ARC airbag

Η ασφάλεια που μας προσφέρουν τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πολύ καλύτερη από αυτή που είχαν τα παλαιότερα αυτοκίνητα. Αερόσακοι , ESP, συστήματα ασφαλείας διατίθενται στον στάνταρ εξοπλισμό ακόμα και των πιο μικρών ή φθηνών αυτοκίνητων, όταν σχεδόν πριν από 20 χρόνια είχαν το πολύ ένα ή δύο αερόσακους και αυτά συνήθως σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα.

Σίγουρα ένας αερόσακος μαζί με την χρήση ζώνης ασφαλείας, μπορεί να σε προστατεύσει σε ένα ατύχημα, αλλά τι γίνεται αν μιλάμε για ένα αυτοκίνητο πολύ παλαιό; Μπορεί η ηλικία να προκαλέσει προβλήματα στην σωστή λειτουργία του αερόσακου;

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ο αερόσακος χρησιμοποιεί πτητικό νιτρικό αμμώνιο που παράγει θερμά αέρια, όταν ενεργοποιείται το φούσκωμα προωθώντας προς τα έξω τον αερόσακο. Έρευνες έχουν δείξει ότι το νιτρικό αμμώνιο διασπάται με την πάροδο του χρόνου και ο ρυθμός αποσύνθεσης είναι ταχύτερος σε θερμά και υγρά κλίματα, αλλά σε ξηρά μέρη θα αρχίσει να αποσυντίθεται κανονικά. Οι χημικές ουσίες θα μπορούσαν ακόμα να διασπαστούν, αν το αυτοκίνητο κινείται για μεγάλο χρονικό διάστημα σε ανώμαλους δρόμους.

takata airbag (1)

Σύμφωνα με έρευνα της NHTSA, οι αερόσακοι με νιτρικό αμμώνιο που κατασκεύαζε η Takata που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτοκίνητα την περίοδο 2001-2003 θα μπορούσαν να είχαν ποσοστό αποτυχίας κατά 50%. Άλλοι τύποι φουσκώματος που χρησιμοποιούνται είναι το συμπιεσμένο φυσικό αέριο και τα εκρηκτικά. Και αυτές οι μέθοδοι έχουν τα δικά τους προβλήματα, με τα αυτά που χρησιμοποιούν το συμπιεσμένο φυσικό αέριο να χάνουν πίεση με την πάροδο του χρόνου, ενώ αυτά με εκρηκτικά μπορεί να χάσουν την χημική τους σύσταση.

Βλέποντας αυτά τα προβλήματα, οι κατασκευαστές έχουν ξεκινήσει να παίρνουν μέτρα για να παρατείνουν την διάρκεια ζωής των αερόσακων ή τον εντοπισμό τυχόν προβλημάτων. Με τον μέσο όρο ζωής των αυτοκίνητων σε ΗΠΑ και Ευρώπη να είναι γύρω στα 11 χρόνια, το πρόβλημα είναι πως θα βρεθούν τα προβλήματα σε αερόσακους στα παλαιότερα αυτοκίνητα.

Σε συνέντευξη που έδωσε o Mark Rosekind, υπεύθυνος της NHTSA, δήλωσε:

Τα αυτοκίνητα πλέον ζουν περισσότερο από ότι στο παρελθόν. Μήπως αυτό είναι πρόβλημα για τους αερόσακους; Αυτό είναι ένα μέρος της έρευνας που είναι σε εξέλιξη.

30th Anniversary of the Airbag

Από την πλευρά τους οι εταιρείες βλέπουν διαφορετικά το ζήτημα. Ο Scott Upham, σύμβουλος της Valient Market Research, ο οποίος συνεργάζεται με τους προμηθευτές αερόσακων δήλωσε:

Η  χρήση χημικών είναι κάτι που πιθανότατα πρέπει να αλλάξει τουλάχιστον σε μια επταετία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πραγματικά δεν θέλουν να το παραδεχτούν, αλλά νομίζω ότι αυτό θα είναι το αποτέλεσμα μετά την πανωλεθρία της Takata.

Πιθανές λύσεις πάνω στο θέμα θα μπορούσαν να είναι οι αξιόπιστες δοκιμές ή αισθητήρες για την ανίχνευση τυχόν προβλημάτων ή να τοποθετήσουν ημερομηνία λήξης στους αερόσακους. Όποια λύση και αν τελικά επιλέξουν, θα πρέπει οι αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και οι εταιρείες που κατασκευάζουν αερόσακους, να βάλουν σε πρώτη προτεραιότητα την ζωή του καταναλωτή και όχι το κέρδος, όπως είδαμε από το σκάνδαλο της Takata.