Μόλις δύο χρόνια έχουνε περάσει μετά την χρεοκοπία της και η General Motors πήρε πίσω τον τίτλο της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας του κόσμου, έναν τίτλο που είχε ανακοινώσει ότι τον ήθελε διακαώς.

Τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2011 έδειξαν ότι η GM πούλησε συνολικά 4.53 εκατ. αυτοκίνητα, νούμερο που την βάζει στην πρώτη θέση των αυτοκινητοβιομηχανιών του κόσμου. Η GM το 2ο τρίμηνο είδε τα καθαρά του κέρδη να αγγίζουν τα 2.5 δις δολάρια ενώ τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 39.4 δις δολάρια. Στη δεύτερη θέση ακολουθεί το VW Group με 4.13 εκατ. αυτοκίνητα ενώ η Toyota έπεσε στη τρίτη θέση με 3.71 εκατ. πωλήσεις. Η Toyota είδε τις πωλήσεις να συρρικνώνονται κατά 23% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2010. Κάτι τέτοιο αναμενόταν να γίνει λόγω των μεγάλων ζημιών που προκάλεσαν ο σεισμός και το τσουνάμι που έπληξαν την Ιαπωνία τον περασμένο Μάρτιο.

[Πηγή: General Motors, DetNews | Photo Copyright: REUTERS/Jeff Kowalsky/Files]

Δελτίο Τύπου

GM Net Income Increases 89 percent to $2.5 Billion

Net income of $1.54 per share; EBIT of $3.0 billion

DETROIT – General Motors Co. (NYSE: GM) today announced second quarter net income attributable to common stockholders of $2.5 billion, or $1.54 per fully-diluted share, marking the company’s sixth consecutive profitable quarter. In the second quarter of 2010, GM’s net income attributable to common stockholders was $1.3 billion, or 85 cents per fully-diluted share.

Revenue increased $6.2 billion to $39.4 billion, compared with the second quarter of 2010. Earnings before interest and tax (EBIT) adjusted was $3.0 billion compared with $2.0 billion in the second quarter of 2010. There were no special items in either period.

“GM’s investments in fuel economy, design and quality are paying off around the world as our global market share growth and financial results bear out,” said Dan Akerson, chairman and CEO. “Our progress has been steady and we’re preparing to launch more new products this year, including the Chevrolet Sonic in North America, the Opel/Vauxhall Zafira in Europe and the Baojun 630 in China to keep the momentum going.”GM Results Overview (in billions except for per share amounts)

  • GM North America (GMNA) reported EBIT-adjusted of $2.2 billion, an improvement of $0.6 billion compared with the second quarter of 2010.
  • GM Europe (GME) reported EBIT-adjusted of $0.1 billion, an improvement of $0.3 billion compared with the second quarter of 2010. In the second quarter of 2011, GME incurred restructuring costs of approximately $100 million which was approximately $200 million less than in the second quarter of 2010.
  • GM International Operations (GMIO) reported EBIT-adjusted of $0.6 billion, up $0.1 billion from the second quarter of 2010.
  • GM South America (GMSA) reported EBIT-adjusted of $0.1 billion, down $0.1 billion from the second quarter of 2010.
  • For the quarter, automotive cash flow from operating activities was $5.0 billion and automotive free cash flow was $3.8 billion.

GM ended the quarter with very strong total automotive liquidity of $39.7 billion. Automotive cash and marketable securities, including Canadian Health Care Trust restricted cash, was $33.8 billion compared with $30.6 billion at the end of the first quarter of 2011.

Based on current industry outlook, the company expects that EBIT-adjusted in the second half of 2011 will be modestly lower than in the first half and that its full-year 2011 EBIT-adjusted will show solid improvement over 2010

“Our earnings and cash flow are solid and we’re going to keep working on the fundamentals of strong brands, great products and operating leverage to create profitable growth around the world,” said Dan Ammann, senior vice president and CFO.

  • LJ

    That’s the American way back at the top!!!! Σεβομαι παντως το γεγονος οτι η Toyota χτυπηθηκε απο τον σεισμο κ το τσουναμι.

