Ο Gordon Murray, ο άνθρωπος που σχεδίασε την θρυλική McLaren F1 πριν σχεδόν 29 χρόνια, είναι έτοιμος να ταράξει και πάλι τα “νερά” της hypercar κατηγορίας. To Νοέμβριο του 2017 ανακοίνωσε την ίδρυση της δικής του αυτοκινητοβιομηχανίας, της Gordon Murray Automotive, και σήμερα ο Νοτιοαφρικανός παρουσίασε με κάθε επισημότητα το hypercar του, το οποίο ονομάζεται T.50.

1Όνομα

Ως το 50στό ξεχωριστό σχέδιο του καθηγητή Gordon Murray, CBE, το T.50 γιορτάζει επίσης την 50χρονη καριέρα του Murray στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας και των αγώνων.

2Προσέγγιση

Σύμφωνα με τον Murray, το μοντέλο αντλεί έμπνευση “από την αγνότητα και την απλότητα” της McLaren F1, μιας και κανένα μοντέλο από τότε δεν έχει καταφέρει να γίνει ο πραγματικός διάδοχός της. Παράλληλα, ο Murray υπόσχεται ότι το T.50 είναι το πιο αγνό, ελαφρύ και το πιο επικεντρωμένο στον οδηγό supercar που κατασκευάστηκε ποτέ, έχοντας βελτιώσει την McLaren F1 με κάθε δυνατό τρόπο.

3Σχεδίαση

Αν και αυτό είναι λίγο υποκειμενικό, το T.50 θα έλεγα ότι μοιάζει με τον καρπό του έρωτα της McLaren F1 με την Porsche 918 Spyder. Τούτου λεχθέντος, και ξεκινώντας από το εμπρός μέρος, η μύτη είναι αρκετά σφηνοειδής, με τα LED φωτιστικά σώματα να είναι εμπνευσμένα από την F1.

Παρότι η βρετανική εταιρία υπόσχεται πως το supercar της είναι ξεχωριστό, τόσο από πλευράς σχεδιασμού, όσο και από πλευράς επιδόσεων, όσο ήταν η McLaren F1 όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, ωστόσο δε διαθέτει το wow factor που θα περίμενε κάποιος.

4

Το T.50 θα μπορούσες να πεις ότι αποτελεί την σύγχρονη εκδοχή της F1 και διαθέτει επίσης διπλά παράθυρα στις πόρτες του, όπως ακριβώς η F1. Οι διεδρικές πόρτες και τα καλύμματα κινητήρα ανοίγουν προς τα πάνω. Ο σχεδιασμός των θυρών τονίζεται από την γυάλινη οροφή τους, αλλά το πιο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό στοιχείο της σχεδίασης είναι ο αεραγωγός οροφής, που τροφοδοτεί αέρα τον V12 κινητήρα.

5

Το αυτοκίνητο πατάει σε σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών εμπρός (7,8 κιλά βάρος η μια) και 20 ιντσών πίσω (9,1 κιλά βάρος η μια), με ελαστικά Michelin Pilot Sport 4 S, διαστάσεων 235/35 εμπρός και 295/30. Τα συγκεκριμένα ελαστικά επιλέχτηκαν από τον Murray για να αποφευχθεί η δαπανηρή αντικατάσταση των κατά παραγγελία ελαστικών, που φοράνε τα άλλα hypercars, τα οποία είναι σχεδιασμένα κυρίως για χρήση στην πίστα. Επιπλέον, τα συγκεκριμένα ελαστικά της Michelin είναι μια άλλη κίνηση εξοικονόμησης βάρους, καθώς είναι πολύ μικρότερα και στενότερα από τα ελαστικά ενός τυπικού supercar, λόγω του μειωμένου βάρους του T. 50.

6

Στο πίσω μέρος βλέπουμε τον μεγάλο διαχύτη και τα τρισδιάστατα πίσω φώτα, αλλά και τον ανεμιστήρα με διάμετρο 400 χλστ., εμπνευσμένο από το μονοθέσιο της Brabham BT46B Fan Car, του Murray για την Formula 1.

