Η Toyota χρειάστηκε λιγότερο από 9 μήνες, για να πουλήσει 1 εκατ. υβριδικά αυτοκίνητα, ανεβάζοντας έτσι τον συνολικό αριθμό των υβριδικών της αυτοκινήτων σε περισσότερα από 9 εκατομμύρια. Συγκεκριμένα 9.014.000 υβριδικά οχήματα έχει πουλήσει η Toyota, στην γκάμα της οποίας υπάρχουν 33 υβριδικά επιβατικά μοντέλα, που πωλούνται σε περισσότερες από 90 χώρες.
Στόχος της είναι να έχει πουλήσει 15 εκατ. υβριδικά αυτοκίνητα μέχρι τα τέλη της δεκαετίας. Έτσι μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, επιθυμία της είναι να πουλήσει 30.000 υδρογονοκίνητα αυτοκίνητα και επιπλέον 7 εκατ. υβριδικά οχήματα. Μέχρι σήμερα η Toyota, έχει υπολογίσει, ότι εξαιτίας των υβριδικών της οχημάτων, έχουν διοχετευθεί στην ατμόσφαιρα 67 εκατ. λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα, και έχουν εξοικονομηθεί 25 εκατ. λίτρα βενζίνης.
Απώτερος στόχος του Ιαπωνικού κολοσσού είναι να καταργήσει του βενζινοκινητήρες μέχρι το 2050. Για να δείξει πόσο αφοσιωμένη είναι στο οικολογικό της προφίλ, ο ιαπωνικός κολοσσός παρουσίασε ένα νέο πλάνο, το οποίο το ονομάζει Toyota Environmental Challenge 2050, και σύμφωνα με αυτό κύριος στόχος είναι η εξάλειψη του ανθρακικού αποτυπώματος από τα αυτοκίνητα και τα εργοστάσια της στα επόμενα 35 χρόνια. Έτσι, ο στόχος τους στόχος είναι μέχρι το 2050 να μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά 90%, σε σύγκριση με τα νούμερα που είχαν το 2010, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι θέλουν να κάνουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης πολύ μικρό μέρος της “ατζέντας” τους.
[learn_more caption=”Δελτίο Τύπου”]
Οι παγκόσμιες πωλήσεις των πλήρως υβριδικών οχημάτων Toyota ξεπέρασαν τα 9 εκατομμύρια
Ιαπωνία, Μάιος 2016. Η Toyota Motor Corporation με υπερηφάνεια ανακοινώνει ότι οι αθροιστικές, παγκόσμιες πωλήσεις των υβριδικών οχημάτων άγγιξαν τα 9.014 εκατομμύρια μέχρι τις 30 Απριλίου, ξεπερνώντας την ένδειξη των 9 εκατομμυρίων μονάδων1. Πρόκειται για το τελευταίο ορόσημο σε επίπεδο εκατομμυρίων μονάδων που επιτυγχάνεται σε μόλις εννέα μήνες.
Η συμβολή στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των αυτοκινήτων αποτελεί προτεραιότητα για την Toyota. Πιστεύοντας ότι τα φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα μπορούν να έχουν πραγματικά θετικό αποτύπωμα μόνο μέσα από ευρεία χρήση, η Toyota έχει προσπαθήσει να ενθαρρύνει την υιοθέτηση των υβριδικών οχημάτων μαζικής παραγωγής στις αγορές όλου του κόσμου.
Το 2015, η Toyota πρόσθεσε ένα υβριδικό μοντέλο του δημοφιλούς minivan, Sienta και ξεκίνησε τις πωλήσεις του τελευταίου μοντέλου ενός υβριδικού θρύλου: την τέταρτη γενιά Prius. Στις αγορές του εξωτερικού, η Toyota λανσάρισε τα μοντέλα Corolla και Levin hybrid στην Κίνα―με υβριδικά συστήματα τοπικής παραγωγής -και πρόσθεσε μία υβριδική έκδοση RAV4 στη συνεχώς αυξανόμενη γκάμα υβριδικών της. Από τα τέλη Απριλίου του 2016, η Toyota διαθέτει 33 υβριδικά επιβατικά μοντέλα και ένα plug-in hybrid (PHV) σε περισσότερες από 90 χώρες και περιοχές.
