Πλήγμα και στην οδική ασφάλεια έφερε η πανδημία, καθώς παρά τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων το διάστημα ισχύος των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων, η συντήρηση του στόλου των οχημάτων πέρασε σε δεύτερη μοίρα.

Με την αποχή από τους ελέγχους ΚΤΕΟ να αποτελεί μία ιδιαίτερα διαδεδομένη πρακτική, η πανδημία πρόσφερε ακόμα μία “δικαιολογία” στους ασυνεπείς ιδιοκτήτες Ι.Χ. Τα ΚΤΕΟ όλης της χώρας ήταν σε καθεστώς αναστολής λειτουργίας για μεγάλο διάστημα, ωστόσο από τον περασμένο Ιανουάριο λειτουργούν, προσφέροντας τεχνικούς ελέγχους με τα ισχύοντα μέτρα προστασίας κατά της διασποράς του κορωνοϊού.

1

Οι έως τώρα εκτιμήσεις ωστόσο κάνουν λόγο για αύξηση της αποχής κατά 10% ακόμα. Ήδη στη χώρα υπολογίζεται ότι τέσσερα στα δέκα Ι.Χ. δεν είχαν περάσει από ΚΤΕΟ προ πανδημίας, με το ποσοστό πλέον να ανεβαίνει σχεδόν στο 50%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.

Εάν δεν ενεργοποιηθεί η ηλεκτρονική διασταύρωση των βάσεων δεδομένων των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών ώστε να διαπιστώνεται ηλεκτρονικά και αυτοματοποιημένα εάν ένα όχημα έχει περάσει από ΚΤΕΟ ή όχι, δεν υπάρχει περίπτωση να λυθεί το πρόβλημα,

εξηγεί ο Κωνσταντίνος Βήκας, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το 2020 από τις συνολικά 869.392 παραβάσεις που βεβαιώθηκαν από την Τροχαία, μόλις οι 13.835 αφορούσαν σε παραβάσεις ΚΤΕΟ (μη έλεγχος από ΚΤΕΟ).

Εκ του αποτελέσματος μπορεί πλέον κανείς με ασφάλεια να εξαγάγει το συμπέρασμα ότι οι προσπάθειες αστυνόμευσης και ελέγχου των ιδιοκτητών οχημάτων δεν έχουν αποτέλεσμα.

Το φαινόμενο της ΚΤΕΟ-αποφυγής άρχισε να αναδεικνύεται έντονα από το 2007, οπότε και η χώρα εναρμονίστηκε με σχετική ευρωπαϊκή οδηγία,

περιγράφει ο Βήκας. Έκτοτε ωστόσο δεν φαίνεται να έχουν ληφθεί αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι μόλις το 4,5% των οχημάτων “κόβεται” στην Ελλάδα στο πλαίσιο του τεχνικού ελέγχου, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στη Γερμανία είναι 35%. Τα δεδομένα καταδεικνύουν, πέραν της αποφυγής του ελέγχου, ότι μόνον οι ιδιοκτήτες που είναι βέβαιοι ότι το όχημά τους θα περάσει τον τεχνικό έλεγχο επιτυχώς προσέρχονται στα ΚΤΕΟ.

Εξάλλου, το πρόστιμο για τους αμελείς οδηγούς ισούται σχεδόν με το κόστος του ίδιου του ελέγχου, καθώς φτάνει μόλις στα 65 ευρώ, γεγονός το οποίο όπως σημειώθηκε και πρόσφατα στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας στη Βουλή δεν λειτουργεί αποτρεπτικά. Το υπουργείο Υποδομών προσανατολίζεται στην αυστηροποίηση του προστίμου.

2Διαπιστευμένοι επόπτες

Στο μεταξύ, προγραμματίζεται η δημιουργία Μητρώου Ελεγκτών ΚΤΕΟ, καθώς από την ίδρυσή τους το 2001 έως σήμερα τα ΚΤΕΟ δεν ελέγχονται ως προς την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών τους. Οι επόπτες ΚΤΕΟ θα είναι διαπιστευμένοι ιδιώτες μηχανικοί Π.Ε., οι οποίοι θα πραγματοποιούν επιτόπιο επανέλεγχο του οχήματος μετά τον επιτυχή έλεγχό του, ενώ θα ελέγχουν επίσης την ποιότητα και την ακριβή λειτουργία των μηχανημάτων των ΚΤΕΟ.

Φυσικά και είμαστε υπέρμαχοι του ελέγχου των υπηρεσιών μας, καθώς αποτελεί σε συνδυασμό με τη διασταύρωση των βάσεων δεδομένων των συναρμόδιων υπουργείων τον μοναδικό αποτελεσματικό τρόπο καταπολέμησης του φαινομένου της αποφυγής του ελέγχου των Ι.Χ.

υποστηρίζει ο Βήκας.

Η πολυσυζητημένη διασταύρωση των βάσεων δεδομένων των συναρμόδιων υπουργείων, που θα έδινε τη δυνατότητα στο σύστημα να ενημερώνει αυτομάτως τους ιδιοκτήτες και στη συνέχεια τα αρμόδια όργανα να καταλογίζουν τα πρόστιμα για τον μη έλεγχο από ΚΤΕΟ, εκκρεμεί από το 2015 και δεν φαίνεται να υλοποιείται.

Σε αυτήν τη φάση το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει συμπεριλάβει σε νομοσχέδιο για το Ελληνικό Κτηματολόγιο τη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής υπηρεσίας, στην οποία θα συγκεντρώνονται όλα τα στοιχεία των οχημάτων. Στη νέα αυτή ψηφιακή υπηρεσία θα έχουν πρόσβαση τόσο οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. όσο και οι ελεγκτικές αρχές.

3

Πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό φάκελο που θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία, τα οποία αφορούν ένα όχημα και μέσω του οποίου θα μπορεί κάποιος να προχωρεί στην έκδοση της άδειας κυκλοφορίας, την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας κ.λπ. Ο φάκελος αυτός θα περιλαμβάνει όλο το ιστορικό του τεχνικού ελέγχου και της ασφαλιστικής κάλυψης του οχήματος.

Τα στοιχεία θα είναι προσβάσιμα μέσω της ενιαίας ψηφιακής υπηρεσίας παροχής πληροφοριών οχημάτων (myAuto και Audit-Car), που θα παρέχεται από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Η συγκέντρωση όλων των στοιχείων σε μία υπηρεσία θα ανοίξει τον δρόμο και για την αποστολή ειδοποιητηρίων προστίμων σε χιλιάδες κατόχους οχημάτων, οι οποίοι δεν περνάνε τα Ι.Χ. τους από έλεγχο ΚΤΕΟ.