    Το θεμα ειναι οχι μονο να πουλαει τα περισσοτερα αυτοκινητα αλλα και τα καλυτερα στο μετρο του δυνατου για τα λεφτα τους. Π.χ. το νεο ZL1. 

    Αποψη μου, ειδικα η γκαμα της Chevy αλλα και της Buick θελουν φρεσκαρισμα.

    Οπως κ να εχει: good job GM!

  • IΑΠΩΝΑΣ

    θα ξαναπαρει κεφαλι η ΤΟΥΟΤΑ και παλι θα την κυνηγανε.λογω σεισμου

  • ggarfe

    Κάνει μπαμ ότι τα στοιχεία είναι λάθος! Προχθές πόσταρα ότι ο όμιλος RENAULT-NISSAN ήταν τρίτος για το 2010 με συνολικές πωλήσεις 7.6 εκ οχημάτων! Πως γίνεται να είναι 2η η φαουβε με 4.1 εκ;;;;;;;;
    Μην το ζορίζουμε το θέμα. Η GM καί η ΤΟΥΟΤΑ παίζουν καί θα παίζουν πολύ δυνατά για το 1-2.
    Όσοι κάνουν όνειρα για τη φάουβε, ας συνεχ’ισουν να τα κάνουν…
    Η toyota ειναι από μια χώρα 250.000.000 κατοίκων(ιαπωνία). Για κάντε μια σούμε να δούμε πόσα αμαξάκια πωλούνται εκεί. Είναι δύναμη στο USA. Άλλα 250.εκ άνθρωποι. Είναι τεράστια δύναμη στις χώρες την Μ.Ανατολής. Δύναμη στις Αραβικές χώρες. Ξέρετε πόσο πουλάει εκεί η φαουβε;;; Ψάξτε καί θα απογοητευτείτε…
    Ακόμη καί αν για την ΤΟΥΟΤΑ ήταν αληθινά τα στοιχεία, θα μπορούσαμε να πιστεψουμε ότι ο όμιλος RENAULT – NISSAN έχασε το 50% των πωλήσεων του;;;
    Ελεος…
    Η φαουβε οφείλει την ύπαρξη της στην αγορά της Γερμανίας καί της Κίνας. Στην Ευρώπη γενικότερα πουλάει τη μισή παραγωγή του…
    Στην αγορά της Λατινικής Αμερικής καί ειδικά της Βραζιλίας που είναι τεράστια τρώει ΑΓΡΙΟ ΞΥΛΟ από τη FIAT.
    Νομίζω ότι σιγά σιγά χάνεται η αντικειμενική ενημέρωση…

    • ggarfe

      Καί αυτό, αγαπητό autoblog, θέλω να πιστευω ότι δεν οφείλεται στη διαφήμιση της vw, ούτε στη διαφήμιση του greek vw club, που είχα δεί.
      Επλίζω,εύχομαι το autoblog να μην  ακολουθήσει το (τραγικό) παράδειγμα του ειδικού ΡΥΠΟΥ! Εκεί λόγω των τεράστιων διαφημιστικών πακέτων του ομίλου το ψέμα καί η παραπληροφόρηση πήγαν καί συνεχίζουν να πηγαίνουν σύννεφο…

    • JohnnyXP64

      pos einai dinaton vre file na einai kolpo tis VW gia na vgei 3 otan to deltio typou einai tis GM?

      min vlepete sinomosies pantou….. :P

    • ego mono mia erotisi 8elo na kano…. agorazoume aftokinito me vasi tis poliseis tis eterias i me to an ena aftokinito plirei ta gousta mas????? apla ka8e marka exei tous fanatikous tis….pistevo edo sto autoblog koutoxorto den trome!!!  tora gia tin 8ia kai tous odigous tos s/k poli pi8ano na paizei rolo i proti 8esi…. alla gia enan pou kserei ti 8elei kai giati to 8elei tou einai pantelos adiaforo oi poliseis tis eterieas….
      johnny like!!!!! 