Η Toyota ανακοίνωσε την πρωτοβουλία Toyota Environmental Challenge 2050 πέρσι τον Οκτώβριο, με στόχους για τη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων των οχημάτων στην παγκόσμια περιβαλλοντική υγεία. Όραμά της οι σχεδόν σε μηδενικοί ρύποι για τη δημιουργία μιας βιώσιμης κοινωνίας. Προκειμένου να εκπληρώσει τους στόχους της, η Toyota θα επεκτείνει ακόμα περισσότερο την υβριδική γκάμα της και θα προσπαθήσει να συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος με ετήσιες πωλήσεις 1,5 εκατομμυρίων μονάδων και αθροιστικές πωλήσεις 15 εκατομμυρίων μονάδων μέχρι το 2020.
Η Toyota υπολογίζει ότι μέχρι τις 30 Απριλίου, η χρήση υβριδικών οχημάτων Toyota2 αντί συμβατικών αυτοκινήτων παρόμοιων διαστάσεων και επιδόσεων είχε σαν αποτέλεσμα περίπου 67 εκατομμύρια λιγότερους τόνους εκπομπών3 εκπομπών CO2 -που θεωρείται και η αιτία της παγκόσμιας αύξησης θερμοκρασίας της Γης (φαινόμενο θερμοκηπίου). Η Toyota υπολογίζει επίσης ότι τα υβριδικά οχήματα της έχουν εξοικονομήσει περίπου 25 εκατομμύρια βενζίνης συγκριτικά με την κατανάλωση βενζινοκίνητων μοντέλων της ίδιας κατηγορίας.
Η Toyota λανσάρισε το Coaster Hybrid EV τον Αύγουστο του 1997 και το Prius―το παγκοσμίως πρώτο, υβριδικό επιβατικό όχημα μαζικής παραγωγής ―το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς. Από τότε, τα υβριδικά Toyota έχουν τύχει τεράστιας υποστήριξης από καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.
Η Toyota θεωρεί τις υβριδικές τεχνολογίες βασικές περιβαλλοντικές τεχνολογίες για τον 21ο αιώνα. Αυτές περιλαμβάνουν όλες τις τεχνολογίες των εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για τη δημιουργία περιβαλλοντικά συμβατών οχημάτων και οι οποίες θα επιτρέψουν τη χρήση διαφορετικών συνδυασμών καυσίμου. Η Toyota έχει δεσμευτεί να συνεχίσει την προσπάθειά της για αύξηση των επιδόσεων, μείωση του κόστους και επέκταση της προϊοντικής γκάμας της για τη δημιουργία οχημάτων που θα αγαπήσουν οι καταναλωτές περισσότερο από ποτέ.
1Συμπερ. plug–in υβριδικών οχημάτων, στοιχεία Toyota
2 Εξαιρ. των Coaster Hybrid EV και “Quick Delivery 200”
3 Αριθμός ταξινομημένων οχημάτων × διανυθείσα απόσταση × απόδοση καυσίμου (πραγματική απόδοση καυσίμου σε κάθε χώρα) × συντελεστής μετατροπής CO2
Toyota Hybrid Vehicle Sales
Based on TMC data (Unit = 1,000 vehicles)
Cumulative | ||||||
Global | Japan | North America | Europe | Other | ||
1997 | 0.3 | 0.3 | - | - | - | 0.3 |
1998 | 17.6 | 17.6 | - | - | - | 18.0 |
1999 | 15.2 | 15.2 | - | - | - | 33.2 |
2000 | 19.0 | 12.5 | 5.8 | 0.7 | - | 52.3 |
2001 | 36.9 | 18.5 | 16.0 | 2.3 | 0.2 | 89.2 |
2002 | 41.3 | 20.0 | 20.3 | 0.8 | 0.2 | 130.5 |
2003 | 53.3 | 27.2 | 24.9 | 0.9 | 0.4 | 183.8 |
2004 | 134.7 | 68.7 | 55.9 | 8.1 | 1.9 | 318.5 |
2005 | 234.9 | 58.5 | 150.0 | 23.4 | 3.1 | 553.5 |
2006 | 312.5 | 72.4 | 197.6 | 36.0 | 6.5 | 866.0 |
2007 | 429.4 | 82.0 | 287.8 | 49.0 | 10.7 | 1295.4 |
2008 | 429.7 | 104.4 | 255.0 | 57.8 | 12.6 | 1725.1 |