7Προγράμματα αεροδυναμικής

Υπάρχουν επίσης έξι λειτουργίες για την ενεργή αεροδυναμική του T.50, το Auto, το High Downforce, το Streamline, το Braking, το Test και το V-Max Boost.

8Αεροδυναμική

Η αεροδυναμική του T.50 είναι εμπνευσμένη από την McLaren F1 και διαθέτει ένα καινοτόμο σύστημα διαχείρισης ροής αέρα στο κάτω μέρος του οχήματος, καθώς και έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ανεμιστήρα 400 mm στο πίσω μέρος, ο οποίος επίσης βοηθάει στην ροή του αέρα στο κάτω μέρους του οχήματος. Σύμφωνα με τον Murray, το Τ.50 έχει την πιο προηγμένη αεροδυναμική αυτοκινήτου που μπορεί να κινηθεί νόμιμα σε δημόσιους δρόμους.

Ο ανεμιστήρας βοηθά στη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης κατά 12,5%, ενώ προσθέτει 50 άλογα από την ενσωματωμένη γεννήτρια 48 volt του αυτοκινήτου, όταν είναι ενεργοποιημένη η πιο ακραία αεροδυναμική ρύθμιση (V-Max Boost). Τότε, το T.50 προσαρμόζεται για την βελτιστοποίηση της απόλυτης απόδοσης, με το αυτοκίνητο να συνδυάζει τεχνολογία slipstream και ram air, και η αναλογία ίππων ανά κιλό αγγίζει τον εκπληκτικό αριθμό 700.

9Κινητήρας

10

Σύμφωνα με τον Murray, ο κινητήρας συμβάλλει τουλάχιστον το 50% της εξαιρετικής οδηγικής εμπειρίας που προσφέρει σε έναν οδηγό το T.50, και δηλώνει με υπερηφάνεια “No turbos, no hybrid”.

Η μονάδα εξελίχθηκε από λευκό χαρτί σε συνεργασία με την Cosworth, και είναι ο κινητήρας με τον υψηλότερο ρυθμό περιστροφής, την ταχύτερη απόκριση, την μεγαλύτερη ειδική ισχύ και ο πιο ελαφρύς V12 ατμοσφαιρικός κινητήρας που έχει μπει σε αυτοκίνητο δρόμου.

Δεν είναι, όμως, μόνο το πολύ υψηλό όριο περιστροφής που εντυπωσιάζει, αλλά και η ευστροφία του, καθώς η GMA αναφέρει ότι από το ρελαντί έως τον “κόφτη” χρειάζεται μόλις 0,3 δευτ.

11

Ο κινητήρας συνδυάζει την τεράστια εμπειρία των Cosworth και Murray για να γίνει ο πιο ελκυστικός, ο πιο χαρακτηριστικός και ο πιο επικεντρωμένος στον οδηγό V12 κινητήρας που έχει παραχθεί ποτέ. Η εταιρία ήθελε να διατηρηθεί η χωρητικότητα του κινητήρα όσο το δυνατόν μικρότερη και η αρχική έμπνευση για τον κινητήρα προήλθε από το 3,3-λίτρων V12 που κινεί την θρυλική Ferrari 250 GTO, ήτοι κινητήρας με μικρή χωρητικότητα, με χαρακτήρα και αρκετά δυνατός.

Η χωρητικότητα του είναι 3.994 κ.εκ., και αποδίδει 663 άλογα στις 11.500 σ.α.λ. με την ροπή να φτάνει τα 467 Nm στις 9.000 σ.α.λ. Ωστόσο, το 71% της ροπής είναι διαθέσιμο από τις μόλις 2.500 σ.α.λ., κάτι που εξασφαλίζει την απαραίτητη “οδηγησιμότητα” σε καθημερινή χρήση. Η σχέση συμπίεσης είναι στο 14,0:1, οι δύο σειρές των κυλίνδρων σχηματίζουν γωνία 65 μοιρών, με τη διάμετρο των κυλίνδρων να είναι 81,5 χλστ. και η διαδρομή τους στα 63,8 χλστ., γι’αυτό και ο κόφτης στροφών αγγίζει τις 12.100 σ.α.λ.. Αυτό, τον καθιστά τον κινητήρα με το υψηλότερο όριο περιστροφής που χρησιμοποιήθηκε ποτέ σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής.

