[nextpage title=”Εισαγωγή”]

Mezger-engine

Κινητήρες. Βγαίνουν σε διάφορα σχήματα και χρώματα. Για κάποιους είναι απλά το πράγμα κάτω από το καπό που κάνει θόρυβο και παρέχει την κίνηση. Για κάποιους άλλους όμως, είναι κάτι πολύ περισσότερο. Τους αναγνωρίζονται ανθρώπινα χαρακτηριστικά… έχουν ψυχή και γράφουν ιστορία. Θα το πω μία και δεν θα το ξαναπώ. Αυτό το άρθρο δεν έχει να κάνει με τους καλύτερους κινητήρες. Δεν έχει να κάνει με τεχνολογία, ιπποδυνάμεις, επιδόσεις κλπ. Είναι η άποψη ενός ανθρώπου –η δική μου– και αφορμή για κουβέντα. Ναι, θα μπορούσα να βάλω άλλους 10 ή ακόμα και 20, όμως δεν θα είχε πλάκα έτσι. Δεν θα υπήρχε διαδραστικότητα. Οπότε μην ξεκινήσεις το σχόλιο σου κράζοντας. Αν ξέχασα κάποιον, δεν το έκανα επίτηδες. Απλά, έπειτα από πολύ σκέψη, κατέληξα σε αυτούς τους 10 κινητήρες προσπαθώντας να κρατήσω διάφορες ισορροπίες. Μπορεί να δικαιολογώ την απόφαση μου, μπορεί και όχι. Δεν έχει σημασία. Απόλαυσε τη λίστα και αν δεις ότι κάποιος λείπει, πρόσθεσε τον εσύ στα σχόλια!

[/nextpage]

[nextpage title=”4G63T”]

2006 Mitsubishi Lancer Evolution IX

Κινητήρας που με διάφορες ανανεώσεις/βελτιώσεις, υπάρχει από το Galant VR-4 του 1988 έως και το Lancer Evo IX του 2008. Δεν θα κάνω τον κόπο να αναφερθώ στις πολυάριθμες νίκες που έχει σημειώσει σε διάφορα πρωταθλήματα rally και όχι μόνο. Δεν θα αναφερθώ στο γεγονός ότι στα χέρια βελτιωτών, μπορεί να φτάσει τα 1.000+ άλογα. Θα μείνω στο ότι υπήρχε για 20 χρόνια και κινούσε το υγρό όνειρο πολλών petrolhead που ονομάζεται Lancer Evo. Υπό μία έννοια, ευτυχώς που σταμάτησε στο 9 γιατί το 10άρι δεν έχει την καλύτερη φήμη. Προτιμώ να τον θυμάμαι στο Evo 6. Επίσης, αν θυμάμαι καλά, ήταν ο πρώτος κινητήρας που έμαθα με τον κωδικό του “4G63” και αυτό λέει πολλά…

[/nextpage]

[nextpage title=”R26B”]

autowp.ru_mazda_r26b_1

Μπορεί να μην είναι πολύ ψηλά στη λίστα των προσωπικών προτιμήσεων μου αλλά πιο χαρακτηριστικός από έναν περιστροφικό κινητήρα στη θάλασσα των παλινδρομικών, δεν υπάρχει. Γι’ αυτό και ο Wankel απαίτησε τη θέση του και εγώ δεν είχα άλλη επιλογή από το να του την δώσω. Περίεργος κινητήρας και απαιτητικός αλλά μην ξεχνάμε πως έχει και μία νίκη στο Le Mans – για οποιονδήποτε λόγο, η ιστορία έγραψε ότι το 787B με τον 4-ρότορο R26B κέρδισε τις 24 ώρες του Le mans το 1991…

[/nextpage]

