Ο Donald Trump αναλαμβάνει τα ηνία του Λευκού Οίκου στις 20 του μηνός και αυτή τη φορά ο εκκεντρικός πλανητάρχης τα έβαλε και με την General Motors, ενισχύοντας τις ανησυχίες για την υιοθέτηση πρακτικών, οι οποίες παραπέμπουν στον εμπορικό προστατευτισμό.

Ο νεοεκλεγείς πρόεδρος, κατηγόρησε την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία πως παράγει αυτοκίνητα στο Μεξικό και τα εισάγει στις ΗΠΑ, δίχως την καταβολή φόρων.

H General Motors εισάγει το Chevrolet Cruze στις ΗΠΑ, ενώ το κατασκευάζει στο Μεξικό, χωρίς να πληρώσει φόρους εισαγωγής. Φτιάξτε τα στις ΗΠΑ, ή πληρώστε μεγάλο φόρο

ήταν το μήνυμα του Trump, σε ανάρτησή του στο Twitter, οδηγώντας σε απώλειες 0,70% τη μετοχή της General Motors στην προ-αγορά της Wall Street.

Με την συμφωνία NAFTA οι αυτοκινητοβιομηχανίες, και όχι μόνο, μπορούν να κατασκευάσουν τα προϊόντα τους στο Μεξικό και να τα εισάγουν στις ΗΠΑ και στον Καναδά, χωρίς να πληρώσουν φόρο εισαγωγής. Η GM με δελτίο τύπου απάντησε στον Trump πως το Chevrolet Cruze sedan που πωλείται στις ΗΠΑ κατασκευάζεται αποκλειστικά στο εργοστάσιό της στο Lordstown του Οχάιο. Στο εργοστάσιό της στο Μεξικό κατασκευάζεται το Chevrolet Cruze hatchback το οποίο πωλείται στις παγκόσμιες αγορές, με έναν μικρό αριθμό αυτών να καταλήγουν στις ΗΠΑ. Η Chevrolet, κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2016, πούλησε 171.552 Cruze sedan στις ΗΠΑ και λιγότερα από 5.000 Cruze hatchback.

Από την άλλη, η Ford έκανε την μεγαλύτερη κωλοτούμπα, μετά από αυτές των δικών μας πολιτικών, ανακοινώνοντας πως θα επενδύσει 700 εκατομμύρια δολάρια στο Flat Rock εργοστάσιό της στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, δημιουργώντας 700 νέες θέσεις εργασίας, ακυρώνοντας το νέο εργοστάσιο που είχε ανακοινώσει στο Μεξικό ύψους 1,6 δισ. δολαρίων στην πόλη San Luis Potosi. Σύμφωνα με τον CEO της Ford, Mark Fields, η επιλογή αυτή “έχει να κάνει με επιχειρηματική λογική“. Στο εργοστάσιο θα κατασκευάζονται τα ηλεκτρικά και τα αυτόνομα μοντέλα της Ford, όπως και τα Ford Mustang και Lincoln Continental με την επόμενη γενιά του Focus να κατασκευάζεται στο υπάρχον εργοστάσιο της Μπλε Οβάλ στο Μεξικό στην πόλη Hermosillo, προκειμένου να βελτιώσει την κερδοφορία της και να διασφαλίσει την οικονομική καθώς και την εμπορική επιτυχία του νέου Focus.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Ford είχε ανακοινώσει πως μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια, όλη η παραγωγή των μικρών της αυτοκινήτων, που αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται στις Η.Π.Α. θα μεταφερθούν στη χώρα της κεντρικής Αμερικής, προκειμένου τα εργοστάσια της στις ΗΠΑ να επικεντρωθούν στα πιο προσοδοφόρα pickup και SUV. Σύμφωνα με τον Mark Fields που μίλησε στο CNN, η απόφαση ακύρωσης του εργοστασίου στο Μεξικό, δεν έχει να κάνει με την εκλογή του Trump, ούτε συμφώνησαν κάτι με τον νέο “πλανητάρχη”. Δεδομένου όμως ότι ο Trump έχει απειλήσει επανειλημμένως τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες με επιβολή υψηλότατου φόρου στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ από το Μεξικό, αλλά και με την πιθανή κατάργηση της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής (NAFTA), είναι δύσκολο να πιστέψει κάποιος πως η διοίκηση της Ford δεν επηρεάστηκε από τις πολιτικές του Trump.