12

Η ειδική ισχύς του ανέρχεται σε 166 άλογα ανά λίτρο, που τον καθιστά τον ατμοσφαιρικό κινητήρα με την μεγαλύτερη απόδοση, ανεξαρτήτως κυβισμού. Για να επιτευχθεί το χαμηλότερο δυνατό βάρος, το μπλοκ και η κεφαλή του κινητήρα του T.50 είναι κατασκευασμένο από κράμα αλουμινίου υψηλής αντοχής, ο στροφαλοφόρος άξονας είναι κατασκευασμένος από χάλυβα και ζυγίζει μόνο 13 κιλά, ενώ οι μπιέλες και οι βαλβίδες είναι κατασκευασμένες από τιτάνιο, όπως και το “καβούκι” του συμπλέκτη. Έτσι, συνολικά το βάρος του κινητήρα είναι μόλις 178 κιλά.

Το νούμερο αυτό τον καθιστά ως τον πιο ελαφρύ V12 κινητήρα που έχει κατασκευαστεί ποτέ για αυτοκίνητο παραγωγής, καθώς ζυγίζει 62 κιλά λιγότερα από τον S70/2 V12 της BMW, που φορούσε η McLaren F1, και απέδιδε τα ίδια άλογα.

Τέλος, η εξάτμιση του αυτοκινήτου είναι κατασκευασμένη από inconel και τιτάνιο, με την εταιρία να μην ανακοινώνει τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, ούτε την τελική του ταχύτητα, καθώς η Gordon Murray Automotive τονίζει ότι δεν θέλουν να “κυνηγήσουν” τέτοια νούμερα.

13Κιβώτιο

14

Ο κινητήρας συνεργάζεται αποκλειστικά με ένα bespoke μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων της Xtrac, το οποίο ζυγίζει 80,5 κιλά, και στέλνει την κίνηση στους πίσω τροχούς, με την GMA να αναφέρει ότι θα χαρίζει ανόθευτη εμπειρία στον οδηγό. Οι πέντε σχέσεις του είναι αρκετά κοντές, με στόχο την απόλυτη επιτάχυνση, ενώ η έκτη είναι μακριά, κατάλληλη για cruising και κίνηση στον αυτοκινητόδρομο.

15Βάρος μικρότερο από ένα MX-5

Tο βάρος του Τ.50 είναι μόλις 986 κιλά, όταν ο μέσος όρος των σημερινών supercars είναι κοντά στα 1.430 κιλά, ήτοι 40% βαρύτερα. Το T.50 βασίζεται σε monocoque carbon πλαίσιο, όπου μαζί με το πλήρως carbon αμάξωμα συνολικά ζυγίζουν 150 κιλά.

16

Η προσοχή στη λεπτομέρεια και ότι καμία εξοικονόμηση βάρους δεν θεωρείται ασήμαντη, φαίνεται στο ότι η “πενταλιέρα” είναι 300 γρ. ελαφρύτερη από αυτήν των μονοθέσιων της F1, ενώ το παρμπρίζ είναι 28% πιο λεπτό από τα συνηθισμένο, αλλά παραμένει ένα ισχυρό δομικό στοιχείο.

17Διαστάσεις

18

Οι διαστάσεις του αυτοκινήτου είναι αρκετά συμπαγείς, με τον όγκο του να είναι μικρότερος από αυτόν την Porsche 911. Η καμπίνα μπορεί να φιλοξενήσει τρεις ενήλικες, με τον οδηγό να κάθεται στο κέντρο, και τους άλλους δύο επιβάτες δεξιά και αριστερά πίσω του, όπως ακριβώς και στην McLaren F1. To βάρος του καθίσματος του οδηγού είναι μικρότερο από 7 κιλά, ενώ των άλλων δύο κάτω από 3 κιλά.