2009 | 530.1 | 251.1 | 205.3 | 54.7 | 19.0 | 2255.2 |
2010 | 690.2 | 392.2 | 195.9 | 70.2 | 31.9 | 2945.4 |
2011 | 629.0 | 316.4 | 185.1 | 82.8 | 44.7 | 3574.4 |
2012 | 1219.1 | 678.0 | 344.7 | 106.9 | 89.5 | 4793.5 |
2013 | 1279.2 | 679.1 | 358.2 | 152.9 | 89.0 | 6072.7 |
2014 | 1266.0 | 684.2 | 323.6 | 171.8 | 86.5 | 7338.7 |
2015 | 1204.0 | 633.2 | 282.9 | 201.5 | 86.4 | 8542.8 |
Jan-Apr 2016 |
471.7 | 249.2 | 82.3 | 91.6 | 48.6 | 9014.5 |
Total | - | 4380.9 | 2991.2 | 1111.3 | 531.1 |
Cumulative Sales of Toyota Hybrid Passenger Vehicles
Based on TMC data (Unit = 1,000 vehicles)
Vehicle name | |||||
Global | Japan | North America | Europe | Other | |
Prius | 3732.7 | 1665.0 | 1676.1 | 287.1 | 104.6 |
Prius α, Prius v, Prius + | 634.0 | 428.4 | 160.9 | 38.2 | 6.6 |
Aqua, Prius c | 1249.1 | 1041.2 | 177.0 | - | 31.0 |
Camry Hybrid | 574.4 | 53.9 | 378.2 | - | 142.3 |
Alphard Hybrid1 | 68.0 | 65.7 | - | - | 2.3 |
Auris Hybrid | 309.2 | 0.5 | - | 296.4 | 12.3 |
Yaris Hybrid | 235.7 | - | - | 230.8 | 5.0 |
Avalon Hybrid | 49.0 | - | 48.9 | - | 0.1 |
Highlander Hybrid, Kluger Hybrid2 | 150.7 | 3.4 | 145.5 | - | 1.8 |
RAV4 Hybrid | 27.4 | - | 14.9 | 11.2 | 1.3 |
Corolla Hybrid | 13.4 | - | - | - | 13.4 |
Levin Hybrid | 9.2 | - | - | - | 9.2 |
Vellfire Hybrid | 34.6 | 34.6 | - | - | - |
SAI | 97.4 | 97.4 | - | - | - |
Estima Hybrid, Previa Hybrid | 116.0 | 116.0 | - | - | (33 units) |
Harrier Hybrid | 63.4 | 63.4 | - | - | - |
Crown Hybrid | 143.4 | 143.4 | - | - | - |
Crown Mild Hybrid3 | 6.5 | 6.5 | - | - | - |
Crown Majesta (hybrid only) | 12.2 | 12.2 | - | - | - |
Corolla Axio Hybrid | 47.6 | 47.6 | - | - | - |
Corolla Fielder Hybrid | 116.3 | 116.3 | - | - | - |
Voxy Hybrid | 75.7 | 75.7 | - | - | - |
Noah Hybrid | 58.8 | 58.8 | - | - | - |
Esquire Hybrid | 51.0 | 51.0 | - | - | - |
Sienta Hybrid | 45.5 | 45.5 | - | - | (58 units) |
Lexus LS 600h / LS 600hL | 41.3 | 28.3 | 3.0 | 4.8 | 5.2 |
Lexus GS 450h / GS 300h | 54.0 | 22.6 | 7.2 | 16.6 | 7.6 |
Lexus RX 400h / RX 450h | 338.5 | 37.8 | 167.0 | 97.7 | 36.0 |
Lexus HS 250h | 67.2 | 44.9 | 22.3 | - | (67 units) |
Lexus CT 200h | 269.1 | 53.2 | 88.4 | 64.3 | 63.2 |
Lexus ES 300h | 120.8 | - | 54.9 | 0.5 | 65.5 |
Lexus IS 300h | 52.3 | 20.7 | - | 24.1 | 7.5 |
Lexus NX 300h | 65.7 | 16.7 | 4.3 | 28.6 | 16.1 |
Lexus RC 300h | 4.0 | 3.4 | - | 0.6 | (2 units) |
Prius PHV | 75.4 | 22.1 | 42.7 | 10.5 | 0.1 |
Passenger vehicle cumulative total |
Japan | Overseas | Total |
4376.2 | 4633.6 | 9009.8 |
Reference:Commercial vehicle4 cumulative total | Japan | Overseas | Total |
4.7 | - | 4.7 |
1Production ceased in 2008 and production of a new model started in 2011;
2Kluger Hybrid (for the Japanese market) production ceased in 2007;
3Crown Royal production ceased in 2003, Crown Sedan production ceased in 2008;
4Coaster Hybrid EV (production ceased in 2004), Quick Delivery 200 (hybrid-version production ceased in 2012), Dyna Hybrid, and Toyoace Hybrid.
