Η Volvo ανακοίνωσε ότι θα παρουσίαση την υβριδική έκδοση του V60 στη Γενεύη η οποία θα ξεκινήσει την εμπορική του καριέρα από το 2012. Η Volvo δεν το δηλώσει ως πρωτότυπο το μοντέλο που παρουσιαστεί στην Ελβετική πρωτεύουσα, αλλά ένα αυτοκίνητο σχεδόν έτοιμο προς παραγωγή, αφού αυτή θα διαθέτει ελαφρώς διαφορετικά χαρακτηριστικά.


Μηχανικά η Volvo, έχει τοποθετήσει ένα υβριδικό σύστημα, το οποίο το έχει αναπτύξει από κοινού με την Σουηδική εταιρία ενέργειας, Vattenfall. Στον μπροστά άξονα έχει τοποθετηθεί ο D5 5κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας 2.4 λίτρων απόδοσης 215 ίππων με 440 Nm ροπής ενώ στον πίσω ο ERAD ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 70 ίππων ο οποίος τροφοδοτείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 12 kWh. Οι δύο κινητήρες συνδυάζονται μέσω ενός 6-τάχυτου αυτόματου κιβωτίου. Η μέση κατανάλωση του ανέρχεται στο εκπληκτικό νούμερο των 1.9 λίτρων/100 χλμ εκπέμποντας 50 γρ/ χλμ CO2. Μάλιστα το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα για 50 χλμ.

Volvo V60 2011

[Πηγή: Volvo]

Δελτίο Τύπου

The Volvo V60 Plug-in Hybrid – another world-first from Volvo Car Corporation

At the 2011 Geneva Motor Show, Volvo Cars will be unveiling the V60 Plug-in Hybrid – a virtually production-ready car with carbon dioxide emissions below 50 g/km, which translates into fuel consumption at 1.9 l/100 km. In 2012 Volvo Cars will be the first manufacturer on the market with this new breed of hybrid – which is the result of close cooperation with the Swedish energy supplier Vattenfall.

The V60 Plug-in Hybrid features the very best properties from three different car types in one, single attractive sports wagon. This includes a possibility for the driver to drive up to 50 kilometres on pure electricity. “This second-generation hybrid is the perfect choice for the uncompromising buyer who wants a superbly carbon dioxide-lean car packed with driving pleasure,” says Stefan Jacoby, President and CEO of Volvo Cars.

D5 engine and Electric Rear Axle Drive The front wheels of the V60 Plug-in Hybrid will be driven by a five-cylinder 2.4-litre D5 turbodiesel, which produces 215 horsepower and maximum torque of 440 Nm. The rear axle features ERAD (Electric Rear Axle Drive) in the form of an electric motor producing 70 horsepower, which receives its power from a 12 kWh lithium-ion battery pack. The car features a six-speed automatic transmission.

“In order to get true car enthusiasts to think green, you have to offer them the opportunity to drive with low carbon dioxide emissions without taking away the adrenaline rush that promotes genuine driving pleasure. The V60 Plug-in Hybrid has all the traditional properties of a genuine sports wagon. What we’ve done is to spice it up with spearhead technology,” says Stefan Jacoby.

The Volvo V60 Plug-in Hybrid will be revealed at a press conference in Geneva on March 1st 2011.