    • hellboy

      κοιτα το σαιτ βαζει οτι θεματα βρισκει σχετικα με την αυτοκινηση,τωρα για το vwclub ζητησε να γινει παρουσιαση οπως του coltclub λιγους μηνες ποιο πριν

    • πω… δεν αντέχω να διαβάζω τέτοιες βλακείες πρωί πρώι.. σου απάντησα παρακάτω. άκου διαφήμιση και μαμακίες…. ήμαρτον!

      Αν έχεις καταλάβει ότι το autoblog τα παίρνει από κάπου τότε τι να πω, λάθος εντύπωση έχεις βγάλει. Εμείς δεν θα γίνομαι ποτέ δημοσιοκάφροι που κατάντησαν τα περιοδικά να είναι φερέφωνα των εταιριών.

      Αυτά από εμένα. Βαρέθηκα να προσπαθώ να αποδεικνύω συνέχεια ότι δεν είμαστε ελέφαντες…


    • Για να το ξανα-ξεκαθαρίσουμε μια και καλή.

      ΔΕΝ ΤΑ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ, ΔΕΝ ΘΑ ΤΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΠΟΤΕ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ

      Το άρθρο αναφέρεται στις πωλήσεις εξαμήνου 2011. τα στοιχεία που αναφέρεσαι εσύ είναι για το 2010 (;;;).

      το δελτίο τύπου της Renault-Nissan αναφέρει ότι πούλησε 1.4 εκατ. αυτοκινήτα το πρώτο μισό του 2011

      Στο βάζω όλο από κάτω για να μην έχεις ενδοιασμούς,

      Καλημέρα και πάω για βουτιές! :D :D


      First-half 2011 financial resultsRenault reports net income of €1,253 million, up 52% and positive Automotive operational free cash flow of €121 million.
      Record first half-year sales, with 1.4 million units sold, up 1.9%.
      Group revenues of €21,101 million, up 7.3% year on year.
      Group
      operating margin of €630 million, or 3.0% of revenues (€780 million or
      4.0% in first-half 2010). The negative impact of the tsunami in Japan on
      Group operating margin in first-half 2011 is estimated at €150 million.
      Group operating income up €54 million to €772 million in first-half 2011.
      Net income of €1,253 million, compared to €823 million in first-half 2010.
      Positive Automotive operational free cash flow[1] of €121 million.
      Automotive net financial debt of €1,221 million at end-June, down €214 million in the first half. Commenting
      on the results, Carlos Ghosn, Chairman and CEO of Renault, said: “The
      sales record in the first half confirms the Group’s strong potential for
      international growth. The financial results were impacted by external
      events, including supply constraints, which will subside in the second
      half, and a considerable increase in the cost of raw materials. In this
      context, the Group confirms its objective of operational free cash flow
      above €500 million for 2011.”    The
      Group reported revenues of €21,101 million in the first half of 2011,
      up 7.3%. Driven by continued international growth, Automotive
      contributed €20,143 million to revenues. This 7.3% year-on-year increase
      resulted mainly from an improvement in the sales mix and an increase in
      volumes.

      The Group’s market share in France was negatively
      impacted in the first quarter of 2011 by a shortage of vehicles. This
      effect was worsened, in the second quarter, by supply issues following
      the tsunami in Japan.

      Group operating margin in the first half came to €630 million, or 3.0% of revenues, compared to €780 million or 4.0% in the first half of 2010.

      The operating margin of Automotive
      totaled €221 million, or 1.1% of revenues, down €189 million compared
      to the first-half of 2010. This difference was mainly a result of:the
      higher cost of raw materials, for -€313 million, partially offset by
      the effect of the cost reduction plan (Monozukuri) for a positive €279
      million,
      a negative currency effect of €102 million,
      growth in sales volumes totalling €59 million,
      a mix/price distortion of -€91 million in a competitive European market that was disrupted by supply constraints.In
      all, the supply constraints stemming from the Japanese tsunami had an
      unfavorable impact on the operating margin of Automotive of an estimated
      €150 million in the first half. The impacts were mainly felt in
      production, commercial offers and logistics.

