[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

3e9ad6877a87e5604b04b3cbb0ae1c2b

Η εξέλιξη των μονοθεσιών της Formula 1 στο πέρασμα των δεκαετιών είναι αλματώδης, καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται, με τον μεγάλο ανταγωνισμό μεταξύ των ομάδων να φέρνει πάντα νέες και καινοτόμες λύσεις. Η εξέλιξη αυτή έχει κυρίως ως αποτέλεσμα τα εξαρτήματα των μονοθεσίων να γίνονται πολυπλοκότερα και σε αρκετές περιπτώσεις να είναι τελείως διαφορετικά.

Ένα από τα πιο βασικά μέρη ενός μονοθεσίου F1, που έχει υποστεί τεράστια εξέλιξη στο βάθος του χρόνου είναι το τιμόνι του, το εξάρτημα που μετουσιώνει τις ικανότητες του οδηγού σε πράξη. H εξελικτική του πορεία μάλιστα, ταιριάζει απόλυτα με αυτή των μονοθεσίων οπτικά. Παρακάτω θα δεις χρονικά αυτή την εξελικτική πορεία από το 1950 μέχρι το φετινό πρωτάθλημα, παρουσιάζοντας το πώς ήταν και πώς πλέον έχει διαμορφωθεί ένα τιμόνι Formula 1, με το video που ακολουθεί να δείχνει ένα μικρό μέρος της εξέλιξης αυτής.

[/nextpage]

[nextpage title=”1950-1960″ ]

Ferrari-Monoposto-Corsa-Indianapoliss-wood-steering-wheel-photo-Joe-Windsor-Williams

Τα τιμόνια που χρησιμοποιούσαν τότε οι ομάδες στα μονοθέσια τους τα έπαιρναν απευθείας από αυτοκίνητα δρόμου και ήταν επί το πλείστον ξύλινα. Το μέγεθος των τιμονιών αυτών ήταν αρκετά μεγάλο και εξαιτίας του υλικού κατασκευής τους, οι οδηγοί φορούσαν υποχρεωτικά γάντια. Επίσης το μεγάλο μέγεθος των τότε τιμονιών αποσκοπούσε  στο να στρίβουν καλύτερα και ευκολότερα τα μονοθέσια εκείνης της εποχής.

[/nextpage]

[nextpage title=”1960-1970″ ]

img02L

Τα μονοθέσια άρχισαν να γίνονται πιο χαμηλά με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να αρχίζουν να μειώνουν το μέγεθος των τιμονιών. Η μεγαλύτερη διαφορά όμως από την προηγούμενη δεκαετία εκτός του μεγέθους τους είναι και το υλικό κατασκευής, καθώς τη θέση του ξύλου πήρε το δέρμα ή το καουτσούκ.

[/nextpage]

[nextpage title=”1970-1980″ ]

1970

Το χαμήλωμα και η σμίκρυνση των μονοθεσίων συνεχίστηκε και αυτήν την δεκαετία. Το διαφορετικό, όμως, που παρατηρείται στα νέα τιμόνια είναι και ύπαρξη κάποιων βοηθημάτων. Τα μονοθέσια άρχισαν να γίνονται πολυπλοκότερα πιο δυνατά, και η τεχνολογία πλέον έφερε πλέον και διακόπτες πάνω στο τιμόνι. Ο διακόπτης αυτός είχε τοποθετηθεί για να σβήνει τον κινητήρα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

[/nextpage]

[nextpage title=”1980-1990″ ]