Hybrid model global sales results
Toyota Hybrid Vehicle Chronology
Year | Month | Milestone |
1997 | Mar. | Toyota Hybrid System (THS) unveiled |
Aug. | Coaster Hybrid EV launched (Japan only) | |
Oct. | Prius unveiled (launched in December) | |
2000 | Nov. | Cumulative global Prius sales top 50,000 vehicles |
2001 | Jun. | Estima Hybrid launched (Japan only) |
Aug. | Crown Royal series with Mild Hybrid System launched (Japan only) | |
2002 | Mar. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 100,000 mark |
Aug. | Cumulative global Prius sales top 100,000 vehicles | |
Oct. | Crown Sedan with Mild Hybrid System launched (Japan only) | |
2003 | Apr. | Toyota Hybrid System II (THS II) unveiled |
Jul. | Alphard Hybrid launched (Japan only) | |
Sep. | Completely redesigned second-generation Prius launched | |
Dyna Hybrid and Toyoace Hybrid unveiled (launched in November; Japan only) | ||
2005 | Mar. | Harrier Hybrid (Lexus RX 400h) and Kluger Hybrid (Highlander Hybrid) launched |
Oct. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 500,000 mark | |
Dec. | Second-generation Prius production commenced at SFTM’s Changchun plant in China | |
2006 | Mar. | Lexus GS 450h launched |
Apr. | Cumulative global Prius sales top 500,000 vehicles | |
May | Camry Hybrid launched (for sale outside Japan) | |
Jun. | Completely redesigned Estima Hybrid launched (Japan only) | |
Oct. | Camry Hybrid production commenced at TMMK’s Kentucky Plant in the U.S.; Quick Delivery 200 launched (Japan only) | |
2007 | May | Cumulative global hybrid vehicle sales top 1 million mark; Lexus LS 600h / LS 600hL launched |
2008 | Feb. | Crown Hybrid unveiled (launched in May; Japan only) |
Apr. | Cumulative global Prius sales top 1 million vehicles | |
2009 | Jan. | Lexus RX 450h unveiled (launched in April) |
May | Completely redesigned third-generation Prius launched | |
Jul. | Camry Hybrid production commenced at TMT’s Gateway Plant, Thailand; Lexus HS 250h launched | |
Aug. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 2 million mark | |
Oct. | Sai unveiled (launched in December, Japan only) | |
Dec. | Camry Hybrid production commenced at TMCA’s Altona Plant, Australia | |
2010 | Apr. | Camry Hybrid production commenced at GTMC’s plant in China |
Jun. | Auris Hybrid production commenced at TMUK’s Burnaston Plant, UK; Auris Hybrid launched (for sale outside Japan) | |
Jul. | Cumulative sales in Japan of hybrids top 1 million vehicles | |
Sep. | Cumulative global Prius sales top 2 million vehicles | |
Nov. | Third-generation Prius production commenced at TMT’s Gateway Plant, Thailand | |
2011 | Jan. | Annual Prius sales in Japan of new vehicles in 2010 were 315,669 vehicles, the largest amount of annual sales ever recorded; Lexus CT 200h launched |
Feb. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 3 million mark | |
May | Prius α launched | |
Aug. | Prius sales in Japan top 1 million mark | |
Sep. | Completely redesigned Camry Hybrid launched in Japan; Alphard Hybrid and Vellfire Hybrid unveiled (launched in November, Japan only) | |
Oct. | TMEC of China conducts cornerstone laying ceremony and announces plan to produce and sell vehicles with hybrid systems produced in China jointly with China FAW Group and GTMC around 2015 | |
Nov. | Prius PHV unveiled (launched in January 2012 in Japan, in March 2012 in North America, in the summer of 2012 in Europe) | |
Dec. | Production of third-generation Prius commenced at SFTM’s Changchun Plant in China; Aqua launched | |
