσεων του τομέα των SUV συνέβαλε επίσης στην αύξηση των μέσων όρων εκπομπής ρύπων CO2, με τον τομέα να καταγράφει μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 της τάξης των 133 γρ/χλμ το 2017 – κατά πολύ υψηλότερο από το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων σε όλους τους τομείς.

Η μελέτη, η οποία έγινε από τη Jato Dynamics, κάλυψε 23 ευρωπαϊκές αγορές και ανακάλυψε ότι ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 αυξήθηκε κατά 0,3 γρ/χλμ το 2017 – καταλήγοντας στα 118,1 γρ/χλμ.

1Βενζίνη Vs πετρέλαιο

Τα στοιχεία για το 2017 δείχνουν ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα που ταξινομήθηκαν είχαν κατά μέσο όρο εκπομπές ρύπων CO2 της τάξης των 117,9 γρ/χλμ, σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα, τα οποία είχαν μέσο όρο 123,4 γρ/χλμ – μια διαφορά των of 5,5 γρ/χλμ. Παρομοίως, η μέση ιπποδύναμη των πετρελαιοκίνητων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ήταν 142 άλογα, με 117,9 γρ/χλμ εκπομπές ρύπων CO2. Η μέση ιπποδύναμη των βενζινοκίνητων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ήταν 123 άλογα, με 123,4 γρ/χλμ εκπομπές ρύπων – κάτι που υποδεικνύει ότι οι καταναλωτές που βάζουν σε προτεραιότητα την ιπποδύναμη και τη ροπή προτιμούν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα.

2Πτώση πωλήσεων των diesel μοντέλων

Με αυξημένη αρνητική αντίληψη του κοινού προς τους πετρελαιοκινητήρες, σε συνδυασμό με τις αυξημένες κυβερνητικές ρυθμίσεις και τους εξονυχιστικούς ελέγχους των τύπων καυσίμων, ο όγκος των ταξινομήσεων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σημείωσε πτώση κατά 7,9% στα 6,77 εκατομμύρια μονάδες το 2017. Με τη σειρά τους τα πετρελαιοκίνητα οχήματα αντιπροσώπευαν μόλις το 43,8% των συνολικών ταξινομήσεων το 2017, γεγονός που τα φέρνει 11,1 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το υψηλότερο ποσοστό που είχαν σημειώσει στο 2011 και το χαμηλότερο μερίδιο αγοράς του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου από το 2003, όταν τα πετρελαιοκίνητα αντιπροσώπευαν το 43,4% των συνολικών ταξινομήσεων.

3Αύξηση πωλήσεων στα βενζινοκίνητα μοντέλα

Ενώ η ζήτηση για πετρελαιοκίνητα μειώθηκε το 2017, οι ταξινομήσεις των βενζινοκίνητων οχημάτων αυξήθηκαν κατά 10,9% – το υψηλότερο ποσοστό από το 2003. Αυτό έκανε το μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων οχημάτων να αυξηθεί κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, από 47% σε 50% ανάμεσα στο 2016 και το 2017.

Καθώς η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα συνεχίζει να παρουσιάζει πτώση, οι καταναλωτές θα στρέφονται όλο και περισσότερο στα βενζινοκίνητα και αυτοί που αναζητούν μεγαλύτερη ιπποδύναμη και ροπή θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο περισσότερους ρύπους CO2 απ’ ότι αν χρησιμοποιούσαν πετρέλαιο. Κάτι τέτοιο πιθανόν να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 κατά μέσο όρο στο μέλλον.

4Φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα

Τα Οχήματα-Εναλλακτικού-Καυσίμου (AFVs) παρουσίασαν μικρή αύξηση σε όγκο ταξινομήσεων. Παρ’ όλη τη φθίνουσα δημοτικότητα των πετρελαιοκινητήρων, σημείωσαν αύξηση του μεριδίου αγοράς τους από 3% το 2016 σε 5% το 2017. Τα Πλήρως-Ηλεκτρικά-Οχήματα (BEVs) σημείωσαν ισχνή αύξηση επίσης. Αυτό μπορεί να συμβαίνει λόγω του σκεπτικισμού των καταναλωτών για τη γκάμα των μπαταριών των BEVs και τον αριθμό των διαθέσιμων προς το παρόν σημείων φόρτισης στο οδικό δίκτυο. Σε αντίθεση, το μερίδιο αγοράς των υβριδικών οχημάτων παρουσίασε αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα.

5SUVs, η κυριαρχία τους φέρνει περισσότερες εκπομπές

Η ζήτηση για τα SUV διατήρησε τις αυξητικές της τάσεις και το 2017 – αλλά παρά την είσοδο μικρότερων SUVs στην αγορά και την υιοθέτηση υβριδικών λύσεων, οι οποίες βοήθησαν στη μείωση των μέσων εκπομπών ρύπων CO2 του τομέα από 134,9 γρ/χλμ το 2016 σε 133& γρ/χλμ το 2017, τα SUV συνέβαλαν στη συνολική αύξηση των μέσων εκπομπών ρύπων CO2 στην Ευρώπη. Αυτό συνέβη επειδή εξέπεμπαν κατά μέσο όρο πολύ υψηλότερες εκπομπές ρύπων από το μέσο όρο των καινούργιων αυτοκινήτων στα 118,1 γρ/χλμ το 2017.

Η μετακίνηση στον τύπο καυσίμου από πετρέλαιο σε βενζίνη – σε συνδυασμό με την αύξηση στις ταξινομήσεις του τομέα των SUV – είναι ζωτικής σημασίας στην κατανόηση της μεταβολής των εκπομπών ρύπων CO2.

