Την εισαγωγή της βινιέτας, της προπληρωμένης κάρτας διοδίων, στο δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή για τις δημόσιες συμβάσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο φιλοδοξεί να βάλει τέλος στους διαφορετικούς πομποδέκτες, οι οποίοι μπορεί πλέον να βρίσκουν εφαρμογή ακόμα και στους αυτοκινητοδρόμους που λειτουργούν υπό διαφορετικούς παραχωρησιούχους, αλλά παραμένουν διαφορετικοί.

1

Η βινιέτα, η οποία θα μπορεί να είναι απλά ένα αυτοκόλλητο στο παρμπρίζ του οχήματος θα ενεργοποιηθεί – όπως ορίζεται στο νομοσχέδιο – με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η οποία θα καθορίζει:

  • την υπηρεσία έκδοσης της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου για τη χρήση του συνόλου του εθνικού οδικού δικτύου ή τμήματός του, επιλεγόμενης διάρκειας ισχύος με αναλογική χρέωση και οι λοιπές λεπτομέρειες έκδοσής της,
  • τον τύπο της Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου, όπως αυτοκόλλητο, που τοποθετείται στο όχημα.

Η χρήση της βινιέτας, η οποία είναι αρκετά διαδεδομένη σε χώρες του εξωτερικού προβλέπει ότι η χρέωση των διοδίων μπορεί να γίνεται είτε ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου ή αναλογικά, ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου –ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία, ετήσια, κλπ.

2

Η προπληρωμένη κάρτα διόδου είναι το πρώτο βήμα της εφαρμογής των αναλογικών διοδίων που αποτελεί το επόμενο στάδιο για το υπουργείο Υποδομών.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο εφαρμόζεται η διαλειτουργικότητα των διοδίων, καθώς πλέον οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να διέρχονται από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους χρησιμοποιώντας έναν μόνο πομποδέκτη, χωρίς ωστόσο να μπορούν να τον επαναφορτίσουν σε όλους τους σταθμούς παρά μόνο σε όσους διαχειρίζεται ο συγκεκριμένος παραχωρησιούχος από τον οποίο ο οδηγός απέκτησε τον πομποδέκτη.

Αν και η χιλιομετρική χρέωση δεν εφαρμόζεται ευρέως, έχει ήδη γίνει αρχή με την Ολυμπία Οδό, η οποία εδώ και λίγους μήνες δίνει τη δυνατότητα χρέωσης μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιήθηκε από τον οδηγό.

Στόχος πλέον είναι να προχωρήσει και ο διαγωνισμός των ηλεκτρονικών διοδίων, αφού ολοκληρωθούν οι συνεννοήσεις με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους.

3

Σύμφωνα, πάντως, με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, θα ακολουθήσει προεδρικό διάταγμα που θα ορίζει τις κυρώσεις για τις παραβάσεις της μη καταβολής τελών διοδίων αναλογικής χρέωσης και της μη έκδοσης Προπληρωμένης Κάρτας Διόδου, τα όργανα και η διαδικασία επιβολής και είσπραξής τους.

Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος, στους οδηγούς και τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που παραβαίνουν τις σχετικές διατάξεις της υπουργικής απόφασης για τις εξαιρέσεις από την απαγόρευση διέλευσης στο οδικό δίκτυο, “επιβάλλεται από τα αστυνομικά όργανα αλληλεγγύως και εις ολόκληρον στον οδηγό και στον ιδιοκτήτη του οχήματος διοικητικό πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ και ακινητοποίηση των οχημάτων αυτών”.

4Ενιαία κάρτα και για τα ΑμΕΑ στα διόδια

Στην Υπηρεσία Οδικών Τελών – Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών του υπουργείου ανατίθεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νομοσχέδιο, η αρμοδιότητα έκδοσης ενιαίας κάρτας για τη διέλευση των Ατόμων με Αναπηρία (Α.με.Α.) από όλους τους αυτοκινητόδρομους με διόδια.

Η ενιαία κάρτα εκδίδεται μέσω κατάλληλης ηλεκτρονικής εφαρμογής από την Υπηρεσία Οδικών Τελών. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται τα δικαιολογητικά για την έκδοση της ενιαίας κάρτας, τα οποία υποβάλλονται ηλεκτρονικά.

Η ενιαία κάρτα, μετά την έκδοσή της, αποστέλλεται ταχυδρομικά προς τους δικαιούχους από την Υπηρεσία Οδικών Τελών. Η κάρτα εμπεριέχει φωτογραφία του Α.με.Α. καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Το δε Α.με.Α πρέπει να επιβαίνει στο όχημα κατά τη διέλευση. Η διέλευση ελέγχεται και δεν θα είναι αυτόματη.

Να σημειωθεί ότι η ύπαρξη ενιαίας κάρτας δε σημαίνει αυτόματα και την ελεύθερη διέλευση των ΑμΕΑ από το σύνολο των σταθμών διοδίων, καθώς η δωρεάν διέλευση ή το ποσοστό της έκπτωσης που θα ισχύει, αποφασίζεται από τον παραχωρησιούχο που λειτουργεί τον κάθε αυτοκινητόδρομο.