2012 | Jan. | Completely redesigned Lexus GS 450h unveiled (launched in March) |
Feb. | Start of Highlander Hybrid production at TMMI’s Indiana Plant in the U.S. in the second half of 2013 announced | |
Production and sale of Camry Hybrid in Kuozui Motor’s Kuanying Plant, Taiwan commenced | ||
Apr. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 4 million mark | |
May | Yaris Hybrid launched (for sale outside Japan) | |
Jul. | Start of Lexus RX 450h production at TMMC’s Cambridge Plant in early 2014 announced; Lexus ES 300h launched (for sale outside Japan) | |
Oct. | Cumulative hybrid vehicle sales in Japan top 2 million mark | |
Nov. | Completely redesigned Auris Hybrid launched (for sale outside Japan) | |
Dec. | Completely redesigned Crown hybrid unveiled (launched in January 2013, Japan only); Avalon hybrid launched (for sale outside Japan) | |
2013 | Mar. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 5 million mark |
May | Lexus IS 300h launched | |
Jun. | Cumulative global Prius sales top 3 million units; Auris Touring Sports Hybrid launched (for sale outside Japan) | |
Aug. | Corolla Axio Hybrid and Corolla Fielder Hybrid launched (Japan only) | |
Sep. | Crown Majesta (only hybrid version available) launched (Japan only) | |
Oct. | Lexus GS 300h launched | |
Nov. | Completely redesigned Harrier Hybrid unveiled (launched in January 2014) | |
Dec. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 6 million mark | |
2014 | Jan. | Voxy Hybrid and Noah Hybrid launched (Japan only) |
Feb. | Highlander Hybrid production commenced at TMMI’s Indiana Plant in the U.S. | |
Mar. | Lexus RX 450h production commenced at TMMC’s Cambridge Plant in Canada | |
Cumulative hybrid vehicle sales in Japan top 3 million mark | ||
Apr. | Plan to start sales of Corolla and Levin hybrid models equipped with China-produced major hybrid components in 2015 announced at Beijing Motor Show | |
Jul. | Toyota Motor (Changshu) Auto Parts Co., Ltd. In China holds opening ceremony; production of hybrid transaxles to start in 2015 | |
Lexus NX 300h launched in Japan (sales outside Japan began in August) | ||
Sep. | Cumulative global hybrid vehicle sales top 7 million mark | |
Oct. | Lexus RC 300h launched in Japan (sales outside Japan began in November); Esquire hybrid launched (Japan only) | |
2015 | Jan. | Completely redesigned Alphard hybrid and Vellfire hybrid launched |
Apr. | RAV4 Hybrid unveiled at New York International Auto Show | |
Jul. | Sienta hybrid launched; AWD specifications added to Lexus IS 300h; Cumulative global hybrid vehicle sales top 8 million mark | |
Oct. | Hybrid vehicles sales target of 1.5 million units annually and 15 million units cumulatively by 2020 announced in Toyota Environmental Challenge 2050; Corolla Hybrid and Levin Hybrid launched | |
Nov. | RAV4 Hybrid launched | |
Dec. | Completely redesigned fourth-generation Prius launched | |
2016 | Feb. | Lexus LC 500h unveiled at the Hague in the Netherlands (Japan, North America, and Europe launch scheduled for the spring of 2017) |
Mar. | Toyota C-HR unveiled at the Geneva International Motor Show (Japan launch scheduled for 2016, Europe launch scheduled for early 2017, and sales to be expanded to other countries around the world in stages); Prius PHV unveiled at the New York International Auto Show (Japan, North America, and Europe launch scheduled for the autumn of 2016) | |
Apr. | Introduction of Corolla PHV and Levin PHV in China announced (2018); Auris hybrid launched (Japan); Cumulative global hybrid vehicle sales top 9 million mark |
[/learn_more]