Το μήκος του T.50 αγγίζει τα 4.349 χλστ., το πλάτος τα 1.850 χλστ., το ύψος τα 1.152 χλστ., ενώ το μεταξόνιο ανέρχεται σε 2.700 χλστ., και η αναλογία βάρους είναι 50:50. Ο Βρετανός αναφέρει ότι ένα βαρύ αυτοκίνητο δεν μπορεί ποτέ να προσφέρει τις δυναμικές ιδιότητες ενός ελαφρύτερου αυτοκινήτου, ακόμη και αν αυτό έχει την ίδια αναλογία κιλών ανά ίππο. Παρότι σήμερα είναι δυνατό τα βαριά supercars να “καμουφλάρουν” τα δυναμικά τους χαρακτηριστικά με τη τοποθέτηση πολύπλοκης ενεργής ανάρτησης και εξελιγμένων ηλεκτρονικών, η ευελιξία, η απόκριση και η ανταμοιβή του οδηγού μέσα σε ένα ελαφρύ όχημα είναι κάτι που δεν μπορούν ποτέ να πλησιάσουν.

19Πέδηση

Το σύστημα πέδησης είναι της Brembo και αποτελείται από carbon-κεραμικούς δίσκους 370 χλστ. με εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός, και τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός, με δίσκους 340 χλστ., ίδιου υλικού. Σύμφωνα με την εταιρία, με ενεργοποιημένο το Braking Mode, ο ανεμιστήρας στο πίσω μέρος αυξάνει την κάθετη δύναμη κατά 100%, και μειώνεται η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος κατά 10 μέτρα, από τα 250 χλμ/ώρα.

20Εσωτερικό

21

Όπως και στην F1, το T.50 έχει ένα κεντρικό κάθισμα οδηγού που πλαισιώνεται από ένα κάθισμα για δύο συνεπιβάτες σε κάθε πλευρά. Με αυτήν την διάταξη, το αυτοκίνητο δεν διαθέτει μια παραδοσιακή κεντρική κονσόλα, και αντ’αυτού υπάρχει ένας “πλωτός” βραχίονας στα δεξιά του καθίσματος του οδηγού, που εκεί υπάρχει ο επιλογέας ταχυτήτων από τιτάνιο, και οι διακόπτες του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.

22

Το μοντέλο διαθέτει επίσης κεντρικό πίνακα οργάνων με μεγάλο αναλογικό ταχύμετρο που πλαισιώνεται από δύο ψηφιακές οθόνες. Βίσκεται πίσω από το carbon τιμόνι και περιβάλλεται από αλουμινένιους περιστροφικούς διακόπτες.

Το Τ.50 φέρει κάμερες αντί για εξωτερικούς καθρέφτες, και έτσι στο εσωτερικό υπάρχουν οι αντίστοιχες οθόνες. Τέλος, το μοντέλο διαθέτει σύστημα ήχου με 10 ηχεία και συμβατότητα με Android Auto και Apple CarPlay.

Η εταιρεία αναφέρει ότι το κάθισμα θα είναι στα μέτρα του οδηγού, όπως επίσης το τιμόνι και τα πεντάλ θα είναι σε εργονομικά τέλεια θέση και εξατομικευμένα για κάθε απαιτητικό πελάτη.

23Παραγωγή/Τιμή

24

Η εταιρία βρίσκεται σε προχωρημένα στάδια ανάπτυξης, με το T.50 να κατασκευάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μόλις 100 μονάδες του θα κατασκευαστούν, με τις πρώτες παραδόσεις να ξεκινούν από τον Ιανουάριο του 2022. Η αρχική τιμή του ξεπερνά τα 2,36 εκατ. λίρες (2,62 εκατ. ευρώ) χωρίς φόρους.

25Συντήρηση

Η εταιρία θα δημιουργήσει δίκτυο συντήρησης στο Αμπού Ντάμπι, στην Ιαπωνία, στις Ηνωμένες Πολιτείες και στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ θα υπάρχει ο “ιπτάμενος τεχνικός” για την υποστήριξη οχημάτων σε αυτές και σε άλλες αγορές, που δεν θα υπάρχει δυνατότητα συντήρησης.