6Χώρες

Ο συσχετισμός μεταξύ της πτώσης στη ζήτηση των πετρελαιοκινητήρων και την αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 ήταν περισσότερο εμφανής στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης. Η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα παρουσίασε διψήφια πτώση σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ στη Γαλλία και την Ισπανία παρουσίασε πτώση κατά 5,4% και 8,1% αντίστοιχα. Σαν αποτέλεσμα, οι κατά μέσο όρο εκπομπές ρύπων CO2 παρουσίασαν αύξηση σε όλες αυτές τις αγορές. Οι νέες κανονιστικές ρυθμίσεις (WLTP, RDE), σε συνδυασμό με τα υψηλότερα κόστη των Κατασκευαστών για πιο καθαρούς πετρελαιοκινητήρες, συνέβαλαν στην αύξηση της μειωμένης ζήτησης πετρελαιοκινητήρων και ακολούθως στην αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2.

Η χώρα με τις μικρότερες εκπομπές ήταν η Νορβηγία με μόλις 83,6 γρ/χλμ, μια χώρα που έχει αγαπήσει όσο καμία τα ηλεκτρικά οχήματα, με τις κρατικές επιχορηγήσεις και εκπτώσεις να συμβάλλουν σε αυτό. Η Ελλάδα βρίσκεται στη 4η θέση στην Ευρώπη με τις μικρότερες εκπομπές CO2 με 108,6 γρ/χλμ, ενώ στη τελευταία θέση βρίσκεται η Ελβετία με μέσο όρο εκπομπών CO2 τα 133,2 γρ/χλμ.

7Αυτοκινητοβιομηχανίες

Σε επίπεδο μαρκών, η Peugeot, η οποία ήταν πρώτη το 2016, έπεσε στη δεύτερη θέση αφού ο μέσος όρος των εκπομπών ρύπων της αυξήθηκε κατά 2,7 γρ/χλμ, στα 104,5 γρ/χλμ το 2017. Αυτό συνέβη κυρίως λόγω της αυξημένης παρουσίας στον τομέα των SUV, κυρίως με το επιτυχημένο 3008, το οποίο σημείωσε μεγάλο όγκο ταξινομήσεων. Η Toyota έγινε η καθαρότερη μάρκα στην Ευρώπη ανάμεσα στις 20 μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις, με τις εκπομπές ρύπων να πέφτουν κατά 2,7 γρ/χλμ στα 101,2 γρ/χλμ. Αυτό μπορεί να αποδοθεί στην αυξημένη ζήτηση για τα υβριδικά της μοντέλα, τα οποία αντιπροσώπευαν τις μισές ταξινομήσεις της μάρκας, με τα βενζινοκίνητα (42%) και τα πετρελαιοκίνητα (7,5%) οχήματα να συμπληρώνουν τις υπόλοιπες ταξινομήσεις.

Αυτή η ευρεία αποδοχή των υβριδικών οχημάτων της Toyota, καθώς και η ποικιλία κινητήρων της μάρκας, υποδηλώνει ότι τα πλήρως υβριδικά οχήματα μπορεί να είναι η καλύτερη εναλλακτική λύση στα πετρελαιοκίνητα οχήματα βραχυπρόθεσμα, επειδή οι εκπομπές CO2 είναι χαμηλότερες, ενώ η πρόσθετη ροπή και ισχύς που παράγονται από τους ηλεκτροκινητήρες όταν συνδυάζονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης ανταποκρίνονται στην καταναλωτική ζήτηση σε λογικές τιμές για τους καταναλωτές.

8Στόχος τα 95 γρ/χλμ το 2021

Παρά την πτώση του μεριδίου αγοράς των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα απέτυχαν να καλύψουν το κενό. Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να προσπαθεί να μειώσει το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 για τα καινούργια αυτοκίνητα σε 95 γρ/χλμ έως το 2021, αν δεν αυξηθεί ραγδαία η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα σύντομα, τέτοιοι στόχοι θα μπορούσαν να καταστούν πολύ δύσκολοι.

Τα υβριδικά οχήματα θα μπορούσαν, επομένως, να είναι η καλύτερη εναλλακτική βραχυπρόθεσμα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, μειώνοντας το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 ενώ παράλληλα ανταποκρίνονται στην καταναλωτική ζήτηση – βοηθώντας τον κλάδο να φτάσει τους στόχους εκπομπών ρύπων CO2 των 95 γρ/χλμ έως το 2021.

  • gv

    ε ας ανεβει λιγο δε πειραζει..
    το διοξειδιο μεσα στις πολεις δε σκοτωνει..
    τα οξειδια του αζωτου που πετανε τα ντιζελ μεσα στις πολεις σκοτωνουν..

  • Anestis Genk

    Το CO2 είναι το “φαγητό” της χλωρίδας.
    Δεν ξέρω πως μετράνε τις εκπομπές, υποθέτω θα έπρεπε να μετράνε πόσο καύσιμο καταναλώθηκε στα πρατήρια.
    Πάντως είμαστε πολύ ευρωπαίοι και πράσινοι, έχει αποτέλεσμα να ποινικοποιείς τα κυβικά, άλογα, κατανάλωση και γενικώς τα καλά αμάξια και κατ’επέκταση την αυτοκίνηση, όπως γίνεται παραδοσιακά στην Ελλάδα, σκληρό αλλά δουλεύει.

  • Nikolaos Charisoglou

    Hybrid my friends