[nextpage title=”N54″]

bmw_biturbo0142

Ένας από τους πιο βελούδινους εξακύλινδρους σε σειρά στην ιστορία. Έβερ σε λέω. Ο N54 της BMW ήταν ένας εξαιρετικός κινητήρας που κέρδισε 5 συνεχόμενα International Engine of the Year βραβεία και 3 Ward’s 10 Best Engine βραβεία. 335 άλογα στις 5.900 σ.α.λ. και 450 Nm ροπής από τις 1.500 έως και τις 4.500 από 3 λίτρα, 6 κυλίνδρους και 2 turbos. Αξίζει τη θέση αυτή μόνο και μόνο επειδή κρίθηκε άξιος να κινήσει ένα από τα πιο “αλήτικα” μοντέλα των τελευταίων ετών: την 1M Coupe.

[/nextpage]

[nextpage title=”20v RR”]

do88-kit67S_4

Κινητήρας τόσο εμβαπτισμένος στα motorsports που όταν ανοίγεις το καπό, βλέπεις ακόμα την σκόνη από τις ειδικές διαδρομές. Ο 5-κύλινδρος της Audi είναι ένας ιστορικός κινητήρας με χαρακτηριστικό ήχο και εξαιρετικό pedigree. Μπορεί να αποδίδει λιγότερα άλογα από τα περισσότερα σύγχρονα hot hatches αλλά μιλάμε για τα τέλη του ’80, αρχές ’90… οπότε τι περιμένεις. Αναμφίβολα ένας από τους πιο έμβληματικούς κινητήρες στην ιστορία της αυτοκίνησης. Γεμάτος χαρακτήρα!

[/nextpage]

[nextpage title=”Lancia V4″]

1969-Lancia-Fulvia-Rallye-1.6-HF-Engine

Αν χαρακτήρας είναι αυτό που ζητάς, δεν υπάρχουν πολλοί “προσιτοί” κινητήρες με περισσότερο από τον V4 της Lancia. Η Ιταλική εταιρία ήταν η πρώτη που τοποθέτησε V4 σε αυτοκίνητο παραγωγής το 1922 αλλά δεν μιλώ γι’ αυτόν. Μιλώ για το δημιούργημα του Zaccone Mina που βρισκόταν κάτω από το καπό της Fulvia. Μικρή περιεχόμενη γωνία, τοποθετημένος υπό γωνία 45ο με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και ένας Θεός ξέρει πόσες εκδόσεις με διαφορετικές χωρητικότητες και ιπποδυνάμεις. Ναι, ως V4 είχε μερικά εγγενή ελαττώματα αλλά ποιος νοιάζεται; Σίγουρα όχι εγώ. Όχι με αυτό που ακούω στο 0:55 του video…

[/nextpage]

[nextpage title=”1LR-GUE”]

V10_1LR-GUE_LFA_model

Γενικά, δεν μου αρέσουν οι V10. Τους θεωρώ αναγκαίο κακό. Σύνολα που απλά συμπληρώνουν το κενό ανάμεσα στους εξαιρετικούς V8 και τους χαρισματικούς V12. Επίσης, δεν τρέφω και τα καλύτερα αισθήματα για το Lexus LFA – ναι, είμαι ιερόσυλος και μισώ τα αυτοκίνητα, ξέρω… Όμως δεν μπορώ να μην λατρεύω τον 1LR-GUE V10. Παρότι 4.8 και 10-κύλινδρος, ο κινητήρας του LFA είναι μικρότερος σε μέγεθος από πολλούς V8. Έχει και καλύτερο ήχο επίσης. Και πολλά κιλά τεχνολογία. Μόνο και μόνο που στροφάρει στις 9.500 σ.α.λ. και ακούγεται σαν F1, κερδίζει με το σπαθί του τη θέση του σε αυτή τη λίστα. Ένας κινητήρας που θα θυμόμαστε για πάντα – χωρίς υπερβολή. Τέλος, ένας κινητήρας που σε μεγάλο βαθμό όρισε το LFA. Γιατί, σκέψου τι θα ήταν χωρίς το ουρλιαχτό του 1LR-GUE…

[/nextpage]