      The contribution of Sales Financing
      to the Group operating margin came to €409 million compared to €370
      million euros in the first half of 2010. This €39 million increase
      resulted from higher outstandings and a strong decrease in the cost of
      risk, which reached an historical low.

      In the first half of
      2011 Renault reported a net gain of €557 million from the contribution
      of associated companies, notably Nissan, AB Volvo and AvtoVAZ.

      Net
      income came to €1,253 million, and net income Group share totaled
      €1,220 million (€4.48 per share compared with €2.95 per share in the
      first-half of 2010).

      Automotive operational free cash flow was
      positive at €121 million, despite an unfavorable change in the working
      capital requirement of €437 million compared with December 31, 2010 (due
      in part to an unusual seasonality in stocks linked to supply
      constraints).

      As a result, the Automotive net financial debt
      fell €214 million on December 31, 2010, totaling €1,221 million at June
      30, 2011. The ratio of net debt to shareholders’ equity was 5.3% at
      end-June 2011 (compared to 6.3% at end-December 2010). 2011 OUTLOOKThe
      global automotive market (PC + LCV) is expected to continue to grow,
      ending the year up 3% to 4% versus 2010. Emerging markets will remain
      the main growth drivers, while Europe should remain stable or even
      contract slightly (-2%) for the year as a whole, with a 4% to 6%
      decrease in the French market. In this context, Renault expects to post
      higher sales volumes and revenues than in 2010.

      Supply
      constraints are expected to subside gradually in the second half,
      enabling a strong recovery in production from September. The impact of
      the Japanese tsunami on operating margin in the second half is estimated
      to be an additional €50 million.

      In this context, the Group
      confirms its objective of an Automotive operational free cash flow above
      €500 million for 2011, with a ratio of capital expenditures and R&D
      below 9% of revenues.
      Consolidated Group first-half results€ millionH1 2011H1 2010Revenues[2]21,10119,668Operating margin630780% of revenues+ 3.0 %+ 4.0%Other operating income and expenses142-62Operating income772718Net financial income and expenses-81-246Contribution from associated companies, o/w:557531          Nissan441460          Volvo70121          AvtoVAZ37-56Current and deferred taxes5-180Net income 1,253823Net income Group share1,22780ADDITIONAL INFORMATIONThe Group’s consolidated financial statements were approved by the Board of Directors on July 27, 2011.The
      Group’s statutory auditors have conducted a limited review of these
      half-year financial statements and their report will be issued shortly.The
      earnings report with a complete analysis of the financial results for
      first-half 2011 is available for download in the Finance section of http://www.renault.com.[1]
      Operational free cash flow: cash flow (excluding dividends received
      from quoted companies) minus tangible and intangible investments +/-
      change in working capital requirement.[2] On a consistent basis, first-half 2010 = €19,683 million, an increase of 7.2%.

  • Monder

    den nomizw takh ean k oi amerikanoi evalan to xeraki tous wste na pesei h iapwnia

  • ggafe τι έχεις να πεις τώρα φίλε;; ακόμη βλέπεις ιστορίες συνωμοσίας υπέρ της VW ή της Χ VW. και πίστευα ότι οι αναγνώστες του autoblog είναι περισσότερο ψαγμένοι και δεν διαβάζουν / πιστεύουν αυτά που του σερβίρουν τα Χ έντυπα μέσα, και τα διάφορα clubs εταιριών αυτοκινήτων.

    BTW, για τα clubs που λες, δες πόσα club έχουμε προβάλει προτού γίνει το άρθρο με το vwclub ( https://www.autoblog.gr/category/general-categories/general-caregories-a-z/club/ )

    μάλλον δεν θα μας διαβάζεις συχνά και έτσι έχεις σχηματίσει τέτοια άποψη, πραγματικά στεναχωριέμαι πως κατάφερες και έβγαλες τέτοιο συμπέρασμα για το autoblog. (βλέπω ότι έχεις και 4 like άρα ακόμη 4 τουλάχιστον πιστεύουν ότι το autoblog τα παίρνει από κάπου… τι να πω παιδιά. λάθος blog διαβάζεται ή λάθος συμπεράσματα έχετε βγάλει.