Η εισαγγελία του Μανχάταν ανακοίνωσε πως το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ήρθε σε συμφωνία με την Toyota, προκειμένου η αυτοκινητοβιομηχανία να πληρώσει πρόστιμο ύψους 180 εκατ. δολαρίων, κλείνοντας έτσι μια δικαστική διένεξη που είχε ξεκινήσει 4 χρόνια πριν.

Η εν λόγω διένεξη ξεκίνησε λόγω της καθυστερημένης υποβολής των εκθέσεων της Toyota για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της, την περίοδο από το 2005 έως το 2015. Συγκεκριμένα το 2016, το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ξεκίνησε να ερευνά την καθυστερημένη κατάθεση των αναφορών της Toyota, στην Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA).

Ο νόμος περί καθαρού αέρα στις ΗΠΑ απαιτεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υποβάλλουν εκθέσεις πληροφοριών για ελαττώματα εκπομπών (EDIRs – Emissions Defect Information Reports) στην EPA ανά πάσα στιγμή, τουλάχιστον από 25 οχήματα της προκειμένου να γνωρίζει η EPA εάν αυτά αντιμετωπίζουν κάποιο ελάττωμα ή πρόβλημα που σχετίζεται με τις εκπομπές ρύπων τους.

Μόλις η εταιρεία ξεκινήσει να επιδιορθώνει το πρόβλημα, πρέπει να υποβάλει μια Εθελοντική Έκθεση Ανάκλησης Εκπομπών (VERR – Voluntary Emissions Recall Report). Κατά τη διάρκεια της εν λόγω δεκαετούς περιόδου, η Toyota απέτυχε να υποβάλει 78 EDIR, 20 VERR και πάνω από 200 τριμηνιαίες αναφορές, ανέφερε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η Toyota εξαπατούσε στις δοκιμές εκπομπών, αλλά πως απέτυχε να υποβάλει τα απαιτούμενα έγγραφα στην EPA σχετικά με τυχόν ελαττώματα/προβλήματα εκπομπών στα αυτοκίνητα της.

Η ρίζα του προβλήματος φαίνεται να προέρχεται από λανθασμένες επικοινωνίες μεταξύ της Toyota και της EPA σχετικά με το πότε ήταν απαραίτητες οι εκθέσεις. Τον Μάιο του 2002, η Toyota περιέγραψε τη διαδικασία της στην EPA, βασιζόμενη σε 25 “αναφορές προϊόντων” από τους αντιπροσώπους της σχετικά με ζητήματα εκπομπών ή όταν υπήρχαν αξιώσεις εγγύησης στο 4% των οχημάτων της που πωλήθηκαν στη πολιτεία της Καλιφόρνια. Η EPA απέρριψε αυτή την προσέγγιση, αλλά δεν είχε μεγάλη σημασία, καθώς το 2005 η Toyota υπέβαλε EDIR μόνο όταν έφτασε στο κατώφλι που απαιτούσε η πολιτεία της Καλιφόρνια για αναφορά.

Η Toyota αναγνώρισε το σφάλμα της στην υπόθεση το 2015, σημειώνοντας ότι πως εντόπισε και ανέφερε στις αρχές από μόνη της ένα κενό στη διαδικασία που είχε ως αποτέλεσμα την καθυστερημένη υποβολή ορισμένων μη δημόσιων εκθέσεων EPA για ελαττώματα που σχετίζονται με τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της.

Η ιαπωνική εταιρεία πρόσθεσε πως “ενώ αυτή η καθυστέρηση αναφοράς είχε ως αποτέλεσμα μια αμελητέα επίδραση εκπομπών, αν υπήρχε, αναγνωρίζει ωστόσο πως ορισμένα από τα πρωτόκολλα αναφοράς δεν πληρούσαν τα δικά της υψηλά πρότυπα και έτσι είναι στην ευχάριστη θέση να επιλύσει αυτό το ζήτημα”

Να σημειωθεί πως το ποσό των 180 εκατ. δολαρίων αποτελεί το μεγαλύτερο αστικό πρόστιμο για παραβίαση του πρωτοκόλλου αναφοράς της EPA.