[nextpage title=”Busso V6″]

b53cb96270

Πόσο πιο χαρακτηριστικά Ιταλικός μπορεί να γίνει ένας κινητήρας; Τον έχω ήδη συμπεριλάβει τη λίστα με τους ομορφότερους κινητήρες στον κόσμο αλλά πιστεύω ότι έχει θέση και σε αυτή τη λίστα. Πρώτα απ’ όλα, η βασική αρχιτεκτονική του, διατηρήθηκε από τα τέλη του ’70 έως και τα μέσα των ’00 οπότε και καταργήθηκε. Άσε που αν αρχίσουμε να αναφέρουμε τα αυτοκίνητα στα οποία τοποθετήθηκε θα ξημερώσουμε…

[/nextpage]

[nextpage title=”HEMI V8″]

1968-dodge-charger-rt-426-hemi-engine-2

Στη λίστα έπρεπε να μπει ένας Αμερικάνικος V8. Εξαιτίας της διαφορετικότητας τους, αυτοί είναι μία κατηγορία από μόνοι τους. Ήμουν ανάμεσα στον small block V8 της Chevrolet, τον Hemi της Chrysler και οποιονδήποτε V8 της Ford -flat head για παράδειγμα. Κέρδισε η Chrysler όμως λόγω μίας εμπειρίας. Είμαι σίγουρος πως αν αντί για το Dodge που άκουσα, ήταν κάποια Chevy ή κάποιο Ford, θα έβαζα εκείνο τον V8 στη λίστα. Αλλά εκείνο το μπάσο γουργουρητό που όχι μόνο το ακούς, αλλά το νιώθεις στα σωθικά σου, δεν πρόκειται να το ξεχάσω ποτέ. Σαν να καθαρίζει ο διάολος τον λαιμό του. Δέος και ένα πρωτόγονο αίσθημα φόβου που το μυαλό σου ξέρει ότι είναι παράλογο αλλά τα ένστικτα σου επιμένουν… Έπειτα, είναι και το γεγονός ότι η βασική αρχιτεκτονική του κινητήρα ενός Top Fuel dragster είναι ίδια με αυτή του 426 Hemi αλλά ας μην επεκταθούμε σε αυτό.

[/nextpage]

[nextpage title=”Mezger engine”]

2011-porsche-911-gt3-rs-4-0-engine

Δεν γίνεται λίστα με εμβληματικούς κινητήρες χωρίς τον Mezger flat-six. Πρώτον, γιατί οι ρίζες του εντοπίζονται στον κινητήρα της αγωνιστικής 911 GT1 με ότι αυτό συνεπάγεται –πρακτικά αγωνιστικό σύστημα λίπανσης, απουσία προβλημάτων με τα IMS ρουλεμάν και στροφάρισμα μέχρι τον θεό. Δεύτερον, επειδή κινούσε τις 911 GT3 μέχρι και το κύκνειο άσμα του που δεν είναι άλλο από την 911 GT3 RS 4.0. Τρίτον, γιατί ήταν το “παιδί” του Hans Mezger aka Motoren-Papst – αν δεν γνωρίζεις ποιος είναι αυτός και τι έχει κάνει, τράβα διάβασε να μάθεις…

[/nextpage]

[nextpage title=”Colombo V12″]

Ferrari-250-Testa-Rossa-1958-3

Για δες… άλλος ένας κινητήρας που είχα βάλει στη λίστα με τους ομορφότερους στον κόσμο! Δύσκολα θα βρεις καλύτερο κινητήρα από έναν καλό V12 και ο V12 του Gioacchino Colombo είναι τόσο καλός που θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς. Γιατί; Αν έχεις ακούσει από κοντά κάποια από τα έργα τέχνης που κινούσε να επιταχύνει ξέρεις. Αν όχι, δεν μπορώ να σου εξηγήσω επειδή ότι και να γράψω θα είναι απλά λέξεις…

[/nextpage]