1989

Η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών συστημάτων και των κιβωτίων μετάδοσης είχε σαν αποτέλεσμα η Formula 1 να μπει σε μια νέα εποχή. Υπεύθυνος για αυτήν την αλλαγή ήταν ο μηχανικός της Ferrari, John Barnard. O Barnard ήταν αυτός που δημιούργησε και τοποθέτησε στην Ferrari 640, στο GP της Βραζιλίας, το 1989, με οδηγό τον μεγάλο Nigel Mansel, το πρώτο ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Θα μου πεις, τι σχέση έχει το ημιαυτόματο κιβώτιο με το τιμόνι; Η απάντησή μου είναι απλή και εύκολη. Ο Barnard ήταν αυτός που τοποθέτησε πρώτος πίσω από το τιμόνι τα γνωστά σε όλους μας paddles. Με αυτόν τον τρόπο έδωσε στον οδηγό την ευκολία στο να αλλάζει γρήγορα και χωρίς κόπο τις ταχύτητες του μονοθεσίου με βασικό προτέρημα να μην αφήνει ποτέ από τα χέρια του το τιμόνι.

[/nextpage]

[nextpage title=”1990-2000″ ]

MP4-14_1

Η εξέλιξη της τεχνολογίας ήταν τόσο μεγάλη αυτή την δεκαετία που είχε σαν αποτέλεσμα το τιμόνι να γίνει ένα κέντρο ελέγχου ρυθμίσεων. Ο οδηγός πλέον μπορούσε να ρυθμίσει τις χαρτογραφήσεις του κινητήρα με ένα κουμπί από το τιμόνι του, να αλλάξει ρυθμίσεις από στεγνό σε βρεγμένο, να πιει νερό με ειδικό σύστημα και πολλά ακόμα.

Τα νέα τιμόνια ήταν κατασκευασμένα από carbon και ακριβώς στο σχήμα της παλάμης των οδηγών, με τους τελευταίους να τοποθετούν τα κουμπιά που βρίσκονταν πάνω στο τιμόνι με όποιον τρόπο ήθελε εκείνος. Τα νέα τιμόνια όμως πρόσθεσαν στον οδηγό μία νέα “ταλαιπωρία”, καθώς, εκτός από την οδήγηση, θα έπρεπε να κάνει και τις απαραίτητες ρυθμίσεις στο μονοθέσιό μέσω του τιμονιού του.

[/nextpage]

[nextpage title=”2000-2010″ ]

BMW-Sauber-wheel-01

Η F1 άλλαξε εξωτερικά άλλαξε και εσωτερικά. Εκτός από την εξωτερική αλλαγή που ήταν μεγάλη, η εσωτερική ήταν εξίσου εντυπωσιακή και αυτό είχε και σαν αποτέλεσμα για μία ακόμη φορά το τιμόνι να υποστεί νέες αλλαγές.

Η κατασκευή του όπως είπαμε παραπάνω ήταν πλέον από carbon, όμως πλέον ένα τιμόνι F1 είχε τόσα κουμπιά που πολλές φορές και ο οδηγός μπέρδευε! Η αξία του, λόγω της περιπλοκότητάς του, έφθανε κοντά στα 50.000 ευρώ. Τα σχήματα των τιμονιών αυτής της δεκαετίας ποικίλουν, και αυτό γιατί κάθε ομάδα προσάρμοζε το τιμόνι της στο μονοθέσιο της αλλά και στον οδηγό της.

[/nextpage]

[nextpage title=”2010-σήμερα” ]

A9wwsNE

Από τα πολλά κουμπιά ενός τιμονιού και μία μικρή οθόνη υγρών κρυστάλλων που υπήρχε μέχρι πριν λίγα χρόνια φτάσαμε στο σήμερα το οποίο πραγματικά είναι το αποκορύφωμα της εξέλιξης αυτών. Τα σημερινά τιμόνια των μονοθεσίων της  F1 συνεχίζουν με την ίδια τακτική των παλαιών ετών όσο αναφορά τα κουμπιά και τους διακόπτες που έχουν πάνω του. Η μεγάλη διαφορά είναι η οθόνη 4,3 ιντσών που έχουν πλέον πάνω τους και βοηθούν τον οδηγό να βλέπει συγκεκριμένες ενδείξεις του μονοθεσίου του.

 

[/nextpage]